0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

BIZNESSJaunos noteikumos apvienoti trīs muitas kontroli regulējoši normatīvie akti

Jaunos noteikumos apvienoti trīs muitas kontroli regulējoši normatīvie akti

Valdības sēdē 8. augustā apstiprināts jauns Finanšu ministrijas izstrādāts noteikumu projekts "Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem". Noteikumi apvieno trīs šobrīd spēkā esošus Ministru kabineta noteikumus, kas skar muitas kontroles jautājumus. Muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai. Līdz 2017.gada 1.augustam kārtību, kādā veicami muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai, nosaka Ministru kabineta 2015.gada 14.jūlija noteikumi Nr.396 “Kārtība, kādā veicami muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai” (turpmāk - MK noteikumi Nr.396). Jaunie noteikumi kopumā pārņem minēto MK noteikumu Nr.396 normas ar dažiem precizējumiem un izmaiņām, piemēram, ir noteikta jauna kārtība, preces, kuru izlaišana ir apturēta vai kuras ir…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valdības sēdē 8. augustā apstiprināts jauns Finanšu ministrijas izstrādāts noteikumu projekts "Noteikumi par atsevišķiem muitas kontroles veidiem".

Noteikumi apvieno trīs šobrīd spēkā esošus Ministru kabineta noteikumus, kas skar muitas kontroles jautājumus.

  1. Muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai.

Līdz 2017.gada 1.augustam kārtību, kādā veicami muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai, nosaka Ministru kabineta 2015.gada 14.jūlija noteikumi Nr.396 “Kārtība, kādā veicami muitas kontroles pasākumi intelektuālā īpašuma tiesību aizsardzībai” (turpmāk - MK noteikumi Nr.396).

Jaunie noteikumi kopumā pārņem minēto MK noteikumu Nr.396 normas ar dažiem precizējumiem un izmaiņām, piemēram, ir noteikta jauna kārtība, preces, kuru izlaišana ir apturēta vai kuras ir aizturētasValsts ieņēmumu dienests (VID), ievērojot preču uzraudzības iespējas, nodot atbildīgā glabāšanā lēmuma saņēmējam, līdz brīdim, kad ir izpildāms lēmums par turpmāko rīcību ar šīm precēm.

Lēmuma saņēmējs  sniegs VID rakstisku apstiprinājumu, kurā norādīs, ir vai nav pārkāptas intelektuālā īpašuma tiesības attiecībā uz preci, kā arī norāda to, ka piekrīt preču iznīcināšanai. Ja preču deklarētājs vai valdītājs VID iesniedz iebildumus pret preču iznīcināšanu, tad, lēmuma saņēmējs iesniedz VID nepieciešamo papildus informāciju.

Noteikumi paredz trīs veidu lēmumus – konstatējot preces ar kurām pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, muita vai nu pieņem lēmumu administratīvā procesa ietvaros par preču nodošanu iznīcināšanai vai konfiskāciju, vai arī pieņem lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā, ja ir konstatētas administratīvā pārkāpuma pazīmes.

Ņemot vērā, ka preces jau ir tiesiski nodotas lēmuma saņēmēja valdījumā, īpaša nodošanas procedūra nav nepieciešama. Pieņemtais lēmums dod tiesisku pamatu lēmuma saņēmējam preces fiziski iznīcināt VID amatpersonu uzraudzībā. Prece lēmuma saņēmējam atbildīgā glabāšanā tiek nodota ar pieņemšanas – nodošanas aktu. Tā kā normatīvie akti nosaka, ka preces, kas tiek iznīcinātas pēc muitas iestādes pieprasījuma, tiek iznīcinātas muitas amatpersonas klātbūtnē, noteikt īpašu kārtību preču nodošanas procedūrai nav nepieciešams. Lēmuma saņēmējs pārņem preces iznīcināšanai ar pieņemšanas – nodošanas aktu.

Tās preces, kuras tiek konfiscētas ar lēmumu administratīvā pārkāpuma lietā, netiek nodotas iznīcināšanai lēmuma saņēmējam, jo rīcību ar šīm precēm nosaka normatīvie akti par rīcību ar valstij piekritīgo mantu.

Noteikumos paredzēts jauns regulējums attiecībā uz preču, kas pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, uzglabāšanas un iznīcināšanas izmaksām,  un  norādīta jauna kārtība, kādā tiek aprēķināti izdevumi, kas radušies VID saistībā ar preču, kas pārkāpj intelektuālā īpašuma tiesības, glabāšanu vai iznīcināšanu un kārtība, kādā minētos izdevumus piedzen no lēmuma saņēmēja piespiedu kārtā gadījumā, ja lēmuma saņēmējs nav savlaicīgi veicis VID norādīto izdevumu apmaksu. Atsevišķi noteikta kārtība, kādā lēmuma saņēmējs sedz  izdevumus par tādu preču uzglabāšanu un iznīcināšanu, kuras konfiscētas ar lēmumu administratīva pārkāpuma lietā.

