0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMIBJP RAKSTIPatērētāju sūdzības lielākoties ir pamatotas

Patērētāju sūdzības lielākoties ir pamatotas

Ikars Kubliņš

Attīstoties e–komercijai un strauji pieaugot preču pirkumu skaitam ārvalstu interneta veikalos, patērētāju tiesību aizsardzība kļūst aktuāla ne vien iekšzemes komersantu un patērētāju attiecībās, bet arī pārrobežu kontekstā. Kā patērētājam aizstāvēt savas tiesības darījumos, kas notiek ar citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu komersantiem, ko šajā ziņā būtu svarīgi ievērot arī pašmāju komersantiem, kas strādā ar citu valstu patērētājiem, vaicājām Kristīnai Proškovičai, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniecei. Kā norādīts centra tīmekļvietnē, Eiropas Komisija ir izveidojusi Eiropas Patērētāju centru tīklu (ECC–Net), kurā iesaistīti 29 šādi centri ar…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMI par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BJP abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Attīstoties e–komercijai un strauji pieaugot preču pirkumu skaitam ārvalstu interneta veikalos, patērētāju tiesību aizsardzība kļūst aktuāla ne vien iekšzemes komersantu un patērētāju attiecībās, bet arī pārrobežu kontekstā. Kā patērētājam aizstāvēt savas tiesības darījumos, kas notiek ar citu Eiropas Savienības (ES) dalībvalstu komersantiem, ko šajā ziņā būtu svarīgi ievērot arī pašmāju komersantiem, kas strādā ar citu valstu patērētājiem, vaicājām Kristīnai Proškovičai, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniecei. Kā norādīts centra tīmekļvietnē, Eiropas Komisija ir izveidojusi Eiropas Patērētāju centru tīklu (ECC–Net), kurā iesaistīti 29 šādi centri ar mērķi nodrošināt patērētājus ar informāciju par pārrobežu pirkumiem un palīdzēt rast risinājumus patērētājiem pārrobežu strīdos ar komersantiem. 

Ar ko Latvijā nodarbojas Eiropas Patērētāju informēšanas centrs? 

Centra specializācija ir pārrobežu sūdzību izskatīšana par strīdus situācijām, kas saistītas ar patērētāju tiesībām ES teritorijā, kā arī Norvēģijā un Islandē. Mūsu mērķis ir nodrošināt, lai tiktu aizsargāti patērētāji un ievērotas viņu tiesības, iepērkoties un izmantojot pakalpojumus ceļojumos. Palīdzam gan Latvijas iedzīvotājiem, kuri iegādājušies preces un pakalpojumus ārpus Latvijas, gan ārvalstu patērētājiem, kuri iegādājušies preces un pakalpojumus no Latvijas komersantiem. 

Cik daudz šādu sūdzību saņemat, vai vairāk sūdzas ārzemju patērētāji vai vietējie?

2022. gadā kopumā saņēmām 649 sūdzības. No tām 330 bija iesnieguši Latvijas, bet 319 – ārvalstu patērētāji. Tātad proporcija ir apmēram līdzvērtīga. Šogad gan dinamika mazliet mainījusies – nedaudz vairāk sūdzību ienākušas no Latvijas patērētājiem. Sniedzam arī konsultācijas, atbildot uz patērētāju jautājumiem. Pērn šādi esam konsultējuši 1060 reižu. Jautājumi pārsvarā ienāk no vietējiem patērētājiem.

Kādas ir tipiskākās sūdzības, ar ko patērētāji pie jums vēršas? 

Apmēram 70 procenti no visām saņemtajām sūdzībām ir par iepirkšanos tiešsaistē – e–komerciju. Pārsvarā tie ir gadījumi, kad prece netiek piegādāta, vai tiek piegādāta daļēji. Tāpat tās ir līguma noteikumiem neatbilstošas preces jeb brāķi. Trešais izplatītākais pārkāpums ir saistīts ar atteikuma tiesību īstenošanu. Reizēm patērētāji nespēj iegūt informāciju, kā nosūtīt preci atpakaļ, iztrūkst saziņas ar pārdevēju. Izplatīti ir arī gadījumi, kad pārdevējs paziņo, ka preci atpakaļ nepieņems, jo patērētājs to ir lietojis pārāk daudz, nekā tas būtu nepieciešams preces izmēģināšanai. Šādos gadījumos rodas strīds. 

