0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTISankcijas pārvadātājiem mazinājušas konkurenci

Sankcijas pārvadātājiem mazinājušas konkurenci

Ikars Kubliņš

Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

BILANCE pētniecisko interviju ciklsTransporta pārvadājumu nozari varētu salīdzināt ar valsts asinsriti — tā nodrošina, lai viss valsts sekmīgai funkcionēšanai nepieciešamais tiktu nogādāts īstajā laikā un vietā. Degvielas cenas, Krievijas uzsāktais karš Ukrainā un tā rezultātā piemērotās sankcijas autopārvadājumu jomu, kas izsenis bijusi cieši saistīta ar Krieviju un Baltkrieviju, ietekmējis pavisam tieši. Kā jaunā realitāte mainījusi situāciju nozarē? Vai tirdzniecība ar austrumu kaimiņiem tiešām apstājusies? Vai sankcijas nozarē nesušas tikai negatīvus efektus? Žurnāla Bilance pētniecisko interviju ciklā saruna ar Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētāju Aleksandru Pociluiko.

Kā pārvadājumu nozari ietekmēja Covid–19 pandēmijas laiks? 2020. gada vasarā medijos sacījāt, ka pārvadājumu kritums sasniedzis 30–40% un daļai uzņēmumu iestājies pirmsbankrota stāvoklis. Kā šī situācija attīstījās tālāk, kā mainījās apgrozījums, cik daudzi beidza darbību? Kā transporta pārvadājumu nozare kopumā pārdzīvoja Covid–19 pandēmijas laiku? 

Tajā brīdī tiešām situācija bija tāda, kā es raksturoju. Asociācija sagatavoja pētījumu par situāciju nozarē, un rezultātus prezentējām valdībai. Pēc iepazīšanās ar šiem datiem valdība iekļāva transporta nozari valsts atbalstāmo nozaru sarakstā. Līdz ar to nozarei bija iespējams iegūt atbalstu ar tādiem pašiem nosacījumiem (vērtējot pēc apgrozījuma krituma vismaz 30% apmērā) kā pārējām atbalstāmajām nozarēm. Tā bija adekvāta, caurskatāma, godīga sistēma. Tas palīdzēja daudziem uzņēmumiem izvairīties no bankrota. Protams, atsevišķi bankroti bija, tāpat kā bija cilvēki, kas pameta nozari un pārstāja darboties transporta jomā, taču tas nenotika tik masveidīgi, kā būtu noticis bez valsts atbalsta. Sākotnēji Veselības ministrija izvirzīja ideju, ka arī transporta nozari nepieciešams pavisam apstādināt. Mēs izskaidrojām, ka bez transporta arī veikalu plaukti būs tukši. Sākot no piena un beidzot ar tualetes papīru — tas viss kādam ir jāpiegādā. Par laimi, politiķi iedziļinājās situācijā, un arī starptautiskie kravu pārvadājumi varēja turpināt funkcionēt. 

Kādas izmaiņas nozarē radījis šis gads — karš Ukrainā un tam sekojušās sankcijas? Šāgada pavasarī bieži tikāt citēts medijos. Marta sākumā brīdinājāt par «ļoti sliktu situāciju» transporta nozarē, kad Eiropā vairs nepieņem pat jau atvestas preces no Krievijas, bet uz Krieviju daudzu preču eksports aizliegts. Kā šī situācija atrisinājās? Aizvestās kravas beigās pieņēma vai bija jāved atpakaļ?

Bija gan tā, gan tā. Daļa kravu patiešām tika sūtīta atpakaļ. Pārējās pieņēma, jo Eiropas Savienības (ES) līmenī tika lemts, ka nav pamata atteikties pieņemt kravas, kas izbraukušas caur robežu līdz noteiktam datumam.

Cik īsti liels ir eksporta/importa sankciju rezultātā uz un no Krievijas/Baltkrievijas aizliegto preču īpatsvars pārvadājumu struktūrā? Vērtējot pēc sankciju saraksta, nešķiet, ka to būtu tik daudz — virzienā uz Krieviju pārsvarā aizliegti tikai elektronikas, augsto tehnoloģiju, militārās industrijas ražojumi. No Krievijas tie ir pārsvarā izejmateriāli — metāli, ogles u.c. Pārtikas un lauksaimniecības preču tirdzniecība joprojām atļauta, tāpat arī dažādas citas apstrādes rūpniecības preces.
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

No ES puses sankciju saraksts tika veidots pēc principa, lai netraucētu to preču tirdzniecību, kas nepieciešamas pašai ES. Tomēr līdzās aizliegto preču grupām pastāv arī sankcionētās personas — patiesie labuma guvēji, kuriem piederošo uzņēmumu produkcija arī ir izslēgta no tirdzniecības. Piemēram, Latvijas lielākais nodokļu maksātājs bija Severstallat, kura īpašnieks ir Krievijas pilsonis. Severstallat sniedza lielu uz ES vedamo kravu apjomu gan Latvijas, gan arī citu valstu (Polijas, Čehijas) pārvadātājiem. Taču brīdī, kad šī persona tika iekļauta sankciju sarakstā, tika apturēti konti, aizvērtas noliktavas un kravu pārvadājumi no šī uzņēmuma apstājās. Pārvadātāji joprojām nevar saņemt savu godīgi nopelnīto naudu. Otrkārt, ES aizliedza Krievijā un Baltkrievijā reģistrētam transportam iebraukšanu ES teritorijā…

No Latvijas pārvadātāju viedokļa jau tas varētu būt pozitīvi — krietni samazinājās konkurence! 

