Valdība 19. novembrī apstiprināja Finanšu ministrijas izstrādātos grozījumus Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra noteikumos Nr.676 "Noteikumi par neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojuma apmēru iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai", kas paredz: paaugstināt maksimālo gada neapliekamo minimumu no 2020.gada līdz 3600 EUR; paaugstināt līdz 6000 EUR augstāko robežu, līdz kurai piemēro maksimālo gada neapliekamo minimumu; precizēt no 2020.gada neapliekamā minimuma aprēķina formulās piemērojamo koeficientu; papildināt Valsts ieņēmumu dienesta prognozētā mēneša neapliekamā minimuma aprēķina formulu ar paredzamo ienākumu pieauguma koeficientu, lai iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem, pieaugot ienākumiem, nerastos iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemaksas. Pirmais nodokļu reformas gads vairākām fiziskajām personām beidzās ar pamatīgu šoku: visu gadu…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
paaugstināt maksimālo gada neapliekamo minimumu no 2020.gada līdz 3600 EUR;
paaugstināt līdz 6000 EUR augstāko robežu, līdz kurai piemēro maksimālo gada neapliekamo minimumu;
precizēt no 2020.gada neapliekamā minimuma aprēķina formulās piemērojamo koeficientu;
papildināt Valsts ieņēmumu dienesta prognozētā mēneša neapliekamā minimuma aprēķina formulu ar paredzamo ienākumu pieauguma koeficientu, lai iedzīvotāju ienākuma nodokļa maksātājiem, pieaugot ienākumiem, nerastos iedzīvotāju ienākuma nodokļa piemaksas.
Pirmais nodokļu reformas gads vairākām fiziskajām personām beidzās ar pamatīgu šoku: visu gadu maksātie nodokļi izrādījās neatbilstoši reālajiem ieņēmumiem, un tūkstoši ienākuma nodokļa maksātāju tikaa pasludināti par parādniekiem. Tiesa gan, parādu atļāva segt, ņemot vērā nākamā gada deklarācijas rezultātu, kā arī iesniedzot VID informāciju par attaisnotajiem izdevumiem. Parādi līdz vienam eiro tika piedoti. Tomēr bija pieņemts lēmums labot situāciju (spēkā esošā normatīvā akta ietvaros).
Gribēja kā labāk, bet sanāca savādāk
Sākumā jāatgādina, ka taksācijas gadā VID divas reizes nosaka prognozējamo neapliekamo minimumu, bet, gadam beidzoties, piemērotajam minimumam tiek veikts galīgais precizējums pēc tam, kad VID rīcībā nonāk informācija par taksācijas gada kopējiem ieņēmumiem. Šāda kārtība neizslēdz, ka minimums varētu būt “atcelts” vai samazināts brīvprātīgi saskaņā ar darbinieka vēlmi vai pēc VID iniciatīvas, kad ir saņemta informācija par personas iespaidīgajiem ieņēmumiem.
Neapliekamo minimumu iespaido visi ieņēmumi, arī tie, kuriem tiek piemērota samazināta IIN likme (sk. tālāk).
Sākoties nodokļu reformai, tika cerēts, ka šāda pieeja nodrošinās precīza minimuma noteikšanu tieši nodokļa aprēķina brīdī, nevis nākamgad iesniedzot deklarāciju un gaidot ienākuma nodokļa atmaksu.
Realitāte izrādījās skarbāka, jo bija ievērojami daudz gadījumu, kad iepriekšējie ieņēmumi bijuši diezgan mazi un uz to bāzes VID prognozēja lielu minimumu. Ja personai ieņēmumi pieauga, nodokli no piemērotā minimuma nācās atmaksāt.
Parādnieku skaita samazināšanas mehānisms
Pēdējo grozījumu MK noteikumos Nr. 676 “Noteikumi par neapliekamā minimuma un nodokļa atvieglojuma apmēru iedzīvotāju ienākuma nodokļa aprēķināšanai” mērķis bijis samazināt parādnieku rašanās varbūtību. Otrs mērķis – palielināt mazo algu saņēmēju saņemamo (neto) summu. Tādēļ tika pieņemts lēmums vispirms palielināt gada neapliekamā minimuma summu no 3000 līdz 3600 eiro (250 eiro mēnesī vietā būs 300), savukārt prognozējamā neapliekamā minimuma noteikšanas formulā ir nomainīta robežsumma – 6000 eiro, līdz kurai piemēro maksimālo minimumu (440 eiro vietā būs 500). Tātad, ja 2019. gadā neapliekamais minimums samazinājās no 440 un “izbeidzās” pie 1100 eiro, tad 2020. gadā tas samazināsies, sākot ar 500 eiro un saruks līdz nullei, tuvojoties bruto ieņēmumu summai 1200 eiro (kas bija noteikta jau iepriekš, sākoties reformai).
Bija
2019.
Ieņēmumu bruto summai līdz 440 eiro
Ieņēmumu bruto summai līdz 1100 eiro
Minimums – 230 eiro
Būs
2020.