Kā minētajā situācijā iespējams izšķirt, kuram taisnība? Vai kāds neatkarīgs eksperts novērtē preces nolietojuma pakāpi?
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Jāatceras, ka patērētājs tiesīgs lietot preci, lai noskaidrotu tās īpašības un veidu, kā arī, lai to pārbaudītu. Tomēr preces lietošana tās īpašību un veida noskaidrošanai un pārbaudei veicama tiktāl, ciktāl to būtu iespējams izdarīt veikalā. Daži patērētāji izmanto atteikuma tiesības pēc tam, kad lietojuši preces ilgāk, nekā būtu nepieciešams, lai noskaidrotu šo preču veidu, īpašības un darbību. Direktīva par patērētāju tiesībām paredz, ka šādā gadījumā patērētājam nebūtu jāzaudē atteikuma tiesības, bet būtu jāatbild par šo preču vērtības jebkādu mazināšanos. 

Par ko vēl patērētāji sūdzas?

Apmēram 17 procenti sūdzību saistītas ar lidsabiedrību pakalpojumiem, septiņi procenti – ar kultūras un izklaides pasākumiem, kurus īpaši ietekmēja Covid–19 krīzes laiks, kad daudzus pasākumus nācās atcelt vai pārcelt. Tāpat arī Ukrainas kara un sankciju ietekmē daļa mākslinieku Latvijā vairs nevar ierasties, līdz ar to koncertus atkal nākas atcelt. Patērētāji, protams, vēlas atgūt par biļetēm samaksāto naudu, bet organizatori ne vienmēr to atmaksā. Vēl pieci procenti sūdzību saistīti ar auto nomas pakalpojumiem, kad no patērētājiem tiek piedzīta nauda par bojājumu nodarīšanu automašīnām.

Kāds process seko pēc sūdzības saņemšanas? Kā izvērtējat sūdzības pamatotību un kā izlemjat, uz kurām sūdzībām reaģēt? 

Galvenais un faktiski vienīgais kritērijs ir tas, vai sūdzība ir pamatota ar likuma normām vai pārdevēja un pircēja starpā noslēgtā līguma noteikumiem. Proti, vai saskaņā ar normatīvo regulējumu un/vai līgumu patērētājs var prasīt to, ko viņš prasa. 

Ja redzam, ka patērētājam netiek nodrošinātas likumā paredzētās tiesības, situāciju risinām sadarbībā ar citiem Eiropas Patērētāju centriem. Katrā ES dalībvalstī, kā arī Norvēģijā un Islandē ir šāds Eiropas Patērētāju centrs. Ja saņemam sūdzību no Latvijas patērētāja par, piemēram, Vācijas interneta veikalu, tad mēs pārsūtām šo sūdzību Eiropas patērētāju centram Vācijā. Tur darbinieki vēlreiz izvērtē sūdzību un pieprasa skaidrojumu un/vai sūdzībā norādīto prasību izpildi no komersanta. Tad, kad saņemam atbildi no Vācijas kolēģiem, informējam patērētāju. No mums patērētājs atbildi saņem latviešu valodā. 

Cik harmonizēts ir ES regulējums patērētāju tiesību jomā? Cik tas ir vienots un cik lielas katrā valstī var būt arī atšķirības?

Jomās, kur pastāv specifisks ES līmeņa regulējums, kā, piemēram, aviopasažieru tiesības, ES ir noteikusi minimālās prasības, kas jāievēro visām dalībvalstīm, bet tas neizslēdz, ka katra dalībvalsts var patstāvīgi noteikt arī vēl stingrāku (patērētājiem labvēlīgāku) aizsardzības regulējumu. Ir jomas, kur ES līmenī nav noteikts īpašs, specifisks patērētāju tiesību regulējums, piemēram, auto noma vai izmitināšanas pakalpojumi. Šīs jomas pakļaujas vispārējam patērētāju tiesību regulējumam. 

Cik atsaucīgi ir komersanti, reaģējot uz sūdzībām? Cik liela daļa gadījumu tiek atrisinātas pēc jūsu iesaistīšanās? Vai ir gadījumi, kad komersanti vienkārši nereaģē? Kas notiek šādās situācijās? 