No vienas puses, jā. Taču Baltkrievija un Krievija, protams, noteica savas pretsankcijas. Baltkrievija arī pilnībā aizliedza ES transportam iebraukt savā teritorijā. Varam iebraukt teritorijā tikai līdz vietai, kur iespējams pārāķēt vai pārkraut kravu vietējā pārvadātāja furgonā. Krievija pieņēma līdzīgu lēmumu, tiesa gan, atstājot nelielu izņēmuma preču sarakstu, kuras ir atļauts transportēt Krievijas teritorijā arī ES pārvadātājiem. Šis saraksts veidots pēc tā paša iekšējās nepieciešamības principa — tās ir preces, ko vajag pašai Krievijai, kur draud veidoties deficīts. Man gan jāatzīst — laikā, kopš strādāju pārvadājumu nozarē (kopš 1991. gada), tik liels pārvadājumu apjoms uz Krieviju nekad nav bijis. Taču tāpēc vien nevar sacīt, ka pārvadātājiem tagad būtu zelta laiki. Šādu rindu pie robežas arī nekad nav bijis. Šoferiem jāstāv 7–8 dienas.

Vai iemesls ir tas, ka Latvija un Igaunija ir palikušas par pēdējiem tiešajiem pārvadājumu «vārtiem» uz Krieviju?

Jā, tieši tā! Tiesa gan, tagad daļa no mūsu pārvadātājiem jau sāk braukt arī caur Somiju. Pārceļamies ar prāmi no Tallinas uz Helsinkiem un dodamies tālāk uz ziemeļiem, lai pārbrauktu robežu. Tur situācija pie robežas ir labāka. Šoferim nav viegli nodzīvot 7 diennaktis dzelzs būdā, kur nav iespēju ne nomazgāties, ne arī normāli paēst. 

Jūsu mājaslapā rakstīts, ka ap 90% pārvadājumu tiek veikti uz NVS valstīm, šogad gan intervijā teicāt, ka tikai 30% no asociācijas pārstāvēto uzņēmumu 14 000 kravas auto brauc uz NVS valstīm. Kura tad ir aktuālā informācija, vai šī situācija mainījusies kopš kara sākuma? Pavasarī teicāt, ka daudzi uzņēmumi plāno pārtraukt pārvadājumus uz Krieviju/Baltkrieviju, arī šoferi vairs tur nevēlas braukt. Cik lielā mērā tas noticis?
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Atšķirība skaitļos var rasties tāpēc, ka ne visi Latvijas pārvadātāji ir mūsu asociācijas biedri. Ir arī diezgan lieli pārvadātāji, kuri neizmanto TIR karnešu sistēmu un brauc tikai ES iekšienē, līdz ar to viņiem nav nepieciešamības būt mūsu asociācijā, jo pietiek ar Autotransporta direkcijas izsniegto licenci. Savukārt no mūsu biedriem tiešām ap 90% uzņēmumu brauca uz NVS valstīm. Tagad šis īpatsvars jau ir mazāks. Mūsu nozares darbību traucē vēl viena blakus problēma — šoferu trūkums. Rudenī bija Saeimas sēde, kurā lēma Krievijas pilsoņiem anulēt uzturēšanās atļaujas un darba vīzas. Līdz ar to daļa mūsu kompāniju palika bez šoferiem, un atrast aizvietotājus tik ātri nav iespējams. ES mērogā darbiniekus pievilināt grūti, jo tas, ko varam piedāvāt kā darba devēji, nav pats interesantākais piedāvājums šoferiem no citām ES valstīm. Ņemot vērā ES normatīvo regulējumu, mēs šajā ziņā neesam konkurētspējīgi ar pārējo ES dalībvalstu pārvadātājiem. Arī šoferi no trešajām valstīm biežāk izvēlas, piemēram, Lietuvu, kur ir ļoti daudz milzīgu kompāniju (tādas, kur auto skaits vienā uzņēmumā var sasniegt pat piecus vai sešus tūkstošus). Latvijas lielākajam pārvadātājam vienubrīd bija ap pusotra tūkstoša auto.

Vai Lietuva nepieņēma šādu aizliegumu attiecībā uz šoferiem — Krievijas pilsoņiem?

Tas bija trīs Baltijas valstu kopīgs lēmums, taču lietuvieši, kā vienmēr, rīkojās gudri. Viņi ieviesa profesiju izņēmumus, starp kurām iekļāva arī šoferus, dzelzceļa darbiniekus un citu deficīto profesiju pārstāvjus. Šoferi ir tehniski izglītoti cilvēki, kuri bez kartes, bez navigācijas pārzina visus ceļus un spēj nokļūt no jebkura punkta A uz punktu B Eiropā.

Iepriekš minējāt, ka darba piedāvājuma — tātad darba apstākļu, algu — ziņā mums ir grūti konkurēt ar citu ES dalībvalstu uzņēmumiem. Kāpēc tas tā ir? Ja mēs strādājam starptautiskā tirgū un darām to pašu, ko konkurenti, — pārvadājam preces no Eiropas valstīm uz Krieviju un atpakaļ —, tad kāpēc gan nevarētu nodrošināt līdzvērtīgas algas un darba apstākļus?

Viņi nebrauc uz Krieviju. Eiropas pārvadātāji, izņemot lietuviešus, igauņus, poļus un mūs, faktiski nebrauc uz Krieviju, minimāli varbūt to dara vēl čehi, slovāki, serbi. Eiropas pārvadātāji strādā pārsvarā ES iekšienē. 

Tātad iznāk, ka viņi strādā augsti attīstītajā ES ekonomikas zonā, kur pasūtītājs spēj samaksāt par šo pakalpojumu vairāk, nekā mūsu pārvadātājiem spēj samaksāt pasūtītājs no Krievijas, Baltkrievijas?

Pilnīgi pareizi.

