0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSKOMERCPRAKSEAicina uzsākt diskusijas par Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu

Aicina uzsākt diskusijas par Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu

Nolūkā ierobežot mazumtirgotāju iepirkuma varas izmantošanu attiecībā pret piegādātājiem, Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju izstrādājusi un publiskai diskusijai nodevusi jaunu Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu (nejaukt ar Negodīgas komercprakses likumu - red.). Likumprojekts  23.augustā izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē. Likums attiecas uz mazumtirgotājiem ar būtisku ietekmi, nosakot negodīgu darbību aizliegumu, norēķinu termiņus par piegādātajām precēm, atbildību par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī Konkurences padomes lomu likumā noteikto prasību uzraudzības pasākumu īstenošanā. Ekonomikas ministrija norāda, ka, lai sekmētu attiecību veidošanos starp lielajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu un prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses, un panāktu lielāku pušu…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Nolūkā ierobežot mazumtirgotāju iepirkuma varas izmantošanu attiecībā pret piegādātājiem, Ekonomikas ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju izstrādājusi un publiskai diskusijai nodevusi jaunu Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu (nejaukt ar Negodīgas komercprakses likumu - red.). Likumprojekts  23.augustā izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē. Likums attiecas uz mazumtirgotājiem ar būtisku ietekmi, nosakot negodīgu darbību aizliegumu, norēķinu termiņus par piegādātajām precēm, atbildību par izdarītajiem pārkāpumiem, kā arī Konkurences padomes lomu likumā noteikto prasību uzraudzības pasākumu īstenošanā. Ekonomikas ministrija norāda, ka, lai sekmētu attiecību veidošanos starp lielajiem mazumtirdzniecības uzņēmumiem un piegādātājiem uz godīgu, nediskriminējošu un prognozējamu attiecību pamata, respektējot abu pušu ekonomiskās intereses, un panāktu lielāku pušu līdztiesību savstarpējo sadarbības līgumu slēgšanas procesā, kopš 2008.gada 1.oktobra ir stājies spēkā un Konkurences likuma 13.panta otrajā daļā noteikts tiesiskais regulējums, kas paredz ierobežot iespēju mazumtirdzniecības uzņēmumu, kas atrodas dominējošā stāvoklī, un piegādātāju starpā piemērot noteiktus netaisnīgus un nepamatotus maksājumus, nepamatoti garus norēķinu termiņus un noteiktas sankcijas, kā arī kontrolēt riska sadali starp darījuma pusēm attiecībā uz preču atdošanu atpakaļ. Tomēr praksē  ir konstatēts, ka attiecībās starp mazumtirdzniecības procesā iesaistītajām pusēm – mazumtirgotājiem ar būtisku ietekmi (iepirkuma varu) un piegādātājiem - pārtikas nozarē ik pa laikam ir vērojami saasinājumi, proti, attiecīgi mazumtirgotāji ar būtisku ietekmi īsteno darbības, kas ir pretrunā ar godīgu saimnieciskās darbības praksi un ar kurām mazumtirgotāja darbības risks ir uzlikts piegādātājiem, uzspiežot piegādātājam netaisnīgus un ekonomiski neizdevīgus (nepamatotus) piegādes līguma nosacījumus (piemēram, nosaka „ieejas maksas” un „plauktu maksas” par preču izvietošanu tirdzniecības vietā, prasības tiešā vai netiešā veidā maksāt vai citādi atlīdzināt visu vai daļu no mazumtirgotāja veiktajām pārdošanas veicināšanas izmaksām, kā arī veikt citus netaisnīgus un nepamatotus maksājumus mazumtirgotājam).

Likumprojektā noteikto mazumtirgotājam negodīgu darbību aizliegums:

