KP norāda uz nevienlīdzīgu konkurenci preses piegādes pakalpojumu tirgū
Konkurences padome (KP) 2023. gadā izvērtēja SIA AC Kurzemes Vārds (Kurzemes Vārds) sūdzību par Satiksmes ministrijas un Kultūras ministrijas darbībām, sniedzot valsts atbalstu VAS Latvijas Pasts zaudējumu segšanai par preses piegādāšanu, vienlaikus nenodrošinot valsts atbalstu zaudējumu segšanai privātajam komersantam, kurš arī nodrošina abonētās preses piegādes pakalpojumus. Izvērtējot iesniegumu, KP konstatēja normatīvā regulējuma nepilnības, aktīvi turpinot iesākto darbu pie vienlīdzīgas konkurences veidošanas preses piegādes pakalpojumu tirgū Latvijā. Izvērtējot iesniegumu, kurā Kurzemes Vārds norādīja, ka ministrijas ar savu darbību pārkāpj Konkurences likuma 14.1 panta pirmo daļu, kas nosaka, ka publiskas personas - valsts un pašvaldības, kā…
Konkurences padome (KP) 2023. gadā izvērtēja SIA AC Kurzemes Vārds (Kurzemes Vārds) sūdzību par Satiksmes ministrijas un Kultūras ministrijas darbībām, sniedzot valsts atbalstu VAS Latvijas Pasts zaudējumu segšanai par preses piegādāšanu, vienlaikus nenodrošinot valsts atbalstu zaudējumu segšanai privātajam komersantam, kurš arī nodrošina abonētās preses piegādes pakalpojumus. Izvērtējot iesniegumu, KP konstatēja normatīvā regulējuma nepilnības, aktīvi turpinot iesākto darbu pie vienlīdzīgas konkurences veidošanas preses piegādes pakalpojumu tirgū Latvijā.
Izvērtējot iesniegumu, kurā Kurzemes Vārds norādīja, ka ministrijas ar savu darbību pārkāpj Konkurences likuma 14.1 panta pirmo daļu, kas nosaka, ka publiskas personas - valsts un pašvaldības, kā arī to kapitālsabiedrības - ar savu darbību nevar kavēt, ierobežot vai deformēt konkurenci. Tostarp Kurzemes Vārds lūdza KP rosināt pārkāpuma lietu pret Satiksmes ministriju un Kultūras ministriju. KP nekonstatēja pamatu lietas ierosināšanai par konkurences neitralitātes pārkāpumu, ņemot vērā, ka VAS Latvijas Pasts saskaņā ar normatīvo regulējumu par abonētās preses piegādi, tostarp pastāvošo kompensācijas atbalsta mehānismu, ir universālais pasta pakalpojumu (UPP) sniedzējs[1] Latvijā, kurš šīs tiesības ieguvis Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas rīkotā konkursā. Attiecīgi par abonētās preses nozari atbildīgās institūcijas ir Satiksmes ministrija un Kultūras ministrijas, nevis KP.
Iesnieguma sniedzējam KP norādīja, ka pārkāpuma lietu pret publiskām personām neierosinās, jo nav tiesīga iejaukties citu iestāžu kompetencē ietilpstošo jautājumu izskatīšanā, lēmumu pārbaudē vai darba organizācijas un prioritāšu noteikšanā, tostarp spēkā esošu normatīvu aktu atcelšanā Līdz ar to KP iesaiste konkrētajā gadījumā, lai nepārkāptu tiesiskuma principu, iespējama vienīgi sniedzot atzinumu par konkurences veicināšanas nepieciešamību, nevis uzliekot par pienākumu nozares vadošajiem politikas veidotājiem paust noteiktu viedokli vai rosināt noteiktas izmaiņas normatīvajos aktos.
KP ir secinājusi, ka līdzšinējais pastāvošais normatīvais regulējums, kas nodrošina zaudējumu kompensēšanu tikai VAS Latvijas Pastam nav konkurenci sekmējošs, tāpēc KP jau ilgstoši ir aicinājusi abas ministrijas pārskatīt esošo sistēmu, radušos zaudējumus kompensējot arī citiem komersantiem, kas sniedz preses piegādes pakalpojumu. Papildu KP ir norādījusi ministrijām, ka līdzšinējais normatīvais regulējums kavē konkurenci un tās attīstību preses piegādes pakalpojumu sniegšanas tirgū Latvijā, aicinot ieviest risinājumus, kas būtu pēc iespējas konkurenci veicinoši.
[1]Saskaņā ar Pasta likuma (turpmāk PL) 1. panta 37. punktu universālais pasta pakalpojums ir minimālais noteiktas kvalitātes pasta pakalpojumu kopums ar vispārēju tautsaimniecisku nozīmi, kas pieejams visiem lietotājiem visā Latvijas Republikas teritorijā neatkarīgi no to ģeogrāfiskās atrašanās vietas. Atbilstoši PL 27 .panta pirmās daļas 4.punktam, abonēto preses izdevumu savākšana, šķirošana, pārvadāšana un piegāde ir ietverta UPP.
VAS Latvijas Pasts uzvarēja SPRK rīkotajā konkursā, iegūstot tiesības no 2022. gada 1. janvāra līdz 2026.gada 31. decembrim sniegt UPP pakalpojumus, tostarp nosakot pienākumu nodrošināt preses piegādes pakalpojumus.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.