0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESKādas izmaiņas tiek plānotas saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2012. un 2013. gadā?

Kādas izmaiņas tiek plānotas saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2012. un 2013. gadā?

 Jautājums: Kādas izmaiņas tiek plānotas saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2012. un 2013. gadā? Uz jautājumu atbild Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Ar ministru prezidenta 2011. gada 17. februāra rīkojumu tika apstiprināta darba grupa, lai sagatavotu priekšlikumus par nekustamā īpašuma nodokli (NĪN) 2012. gadam un tālākam laika posmam. Darba grupa ir izstrādājusi vairākus priekšlikumus, kas iespēju robežās ir apkopoti informatīvajā ziņojumā, kuri tuvākajā laikā tiks izskatīti Ministru kabinetā (MK). Priekšlikumi paredz pašvaldībām dot daudz vairāk tiesību lemt par saviem ienākumiem saistībā ar NĪN. Ja MK priekšlikumus akceptēs, tad informatīvajā ziņojumā paredzētos pasākumus iestrādās likumprojektā „Grozījumi likumā „Par nekustamā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
 Astra KaļāneJautājums: Kādas izmaiņas tiek plānotas saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2012. un 2013. gadā? Uz jautājumu atbild Astra Kaļāne, Finanšu ministrijas Tiešo nodokļu departamenta direktore. Ar ministru prezidenta 2011. gada 17. februāra rīkojumu tika apstiprināta darba grupa, lai sagatavotu priekšlikumus par nekustamā īpašuma nodokli (NĪN) 2012. gadam un tālākam laika posmam. Darba grupa ir izstrādājusi vairākus priekšlikumus, kas iespēju robežās ir apkopoti informatīvajā ziņojumā, kuri tuvākajā laikā tiks izskatīti Ministru kabinetā (MK). Priekšlikumi paredz pašvaldībām dot daudz vairāk tiesību lemt par saviem ienākumiem saistībā ar NĪN. Ja MK priekšlikumus akceptēs, tad informatīvajā ziņojumā paredzētos pasākumus iestrādās likumprojektā „Grozījumi likumā „Par nekustamā īpašuma nodokli”, ko virzīs izskatīšanai Saeimā kopā ar 2012.gada budžeta paketi. Kādi ir galvenie priekšlikumi saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2012. gadam? 2012. gadā ir paredzēts likumā par NĪN vairs nesaglabāt pašlaik spēkā esošo 25% NĪN pieauguma ierobežojumu, bet deleģēt tiesības pašvaldībām pašām, izvērtējot situāciju uz vietas, lemt, vai nepieciešams šī NĪN pieauguma ierobežojums. Ir paredzēts dzīvojamo māju palīgēkas aplikt ar NĪN, piemērojot dzīvojamajām mājām noteikto nodokļa likmes 0.2-0.6% atkarībā no kadastrālās vērtības. Izņēmums būtu palīgēkas, kas ir mazākas par 25 kv.m – tās ar NĪN nav plānots aplikt. Vienlaikus pašvaldībām būtu tiesības lemt par to, vai dzīvojamo māju palīgēkas, kas ir lielākas par 25 kv.m aplikt vai neaplikt ar NĪN. Visas garāžas, neatkarīgi no platības, paredzēts apliks ar NĪN, jo pašlaik ir situācija, ka garāža, kas ir iebūvēta dzīvojamajā ēkā, tiek apliktas ar nodokli piemērojot dzīvojamajām mājām noteikto nodokļa likmi, jo dzīvojamās ēkas kadastrālajā vērtībā ir arī garāžas platība. Savukārt tā garāža, kas ir atsevišķi (kā atsevišķa palīgēka), ar NĪN aplikta netiek. Paredzēts ar NĪN aplikt garāžas, kas ir blakus dzīvojamajām ēkām vai garāžu kooperatīvos, ar zemo nodokļa likmi 0,2-0,6 %. Informatīvā ziņojuma projektā ir arī priekšlikums, kas paredz aplikt ar NĪN reliģisko organizāciju dzīvojamās mājas, taču šajā gadījumā par to pašvaldības nevarēs lemt. NĪN likme būtu tāda pati kā dzīvojamajām mājām. Atgādināšu, ka likme dzīvojamajām mājām ir 0,2-06% no kadastrālās vērtības, savukārt pārējām ēkām un zemei - 1,5%. Plānots dot tiesības pašvaldībā izlemt, aplikt vai neaplikt ar NĪN noteikta veida inženierbūves, piemēram, laukumus, kas tiek izmantoti saimnieciskās darbības ienākumu gūšanai (piemēram, maksas auto stāvlaukumus), kapitālsabiedrību īpašumā esošās inženierbūves, kas tiek iznomātas saimnieciskās darbības veikšanai. Plānots, ka šajā gadījumā NĪN likme būtu 1,5%. Vai plānots, ka NĪN 2012. gadā varētu pieaug? Šogad NĪN plānotie ieņēmumi attiecībā pret pagājušo gadu pieauga tāpēc, ka tika pacelta nodokļa likme dzīvojamajām mājām no 0,1% ; 0,2%,0,3% līdz 0,2% ; 0,4%,0,6%. Piemēram, ja