  • tiešā vai netiešā veidā maksāt vai citādi atlīdzināt par piekrišanu veikt piegādātāja preču tirdzniecību (preču piegādi) vai par līguma slēgšanu (līgumu slēgšanas maksa jeb „ieejas maksa”);
  • tiešā vai netiešā veidā maksāt par preču atrašanos mazumtirdzniecības vietā („plauktu maksa”);
  • kompensēt mazumtirgotāja  negūto peļņu vai arī peļņu, kas ir mazāka par gaidīto attiecībā uz piegādātāja piegādāto preču pārdošanu;
  • kompensēt mazumtirgotāja izmaksas, kas ir saistītas ar jaunu veikalu iekārtošanu vai veco veikalu atjaunināšanu;
  • iegādāties preces, pakalpojumus vai īpašumu no mazumtirgotāja norādītās trešās personas, izņemot gadījumus, kad tam ir objektīvs pamatojums un noslēgta mazumtirgotāja un piegādātāja atsevišķa rakstiska vienošanās par šo pakalpojumu vai preču pirkšanu;
  • ietvert līgumā prasību, lai mazumtirgotājam pārdoto preču cenas būtu mazākas par to pašu preču cenām, kas tiek noteiktas citiem mazumtirgotājiem;
  • mainīt pamata piegādes kārtību vai preču specifikācijas, tai skaitā sortimentu, par to nepaziņojot piegādātājam līgumā noteiktajā termiņā, kas nedrīkst būt īsāks par 10 dienām;
  • pieņemt atpakaļ nepārdotās pārtikas preces, izņemot iepakotas pārtikas preces, kas ātri nebojājas (preces ar derīguma termiņu, kas pārsniedz 30 dienas), ja tās ir drošas, kvalitatīvas un var tikt lietotas vismaz 1/2 no noteiktā derīguma termiņa vai arī derīguma termiņš ir neierobežots un par to atgriešanu ir noslēgta iepriekšēja vienošanās, kura paredz taisnīgu atgriešanas kārtību, norēķinus un citus nosacījumus;
  • tiešā vai netiešā veidā maksāt vai citādi atlīdzināt visu vai daļu no mazumtirgotāja veiktajām pārdošanas veicināšanas izmaksām, izņemot gadījumus, kad pastāv iepriekšēja mazumtirgotāja un piegādātāja rakstiska vienošanās par pārdošanas veicināšanas pasākumiem;
  • kompensēt izmaksas, kas tiek ciestas, izskatot patērētāju sūdzības, izņemot gadījumus, kad pamatotu patērētāja sūdzību ir ietekmējuši apstākļi, par kuriem atbildīgs ir piegādātājs;
  • maksāt netaisnīgus un nepamatotus sodus par līguma noteikumu pārkāpumu;
  • veikt netaisnīgus un nepamatotus maksājumus (atlaides) mazumtirgotājam (atļauta ir apjoma un akcijas atlaižu piemērošana).
Tāpat likumprojektā paredzēts, ka mazumtirgotājs nav tiesīgs:
  • nepieņemt no piegādātāja pārtikas preces, kas ir derīgas lietošanai vismaz 1/2 no noteiktā derīguma termiņa precēm, kuru derīguma termiņš pārsniedz 15 dienas;
  • nedēļas laikā pārtikas preču pasūtījumu plānu mainīt vairāk kā divas reizes.
Likumprojekts paredz noteikt norēķinu termiņus par piegādātajām precēm: par piegādātajām pārtikas precēm, kuru derīguma termiņš nav ilgāks par 20 dienām – 30 dienas no preču piegādes dienas. Likumprojektā noteikta atbildību par izdarītajiem likuma pārkāpumiem:
  • Konkurences padome ir tiesīga piemērot mazumtirgotājam naudas sodu līdz 0,2 % no mazumtirgotāja pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 250 latu;
  • ja nepilda Konkurences padomes lēmumu – piespiedu naudu par tiesiskā pienākuma nepildīšanu līdz 2 % no vidējā vienas dienas pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma, bet ne mazāk kā 50 latu par katru dienu līdz tiesiskā pienākuma izpildei.

Ko uzskata par mazumtirdzniecības uzņēmums ar būtisku ietekmi?

Saskaņā ar likumprojektā noteikto, mazumtirdzniecības uzņēmums ar būtisku ietekmi (mazumtirgotājs) ir saimnieciskās darbības veicējs, kuram vairāk nekā pusi no pēdējā finanšu gada neto apgrozījuma veidoja pārtikas preču mazumtirdzniecība un kura iepriekšējā finanšu gada kopējais apgrozījums ir bijis ne mazāks par 10 miljoniem latu. Par mazumtirgotāju ar būtisku ietekmi var uzskatīt arī citas personas, kas ir viens tirgus dalībnieks Konkurences likuma izpratnē, un šāda tirgus dalībnieka iepriekšējā finanšu gada kopējais apgrozījums ir bijis ne mazāks par 10 miljoniem latu un vairāk nekā pusi no pēdējā finanšu gada kopējā neto apgrozījuma ir veidojusi pārtikas preču mazumtirdzniecība. Detalizētāk ar Negodīgas mazumtirdzniecības prakses aizlieguma likumprojektu var iepazīties Ministru kabineta mājas lapā internetā šeit.