Brīdī, kad tika pieņemtas sankcijas un stājās spēkā dažādie ierobežojumi, iepriekšējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits publiski pauda, ka pārvadātājiem esot visas iespējas ātri pārorientēties uz citiem tirgiem — pieaugot pieprasījums pārvadājumiem uz Turciju, Vidusāziju, Balkānu valstīm… Vai šādas tendences nozarē ir vērojamas? Cik plaši Latvijas pārvadātājiem izdodas pārslēgties uz pārvadājumiem citās valstīs?

Man ir tikai viens jautājums — kāpēc tad valsts pati nespēj pārorientēt AirBaltic, Latvijas dzelzceļu, Latvijas ostas? 

Pa dzelzceļu jau gan var aizbraukt tikai tur, kur tas ved, un RailBaltica vēl tikai tiek būvēts. Tomēr jautājums, vai nozarē šī pārorientācija nepavisam nenotiek. Kādā no intervijām šogad jūs sacījāt, ka šāds process tomēr ir sācies.
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Jāsaprot, ka savu ģeogrāfiju mēs mainīt nevaram. Mēs esam tur, kur esam. Krievija mums ir bijusi un vienmēr būs kaimiņos. Mums nevar būt īpašu biznesa sakaru, piemēram, ar Horvātiju. Tas nav loģiski no ģeogrāfijas viedokļa. Kāpēc igauņiem ir ļoti labas biznesa attiecības ar somiem, poļiem — ar lietuviešiem? Tāpēc, ka viņi ir kaimiņi. Zināmā mērā pārorientēšanās, protams, notiek, taču tas nav tik vienkārši. Tam ir daudz iemeslu. Ne visi darbinieki tik labi runā angļu vai vācu valodā, ne visi tik labi pārzina ES likumdošanu. Otrkārt, transports. Ja vēlamies konkurētspējīgi veikt pārvadājumus ES iekšienē, transportam jāatbilst pēc iespējas augstākiem ekoloģiskuma standartiem, jo tas nozīmē mazākus nodokļus, ceļu nodevas, mazāku degvielas patēriņu. Taču pagaidām ne visas mūsu automašīnas atbilst augstākajam jeb Euro6 standartam. Izmaksas, salīdzinot Euro6 un Euro3 kravas auto maršrutā no Latvijas uz Itāliju, var atšķirties ļoti ievērojami — pirmajā gadījumā tās var būt 70% apmērā no pasūtījuma summas, otrajā gadījumā jau 110% apmērā, tātad to pārsniegt. 

Kāda veida atbalsts no valsts puses transporta pārvadājumu nozarē strādājošajiem uzņēmumiem būtu nepieciešams?

Šis ir sarežģīts jautājums. Kopumā raugoties, valstij vajadzētu izstrādāt konkrētu attīstības stratēģiju — kur virzāmies, kāpēc virzāmies, ko vēlamies sasniegt? Patlaban viss notiek pēc principa: «Aizej tur, nezin, kur, atnes to, nezin, ko!» Visu darām likuma robežās, bet tāpat beigās iznāk, ka arī mēs esam pārkāpēji, kam jācieš. Naudas pārskaitījumi ir aizliegti. Nevaram pārskaitīt uz Krieviju ne ceļu nodevas, ne maksu par degvielu, viņi mums nevar pārskaitīt samaksu par darbu.

Kā tad to atrisina?

Praktiski to atrisina pasūtītājs ar preces nosūtītāju. Kā viņiem tas izdodas, nezinu. It kā dzīvojam vienā ES, bet, kamēr mēs transakcijas uz Krieviju veikt nevaram, uzņēmumi citās ES dalībvalstīs nez kāpēc to var. No vienas puses, būtu godīgāk, ja valsts pateiktu skaidri — robeža ciet, un miers! Neviens uz Krieviju vairs nebrauc un neko neved, mēs jums to aizliedzam, un viss. Taču tā arī nenotiek. Protams, es ļoti labi saprotu, kāpēc valsts to nevēlas. Tikko kaut ko aizliedz, jāseko kompensācijas mehānismiem. Tādā gadījumā valstij būtu jāpārņem līzinga maksājumi, jādomā, kā nodrošināt pārvadājumu nozares darbiniekus ar darbu.

Medijos esat kritiski izteicies arī ar ES regulējumu, kas skar transporta nozari. Kāda tad ir problēmas sakne saistībā ar ES pieņemto Mobilitātes pakotni, un vai tiešām tās ietekme uz nozari ir tik kritiska?

Jā, tā ir kritiska. Šī regulējuma dēļ lielākie Latvijas pārvadātāji jau pārreģistrējušies uz Poliju, Vāciju, Lielbritāniju. ES pastāv četri brīvas kustības principi, un, pamazām attīstoties transporta nozarei, Latvijas pārvadātāji sāka arvien biežāk iesaistīties ES tirgū. Mūsu šoferi gatavi tur braukt četras vai pat astoņas nedēļas…

Un droši vien varētu piedāvāt arī zemāku cenu, lai izkonkurētu Rietumeiropas pārvadātājus?

Lūk, tā ir lielākā kļūda! Arī eiropieši apgalvo, ka mēs nodarbojamies ar cenu dempingu…

Tā nav?
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Mēs nedempingojam. Pastāv biržas, kurās piedalās lielie Eiropas loģistikas uzņēmumi, kuri saņem kontraktus no visiem ES ražotājiem. Šie uzņēmumi pārvadājumus nodod tālāk apakšizpildītājiem, un tieši viņi nosaka atšķirīgas cenas Rietumeiropas un Austrumeiropas pārvadātājiem. Varat to pārbaudīt, pajautāt jebkuram pārvadātājam… Ja paņemsit vienu un to pašu pārvadājumu, piemēram, no vācu ekspeditora Vācijas uzņēmumam un Lietuvas uzņēmumam, tad ieraudzīsit dažādus cenu piedāvājumus. Viņi mūs izmanto lētāk. Taču viņiem, protams, neērti paskatīties acīs saviem pārvadātājiem un to atzīt. 

