PTAC decembrī uzsāks ģeobloķēšanas aizlieguma uzraudzību
Ministru kabinets 5. novembrī akceptēja grozījumus Patērētāju tiesību aizsardzības centra nolikumā, nosakot Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) pienākumu veikt ģeogrāfiskās bloķēšanas regulas uzraudzību. 2018. gada 3. decembrī stāsies spēkā Eiropas Savienības Regula (ES) 2018/302, ar ko novērš nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu un citus diskriminācijas veidus iekšējā tirgū klientu valstspiederības, dzīvesvietas vai uzņēmējdarbības veikšanas vietas dēļ. Līdz ar to šajā datumā arī PTAC uzsāks regulas uzraudzību. Par ģeogrāfisko bloķēšanu sauc diskriminējošu praksi, kad vienas ES dalībvalsts tirgotāji liedz piekļuvi savām mājaslapām, mobilajām lietotnēm vai citām tiešsaistes saskarnēm citu ES dalībvalstu klientiem, kuri vēlas veikt pirkumus internetā. Tāpat arī ģeogrāfiskā bloķēšana ietver klientu pāradresāciju bez klienta…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
2018. gada 3. decembrī stāsies spēkā Eiropas Savienības Regula (ES) 2018/302, ar ko novērš nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu un citus diskriminācijas veidus iekšējā tirgū klientu valstspiederības, dzīvesvietas vai uzņēmējdarbības veikšanas vietas dēļ. Līdz ar to šajā datumā arī PTAC uzsāks regulas uzraudzību.
Par ģeogrāfisko bloķēšanu sauc diskriminējošu praksi, kad vienas ES dalībvalsts tirgotāji liedz piekļuvi savām mājaslapām, mobilajām lietotnēm vai citām tiešsaistes saskarnēm citu ES dalībvalstu klientiem, kuri vēlas veikt pirkumus internetā. Tāpat arī ģeogrāfiskā bloķēšana ietver klientu pāradresāciju bez klienta piekrišanas uz citu mājaslapas versiju, kas ir mērķēta uz noteiktas valsts tirgu, pamatojot savu rīcību ar klienta valstspiederību, dzīvesvietu vai uzņēmējdarbības vietas veikšanu. Ģeogrāfiskā bloķēšana attiecas arī uz praksi, kad citas dalībvalsts patērētājam tiek liegts pabeigt pirkumu vai tiek lūgts apmaksāt pirkumu ar citas dalībvalsts maksājumu karti.
Regulas mērķis ir novērst nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu un citus diskriminācijas veidus, kuru pamatā ir tiešā vai netiešā klientu diskriminācija pēc trim pazīmēm:
valstspiederība;
dzīvesvieta;
uzņēmējdarbības veikšanas vieta.
Saskaroties ar nepamatotu ģeogrāfisko bloķēšanu, Latvijas patērētājam ir tiesības vērsties pēc palīdzības PTAC. Turklāt regula aizsargā ne vien patērētājus (fiziskās personas), bet arī uzņēmējus, kas iegādājas preces un pakalpojumus gala patēriņam. Tāpat PTAC sniegs konsultācijas ģeogrāfiskās bloķēšanas jautājumos, kā arī par iespējām, ko Latvijas patērētājiem un uzņēmumiem pavērs eogrāfiskās bloķēšanas regula.
Ja PTAC konstatēs patērētāju tiesību pārkāpumu, kas skars patērētāju grupas intereses (patērētāju kolektīvās intereses), un tas varēs radīt zaudējumus vai kaitējumu patērētājiem, arī atsevišķam patērētājam, PTAC, izvērtējis pārkāpuma raksturu un būtību, kā arī citus aspektus, būs tiesīgs veikt vienu vai vairākas šādas darbības:
ierosināt, lai ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs rakstveidā apņemas noteiktā termiņā novērst izdarīto pārkāpumu;
pieņemt lēmumu, ar kuru uzdod ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam izbeigt pārkāpumu un veikt noteiktas darbības tā ietekmes novēršanai, nosakot termiņu šo darbību izpildei;
ražotāja, pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja rakstveida apņemšanos ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā vai pieņemto lēmumu daļēji vai pilnībā ievietot Patērētāju tiesību aizsardzības centra mājaslapā un publicēt laikrakstā “Latvijas Vēstnesis” (ar publicēšanu saistītos izdevumus sedz ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs).
Ģeogrāfiskās bloķēšanas aizliegums ļaus patērētājiem un uzņēmumiem, atrodoties Latvijā, noskaidrot preču sortimentu un cenas, kas tiek piedāvātas citu valstu patērētājiem, kā arī iegādāties preces no citām mājaslapu versijām. Ja Latvijas patērētājs vai uzņēmums izpilda visus tirgotāja noteiktos vispārīgos nosacījumus, tirgotājiem citās ES dalībvalstīs vairs nebūs iespējas atteikt darījumu Latvijas patērētājiem vai uzņēmējiem, balstoties tikai uz viņu valstspiederību, dzīvesvietu vai uzņēmējdarbības veikšanas vietu.
Diskriminācija tiek novērsta arī attiecībā uz preces vai pakalpojuma iegādes darījuma apmaksas iespējām. Ja tirgotājs pieņem citas ES dalībvalsts noteiktu maksājumu veidu vai noteiktu kredītkartes vai debetkartes zīmolu, tad tirgotājam nav tiesību atteikt maksājumu tikai tādēļ, ka tas ir veikts no Latvijas, vai arī izmantojot Latvijā izdotu karti.
Taču jāņem vērā, ka regula neuzliek par pienākumu tirgotājam veikt piegādi visā ES teritorijā, tādēļ patērētājiem un uzņēmumiem, veicot pirkumus internetā, vienmēr rūpīgi jāiepazīstas ar tirgotāja vispārīgajiem piekļuves un piegādes nosacījumiem.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.