tipveida 3 istabu dzīvoklim Purvciemā NĪN par ēkas daļu 2010. gadā bija 10-15 lati, tad 2011. gadā NĪN ir ap 20-30 latiem. Izvērtējot NĪN pieaugumu, jāņem vērā, ka tas ir nodoklis par gadu, ko var maksāt visa gada garumā pa daļām. Attiecībā uz 2012. gadu jānorāda, ka šobrīd FM nav plānots paaugstināt NĪN likmi. NĪN apmērs varētu pieaugt galvenokārt tikai attiecībā uz izmaiņām kadastrālajā vērtībā. Ir veikti uzlabojumi kadastrālās vērtēšanas metodikā, lai tā vairāk atspoguļo reālo situāciju - ēkas patieso vērtību vai labumu, ko no ēkas var gūt, taču nav paredzams, ka 2012. gadā kadastrālā vērtība varētu tik krasi mainīties, lai būtiski pieaugtu NĪN. Kādi ir galvenie priekšlikumi saistībā ar nekustamā īpašuma nodokli 2013. gadam un , iespējams, tālākam periodam? Arī 2013. gadā vairs nebūs NĪN pieauguma ierobežojuma, bet tiesības to noteikt vai saglabāt esošajā apmērā tiks deleģētas tiesības pašvaldībām pašām, izvērtējot situāciju uz vietas, lemt, vai nepieciešams NĪN pieauguma ierobežojums. Plānots pašvaldībām dot iespēju noteikt nodokļa likmi likmes koridorā no 0,2% līdz 3%. Nodokļa likmes koridoru ir plānots noteikt likumā par NĪN un pašvaldības varēs pašas noteikt, kādu NĪN likmi piemērot. Tām pašvaldībām, kuras nebūtu gatavas pašas noteikt NĪN likmi, to varētu saglabāt esošajos ietvaros 0,2%-0,4%-0,6% vai 1,5%. Finanšu ministrija kopā ar Pašvaldību savienību un citām nevalstiskajām organizācijām izstrādātu galvenos kritērijus, kas noteiktu, kādos gadījumos konkrētā likme piemērojama, lai nebūtu situācijas, ka likmes piemērošanā skaidru kritēriju nav un visiem NĪN objektiem tiek noteikta visaugstākā 3% likme. Pašvaldībām īpašos gadījumos būtu tiesības pieņemt lēmumu par NĪN maksājuma atlikšanu, piemēram, gadījumos, kad veci vientuļi cilvēki nespēj NĪN nomaksāt. Šobrīd pašvaldībām šādu tiesību nav. NĪN nomaksas atlikšana varētu būtu līdz īpašuma tiesību pārejai – brīdim, kad nekustamais īpašums tiek pārdots vai mantots. Tādējādi NĪN nepazustu, bet uzkrātos un jaunais nekustamā īpašuma saimnieks to nomaksātu, iegūstot īpašuma tiesības. Lai pašvaldības varētu sekmīgāk cīnīties ar to nekustamo īpašumu īpašniekiem, kam pieder ēkas, kas ir pussagruvušas un degradē vidi, kā arī pazemina konkrētā zemesgabala vērtību, pašvaldībām plānots dot tiesības izlemt, vai šādus objektus aplikt vai neaplikt ar NĪN un vajadzības gadījumā izdot attiecīgus saistošos noteikumus. NĪN likme šādiem objektiem būtu 3% no zemes kadastrālās vērtības. Pašlaik šādām pussgruvušām, vidi degradējošām ēkām kadastrālā vērtība ir “0”, jo to nolietojums ir vairāk nekā 80%, līdz ar to NĪN par pussagruvušo ēku nav jāmaksā. Šādu nodokli varētu ieviest blīvāk apdzīvotās vietās, piemēram, pilsētās attiecībā uz ēkām, kas ir avārijas stāvoklī, bet kuras pašlaik neviens negrasās ne remontēt, ne nojaukt, taču nav domāts, ar šādu NĪN būtu jāapliek dziļos laukos stāvoši veci ēkas pamati, kas nevienam kaitējumu nerada. Tāpat nav domāts, ka šāds NĪN attiektos uz industriālajiem rajoniem, ko uzņēmēji tikko ieguvuši savā īpašumā un vēl nav paspējuši sakopt un sakārtot. Vēl pašvaldībām varētu tikt dotas tiesības izlemt aplikt vai neaplikt ar NĪN inženierbūves, kas pieder kapitālsabiedrībām, kas sniedz regulējamos sabiedriskos pakalpojumus, jo šādu pakalpojumu sniedzēju ir daudz un arī inženierbūvju ir daudz un, ņemot vērā to, kādi no regulējamajiem sabiedriskajiem pakalpojumiem nav nepieciešami lielākajai daļai sabiedrības, būtu jāizvērtē, vai tiešām tik daudzas kapitālsabiedrības vajadzētu atbrīvot no NĪN attiecībā uz inženierbūvēm. Ir plānots aplikt ar 1,5% NĪN juridiskajām personām piederošas privātpersonām neizīrētas dzīvojamās mājas. Pašlaik visas dzīvojamās mājas, neatkarīgi no īpašnieka, tiek apliktas ar zemo NĪN likmi 0,2-0,6% apmērā. Ir doma pacelt NĪN neizīrētajām platībām, kas pieder juridiskajām personām, un attiecībā uz visiem nekustamajiem īpašumiem likmei vajadzētu būt 1,5%, jo tie ir kapitālsabiedrības aktīvi, kas patiesībā netiek izmantoti. Taču par šo priekšlikumu vēl jādiskutē un jāstrādā , lai būtu skaidri kritēriju, piemēram, šādā gadījumā vajadzētu īres reģistru.