Bet cenu jau nediktē tikai pasūtītājs. Kas notiktu, ja mūsu uzņēmumi pateiktu, ka vēlas strādāt par līdzīgām cenām kā Rietumeiropas kolēģi?

Tad mums neviens pasūtījumus vispār vairs nedotu. Mēs vedam lētāk, lai mums vispār būtu iespēja braukt, jo kravu, ko vest atpakaļ no Rietumeiropas uz Latviju, trūkst. Pat ja kaut ko atrastu pa ceļam Polijā vai Lietuvā, jau tas nozīmētu lielus zaudējumus. Mobilitātes pakotne bija Rietumeiropas pārvadātāju lobija prasība, kas tika pamatota ar rūpēm par vienādiem apstākļiem un atalgojumu visiem ES šoferiem, bet patiesā vēlme ir likvidēt konkurenci, pārvilināt pie sevis mūsu šoferus un attīstīt savu biznesu. 

Ko asociācija ir darījusi, kā cīnījusies ES mērogā, lai to nepieļautu?

Mēs esam pat iesnieguši prasību ES Tiesā, taču jūs jau zināt, ko nozīmē iesniegt lietu pret ES. Tur ir milzīga rinda, mūsu pieteikums tiesā atrodas jau pusotru gadu. 

Vispārējā inflācija aizsākās tieši ar energoresursu, tai skaitā degvielas cenu kāpumu. Līdz ar to pārvadājumu nozare droši vien bija viena no pirmajām, kas juta šo efektu. Presē runājāt, ka lielas problēmas rada straujais cenu mainīgums, kas neļauj pat prognozēt, cik izmaksās degviela vienas kravas aizvešanas laikā. Kā pārvadātāji raugās uz degvielas tirdzniecības jomu?

Degvielas tirgotāju asociācija gadiem ilgi cīnījās, lai aizliegtu pārvadātājiem iebraukt no Krievijas ar pilnām tvertnēm. Tas viņiem Latvijā neizdevās, taču tagad šādu aizliegumu ieviesusi pati Krievija, tādējādi atrisinot degvielas tirgotāju seno sāpi. Ja runājam par vietējām degvielas cenām, tad jāsaka, ka lielākā daļa mūsu pārvadātāju neuzpilda degvielu Latvijā. Viņi to dara Lietuvā vai Polijā, kur tas izmaksā lētāk (Polija saviem pārvadātājiem arī daļēji atgriež akcīzes nodokli, Latvijā šāda precedenta nav). Šeit ir pavisam cits degvielas cenu veidošanās mehānisms. Arī atlaides pārvadātājiem ir daudz mazākas. Samazinot cenu par diviem centiem litrā, tirgotāji uzskata, ka snieguši milzu atlaidi. Kāpēc pirkt degvielu šeit, ja to krietni lētāk var izdarīt Lietuvā, Polijā, kur tāpat būs jābrauc cauri? 

Vai vietējiem degvielas tirgotājiem nevajag jūsu naudu?

Ilustrācijai vēl viens aspekts: ko ražot ir dārgāk — benzīnu vai dīzeli? Protams, benzīnu. Bet kas šobrīd benzīntankos maksā dārgāk? Tas tā noticis tāpēc, ka degvielas tirgotāji redzēja — cilvēki sāka maksimāli ekonomēt, arvien vairāk auga pieprasījums pēc dīzeļa. Izdomāja, ka padarīs dīzeli dārgāku par benzīnu! Sakarā ar ko? Vai pasaulē būtu pēkšņi mainījušies fizikas likumi? 

Ko tas liecina par konkurenci degvielas tirdzniecības nozarē?

Cik mums ir uzpildes staciju tīklu? Pieci. Tad ko var gribēt? 

Rezumējot visu runāto un savelkot kopā šāgada aptuveno bilanci — vai jau ir redzams, kāda tā varētu būt transporta pārvadājumu jomā? Acīmredzot nozarē šogad piedzīvoti visai pretrunīgi procesi, kas radušies Krievijas kara rezultātā — no vienas puses, tirdzniecības ierobežojumi un inflācija, no otras puses, kravu plūsmu koncentrēšanās uz Latviju/Igauniju un konkurences samazināšanās Krievijas/Baltkrievijas pārvadātāju sankcionēšanas dēļ… Kāds tad varētu būt kopējais summārais efekts apgrozījuma, peļņas un citu svarīgāko biznesa rādītāju izmaiņās?

Nozarē ir ļoti daudz problēmu — šoferu trūkums, rindas, piekļuve finansējuma resursiem (arī tā ir liela problēma visiem uzņēmumiem, kas turpina sadarbību ar Krieviju, jo bankas tiem kredītus vairs neizsniedz). Kopējais skats tomēr ir slikts. Precīzāku ainu redzēsim pēc tikšanās ar Latvijas Līzinga devēju asociāciju, kas iepriekš situāciju par mūsu nozari raksturoja šādi — uzņēmumu skaits samazinās, finansiālā disciplīna paaugstinās. Tas nozīmē, ka daļa uzņēmumu šogad jau ir pametuši pārvadājumu biznesu, nespējot izturēt spriedzi un sarežģījumus.