  1. Transportlīdzekļa apturēšana un nogādāšana muitas iestādē muitas kontroles veikšanai.

Līdz 2017.gada 1.augustam kārtību, kādā aptur transportlīdzekli Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli VID muitas iestādē, ja konstatētas muitas noteikumu pārkāpumu pazīmes Latvijas Republikas muitas teritorijā, nosaka Ministru kabineta 2005.gada 27.decembra noteikumi Nr.1004 “Noteikumi par transportlīdzekļa apturēšanu Latvijas Republikas muitas teritorijā muitas kontroles veikšanai un kārtību, kādā transportlīdzekli nogādā Valsts ieņēmumu dienesta muitas iestādē, ja konstatētas muitas noteikumu pārkāpumu pazīmes Latvijas Republikas muitas teritorijā” (MK noteikumi Nr.1004). Ņemot vērā, ka pārsvarā MK noteikumos Nr.1004 ir iekļautas normas, kas noteiktas citos normatīvajos aktos, kā piemēram, Ceļu satiksmes likumā un Ceļu satiksmes noteikumos, kā arī tādas normas, kuras pēc būtības būtu jāiestrādā VID iekšējos normatīvajos aktos, MK noteikumos Nr.1004 iekļautais tiesiskais regulējums ir pārstrādāts. Rezultātā  jaunajos noteikumos III.nodaļā iekļautas tās tiesību normas, kas skar trešās personas saistībā ar muitas kontroles veikšanu transportlīdzeļiem.

Noteikumu  III.nodaļā noteikta kārtība, kādā Latvijas Republikas muitas teritorijā aptur transportlīdzekli muitas kontroles veikšanai un nogādā transportlīdzekli muitas iestādē muitas kontroles veikšanai gadījumos, ja konstatē vai ir pietiekams pamats uzskatīt, ka transportlīdzeklī bez muitas iestādes atļaujas pārvieto muitošanai pakļautās preces vai nedeklarētu skaidru naudu, vai preces, priekšmetus vai vielas, kuru pārvadāšana vai pārvietošana pāri valsts robežai ir aizliegta, tādā veidā pārkāpjot tiesību aktus muitas jomā.

Noteikumuos noteikts, kādus transportlīdzekļus muitas amatpersonām ir aizliegts apturēt, kā arī  noteikta muitas amatpersonu rīcība, ja transportlīdzekļa vadītājs nepakļaujas muitas amatpersonas prasībai apturēt transportlīdzekli.

Tāpat noteikta kārtība transportlīdzekļa nogādāšanai muitas iestādē vai citā noteiktā vietā. Ja nepieciešams, muitas amatpersona organizē cita transportlīdzekļa vadītāja piesaisti, un tas var būt, piemēram, apturētā transportlīdzekļa uzņēmuma cits autovadītājs, Valsts ieņēmumu dienesta amatpersona, kas nav muitas amatpersona, ar atbilstošu autovadītāja kategoriju vai gadījumos, kad transportlīdzeklis nav transportējams - auto evakuācijas pakalpojumu sniedzējs, kuru piesaista muitas amatpersonas.

  1. Tehniskās prasības preču identifikācijas līdzekļiem un to izmantošanas kārtība.

Līdz 2017.gada 1.augustam muitas nodrošinājumu veidus, kā arī to izmantošanas un maiņas kārtību  nosaka Ministru kabineta 2005.gada 18.oktobra noteikumi Nr.775 “Noteikumi par muitas nodrošinājumu” (MK noteikumi Nr.775).

Jaunajā Muitas likumā tiek mainīta izmantotā terminoloģija, kas ir izveidota atbilstoši Savienības muitas jomu regulējošo regulu noteiktajai terminoloģijai. Līdz ar to ir nepieciešams mainīt iepriekš izmantoto terminu “muitas nodrošinājumi” uz terminu “identifikācijas līdzekļi”, un līdz ar to arī noteikumi tiek veidoti atbilstoši Muitas likumā ietvertajam pilnvarojumam.

Noteikumos nav saglabāts nosacījums par to, ka preču (kravas) pavaddokumentos, kā arī muitas kontroles pārbaudes dokumentos, norādot uzlikto identifikācijas līdzekļu skaitu un to identifikācijas numurus, tiek veikts apstiprinājums ar muitas amatpersonas parakstu un muitas zīmogu.

Attiecībā uz preču identifikācijas līdzekļu maiņu, ir vienkāršotas veicamās darbības, neparedzot vairs nepieciešamību veikt nodrošinājuma (preču identifikācijas līdzekļa) nomaiņu pieaicināto personu klātbūtnē.

Noteikumos veiktas vēl citas izmaiņas