2021. gadā, piemēram, par labu patērētājam atrisinājām 67 procentus no visām sūdzībām, tātad apmēram divas trešdaļas. Pārsvarā gadījumu tirgotāji sadarbojas. Tiesa, ne visos gadījumos, jo arī ne visas sūdzības ir pilnībā pamatotas normatīvajos aktos. Dažreiz tās vairāk balstītas uz emocijām, kur lielāka problēma bijis cilvēciskais kontakts, nevis normatīvā regulējuma pārkāpums. Mēģinām palīdzēt arī šādos gadījumos. 

Tomēr noteikti ir arī situācijas, kad, skatoties no normatīvā regulējuma, šaubu par sūdzības pamatotību nav, taču komersants atsakās to pildīt vai nereaģē. Kā jūsu centrs vai patērētājs var rīkoties šādos gadījumos?

Lielākoties tie ir gadījumi, kad prece vai pakalpojums iegādāts no pavisam maza internetveikala vai pārdevēja. Otrs gadījums – krāpšanas, kas pēdējā laikā kļūst arvien biežākas. To, ka kaut kas nav kārtībā, vērīgs pircējs var pamanīt uzreiz – pārdevēja lapā nav norādīts ne komersanta nosaukums, ne reģistrācijas numurs, ne kontaktinformācija – pārdevējs nav identificējams. 

Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Pirms iegādāties preci, vienmēr būtu jāizpēta arī citu klientu atsauksmes par konkrēto interneta veikalu. Tāpat patērētājiem iesakām apmaksu par preci veikt, izmantojot maksājumu karti, nevis internetbanku, jo tad iespējams izmantot reklamācijas procedūru – apstrīdēt darījumu bankā, lai atgrieztu naudas apmaksu. 

Vai šajā ziņā ir kāda atšķirība – samaksa notiek ar debetkarti vai kredītkarti?

Nē, nav. Visām maksājumu kartēm iespējama šī procedūra. Tikai jāatceras iekļauties termiņā – sūdzība bankai jāiesniedz ne vēlāk kā 120 dienu laikā kopš maksājuma veikšanas. 

Tas jau pietiekami ilgs laiks!

Jā, taču ir ļoti pacietīgi patērētāji, kas gaida nepienākušās preces pusgadu vai pat gadu, pirms sāk sūdzēties. Ir krāpnieki, kas mēdz apzināti novilcināt laiku, izdomājot arvien jaunas atrunas un solot preci piegādāt vēlāk. 

Ja nerunājam par krāpšanu, bet situācijām, kad, piemēram, netiek nodrošināta preces garantija vai 14 dienu atgriešanas tiesības. Ko vēl iespējams darīt, lai panāktu risinājumu problēmsituācijā, kad tiek ignorētas patērētāja tiesības? 

Ja mūsu centieni sazināties ar komersantu nav noveduši pie sekmīga iznākuma, tad patērētāja lietu var izskatīt alternatīvās strīdu izšķiršanas institūcija, kādai jābūt katrā ES dalībvalstī. Latvijā, piemēram, dažādus patērētāju strīdus risina Patērētāju strīdu risināšanas komisija, kas darbojas Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) paspārnē. Ir arī citi specializēti ārpustiesas strīdu risinātāji, piemēram, Latvijas Apdrošinātāju asociācijas ombuds, Latvijas Transportlīdzekļu apdrošinātāju birojs, Latvijas Zvērinātu Advokātu padome, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija, Latvijas Finanšu nozares asociācijas ombuds u.c., kas skata strīdus katrs savā atbilstošā jomā. Komisija var pieņemt lēmumu, kuram gan ir rekomendējošs raksturs, tomēr pārdevēji nereti izpilda šo lēmumu – arī tie, kuri pirms tam nav reaģējuši uz mūsu saziņas mēģinājumiem. 

Ja pārdevējs tomēr joprojām nereaģē?

Ja komersants nepilda Patērētāju strīdu risināšanas komisijas lēmumu, tas tiek ievietots komersantu „melnajā sarakstā”, kas ir publiskots PTAC mājaslapā. 

Vai šāds „melnais saraksts” ir visās ES dalībvalstīs?