Projektu «Latvijas ekonomika sankciju ēnā un inflācijas spīlēs» finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas «Sankcijas pārvadātājiem mazinājušas konkurenci» saturu atbild SIA Lietišķās informācijas dienests. #SIF_MAF2022

 

Publicēts žurnāla “Bilance” 2023. gada janvāra (493.) numurā.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

BILANCE pētniecisko interviju ciklsTransporta pārvadājumu nozari varētu salīdzināt ar valsts asinsriti — tā nodrošina, lai viss valsts sekmīgai funkcionēšanai nepieciešamais tiktu nogādāts īstajā laikā un vietā. Degvielas cenas, Krievijas uzsāktais karš Ukrainā un tā rezultātā piemērotās sankcijas autopārvadājumu jomu, kas izsenis bijusi cieši saistīta ar Krieviju un Baltkrieviju, ietekmējis pavisam tieši. Kā jaunā realitāte mainījusi situāciju nozarē? Vai tirdzniecība ar austrumu kaimiņiem tiešām apstājusies? Vai sankcijas nozarē nesušas tikai negatīvus efektus? Žurnāla Bilance pētniecisko interviju ciklā saruna ar Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētāju Aleksandru Pociluiko.

Kā pārvadājumu nozari ietekmēja Covid–19 pandēmijas laiks? 2020. gada vasarā medijos sacījāt, ka pārvadājumu kritums sasniedzis 30–40% un daļai uzņēmumu iestājies pirmsbankrota stāvoklis. Kā šī situācija attīstījās tālāk, kā mainījās apgrozījums, cik daudzi beidza darbību? Kā transporta pārvadājumu nozare kopumā pārdzīvoja Covid–19 pandēmijas laiku? 

Tajā brīdī tiešām situācija bija tāda, kā es raksturoju. Asociācija sagatavoja pētījumu par situāciju nozarē, un rezultātus prezentējām valdībai. Pēc iepazīšanās ar šiem datiem valdība iekļāva transporta nozari valsts atbalstāmo nozaru sarakstā. Līdz ar to nozarei bija iespējams iegūt atbalstu ar tādiem pašiem nosacījumiem (vērtējot pēc apgrozījuma krituma vismaz 30% apmērā) kā pārējām atbalstāmajām nozarēm. Tā bija adekvāta, caurskatāma, godīga sistēma. Tas palīdzēja daudziem uzņēmumiem izvairīties no bankrota. Protams, atsevišķi bankroti bija, tāpat kā bija cilvēki, kas pameta nozari un pārstāja darboties transporta jomā, taču tas nenotika tik masveidīgi, kā būtu noticis bez valsts atbalsta. Sākotnēji Veselības ministrija izvirzīja ideju, ka arī transporta nozari nepieciešams pavisam apstādināt. Mēs izskaidrojām, ka bez transporta arī veikalu plaukti būs tukši. Sākot no piena un beidzot ar tualetes papīru — tas viss kādam ir jāpiegādā. Par laimi, politiķi iedziļinājās situācijā, un arī starptautiskie kravu pārvadājumi varēja turpināt funkcionēt. 

Kādas izmaiņas nozarē radījis šis gads — karš Ukrainā un tam sekojušās sankcijas? Šāgada pavasarī bieži tikāt citēts medijos. Marta sākumā brīdinājāt par «ļoti sliktu situāciju» transporta nozarē, kad Eiropā vairs nepieņem pat jau atvestas preces no Krievijas, bet uz Krieviju daudzu preču eksports aizliegts. Kā šī situācija atrisinājās? Aizvestās kravas beigās pieņēma vai bija jāved atpakaļ?

Bija gan tā, gan tā. Daļa kravu patiešām tika sūtīta atpakaļ. Pārējās pieņēma, jo Eiropas Savienības (ES) līmenī tika lemts, ka nav pamata atteikties pieņemt kravas, kas izbraukušas caur robežu līdz noteiktam datumam.

Cik īsti liels ir eksporta/importa sankciju rezultātā uz un no Krievijas/Baltkrievijas aizliegto preču īpatsvars pārvadājumu struktūrā? Vērtējot pēc sankciju saraksta, nešķiet, ka to būtu tik daudz — virzienā uz Krieviju pārsvarā aizliegti tikai elektronikas, augsto tehnoloģiju, militārās industrijas ražojumi. No Krievijas tie ir pārsvarā izejmateriāli — metāli, ogles u.c. Pārtikas un lauksaimniecības preču tirdzniecība joprojām atļauta, tāpat arī dažādas citas apstrādes rūpniecības preces.
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

No ES puses sankciju saraksts tika veidots pēc principa, lai netraucētu to preču tirdzniecību, kas nepieciešamas pašai ES. Tomēr līdzās aizliegto preču grupām pastāv arī sankcionētās personas — patiesie labuma guvēji, kuriem piederošo uzņēmumu produkcija arī ir izslēgta no tirdzniecības. Piemēram, Latvijas lielākais nodokļu maksātājs bija Severstallat, kura īpašnieks ir Krievijas pilsonis. Severstallat sniedza lielu uz ES vedamo kravu apjomu gan Latvijas, gan arī citu valstu (Polijas, Čehijas) pārvadātājiem. Taču brīdī, kad šī persona tika iekļauta sankciju sarakstā, tika apturēti konti, aizvērtas noliktavas un kravu pārvadājumi no šī uzņēmuma apstājās. Pārvadātāji joprojām nevar saņemt savu godīgi nopelnīto naudu. Otrkārt, ES aizliedza Krievijā un Baltkrievijā reģistrētam transportam iebraukšanu ES teritorijā...

No Latvijas pārvadātāju viedokļa jau tas varētu būt pozitīvi — krietni samazinājās konkurence! 

