Sabiedriskā labuma organizāciju gada pārskatos biežāk pieļautās kļūdas
Pēc VID informācijas
Valsts ieņēmumu dienests (VID) sagatavojis informatīvo materiālu "Sabiedriskā labuma organizāciju gada pārskatos biežāk pieļautās kļūdas". 1. Sabiedriskā labuma organizācija (turpmāk – SLO) iesniegusi gada pārskatu VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), izvēloties neatbilstošu grāmatvedības reģistru kārtošanas sistēmu. Ja SLO grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata (turpmāk – IIP), ziedojumu un dāvinājumu pārskata, gada pārskata paskaidrojuma un vadības ziņojuma.1 Ja SLO grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no IIP, ziedojumu un dāvinājumu pārskata un vadības ziņojuma.2 2. Ieņēmumu un izdevuma pārskatā izdevumi sabiedriskā labuma darbībai un…
1. Sabiedriskā labuma organizācija (turpmāk – SLO) iesniegusi gada pārskatu VID elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), izvēloties neatbilstošu grāmatvedības reģistru kārtošanas sistēmu.
Ja SLO grāmatvedību kārto divkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no bilances, ieņēmumu un izdevumu pārskata (turpmāk – IIP), ziedojumu un dāvinājumu pārskata, gada pārskata paskaidrojuma un vadības ziņojuma.1
Ja SLO grāmatvedību kārto vienkāršā ieraksta sistēmā, gada pārskats sastāv no IIP, ziedojumu un dāvinājumu pārskata un vadības ziņojuma.2
2. Ieņēmumu un izdevuma pārskatā izdevumi sabiedriskā labuma darbībai un izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai nav norādīti atsevišķi tiem noteiktos posteņos.
SLO, kas veic saimniecisko darbību, nodrošina atsevišķu saimnieciskās darbības ieņēmumu un ar šiem ieņēmumiem saistīto saimniecisko darbību izdevumu uzskaiti.3
IIP postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai” norāda izdevumus, kas saistīti ar pārskata gadā statūtos noteikto mērķu īstenošanu, kā arī vadīšanas, organizācijas īpašumu uzturēšanas un citus ar pašu vajadzībām vai ar statūtos noteikto mērķu un uzdevumu īstenošanai nepieciešamo ieņēmumu ieguvi saistītos izdevumus, t.sk. sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanai.4 Tādējādi visus izdevumus, kas saistīti ar sabiedriskā labuma darbības nodrošināšanu, t.sk. arī tos, kas segti no saimnieciskās darbības ieņēmumiem, uzskaita IIP postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai”.
Savukārt IIP postenī “Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai” norāda tādus izdevumus, kas izmantoti, lai gūtu ieņēmumus no saimnieciskās darbības.5
Piemērs.
SLO saņem biedru naudu 160 EUR, ziedojumus 6500 EUR, dotācijas 4000 EUR. SLO papildus veic arī saimniecisko darbību - izgatavo un tirgo sveces un iznomā telpas. Par sveču tirgošanu un telpu nomu gūst saimnieciskās darbības ieņēmumus 15 000 EUR.
SLO veidojas:
izdevumi statūtos noteikto mērķu sasniegšanai:
materiālu iegāde aktivitāšu īstenošanai 10 000 EUR;
darba alga darbiniekiem, kuri īsteno SLO aktivitātes 5000 EUR un VSAOI 1180 EUR;
citi izdevumi 200 EUR.
Šos izdevumus norāda IIP postenī “Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai”;
izdevumi, kas izmantoti, lai gūtu ieņēmumus no saimnieciskās darbības:
darba algām darbiniekiem, kuri gatavo sveces 1500 EUR un VSAOI 354 EUR;
reklāmas izdevumiem 50 EUR;
u.c. izdevumi, kas tieši saistīti ar sveču ražošanu vai pārdošanu 100 EUR.