Ieņēmumu bruto summa līdz 500 eiro
Ieņēmumu bruto summai līdz 1200 eiro
Minimums – 300 eiro
Ņemot vērā, ka MK noteikumu projektā ir paredzēts no 2020. gada paaugstināt maksimālo gada neapliekamo minimumu (3600 eiro), reālo algas pieaugumu (9% gadā) un iepriekš paredzēto augšējo ieņēmumu slieksni (14 400 eiro), pēc kura sasniegšanas netiek piemērots neapliekamais minimums, bija nepieciešams precizēt MK noteikumos formulā piemērojamo proporcionalitātes koeficientu.
No 2020. gada tas būs 0,42857 =300/(1200 - 500) vai 3600 (14 400 - 6000)
Lai izprastu, kā 2020. gadam paredzētais aprēķins spēs samazināt to situāciju skaitu, kad nodokļu maksātājam saskaņā ar gada ienākuma deklarāciju rodas pienākums IIN piemaksāt, ir jāizpēta minimuma noteikšanas precizētā formula.
Janvāris–jūlijs
Noteiksim mēneša minimumu gada pirmajiem septiņiem mēnešiem (pirmais aprēķins) darbiniekam, kura mēneša vidējie ieņēmumi (no pirms pirmstaksācijas gada 1. X līdz pirmstaksācijas gada 30. IX*)) bijuši 800 eiro:
PN min. mēn = (3600 – 0,42857 × (800 × 12 × 1,09 – 6000))/12, kur
formulā minētajiem skaitļiem piebiedrojās divi iepriekš nedefinētie:
koeficients 1,09, kas tiek izmantots, pieņemot, ka ieņēmumi taksācija gada laikā pieaug par 9%;
koeficients, kas nodrošina minimuma proporcionālo samazinājumu, pieaugot personas ieņēmumiem: 0,42857 = 3600 / (1200 × 12 – 500 × 12).
Paskaidrojums:
reizinājums (800 × 12) nozīmē to, ka personai iepriekšējā 12 mēnešu periodā varētu būt ieņēmumi ne katru mēnesi, bet aprēķinā visas summas izmantojamas, pārrēķinot tās gada periodam;
1200 eiro – maksimālā ieņēmumu summa, kurai piemēro minimālo minimumu (nulle) un 500 eiro – minimālā ieņēmumu summa, līdz kurai piemēro maksimālo minimumu (300 eiro).
Šāds aprēķins samazina prognozējamā minimuma summu, tādējādi samazinot arī varbūtību, ka, gadam beidzoties ,būtu jāatmaksā IIN pārāk liela minimuma piemērošanas rezultātā. Tātad 2020. gadam VID, nosakot prognozējamo neapliekamo minimumu, jau ņems vērā visus iepriekš minētos palielinātos skaitļus un koeficientus.
*) netiek ņemti vērā ieņēmumi no kapitāla pieauguma
Augusts-decembris
Nosakot minimumu taksācijas gada pēdējiem pieciem mēnešiem, par pamatu ņemti ieņēmumi, kas gūti no pirmstaksācijas gada decembra (izņemot ieņēmumus no kapitāla pieauguma decembrī) līdz taksācijas gada 31. maijam, izmantojot to pašu formulu. Atšķirība ir tāda, ka šajā aprēķinā tiek noteikts minimums visam gadam (tātad vispirms nedala ar mēnešu skaitu). Sakarā ar to, ka arī šajā aprēķinā summas jāreducē uz pilnu gadu, minētajā sešu mēneša periodā mēneša vidējie ieņēmumi (pieņemsim, 600 eiro) ir reizināti ar 12. Tomēr šajā reizē jāņem vērā viena nianse: personai (ieņēmumu noteikšanas iepriekšējos periodos) mēdz būt tādi mēneši, kad neapliekamais minimums nevarētu būt piemērots, jo tā bija apgādājamās personas statusā, bija nodarbināta tikai pie MUN maksātāja vai saņēma pensiju, kurai piemērojams cits neapliekamais minimums. Tādēļ minimuma gada summas noteikšanai otrajā aprēķinā mēneša vidējā izpeļņa būtu jāreizina tikai ar to mēnešu skaitu, kuros drīkst piemērot diferencēto neapliekamo minimumu (nevis vienmēr ar 12).
PN min. gada = 3600 – 0,42857 × (600 × 12 × 1,09 – 6000)
NB! Prognozējot minimumu divas reizes gadā, nav grūti pamanīt, ka to mēnešu ieņēmumi, kas seko otrajam aprēķinam (pēc maija līdz decembrim) faktiski nepiedalās aprēķinā un tādēļ neietekmē gada laikā piemērojamo minimumu. Savukārt ir novērotas situācijas, kad gada sākumā minimums netika piemērots vai tas bija niecīgs, kā rezultātā uz gada pēdējiem pieciem mēnešiem tika attiecināta maksimālā gada minimuma summa un VID sūtīja darba devējiem minimumu, kas sasniedza (arī pārsniedza) 400 un vairāk eiro. Šādos gadījumos ienākuma nodokļa piemaksas varbūtība būtiski paaugstinājās. Tādējādi periodam augusts-decembris noteikumi paredz noteikt minimumu, ne lielāku par 1/12 daļu no gadam paredzētā neapliekamā minimuma apmēra.
NB! Atgādinu, ka likumā minimums ir noteikts gadam, nevis mēnesim. Ja nepievērš tam uzmanību, var izdarīt nepareizus secinājumus.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.