No vienas puses, jā. Taču Baltkrievija un Krievija, protams, noteica savas pretsankcijas. Baltkrievija arī pilnībā aizliedza ES transportam iebraukt savā teritorijā. Varam iebraukt teritorijā tikai līdz vietai, kur iespējams pārāķēt vai pārkraut kravu vietējā pārvadātāja furgonā. Krievija pieņēma līdzīgu lēmumu, tiesa gan, atstājot nelielu izņēmuma preču sarakstu, kuras ir atļauts transportēt Krievijas teritorijā arī ES pārvadātājiem. Šis saraksts veidots pēc tā paša iekšējās nepieciešamības principa — tās ir preces, ko vajag pašai Krievijai, kur draud veidoties deficīts. Man gan jāatzīst — laikā, kopš strādāju pārvadājumu nozarē (kopš 1991. gada), tik liels pārvadājumu apjoms uz Krieviju nekad nav bijis. Taču tāpēc vien nevar sacīt, ka pārvadātājiem tagad būtu zelta laiki. Šādu rindu pie robežas arī nekad nav bijis. Šoferiem jāstāv 7–8 dienas.

Vai iemesls ir tas, ka Latvija un Igaunija ir palikušas par pēdējiem tiešajiem pārvadājumu «vārtiem» uz Krieviju?

Jā, tieši tā! Tiesa gan, tagad daļa no mūsu pārvadātājiem jau sāk braukt arī caur Somiju. Pārceļamies ar prāmi no Tallinas uz Helsinkiem un dodamies tālāk uz ziemeļiem, lai pārbrauktu robežu. Tur situācija pie robežas ir labāka. Šoferim nav viegli nodzīvot 7 diennaktis dzelzs būdā, kur nav iespēju ne nomazgāties, ne arī normāli paēst. 

Jūsu mājaslapā rakstīts, ka ap 90% pārvadājumu tiek veikti uz NVS valstīm, šogad gan intervijā teicāt, ka tikai 30% no asociācijas pārstāvēto uzņēmumu 14 000 kravas auto brauc uz NVS valstīm. Kura tad ir aktuālā informācija, vai šī situācija mainījusies kopš kara sākuma? Pavasarī teicāt, ka daudzi uzņēmumi plāno pārtraukt pārvadājumus uz Krieviju/Baltkrieviju, arī šoferi vairs tur nevēlas braukt. Cik lielā mērā tas noticis?
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Atšķirība skaitļos var rasties tāpēc, ka ne visi Latvijas pārvadātāji ir mūsu asociācijas biedri. Ir arī diezgan lieli pārvadātāji, kuri neizmanto TIR karnešu sistēmu un brauc tikai ES iekšienē, līdz ar to viņiem nav nepieciešamības būt mūsu asociācijā, jo pietiek ar Autotransporta direkcijas izsniegto licenci. Savukārt no mūsu biedriem tiešām ap 90% uzņēmumu brauca uz NVS valstīm. Tagad šis īpatsvars jau ir mazāks. Mūsu nozares darbību traucē vēl viena blakus problēma — šoferu trūkums. Rudenī bija Saeimas sēde, kurā lēma Krievijas pilsoņiem anulēt uzturēšanās atļaujas un darba vīzas. Līdz ar to daļa mūsu kompāniju palika bez šoferiem, un atrast aizvietotājus tik ātri nav iespējams. ES mērogā darbiniekus pievilināt grūti, jo tas, ko varam piedāvāt kā darba devēji, nav pats interesantākais piedāvājums šoferiem no citām ES valstīm. Ņemot vērā ES normatīvo regulējumu, mēs šajā ziņā neesam konkurētspējīgi ar pārējo ES dalībvalstu pārvadātājiem. Arī šoferi no trešajām valstīm biežāk izvēlas, piemēram, Lietuvu, kur ir ļoti daudz milzīgu kompāniju (tādas, kur auto skaits vienā uzņēmumā var sasniegt pat piecus vai sešus tūkstošus). Latvijas lielākajam pārvadātājam vienubrīd bija ap pusotra tūkstoša auto.

Vai Lietuva nepieņēma šādu aizliegumu attiecībā uz šoferiem — Krievijas pilsoņiem?

Tas bija trīs Baltijas valstu kopīgs lēmums, taču lietuvieši, kā vienmēr, rīkojās gudri. Viņi ieviesa profesiju izņēmumus, starp kurām iekļāva arī šoferus, dzelzceļa darbiniekus un citu deficīto profesiju pārstāvjus. Šoferi ir tehniski izglītoti cilvēki, kuri bez kartes, bez navigācijas pārzina visus ceļus un spēj nokļūt no jebkura punkta A uz punktu B Eiropā.

Iepriekš minējāt, ka darba piedāvājuma — tātad darba apstākļu, algu — ziņā mums ir grūti konkurēt ar citu ES dalībvalstu uzņēmumiem. Kāpēc tas tā ir? Ja mēs strādājam starptautiskā tirgū un darām to pašu, ko konkurenti, — pārvadājam preces no Eiropas valstīm uz Krieviju un atpakaļ —, tad kāpēc gan nevarētu nodrošināt līdzvērtīgas algas un darba apstākļus?

Viņi nebrauc uz Krieviju. Eiropas pārvadātāji, izņemot lietuviešus, igauņus, poļus un mūs, faktiski nebrauc uz Krieviju, minimāli varbūt to dara vēl čehi, slovāki, serbi. Eiropas pārvadātāji strādā pārsvarā ES iekšienē. 

Tātad iznāk, ka viņi strādā augsti attīstītajā ES ekonomikas zonā, kur pasūtītājs spēj samaksāt par šo pakalpojumu vairāk, nekā mūsu pārvadātājiem spēj samaksāt pasūtītājs no Krievijas, Baltkrievijas?

Pilnīgi pareizi.

Brīdī, kad tika pieņemtas sankcijas un stājās spēkā dažādie ierobežojumi, iepriekšējais satiksmes ministrs Tālis Linkaits publiski pauda, ka pārvadātājiem esot visas iespējas ātri pārorientēties uz citiem tirgiem — pieaugot pieprasījums pārvadājumiem uz Turciju, Vidusāziju, Balkānu valstīm... Vai šādas tendences nozarē ir vērojamas? Cik plaši Latvijas pārvadātājiem izdodas pārslēgties uz pārvadājumiem citās valstīs?