Ne visās. Tā nav vispārēja ES prasība, bet katras valsts izvēle. Citās valstīs populārāka prakse ir tiesāšanās, tur tiek īpaši domāts pie tā, lai būtu viegli uzsākt tiesvedību. 

Kā otru lielo patērētāju tiesību atbildības jomu līdzās preču tirdzniecībai nosaucāt ceļošanu, pasažieru transportu. Vai un kā atšķiras aviopasažieru, autobusu, dzelzceļa un kuģu pasažieru tiesības? 
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

ES katrā no šiem pasažieru pārvadājumu veidiem izdevusi savu regulu, bet kopīgie principi ir līdzīgi. Tās ir pasažiera tiesības uz informāciju, uz aprūpi, atsevišķos gadījumos arī uz kompensāciju. Kompensāciju apmēri ir atšķirīgi, piemēram, autobusu reisa atcelšanas gadījumā pienākas biļetes cenas atmaksa un vēl kompensācija 50% no biļetes cenas apmērā. Procentuāla kompensācija ir arī dzelzceļa un kuģu pārvadājumos. Savukārt aviopārvadājumu jomā kompensācijas apmērs ir noteikts atkarībā no atceltā reisa attāluma – ja distance ir līdz 1500 km, pienākas 250 eiro kompensācija, ja no 1500 līdz 3500 km – 400 eiro kompensācija, bet tālākajos maršrutos – 600 eiro kompensācija. Taču šī kompensācija netiek maksāta gadījumos, ja pasažieris vismaz divas nedēļas iepriekš ticis informēts par reisa atcelšanu, ja piedāvātais alternatīvais reiss ir tajā pašā maršrutā un ar līdzīgu grafiku kā sākotnējam reisam, vai, ja reiss atcelts nepārvaramas varas apstākļu dēļ. 

Tomēr kompensācijas ne vienmēr sedz papildu izmaksas un zaudējumus, kas var rasties atcelta reisa dēļ. Tas var būt pat miljoniem eiro vērts līgums, kas netiek noslēgts, jo cilvēks nevarēja ierasties uz tikšanos... Savukārt, ja ceļojumā jau ir saplānoti nākamie reisi, pasūtītas viesnīcas un tamlīdzīgi, bet atceltais reiss netiek ļoti operatīvi aizstāts ar nākamo, tas var radīt krītošu domino kauliņu efektu. Vai patērētājam ir tiesības pieprasīt šo saistīto zaudējumu atlīdzināšanu?

Aviopārvadājumu gadījumā lidsabiedrībai jāuzņemas atbildība arī par savienotajiem reisiem – respektīvi, pasažieris ir jānogādā ne tikai pirmajā, bet pēdējā gala punktā. Taču tas ir tikai situācijā, ja abi reisi pasūtīti tajā pašā lidsabiedrībā, turklāt, ja tie ir savienotie reisi. Par nokavētu citas lidsabiedrības reisu, pat, ja tas noticis pirmā reisa atcelšanas dēļ, lidsabiedrība atbildību neuzņemas, jo starp abiem reisiem nav līgumiskas saistības. Tāpat arī ne par cita veida zaudējumiem, kas patērētājam radušies atceltā reisa dēļ. Tie ir zaudējumi, kuru piedziņu patērētājs var risināt tiesvedības ceļā. 

Vai gaidīšanas laikā līdz nākamajam reisam ir jānodrošina gan ēdināšanas, gan naktsmītnes izdevumi? 

Jā, un aviokompānijai ir jānodrošina arī transports uz viesnīcu un atpakaļ uz lidostu.

