0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAVID un nodokļu maksātāja rīcība nodokļu audita procesā

VID un nodokļu maksātāja rīcība nodokļu audita procesā

Ikars Kubliņš, Plz.lv

Nodokļu audits ir viens no dārgākajiem un ilgākajiem nodokļu kontroles pasākumu veidiem, turklāt no visiem nodokļu kontroles pasākumu veidiem tieši audits var beigties ar vissmagākajām sekām nodokļu maksātājam - par auditu "skarbāks" ir tikai kriminālprocess. Nodokļu auditā pārliecinās par nodokļu aprēķināšanas un maksāšanas pareizību noteiktā laika periodā, tāpat varot vērtēt arī tikai konkrētus darījumus, informē Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu kontroles pārvaldes direktore Sandra Kārkliņa-Ādmine.  "Lai pavisam "nenogalinātu" nodokļu maksātāju ar uzrēķinu, mēs esam saīsinājuši auditējamo periodu. Vienlaikus mēs aicinām nodokļu maksātāju pārskatīt savu uzvedību arī audita veikšanas brīdī, "reālajā laikā"," skaidro Ādmine. Pirms…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Unsplash

Nodokļu audits ir viens no dārgākajiem un ilgākajiem nodokļu kontroles pasākumu veidiem, turklāt no visiem nodokļu kontroles pasākumu veidiem tieši audits var beigties ar vissmagākajām sekām nodokļu maksātājam - par auditu "skarbāks" ir tikai kriminālprocess.

Nodokļu auditā pārliecinās par nodokļu aprēķināšanas un maksāšanas pareizību noteiktā laika periodā, tāpat varot vērtēt arī tikai konkrētus darījumus, informē Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Nodokļu kontroles pārvaldes direktore Sandra Kārkliņa-Ādmine"Lai pavisam "nenogalinātu" nodokļu maksātāju ar uzrēķinu, mēs esam saīsinājuši auditējamo periodu. Vienlaikus mēs aicinām nodokļu maksātāju pārskatīt savu uzvedību arī audita veikšanas brīdī, "reālajā laikā"," skaidro Ādmine.

Pirms audita

Uzņēmumi tiek atlasīti auditiem, pamatojoties uz VID rīcībā esošo informāciju. Tie tiek brīdināti par audita veikšanu vismaz 10 dienas pirms tā sākuma (izņemot PVN pārmaksas gadījumus vai tad, ja ir informācija par izvairīšanos no audita). Uzņēmums ir tiesīgs līdz audita sākumam precizēt savas iesniegtās deklarācijas - ja riski tiek novērsti, var tikt pieņemts lēmums par audita izbeigšanu. Šeit iespējamas divas situācijas:

1) ja uzņēmums izlabo deklarācijas vēl pirms saņemts VID paziņojums par audita veikšanu, tad tam būs jāmaksā vienīgi nokavējuma nauda vispārīgā kārtībā (0,05% no laikā nenomaksātā pamatparāda par katru nokavēto dienu);

2) ja uzņēmums izlabo deklarācija pēc paziņojuma par nodokļa auditu saņemšanas, papildus nokavējuma naudai vispārīgā kārtībā vēl būs jāmaksā arī soda nauda (5% no samazinātās nodokļa summas). Tomēr audita procesā šī soda nauda varot būt "daudz lielāka un nepatīkamāka", atgādina Ādmine.

"Iesaku uzņēmumiem rūpīgi pievērst uzmanību jebkuriem iepriekšējiem VID brīdinājumiem, norādēm. Ja jūs aicina pievērst uzmanību konkrētām lietām, kaut vai vēstulē par datu ticamību, novērošanā, tematiskajā pārbaudē vai jebkurā citā nodokļu kontroles pasākuma veidā (kas nav audits), tad neesiet vienaldzīgi un pievērsiet uzmanību, jo tā jūs izvairīsities no turpmākām nepatikšanām," rekomendē Ādmine.

Nodokļu uzrēķina pamats

Audita laikā VID pārbauda gan grāmatvedības organizācijas un uzskaites dokumentus, gan darījumus apliecinošus dokumentus, gan dokumentus, kas lauj pārliecināties par nodokļu aprēķināšanas pareizību, gan arī vērtē saņemtos paskaidrojumus par auditā atklātajiem faktiem.

VID ir tiesīgs noteikt nodokļu maksājumu apmēru atbilstoši nodokļu maksātāja īpašumā esošas mantas vai kapitāla vērtības pieaugumam. Tāpat iespējams papildus aprēķināt soda un nokavējuma naudu.