Man ir tikai viens jautājums — kāpēc tad valsts pati nespēj pārorientēt AirBaltic, Latvijas dzelzceļu, Latvijas ostas? 

Pa dzelzceļu jau gan var aizbraukt tikai tur, kur tas ved, un RailBaltica vēl tikai tiek būvēts. Tomēr jautājums, vai nozarē šī pārorientācija nepavisam nenotiek. Kādā no intervijām šogad jūs sacījāt, ka šāds process tomēr ir sācies.
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Jāsaprot, ka savu ģeogrāfiju mēs mainīt nevaram. Mēs esam tur, kur esam. Krievija mums ir bijusi un vienmēr būs kaimiņos. Mums nevar būt īpašu biznesa sakaru, piemēram, ar Horvātiju. Tas nav loģiski no ģeogrāfijas viedokļa. Kāpēc igauņiem ir ļoti labas biznesa attiecības ar somiem, poļiem — ar lietuviešiem? Tāpēc, ka viņi ir kaimiņi. Zināmā mērā pārorientēšanās, protams, notiek, taču tas nav tik vienkārši. Tam ir daudz iemeslu. Ne visi darbinieki tik labi runā angļu vai vācu valodā, ne visi tik labi pārzina ES likumdošanu. Otrkārt, transports. Ja vēlamies konkurētspējīgi veikt pārvadājumus ES iekšienē, transportam jāatbilst pēc iespējas augstākiem ekoloģiskuma standartiem, jo tas nozīmē mazākus nodokļus, ceļu nodevas, mazāku degvielas patēriņu. Taču pagaidām ne visas mūsu automašīnas atbilst augstākajam jeb Euro6 standartam. Izmaksas, salīdzinot Euro6 un Euro3 kravas auto maršrutā no Latvijas uz Itāliju, var atšķirties ļoti ievērojami — pirmajā gadījumā tās var būt 70% apmērā no pasūtījuma summas, otrajā gadījumā jau 110% apmērā, tātad to pārsniegt. 

Kāda veida atbalsts no valsts puses transporta pārvadājumu nozarē strādājošajiem uzņēmumiem būtu nepieciešams?

Šis ir sarežģīts jautājums. Kopumā raugoties, valstij vajadzētu izstrādāt konkrētu attīstības stratēģiju — kur virzāmies, kāpēc virzāmies, ko vēlamies sasniegt? Patlaban viss notiek pēc principa: «Aizej tur, nezin, kur, atnes to, nezin, ko!» Visu darām likuma robežās, bet tāpat beigās iznāk, ka arī mēs esam pārkāpēji, kam jācieš. Naudas pārskaitījumi ir aizliegti. Nevaram pārskaitīt uz Krieviju ne ceļu nodevas, ne maksu par degvielu, viņi mums nevar pārskaitīt samaksu par darbu.

Kā tad to atrisina?

Praktiski to atrisina pasūtītājs ar preces nosūtītāju. Kā viņiem tas izdodas, nezinu. It kā dzīvojam vienā ES, bet, kamēr mēs transakcijas uz Krieviju veikt nevaram, uzņēmumi citās ES dalībvalstīs nez kāpēc to var. No vienas puses, būtu godīgāk, ja valsts pateiktu skaidri — robeža ciet, un miers! Neviens uz Krieviju vairs nebrauc un neko neved, mēs jums to aizliedzam, un viss. Taču tā arī nenotiek. Protams, es ļoti labi saprotu, kāpēc valsts to nevēlas. Tikko kaut ko aizliedz, jāseko kompensācijas mehānismiem. Tādā gadījumā valstij būtu jāpārņem līzinga maksājumi, jādomā, kā nodrošināt pārvadājumu nozares darbiniekus ar darbu.

Medijos esat kritiski izteicies arī ar ES regulējumu, kas skar transporta nozari. Kāda tad ir problēmas sakne saistībā ar ES pieņemto Mobilitātes pakotni, un vai tiešām tās ietekme uz nozari ir tik kritiska?

Jā, tā ir kritiska. Šī regulējuma dēļ lielākie Latvijas pārvadātāji jau pārreģistrējušies uz Poliju, Vāciju, Lielbritāniju. ES pastāv četri brīvas kustības principi, un, pamazām attīstoties transporta nozarei, Latvijas pārvadātāji sāka arvien biežāk iesaistīties ES tirgū. Mūsu šoferi gatavi tur braukt četras vai pat astoņas nedēļas...

Un droši vien varētu piedāvāt arī zemāku cenu, lai izkonkurētu Rietumeiropas pārvadātājus?

Lūk, tā ir lielākā kļūda! Arī eiropieši apgalvo, ka mēs nodarbojamies ar cenu dempingu...

Tā nav?
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Aleksandrs Pociluiko, Autopārvadātāju asociācijas Latvijas auto valdes priekšsēdētājs
Foto: Aivars Siliņš

Mēs nedempingojam. Pastāv biržas, kurās piedalās lielie Eiropas loģistikas uzņēmumi, kuri saņem kontraktus no visiem ES ražotājiem. Šie uzņēmumi pārvadājumus nodod tālāk apakšizpildītājiem, un tieši viņi nosaka atšķirīgas cenas Rietumeiropas un Austrumeiropas pārvadātājiem. Varat to pārbaudīt, pajautāt jebkuram pārvadātājam... Ja paņemsit vienu un to pašu pārvadājumu, piemēram, no vācu ekspeditora Vācijas uzņēmumam un Lietuvas uzņēmumam, tad ieraudzīsit dažādus cenu piedāvājumus. Viņi mūs izmanto lētāk. Taču viņiem, protams, neērti paskatīties acīs saviem pārvadātājiem un to atzīt. 