Cik izplatītas ir sūdzības par pasažiera bagāžas nozaudēšanas vai bojāšanas gadījumiem? Kā bagāžas pazušanas gadījumā pasažieris var pierādīt, kas viņa bagāžā atradās, cik tas bija vērtīgs?
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Ir noteikta maksimālā summa 1500 eiro, par ko aviokompānija atbild pasažieru bagāžas nozaudēšanas gadījumā. Turklāt lidsabiedrības savos noteikumos uzsver, ka vērtīgas mantas nevajadzētu pārvadāt nododamajā bagāžā. Parasti tiek prasīts iesniegt sarakstu ar mantām, kas atradušās pazudušajā bagāžā, to aptuveno vērtību un iegādes datumu. Ir lidsabiedrības, kas prasa iesniegt pat zudušo mantu iegādes čekus, bet, protams, patērētājs ne vienmēr tos ir saglabājis. Ņemot vērā visu šo informāciju, tiek izvērtēts, cik liela kompensācija jāizmaksā. Jāatceras, ka bagāžas nozaudēšanas vai bojāšanas gadījumā pasažierim obligāti jāvēršas lidostas Lost & Found birojā, kur jāsaņem bagāžas pazušanas/sabojāšanas ziņojuma dokuments. Ja nav šāda dokumenta, lidsabiedrības nelabprāt risina šīs situācijas. Dažreiz pasažierim ir jāizvēlas – vai nu doties uz nākamo reisu, vai noformēt bagāžas pazušanas/sabojāšanas ziņojuma dokumentu.

Reizēm lidsabiedrības klientam mēdz piedāvāt nepilnīgu kompensāciju – tikai daļu no tās summas, ko patērētājs pieprasa un kas tam saskaņā ar normatīvajiem aktiem pienāktos. Ja patērētājs ir akceptējis šīs daļējās kompensācijas saņemšanu, vai viņš var turpināt cīnīties par pārējās summas saņemšanu, vai tomēr uzskatāms, ka strīds ir atrisināts?

Patērētājam ir tiesības pieprasīt un saņemt visu, kas paredzēts normatīvajos aktos. 

Dažādas situācijas mēdz gadīties arī izmitināšanas biznesā. Kā rīkoties ceļotājam, kurš ieradies rezervētajā naktsmītnē, bet netiek tajā ielaists? Uz kādām kompensācijām ir tiesības šādās situācijās? 

Naktsmītnes pārsvarā tiek rezervētas caur starptautiskajām rezervācijas platformām. Esam ievērojuši, ka problēmsituācijas tiek labi risinātas ar šo platformu starpniecību. Svarīgi, ka patērētājam uzreiz jāsazinās ar rezervēšanas platformu, un tad tā parasti palīdz atrast alternatīvu naktsmītni. 

Apmaksājot uz sava rēķina? 

Jā, viņi cenšas šādi palīdzēt. Ja tomēr nepalīdz, tad atliek nākamais solis – naudas atgriešana. Ja patērētājs nesaņēma pakalpojumu tā sniedzēja vainas dēļ, tad loģiski, ka jāsaņem naudas atmaksa. 

Vai ir kādas atšķirības, ja runājam par viesnīcas (oficiāla uzņēmuma) vai individuāla naktsmītnes (dzīvokļa, mājas u.tml.) īpašnieka veiktu šāda veida pārkāpumu? 
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Līgumam jābūt noslēgtam starp patērētāju un personu (juridisko vai fizisko), kas veic saimniecisko darbību. Būtībā arī individuālajiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri tos izīrē starptautiskajās platformās, būtu jābūt saimnieciskās darbības veicējiem, jāmaksā nodokļus. Taču, ja līgums ir noslēgts divu fizisko personu starpā, patērētāju tiesības nav piemērojamas. Tad tas ir civiltiesisks strīds, kas risināms tiesā. Reizēm ar šādiem gadījumiem naktsmītņu biznesā esam saskārušies. Bija gadījums, kad mūsu kolēģi Polijā secināja, ka dzīvokļa īpašnieks nav reģistrējis saimniecisko darbību, līdz ar to patērētājam nebija iespējams palīdzēt. 

Rezervējot naktsmītni rezervācijas platformā, vai minētais līgums ir šīs platformas visām rezervācijām piemērotie noteikumi? Nekādus atsevišķus divpusējus līgumus patērētājs un komersants jau neslēdz?

Pats veiktais pasūtījums (rezervācija) ir līgums ar mājaslapā vai pašā rezervācijā iekļautiem noteikumiem. 

Vai ir arī tipiskas kļūdas, kuras komersanti mēdz pieļaut nevis aiz ļaunprātības un tīšas patērētāju tiesību neievērošanas, bet nezināšanas? 