Šos izdevumus norāda IIP postenī “Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai”.
I. Biedru nauda, iestāšanās nauda un citas gadskārtējās iemaksas.
160,00
II. Saņemtie ziedojumi un dāvinājumi.
6500,00
IV. Saņemtās dotācijas un subsīdijas.
4000,00
VI. Ieņēmumi no saimnieciskās darbības.
15 000,00
VIII. Ieņēmumi kopā.
25 660,00
IX. Izdevumi:
(1) Izdevumi, izņemot izdevumus saimnieciskās darbības veikšanai:
16 380,00
2. Materiālu izdevumi.
10 000,00
3. Darba samaksa.
5000,00
4.Sociālās apdrošināšanas un nodrošinājuma maksājumi.
1180,00
6. Citi izdevumi
200,00
(2) Izdevumi saimnieciskās darbības veikšanai:
5054,00
2. Materiālu izdevumi.
2500,00
3. Darba samaksa.
1500,00
4. Sociālās apdrošināšanas un nodrošinājuma maksājumi.
354,00
6. Citi izdevumi.
700,00*
XI. Izdevumi kopā.
21 434,00
XII. Ieņēmumu un izdevumu starpība
4226,00
t. sk. Ieņēmumu un izdevumu starpība no saimnieciskās darbības **.
1286,00
* Citos izdevumos iekļauti izdevumi par iznomāto telpu uzturēšanu 550 EUR, reklāmas izdevumi 50 EUR un citi izdevumi, kas saistīti ar sveču ražošanu vai pārdošanu 100 EUR.
** Starpība, kura veidojas no saimnieciskās darbības ieņēmumiem atņemot izdevumus, kuri no šiem ieņēmumiem novirzīti izdevumiem, kas saistīti ar mērķu sasniegšanu un izdevumiem saimnieciskās darbības veikšanai.
3. Vadības ziņojumā:
3.1. Vispārīgajā informācijā par organizāciju nav norādīta darbības joma atbilstoši biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumiem6, bet, piemēram, norādīta sabiedriskā labuma darbības joma.
3.2. Sabiedriskā labuma guvēju skaitā norādīts neatbilstošs rādītājs.
Primāri kā sabiedriskā labuma guvēju skaitu norāda fizisko personu skaitu, kuras ietekmē sabiedriskā labuma organizāciju darbības.
Ja sabiedriskā labuma darbības rezultātā nav iespējams kā rādītāju noteikt fizisko personu skaitu, tad izvērtē, vai darbība vērsta uz kādu objektu (piemēram, kultūrvēsturisku vai arhitektūras pieminekli), vai lokāla, reģionāla, valsts mēroga teritoriju (piemēram, novēršot problēmas ar klaiņojošiem dzīvniekiem, norāda, kādu teritoriju ietekmē sabiedriskā labuma organizācijas darbība).7 Teritoriju norāda atbilstoši Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatoram8: lokāla - vietēja mēroga, piemēram, ciema, pagasta, pilsētas teritorija; reģionāla – novada vai kultūrvēsturiska novada teritorija; valsts mēroga teritorija – valstspilsētas vai visa valsts.
1 Ministru kabineta 2022. gada 14. jūlija noteikumu Nr. 439 “Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem un grāmatvedības kārtošanu vienkāršā ieraksta sistēmā” 14. punkts.2 Turpat, 15. punkts.3 Turpat, 56. punkts.4 Turpat, 65. punkts.5 Turpat, 72. punkts.6 Ministru Kabineta 2015. gada 22. decembra noteikumu Nr. 779 “Biedrību un nodibinājumu klasificēšanas noteikumi” (spēkā līdz 2024. gada 30. jūnijam).7https://www.vid.gov.lv/lv/media/1031/download?attachment8 Ministru kabineta 2021. gada 1. jūlija noteikumi Nr. 379 “Administratīvo teritoriju un teritoriālā iedalījuma vienību klasifikatora noteikumi”.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.