Bet cenu jau nediktē tikai pasūtītājs. Kas notiktu, ja mūsu uzņēmumi pateiktu, ka vēlas strādāt par līdzīgām cenām kā Rietumeiropas kolēģi?

Tad mums neviens pasūtījumus vispār vairs nedotu. Mēs vedam lētāk, lai mums vispār būtu iespēja braukt, jo kravu, ko vest atpakaļ no Rietumeiropas uz Latviju, trūkst. Pat ja kaut ko atrastu pa ceļam Polijā vai Lietuvā, jau tas nozīmētu lielus zaudējumus. Mobilitātes pakotne bija Rietumeiropas pārvadātāju lobija prasība, kas tika pamatota ar rūpēm par vienādiem apstākļiem un atalgojumu visiem ES šoferiem, bet patiesā vēlme ir likvidēt konkurenci, pārvilināt pie sevis mūsu šoferus un attīstīt savu biznesu. 

Ko asociācija ir darījusi, kā cīnījusies ES mērogā, lai to nepieļautu?

Mēs esam pat iesnieguši prasību ES Tiesā, taču jūs jau zināt, ko nozīmē iesniegt lietu pret ES. Tur ir milzīga rinda, mūsu pieteikums tiesā atrodas jau pusotru gadu. 

Vispārējā inflācija aizsākās tieši ar energoresursu, tai skaitā degvielas cenu kāpumu. Līdz ar to pārvadājumu nozare droši vien bija viena no pirmajām, kas juta šo efektu. Presē runājāt, ka lielas problēmas rada straujais cenu mainīgums, kas neļauj pat prognozēt, cik izmaksās degviela vienas kravas aizvešanas laikā. Kā pārvadātāji raugās uz degvielas tirdzniecības jomu?

Degvielas tirgotāju asociācija gadiem ilgi cīnījās, lai aizliegtu pārvadātājiem iebraukt no Krievijas ar pilnām tvertnēm. Tas viņiem Latvijā neizdevās, taču tagad šādu aizliegumu ieviesusi pati Krievija, tādējādi atrisinot degvielas tirgotāju seno sāpi. Ja runājam par vietējām degvielas cenām, tad jāsaka, ka lielākā daļa mūsu pārvadātāju neuzpilda degvielu Latvijā. Viņi to dara Lietuvā vai Polijā, kur tas izmaksā lētāk (Polija saviem pārvadātājiem arī daļēji atgriež akcīzes nodokli, Latvijā šāda precedenta nav). Šeit ir pavisam cits degvielas cenu veidošanās mehānisms. Arī atlaides pārvadātājiem ir daudz mazākas. Samazinot cenu par diviem centiem litrā, tirgotāji uzskata, ka snieguši milzu atlaidi. Kāpēc pirkt degvielu šeit, ja to krietni lētāk var izdarīt Lietuvā, Polijā, kur tāpat būs jābrauc cauri? 

Vai vietējiem degvielas tirgotājiem nevajag jūsu naudu?

Ilustrācijai vēl viens aspekts: ko ražot ir dārgāk — benzīnu vai dīzeli? Protams, benzīnu. Bet kas šobrīd benzīntankos maksā dārgāk? Tas tā noticis tāpēc, ka degvielas tirgotāji redzēja — cilvēki sāka maksimāli ekonomēt, arvien vairāk auga pieprasījums pēc dīzeļa. Izdomāja, ka padarīs dīzeli dārgāku par benzīnu! Sakarā ar ko? Vai pasaulē būtu pēkšņi mainījušies fizikas likumi? 

Ko tas liecina par konkurenci degvielas tirdzniecības nozarē?

Cik mums ir uzpildes staciju tīklu? Pieci. Tad ko var gribēt? 

Rezumējot visu runāto un savelkot kopā šāgada aptuveno bilanci — vai jau ir redzams, kāda tā varētu būt transporta pārvadājumu jomā? Acīmredzot nozarē šogad piedzīvoti visai pretrunīgi procesi, kas radušies Krievijas kara rezultātā — no vienas puses, tirdzniecības ierobežojumi un inflācija, no otras puses, kravu plūsmu koncentrēšanās uz Latviju/Igauniju un konkurences samazināšanās Krievijas/Baltkrievijas pārvadātāju sankcionēšanas dēļ... Kāds tad varētu būt kopējais summārais efekts apgrozījuma, peļņas un citu svarīgāko biznesa rādītāju izmaiņās?

Nozarē ir ļoti daudz problēmu — šoferu trūkums, rindas, piekļuve finansējuma resursiem (arī tā ir liela problēma visiem uzņēmumiem, kas turpina sadarbību ar Krieviju, jo bankas tiem kredītus vairs neizsniedz). Kopējais skats tomēr ir slikts. Precīzāku ainu redzēsim pēc tikšanās ar Latvijas Līzinga devēju asociāciju, kas iepriekš situāciju par mūsu nozari raksturoja šādi — uzņēmumu skaits samazinās, finansiālā disciplīna paaugstinās. Tas nozīmē, ka daļa uzņēmumu šogad jau ir pametuši pārvadājumu biznesu, nespējot izturēt spriedzi un sarežģījumus.

Projektu «Latvijas ekonomika sankciju ēnā un inflācijas spīlēs» finansē Mediju atbalsta fonds no Latvijas valsts budžeta līdzekļiem. Par publikācijas «Sankcijas pārvadātājiem mazinājušas konkurenci» saturu atbild SIA Lietišķās informācijas dienests. #SIF_MAF2022

 

Publicēts žurnāla “Bilance” 2023. gada janvāra (493.) numurā.