Tiesai atkārtoti jāizvērtē darbinieka amata pienākumu apjoms
Kaspars Rācenājs,
Latvijas Brīvo arodbiedrību savienības darba tiesību eksperts
Turpinām apskatīt 2023. gada nozīmīgākos tiesu nolēmumus darba tiesisko attiecību strīdos. Šai reizē piedāvājam ieskatu Senāta Civillietu departamenta spriedumā, kas atcēla apelācijas tiesu instances spriedumu. Senāta Civillietu departamenta 2023. gada 16. marta spriedums lietā Nr. SKC–33/2023 (C30397020) Lietas faktiskie apstākļi Darbiniekam tika izteikts rājiens par darba līguma un noteiktās darba kārtības pārkāpšanu. Rīkojuma pamatojumā norādīts, ka darbinieks nav izpildījis darba devējas 2019. gada martā doto uzdevumu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 337 „Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 405–15…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
iegādājies BilancePLZ abonementu
Turpinām apskatīt 2023. gada nozīmīgākos tiesu nolēmumus darba tiesisko attiecību strīdos. Šai reizē piedāvājam ieskatu Senāta Civillietu departamenta spriedumā, kas atcēla apelācijas tiesu instances spriedumu.
Senāta Civillietu departamenta 2023. gada 16. marta spriedums lietā Nr. SKC–33/2023 (C30397020)
Lietas faktiskie apstākļi
Darbiniekam tika izteikts rājiens par darba līguma un noteiktās darba kārtības pārkāpšanu. Rīkojuma pamatojumā norādīts, ka darbinieks nav izpildījis darba devējas 2019. gada martā doto uzdevumu saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 30. jūnija noteikumiem Nr. 337 „Noteikumi par Latvijas būvnormatīvu LBN 405–15 „Būvju tehniskā apsekošana”” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 337) līdz 2019. gada 30. septembrim veikt visu darba devējas publisko ēku tehnisko apsekošanu un sagatavot atzinumus; neinformēja, ka apsekošana ir veikta 2015. gadā, un līdz darba devējas noteiktajam termiņam neiesniedza atzinumus; līdz 2019. gada 30. septembrim sniedza maldinošu un pretrunīgu informāciju par apsekošanas gaitu; nav veicis pasākumus, lai novērstu vai mazinātu šķēršļus darba devējai izpildīt Ministru kabineta 2014. gada 2. septembra noteikumu Nr. 529 „Ēku būvnoteikumi” (turpmāk – MK noteikumi Nr. 529) 226. punktā noteikto pienākumu un līdz ar to arī novērstu budžeta līdzekļu, cilvēkresursu un laika resursu nelietderīgu izmantošanu; 2019. gada 24. septembrī pēc Būvniecības valsts kontroles biroja pieprasījuma neuzrādīja ēkas 2015. gada 4. decembra tehniskās apsekošanas atzinumu.
Darba devēja ieskatā, ar savu rīcību darbinieks pārkāpis darba līguma, amata apraksta, administrācijas un citu struktūrvienību darba kārtības noteikumus, MK noteikumu regulējumu.
Darbinieks savukārt iebilda, ka rājiens piemērots prettiesiski. Rīkojumā norādītais ir pretrunā amata aprakstā noteiktajiem amata pienākumiem. Pienākums sagatavot tehniskās apsekošanas atzinumus bija iekļauts amata aprakstā līdz 2018. gada /../ aprīlim, kad prasītāja pildīja šāda amata pienākumus. Tāpēc nav pamata secināt, ka darbiniekam vispār dots uzdevums atkārtoti apsekot ēkas un sagatavot jaunus atzinumus.
