Iestādes ir lūgušas attiecīgajām tīmekļa vietnēm nodrošināt, lai to prakse atbilstu ES tiesību aktiem patērētāju tiesību aizsardzības jomā, t. i., lai to cenu politika būtu pilnībā pārredzama un lai piedāvājumi tiktu reklamēti skaidri saprotami jau rezervācijas procesa sākumā.
2016. gadā veikto ceļojumu salīdzināšanas un ceļojumu rezervēšanas tīmekļa vietņu pārbaužu rezultāti
No visām pārbaudītajām tīmekļa vietnēm 23,6 % salīdzināja naktsmītņu cenas, 21,3 % salīdzināja biļešu (lidmašīnu, kuģu, vilcienu un autobusu biļešu) cenas, 5,1 % salīdzināja automašīnu nomas cenas, savukārt 44,6 % piedāvāja produktu un pakalpojumu kombinētu salīdzinājumu (biļetes, naktsmītnes, kompleksās brīvdienas u. c.).
Pārbaudēs atklāja vairākus pārkāpumus tiešsaistes salīdzinājuma rīku darbībā. Galvenie pārkāpumi attiecās uz cenu un tās aprēķināšanas veidu un atspoguļošanu:
- 32,1 % gadījumu salīdzinājuma saraksta lapā redzamā cena atšķīrās no beigās rezervācijas lapā redzamās cenas;
- 30,1 % tīmekļa vietņu kopējā cena (ieskaitot nodokļus) vai tās aprēķināšanas veids nebija skaidri saprotams;
- 20,7 % tīmekļa vietņu reklamēja īpašas cenas, kas faktiskajā rezervācijas lapā nebija pieejamas, kā iepriekš reklamēts;
- 25,9 % tīmekļa vietņu radīja iespaidu, ka daži piedāvājumi ir ierobežoti (piemēram, “atlikuši tikai 2”, “pieejami tikai šodien”), neprecizējot, ka šī ierobežotā pieejamība attiecas tikai uz konkrēto tīmekļa vietni.
Citi CPC iestāžu atklātie pārkāpumi bija saistīti ar:
- salīdzināšanas rīka pakalpojumu nodrošinātāja identitāti — 22,7 % sniedza tikai nepilnīgu informāciju (piemēram, uzņēmuma nosaukums un adrese), bet 4 % nesniedza vispār nekādu informāciju;
- lietotāju atsauksmju procesu — 21,3 % tīmekļa vietņu patērētāju atsauksmes bija atspoguļotas neskaidri vai nepārredzami (un/vai ietvēra elementus, kas varētu likt apšaubīt to patiesumu);
- salīdzinājuma tvērumu — 10,5 % tīmekļa vietņu nesniedza būtisku informāciju, kas bija svarīga salīdzinājuma veikšanai.
Vismazāk problēmu bija saistībā ar reklāmu izvietojumu un mārketingu. Šādi pārkāpumi tika konstatēti tikai 2,8 % tīmekļa vietņu.
Galvenie konstatējumi
- Vienā trešdaļā gadījumu sākotnēji redzamā cena atšķiras no galīgās cenas.
- Vienā piektdaļā gadījumu reklamētie piedāvājumi patiesībā nebija pieejami.
- Gandrīz trešdaļā gadījumu kopējā cena vai tās aprēķināšanas veids nav skaidri saprotams.
- Katrā ceturtajā gadījumā tīmekļa vietnēs nav precizēts, ka paziņojumi par numuru ierobežotu pieejamību (piemēram, “atlikuši tikai 2”, “pieejami tikai šodien”) attiecas tikai uz konkrēto tīmekļa vietni.
Turpmākie pasākumi
Patērētāju tiesību aizsardzības sadarbības tīkls (CPC) sazināsies ar 235 tīmekļa vietnēm, kurās konstatēti pārkāpumi, un prasīs tos novērst. Ja šīs vietnes to nedarīs, valsts iestādes var uzsākt administratīvo procesu vai tiesvedību – vai nu tieši, vai arī ar valsts tiesu starpniecību atkarībā no piemērojamos valsts tiesību aktos paredzētā.