Covid–19 laikā saņēmām vairāk sūdzību par pasažieru pārvadājumiem, jo atcelto reisu vietā kompānijas vēlējās piedāvāt nevis kompensācijas, bet gan vaučerus turpmākiem reisiem, domājot, ka ar to pietiek, savukārt patērētāji uzstāja uz naudas atmaksu. Patērētājiem, protams, bija šādas tiesības. Distances tirdzniecības veicēji reizēm joprojām nezina pamatprasības par kontaktinformācijas izvietošanu interneta veikalā – faktiskā un juridiskā adrese, saziņas kanāli, kas reāli darbojas. Tāpat jābūt norādītai skaidri saprotamai informācijai par to, kāds ir preces iegādes un piegādes process, apmaksa – par katru pirkuma soli. 

Interesanti, ka kādā no patērētāju tiesību iestāžu tīmekļvietnēm bija pieminēta iespēja, ka arī komersants var iesniegt sūdzību par patērētāju. Mēdz būt arī tādi gadījumi? 

Šāda iespēja ir digitālajā strīdu izšķiršanas platformā, taču tā realizējama tikai dažās ES valstīs. Tirgotājs var iesniegt sūdzību pret patērētāju tikai tad, ja patērētājs pastāvīgi dzīvo Beļģijā, Luksemburgā, Polijā vai Vācijā.

Visbiežāk tās ir komersanta sūdzības par to, ka patērētājs viņu mēģina nomelnot, atstājot internetā negatīvas atsauksmes. Bija gadījums, kad patērētājs vēlējās atteikties no preces, bet tie bija īpaši viņam izgatavoti apavi, un uz personalizētām precēm atteikuma tiesības nedarbojas. Tad patērētājs sāka izvirzīt pretenzijas, ka precei ir defekts, bet pārdevējs uzskatīja, ka prece ir kvalitatīva, un patērētāja aktivitātes uztvēra kā nomelnošanu. 

Kā un cik efektīvi kopumā darbojas pieminētā digitālā strīdu izšķiršanas platforma? 
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Tas ir viens no rīkiem, kā patērētājs var mēģināt risināt strīdu ar tirgotāju. Platformu izveidojusi Eiropas Komisija, un patērētājs var aizpildīt sūdzības formu tiešsaistē. Ir divas iespējas – risināt strīdu ar pārdevēju pa tiešo („direct talk”) vai vienoties par strīda izšķiršanu kādā no alternatīvajām patērētāju strīdu risināšanas institūcijām. Tomēr, lai šāda virzība notiktu, abām pusēm par to jāvienojas, bet platformas izmantošana pārdevējam ir brīvprātīga. Bieži redzams, ka tirgotājs nereaģē uz patērētāja iniciatīvu šajā platformā. 

Patērētāju tiesībās uzsvērts, ka divi gadi ir minimālais preces garantijas remonta termiņš. Tomēr praksē nākas saskarties ar gadījumiem, kad par noteiktām precēm vai tās komponentiem garantijas termiņi ir īsāki. Piemēram, velosipēda ritošās daļas detaļām pārdevējs parasti nodrošina tikai sešu mēnešu garantiju. Kā īsti jābūt?

Ja prece salūzt, pircējam iespējams iesniegt pretenziju pārdevējam divu gadu laikā. Šīs tiesības ir paredzētas pat lietotu preču iegādes gadījumā. Protams, iespējams, ka ritošajai detaļai dabiskais dzīves cikls pie intensīvas lietošanas būs beidzies jau sešu mēnešu laikā, un tad var rasties strīds par to, vai detaļa vairs nestrādā kāda ražošanas defekta dēļ, vai preces neatbilstošas lietošanas dēļ. Tomēr tā, ka komersants jau sākotnēji varētu pateikt, ka kaut kam nodrošina tikai sešu mēnešu garantiju, īsti nav. Bieži arī tiek jaukts „garantijas” jēdziens ar likumā noteiktajām tiesībām divu gadu laikā pieteikt prasījumu. „Garantija” jeb komercgarantija patiesībā ir pārdevēja papildus šiem diviem gadiem piešķirts laika periods, kurā tas nodrošina preces remontu vai apmaiņu.

Ko nozīmē „preces neatbilstoša lietošana”? Tā ir pārmērīga lietošana vai nepareiza lietošana? Ja kāds ar jaunu auto veiks ceļojumu apkārt pasaulei, gada laikā nobraucot miljons kilometru, viņam būs spēkā minimālā divu gadu garantija?