Nodokļu maksājumu VID tiesīgs noteikt, ja konstatēta vismaz viena no šādām pazīmēm:

  • nav veikta grāmatvedības uzskaite
  • nav iesniegtas paredzētās nodokļu deklarācijas
  • īpašumā esošās mantas vai kapitāla vērtības neatbilst deklarācijā norādītajām
  • ir veikts darījums, lai izvairītos no nodokļu vai nodevu maksāšanas
  • grāmatvedības uzskaites informācija neatbilst VID rīcībā esošajām ziņām
  • naudas līdzekļu kustība kontos neatbilst saimnieciskās darbības rādītājiem

Nodrošinājumu piemērošana

Lai nodrošinātos, ka būs segums nodokļu parāda, uzrēķina apmaksai, VID piemēro audita lēmumu izpildes nodrošinājuma līdzekļus. Izpildes nodrošinājums var tikt uzlikts jau tajā brīdī, kad audits tiek ieplānots. "Mums ir sadarbība ar Uzņēmumu reģistru, kam mēs aizsūtām informāciju par tiem nodokļu maksātājiem, kurus plānojam auditēt. Ir nodokļu maksātāji, kuri, tiklīdz kā saņem paziņojumu par audita uzsākšanu, dodas uz Uzņēmumu reģistru, lai atsavinātu mantu, nomainītu amatpersonas, utt. Uzņēmumu reģistrs šādos gadījumos mūs informē, un mēs uzreiz piemērojam nodrošinājumus - gan aizliegums mainīt amatpersonas, gan aizliegums atsavināt mantu, utt. Arī tad, ja šādu izvairīšanos esam konstatējuši jau tematiskās pārbaudes laikā, un ir plānots veikt vēl nodokļu auditu, mēs reizē ar tematiskās pārbaudes akta sastādīšanu varam uzlikt nodrošinājumus. Ir arī gadījumi, kad nodrošinājumus nepiemērojam - ja nodokļu maksātājs neizvairās, ir vērsts uz sadarbību," stāsta Ādmine.

Primārie nodrošinājuma līdzekļi, ko VID var piemērot nodokļa maksātājam, ir:

  • liegums reorganizācijai, likvidācijai, amatpersonu un daļu īpašnieka maiņai
  • aizliegums jaunas komercķīlas reģistrācijai, pārreģistrācijai, pārjaunošanai, grozīšanai
  • aizliegums pamatkapitāla samazināšanai
  • nekustamais īpašums
  • kustamā manta - transportlīdzekļi, ražošanas iekārtas, u.c.
  • nodokļa (PVN, UIN) pārmaksas apķīlāšana
  • domēna vārda lietošanas tiesību nodošanas liegums

Ja uzņēmumam nepieder kustamā vai nekustamā manta, VID ir tiesības uzlikt arī sekundāros nodrošinājuma līdzekļus. Viens no tiem ir nodrošinājums uz uzņēmuma kontiem nodokļu parāda apmērā. "Tas nozīmē - kamēr šajos kontos konkrētā parāda apmēra summa netiks ieskaitīta, tikmēr tas netiks atbloķēts. Tā mēs rīkojamies tikai pret tiem nodokļu maksātājiem, kas izturas necienīgi, nevēlas ar mums sadarboties, izvairās un mēģina slēpties," atklāj Ādmine. Tāpat nodrošinājumu var piemērot arī līdzekļiem, kas atrodas pie parādnieka darījumu partnera (debitora).

Pēc audita

Nodokļu maksātāja tiesības pēc nodokļu audita noslēguma ir gan klātienē, nobeiguma sarunas laikā pārrunāt informāciju par auditā konstatēto, gan izmantot termiņu līdz 30 dienām viedokļa un argumentu sniegšanai, gan arī mēneša laikā pārsūdzēt audita rezultātus VID ģenerāldirektorei. Ja uzņēmums saprot, ka lēmumu pārsūdzēt nav jēgas, ir iespējams auditā aprēķināto nodokļu, kavējuma un soda naudas samaksu sadalīt termiņos līdz 5 gadiem. Vēl ir iespējams noslēgt vienošanos ar VID par parāda pamatsummas nomaksu, lai izbeigtu tiesisku strīdu par auditā aprēķinātajiem papildu maksājumiem (šajos gadījumos tiek samazināts soda naudas apmērs).

Uzņēmumiem, kam veikts nodokļu audits, VID turpina sekot līdzi arī turpmāk. Piemēram, tiek uzraudzīts, vai nodokļu maksātājs turpina veikt darījumus ar tādiem partneriem, kas auditējamā periodā tikuši atzīti par riskantiem, un vai nav uzsākti darījumi ar jauniem riskantiem darījuma partneriem. VID arī izvērtē, kā jaunie darījuma partneri ir atrasti, vai tie ir pienācīgi izvērtēti.

Par nodokļu kontroles pasākumiem VID pārstāvji informēja Latvijas Tirdzniecības un rūpniecības kameras organizētajā seminārā "Kā izvairīties no VID audita?".

Lasiet arī:

Kā grāmatvedim izvairīties no VID nodokļu kontroles pasākumiem?

Kā VID izvēlas uzņēmumus, kuros veikt auditu un citus kontroles pasākumus?

Kādi bijuši VID veikto datu atbilstības un tematisko pārbaužu rezultāti?