0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSFINANSESKas ir būtiskākie pārkāpumi finanšu risku pārvaldībā?

Kas ir būtiskākie pārkāpumi finanšu risku pārvaldībā?

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) ir apstiprinājusi jaunus ieteikumus (vadlīnijas) sankciju un tiesisko pienākumu par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas (NILLTFN) normatīvo aktu pārkāpumiem noteikšanai finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem un par pārkāpumu atbildīgajām fiziskajām personām. Vadlīnijās noteikts, kas uzskatāmi par būtiskiem pārkāpumiem klientu un to darījumu risku pārvaldībā. Proti, pārkāpums ir uzskatāms par būtisku, ja pastāv viens no šādiem gadījumiem: 1 ) pārbaudē konstatēti vismaz trīs no Ieteikumu 1. pielikumā minētajiem pārkāpumu tipiem*, un tie ir attiecināmi uz veiktajiem darījumiem, kuru kopsumma pārsniedz 700 000 euro; 2) pārbaudē konstatēti ne vairāk kā divi no Ieteikumu 1. pielikumā minētajiem pārkāpumu…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Finanšu un kapitāla tirgus komisija (FKTK) ir apstiprinājusi jaunus ieteikumus (vadlīnijas) sankciju un tiesisko pienākumu par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas (NILLTFN) normatīvo aktu pārkāpumiem noteikšanai finanšu un kapitāla tirgus dalībniekiem un par pārkāpumu atbildīgajām fiziskajām personām.

Vadlīnijās noteikts, kas uzskatāmi par būtiskiem pārkāpumiem klientu un to darījumu risku pārvaldībā. Proti, pārkāpums ir uzskatāms par būtisku, ja pastāv viens no šādiem gadījumiem:

1 ) pārbaudē konstatēti vismaz trīs no Ieteikumu 1. pielikumā minētajiem pārkāpumu tipiem*, un tie ir attiecināmi uz veiktajiem darījumiem, kuru kopsumma pārsniedz 700 000 euro;

2) pārbaudē konstatēti ne vairāk kā divi no Ieteikumu 1. pielikumā minētajiem pārkāpumu tipiem, kas piemīt vairāk nekā 15% no pārbaudei pakļautajiem klientiem katrā pārkāpumu tipā, un tie ir attiecināmi uz veiktajiem darījumiem, kuru kopsumma pārsniedz 700 000 euro;

kā arī, ja pārbaudē konstatēts vismaz viens no tālāk minētajiem pārkāpumiem neatkarīgi no tā apmēra, skaita vai darījumu kopsummas:

  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav identificējis klientu, kam veicama padziļinātā izpēte;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav veicis klienta vai tā darījuma padziļināto izpēti;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav nodrošinājis klienta klasifikāciju atbilstoši klientam piemītošajam noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas riskam;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav noskaidrojis vai pārliecinājies par klienta, kam veicama padziļinātā izpēte, patieso labuma guvēju;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav lēmis par darījumu attiecību ar klientu, kam veicama padziļinātā izpēte, izbeigšanu, ja nav bijis iespējams nodrošināt klienta izpētes veikšanu pēc būtības;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks sadarbojas ar klientu, kas atbilst čaulas bankas pazīmēm;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav savlaicīgi konstatējis neparastu vai aizdomīgu darījumu un nekavējoties nav sniedzis attiecīgu ziņojumu Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas novēršanas dienestam;
  • finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav iesaldējis līdzekļus, ja pastāvējušas pamatotas aizdomas par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma finansēšanu.

* - Ieteikumu 1. pielikumā minētie pārkāpumu tipi

Nr. p. k. Pārkāpuma būtība
1.1. Nav nodrošināta atbilstoša klienta identifikācija.
1.2. Nav nodrošināta atbilstoša klienta sākotnējā izpēte.
1.3. Nav nodrošināta klienta darījumu pastāvīga uzraudzība (piemēram, attiecībā uz klientiem, kas neatbilst padziļinātās izpētes kritērijiem, vai politiski nozīmīgām personām).
1.4. Veicot klientu darījumu uzraudzību, nav pievērsta pietiekama un īpaša uzmanība klientu veiktajiem netipiski lieliem, sarežģītiem un savstarpēji saistītiem darījumiem, kuriem šķietami nav ekonomiska vai nepārprotami tiesiska mērķa, tostarp savlaicīgi nav iegūti klientu saimniecisko darbību pamatojoši dokumenti tādā apjomā un kvalitātē, lai pārliecinātos, ka klientu veiktie darījumi nav vērtējami kā aizdomīgi.
1.5. Finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav pārliecinājies par klienta finanšu līdzekļu izcelsmi, iegūstot finanšu līdzekļu izcelsmi apliecinošus dokumentus un dokumentējot secinājumus par izpētes rezultātiem.
1.6. Nav noskaidrots klienta patiesais labuma guvējs.
1.7. Finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks apkalpo vairākas kompānijas, kuriem ir viens patiesais labuma guvējs, taču finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav dokumentējis un analizējis šīs kompānijas kā savstarpēji saistītu klientu grupu. Finanšu un kapitāla tirgus dalībnieks nav dokumentējis katras kompānijas lomu grupā.
1.8. Nodibinot darījumu attiecības ar klientu, kura patiesais labuma guvējs ir politiski nozīmīga persona vai politiski nozīmīgas personas ģimenes loceklis, vai ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona, nav saņemta valdes vai īpaši pilnvarota valdes locekļa piekrišana pirms darījuma attiecību sākšanas.
1.9. Nav nodrošināta normatīvo aktu prasību izpilde attiecībā uz sadarbību ar trešajām personām, kas finanšu un kapitāla tirgus dalībnieka interesēs veic klientu identifikāciju vai iegūst klientu izpētei nepieciešamo informāciju (aģentiem).
1.10. Sākot korespondentattiecības ar kredītiestādi un ieguldījumu brokeru sabiedrību, kas reģistrēta un darbojas trešajā valstī, nav veikti normatīvajos aktos noteiktie pasākumi.
1.11. Citi normatīvo aktu pārkāpumi noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas jomā.