Prasījuma tiesības noteikti būs. Ja komersantam būs apsvērumi, ka patērētājs preci neatbilstoši lietojis, var sākties strīds. 

„Neatbilstoši lietojis” – tas būtu, piemēram, ja patērētājs ar zemas šasijas sporta auto braucis pa bezceļiem?

Jā, piemēram.

Bet, ja braucis pa gludām šosejām, tikai ļoti daudz, tad divu gadu periodā tomēr būtu jānodrošina remonts, neatkarīgi no nobraukuma? 

Jā, patērētājs varētu izvirzīt prasību remontam. Droši vien, ka šādā gadījumā gan nevarētu sagaidīt preces nomaiņu uz jaunu, taču remonts pārdevējam būtu jānodrošina. 

Es pareizi sapratu – divu gadu garantija attiecas arī uz lietotām precēm? Tātad reģistrētā autoplacī pirktai lietotai automašīnai pārdevējam jānodrošina remonts turpmāko divu gadu periodā?
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Kristīne Proškoviča, Eiropas Patērētāju informēšanas centra Latvijā direktora vietniece
Foto: Aivars Siliņš

Normatīvais regulējums to paredz, bet pircējam tomēr jāatceras, ka tā nav jauna prece, tiek pirkta ar noteiktu nolietojumu... Tas viss, vērtējot patērētāja sūdzību, tiek ņemts vērā. Arī tiesa to ņemtu vērā. 

Tātad it kā ir likuma norma, tajā pašā laikā tā jāinterpretē atbilstoši „veselajam saprātam” (kas gan praksē var būt ļoti izplūdis jēdziens)? 

Tieši tā, jo, iegādājoties lietotu preci, tai var būt defekti jau pirkšanas brīdī. Par tiem pircējs, protams, ir jāinformē. Teikšu atklāti – tiesības par pretenziju pieteikšanu lietotām precēm divu gadu periodā pastāv, taču reāli tās īstenot ir diezgan grūti. Mums sūdzības ienākušas par lietotām automašīnām, un tās risināt ir sarežģīti, jo pārdevējs vienmēr pastāv uz to, ka par visiem defektiem pircēju ir informējis un ka pircējs zināja, ko viņš iegādājas.

Ja pūliņi vienoties ar komersantu izrādās veltīgi, atliek tikai viens – tiesa. Eiropas procedūru maza apmēra prasībām – kā tā var palīdzēt patērētāju tiesību jautājumu risināšanā?

Šī procedūra attiecas tieši (un tikai) uz pārrobežu darījumiem – Latvijas klients pret Latvijas uzņēmumu tās ietvaros vērsties nevar, taču var vērsties pret citas ES valsts komersantu. Mūsu mājaslapā ir pieejamas veidlapas, kuras patērētājs var aizpildīt un nosūtīt atbilstošajai tiesai. Ja mums neizdodas strīdu atrisināt, iesakām patērētājiem izmantot vai nu šo, vai otru iespēju. Eiropas Maksājumu rīkojumu procedūra ir paredzēta neapstrīdamām prasībām, faktiski – kā bezstrīdus piedziņas process. Piemēram, prece ir pasūtīta un apmaksāta, bet nav piegādāta.

Tomēr maza apmēra prasību procedūra nav lēts prieks – atkarībā no prasības apmēra Latvijas tiesās nodeva var būt 70 eiro vai pat 320 eiro. Noteiktos gadījumos tas neatmaksājas.

Latvijā šāda tiesāšanās patērētājiem nav pārāk izdevīga. Ir ES dalībvalstis, kur vienkāršotajām procedūrām ir krietni mazākas tiesas nodevas. Piemēram, Īrijā šī nodeva pirms kāda laika, kad šo jautājumu pētījām, bija tikai 15 eiro. Ir ES valstis, kur patērētāju un komersantu strīdus vairāk risina tiesās. Latvijā savukārt ir labāk attīstīta ārpustiesas strīdu izskatīšana.

Jautājumus uzdeva Ikars Kubliņš

Publicēts žurnāla “Bilances Juridiskie Padomi” 2023. gada oktobra (124.) numurā.