Vairāki priekšlikumi korekcijām UIN apliekamās bāzes aprēķināšanai
Valsts sekretāru sanāksmē 27. jūnijā starpministriju saskaņošanai izsludinātajā Finanšu ministrijas sagatavotajā likumprojektā “Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā” paredzētas arī citas korekcijas, kas attiecas uz uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) apliekamās bāzes aprēķināšanu. Likumprojekts vēl būs jāvērtē valdības sēdē un jāpieņem Saeimai, taču piedāvājam jau laikus uzzināt, kādas korekcijas likumā varētu tikt veiktas. Priekšapmaksa preces vai pakalpojuma sniedzējam Likumā paredzēts noteikt izsniegtā avansa maksājuma termiņa periodu, līdz kuram veiktais maksājums nav uzskatāms par peļņas sadali. Izsniegtais avansa maksājums maina savu ekonomisko būtību pēc 12 mēnešu termiņa pēc tā izsniegšanas, ja līdzekļus saņēmējs nav…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Valsts sekretāru sanāksmē 27. jūnijā starpministriju saskaņošanai izsludinātajā Finanšu ministrijas sagatavotajā likumprojektā “Grozījumi Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumā” paredzētas arī citas korekcijas, kas attiecas uz uzņēmumu ienākuma nodokļa (UIN) apliekamās bāzes aprēķināšanu. Likumprojekts vēl būs jāvērtē valdības sēdē un jāpieņem Saeimai, taču piedāvājam jau laikus uzzināt, kādas korekcijas likumā varētu tikt veiktas.
Priekšapmaksa preces vai pakalpojuma sniedzējam
Likumā paredzēts noteikt izsniegtā avansa maksājuma termiņa periodu, līdz kuram veiktais maksājums nav uzskatāms par peļņas sadali. Izsniegtais avansa maksājums maina savu ekonomisko būtību pēc 12 mēnešu termiņa pēc tā izsniegšanas, ja līdzekļus saņēmējs nav sniedzis norunāto pakalpojumu vai piegādājis preci. Likumā paredz iespēju atgriezt pārmaksāto UIN (precizējot UIN deklarāciju par taksācijas periodu, kurā ar UIN apliekamajā bāzē maksājums tika iekļauts), ja 36 mēnešu laikā pakalpojums ir veikts vai darījums ir noticis. Tomēr uzņēmumam arī jāvērtē, vai šāds maksājums pēc ekonomiskās būtības nav kvalificējams kā aizdevums. Līdz ar to, ja darījums nav noticis ilgāku laika periodu, tad nodokļu maksātājam jānodrošina, ka izsniegtais avansa maksājums kvalificējas kā aizdevums par kuru attiecīgi tiek saņemti procentu maksājumi. Tādējādi, šāds maksājums tiks vērtēts UIN aprēķināšanai kā aizdevums.
Auditā atklāto pārkāpumu korekcijas
Lai nodrošinātu skaidru un saprotamu UIN piemērošanu gadījumos, kad Valsts ieņēmumu dienests (VID) audita periodā ir konstatētas neatbilstības, likumprojektā iekļauta norma, kas atrunā, ka ar UIN apliekamajā bāzē iekļauj revīzijas (audita) laikā konstatētu ieņēmumu, kuru nodokļu maksātājs nebija uzrādījis grāmatvedības uzskaitē, kā arī nodokļu revīzijas (audita) laikā konstatētu nepamatotu ieņēmumu samazinājuma summu.
Par reprezentatīva automobiļa iegādes vērtības noteikšanu
Lai noteiktu, vai automobilis kvalificējas vai nekvalificējas reprezentatīvā automobiļa statusam, VID papildus vērtē, vai automobiļa vērtība nav mākslīgi samazināta, veicot papildus izmaksas par automobili. Attiecīgi likumā paredzēts iekļaut normu, kas atrunā, ka automobiļa vērtību veido arī citas automobiļa uzlabošanas un papildus aprīkojuma iegādes izmaksas (neatkarīgi no tā, vai tās tiek vai netiek kapitalizētas), kas veiktas 12 mēnešu periodā no automobiļa iegādes mēneša. Minētās vērtības noteikšana tiek attiecināta arī piemērojot likuma “Par pievienotās vērtības nodokli” normas. Šīs summas noteikšanai netiek ņemti vērā izdevumi, kas saistīti ar automobiļa obligāto ikgadējo apkopi. Savukārt, tā kā tiek iegādātas jaunas automašīnas, tad nav arī ekonomiska pamata šādu automašīnu veiktajiem remontiem, ja tie netiek veikti garantijas ietvaros, kurus sedz automašīnas pārdevējs.
Ienākums no NĪ atsavināšanas un iznomāšanas Latvijā
Lai nodrošinātu, ka UIN par ienākumu, ko gūs nerezidents no nekustamā īpašuma (NĪ) atsavināšanas un izmantošanas Latvijā, tiek maksāts Latvijā, likumu paredzēts papildināts ar normām, kas uzliek pienākumu izmaksātājam (gan UIN maksātājam, gan arī personai, kas nav UIN maksātājs) ieturēt no minētajiem maksājumiem UIN izmaksas brīdī. Savukārt, ja minētos maksājumus veic alternatīvo ieguldījumu fonds vai ieguldījumu fonds, tad no šiem maksājumiem pienākums ieturēt UIN ir šo fondu pārvaldniekam.
NĪ atsavināšanai tiek pielīdzināta arī tādas personas akciju atsavināšana, kuras aktīvu vērtība vairāk kā 50 procentus veido Latvijā esošs NĪ.
Uzkrājumi nedrošajiem debitora parādiem
Likuma grozījumi arī paredz kritērijus, kurus ievērojot, par debitoru parādiem izveidotajiem uzkrājumiem nav jāpalielina ar UIN apliekamā bāze, ja uzkrājumi veidoti saskaņā ar starptautiskajiem grāmatvedības standartiem Nr.9 “Finanšu instrumenti”. Kā galvenās papildus prasības tiek izvirzītas debitora parāda izsekojamība un zvērināta revidenta atzinums par korektu starptautiskā grāmatvedības standarta Nr.9 “Finanšu instrumenti” ievērošanu.
UIN, izbeidzot nodokļa maksātāja statusu
Atsevišķos gadījumos nodokļa maksātājiem ir tiesības izbeigt UIN maksātāja statusu, neveicot likvidāciju - izvēloties mainīt nodokļa maksātāja statusu (piemēram, kļūt par mikrouzņēmumu nodokļa maksātāju, vai zemnieku saimniecība izvēlas kļūt par iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātāju), reorganizācijas procesā pievienojoties citam uzņēmumam, vai ārvalstu pastāvīgajai pārstāvniecībai beidzot darbību Latvijā. Likumā paredzēts noteikt, ka, nodokļa maksātājam, izbeidzot UIN maksātāja statusu, jāveic UIN aprēķins un jānokārto visas saistības, kas radušās UIN maksātāja statusa laika posmā no UIN maksātāja statusa iegūšanai līdz tas izbeidzis UIN maksātāja statusu.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.