Maija Grebenko, Mg.sci.oec.,
žurnāla Bilance galvenā redaktore
Par darba braucienu MK noteikumi Nr. 969 uzskata darbinieka darbu vai dienestu (..), ja darbs saistīts ar regulāriem un sistemātiskiem izbraukumiem un pārvietošanos (piemēram, celtniecības vai mežizstrādes nozarē). Vienlaikus Darba likuma papildināšana ar plašākiem 14. panta skaidrojumiem (t.sk. 14.1 un 14.2) ir veltīta darbinieku nosūtīšanai. Kāda atšķirība ir starp minētajiem terminiem, ja Latvijas darbinieki tiek sūtīti uz ārvalstīm? Atbilde Diemžēl tā arī ir: vairākās vietās termins "darba brauciens" pārklājas ar terminu "darbinieka nosūtīšana". Tomēr nosūtīšana, pēc autores domām, uzliek nosūtītājam ievērojami vairāk pienākumu un atbildības nekā darba brauciena gadījumā. Pirmais, kas ir kopīgs…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Par darba braucienu MK noteikumi Nr. 969 uzskata darbinieka darbu vai dienestu (..), ja darbs saistīts ar regulāriem un sistemātiskiem izbraukumiem un pārvietošanos (piemēram, celtniecības vai mežizstrādes nozarē). Vienlaikus Darba likuma papildināšana ar plašākiem 14. panta skaidrojumiem (t.sk. 14.1 un 14.2) ir veltīta darbinieku nosūtīšanai. Kāda atšķirība ir starp minētajiem terminiem, ja Latvijas darbinieki tiek sūtīti uz ārvalstīm?
Atbilde
Diemžēl tā arī ir: vairākās vietās termins "darba brauciens" pārklājas ar terminu "darbinieka nosūtīšana". Tomēr nosūtīšana, pēc autores domām, uzliek nosūtītājam ievērojami vairāk pienākumu un atbildības nekā darba brauciena gadījumā.
Pirmais, kas ir kopīgs terminiem: gan nosūtītais darbinieks, gan esošais darba braucienā ir uzņēmuma (kas darbiniekus nosūta) darbinieks. Tomēr minēto darbinieku "izmantošana" ir atšķirīga. Darba brauciena laikā darbinieks strādā sava darba devēja interesēs, izpilda darba devēja uzdevumu, savukārt nosūtītais darbinieks savu darbu veltī citai personai – tai, kura darbinieku pasūtīja konkrēta darba (citā valstī) veikšanai. Turklāt šis pasūtītājs drīkst pasūtīto darbinieku nosūtīt tālāk (veikt darbu citā vietā, citā valstī). Protams, šādā gadījumā jāievēro daži noteikumi, vismaz jābrīdina pirmreizējais darba devējs (nosūtītājs) par tiem apstākļiem un nodarbinātības noteikumiem, kas piemērojami, ja darbinieks tiek tālāk nosūtīts uz citu valsti.
Protams, darbiniekam, kas norīkots darba braucienā, nav jāņem vērā svešo personu norādījumi, ja vien tie nav saskaņoti ar Latvijā esošo darba devēju.
Darba likums paredz trīs situācijas, kad piemērojams termins "nosūtīšana":
1) darba devējs, pamatojoties uz līgumu, ko viņš noslēdzis ar personu, kuras labā tiks veikts darbs, nosūta darbinieku uz citu valsti;
Tātad nosūtīšanas pamatā ir starptautiskais līgums, kas nav nepieciešams darba braucienā. Nodarbināšanas noteikumi tiks minēti līgumā, un jāvadās no DL 14. un 14.2 panta teksta.
2) darba devējs nosūta darbinieku uz citā valstī esošu filiāli vai koncernā ietilpstošu uzņēmumu;
Šajā gadījumā faktiski ir noteikta cita darba veikšanas vieta, tomēr, nodarbinātajiem citā valstī jāņem vērā vietējās administrācijas prasības, kā arī jānodrošina darbinieku interešu aizsardzība (atkal uzmanīgi jāpēta DL 14. un 14.2 panta prasības).
3) darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma sniedzējs kā darba devējs nosūta darbinieku darbaspēka nodrošināšanas pakalpojuma saņēmējam, kura labā un vadībā tiks veikts darbs, ja tā uzņēmums atrodas citā valstī vai arī tas veic savu darbību citā valstī.
Darbinieku nosūtīšanas gadījumā jārēķinās ar to, ka gan par darbiniekiem, gan par nosūtītāju jāiesniedz informācija attiecīgajās valsts iestādēs, turklāt jānorīko kontaktpersona, kura pārstāvēs nosūtītāju, un persona, kas svešā valstī pārstāves darbiniekus. Pastāv pienākums saglabāt dokumentāciju un darba samaksas aprēķinus vismaz divus gadus pēc darbu pabeigšanas. Nosūtītājam jāatskaitās divu valstu kontroles un uzraudzības iestādēm.
Nekas no teiktā neattiecas uz darba braucienā esošajām personām. Tās ir pakļautas Latvijas normatīvo aktu prasībām un atskaitās tikai Latvijas kontrolējošām iestādēm.
Jāatzīmē, ka darbinieku nosūtīšana patlaban ir diezgan dārgs pasākums, jo vairākas ES valstis, cīnoties ar dempingu, pieprasa, lai nosūtītajiem darbiniekiem maksātu līdzvērtīgas algas kā šajās valstīs. Turklāt nosūtītajam darbiniekam jānodrošina MK noteikumos Nr. 969 minētās izdevumu kompensācijas, kas netiek uzskatītas par darba samaksas daļu.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.