Pirmās instances tiesas darbinieka prasību par rīkojuma atcelšanu noraidīja, apelācijas instances tiesa – apmierināja, norādot, ka darba līguma un darba kārtības pārkāpumi nav pierādīti. Darbinieka darba līguma grozījumiem pievienoti jauni amata apraksti, kuru 1.3.1. punktā ir noteikts pienākums regulāri pārbaudīt telpu tehnisko stāvokli, noskaidrot bojājumus un, ja nepieciešams, organizēt profilaktiskos remontus. Tādējādi nav pamata secināt, ka 2018. gada amata aprakstos iekļautais pienākums pārbaudīt telpu tehnisko stāvokli ir identisks pienākumam veikt ēku tehnisko apsekošanu. Ēku tehniskajai apsekošanai atšķirībā no telpu tehniskās pārbaudes ir cits mērķis un citas juridiskās sekas. No tā secināms, ka prasītājai, turpinot darbu būvinženiera amatā, pienākums veikt ēku tehnisko apsekošanu un sagatavot apsekošanas atzinumu nav saglabāts. Tiesa arī norādījusi, ka Būvinženieru savienības izsniegts sertifikāts un amata prasmes papildināšana par darba devējas līdzekļiem neuzliek prasītājai pienākumu pildīt amata aprakstā neiekļautus pienākumus.
Darba devēja savukārt tiesai norādīja, ka prasītāja arī nav vērsusies pie darba devējas ar iebildumiem, ka ēku tehniskā apsekošana nav ietverta būvinženiera amata pienākumos un ka tāpēc viņa to nepildīs. Turklāt 2019. gada 5. aprīlī, lūdzot darba devēju apmaksāt būvspeciālistu patstāvīgās prakses uzraudzības maksu, prasītāja kā pamatojumu citastarp minējusi arī, ka tas nepieciešams, lai viņa var izstrādāt tehniskās apsekošanas atzinumus. Tiesa pierādījumus, kas apstiprina šos faktus, ignorējusi.
Senāta atziņas
Senāts atzina, ka spriedums atceļams, jo uzskatīja, ka apelācijas instances tiesa atbildētājas argumentus un iesniegtos pierādījumus, kuri satur informāciju par pārbaudāmajiem faktiskajiem apstākļiem un darbinieka amata pienākumu apjomu (arī konkrētā uzdevuma došanas aspektā) nav vērtējusi vispār. Tā vietā tiesa aprobežojusies vien ar divos amata apraksta punktos iekļauto pienākumu izvērtējumu un konstatējumu, ka ar darba līguma grozījumiem pienākums veikt ēku tehnisko apsekošanu un sagatavot atzinumus būvinženiera amatā nav saglabāts. Senāts norādīja, ka minētā kontekstā no sprieduma neizriet loģisks pamatojums atzinumam, ka būvju tehniskajai apsekošanai atšķirībā no telpu tehniskās apsekošanas ir cits mērķis un juridiskās sekas. Katrā ziņā juridiska argumentācija šādam atzinumam kā pamatojumam prasības apmierināšanai spriedumā nav dota.
Senāts izteica turpmāk minētās atziņas.
1 Sk. Senāta 2018. gada 1. februāra sprieduma lietā Nr. SKC–324/2018, ECLI:LV:AT:2018:0201.C33622016.1.S, 10. punktu, 2022. gada 13. decembra sprieduma lietā Nr. 858/2022, ECLI:LV:AT:2022:1213.C30584221.10.S, 7.2. punktu.
n Darba kārtību uzņēmumā bez koplīguma, darba kārtības noteikumiem, darba līguma un rīkojumiem reglamentē arī amatu apraksti, dienesta instrukcijas, dažādi nolikumi un citi vadības izdoti akti. Jēdziens „darba kārtības un līguma noteikumi” aptver ne tikai atsevišķus darba devēja dokumentus ar šādiem nosaukumiem, bet arī normatīvos aktus, kas regulē atsevišķu profesiju pārstāvju pienākumus darbā.1
n Tātad no minētā izriet, ka tiesai jāpārbauda visi rīkojumā norādītie pamati, noskaidrojot lietas apstākļus par rīkojumā minētajiem pārkāpumiem, un tie jāvērtē kopsakarā ar pierādījumiem.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.