0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESVai pastāv risks tikt iesūdzētam tiesā, piešķirot atlaides atkarībā no klienta vecuma vai dzimuma?

Vai pastāv risks tikt iesūdzētam tiesā, piešķirot atlaides atkarībā no klienta vecuma vai dzimuma?

Jautājums. Vai drīkst rīkot mārketinga akcijas, kurā klientam tiek piešķirta atlaide kāda produkta vai pakalpojuma iegādei atkarībā no klienta vecuma, dzimuma u.tml., piemēram, jo vecāks cilvēks, jo lielāka atlaide (6-gadīgam bērnam- 6% atlaide, bet 70- gadīgam pensionāram- 70% atlaide), vai akcija “meitenēm ieeja bez maksas!” u.tml.? Vai, rīkojot šādas mārketinga akcijas,  nepastāv risks tikt iesūdzētam tiesā vai saņemt sodu par personu  diskriminēšanu pēc kādas  konkrētas pazīmes? Uz jautājumu atbild Līga Mence, advokātu biroja Loze & Partneri zvērināta advokāta palīgs. Patērētāju tiesību aizsardzības likums nosaka, ka, piedāvājot/pārdodot preci vai sniedzot pakalpojumu, ir aizliegta atšķirīga attieksme patērētāja dzimuma, rases, etniskās piederības vai…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Līga MenceJautājums. Vai drīkst rīkot mārketinga akcijas, kurā klientam tiek piešķirta atlaide kāda produkta vai pakalpojuma iegādei atkarībā no klienta vecuma, dzimuma u.tml., piemēram, jo vecāks cilvēks, jo lielāka atlaide (6-gadīgam bērnam- 6% atlaide, bet 70- gadīgam pensionāram- 70% atlaide), vai akcija “meitenēm ieeja bez maksas!” u.tml.? Vai, rīkojot šādas mārketinga akcijas,  nepastāv risks tikt iesūdzētam tiesā vai saņemt sodu par personu  diskriminēšanu pēc kādas  konkrētas pazīmes? Uz jautājumu atbild Līga Mence, advokātu biroja Loze & Partneri zvērināta advokāta palīgs. Patērētāju tiesību aizsardzības likums nosaka, ka, piedāvājot/pārdodot preci vai sniedzot pakalpojumu, ir aizliegta atšķirīga attieksme patērētāja dzimuma, rases, etniskās piederības vai invaliditātes dēļ. Atšķirīga attieksme pret patērētāju ir pieļaujama tikai tad, ja tā ir objektīvi pamatota ar tiesisku mērķi, kura sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. Līdz ar to, lai gan starp patērētāju un preces pārdevēju/pakalpojuma sniedzēju pastāv līguma slēgšanas brīvība, tomēr līgumslēdzējas puses izvēle nevar tikt balstīta uz personas dzimumu, invaliditāti, rasi vai etnisko piederību. No iepriekšminētā var secināt, ka tāda akcija kā “meitenēm ieeja bez maksas!” ir vīriešus diskriminējoša, ja vien pārdevējam/pakalpojuma sniedzējam neizdodas to objektīvi pamatot ar tiesisku mērķi, turklāt pārdevējam/pakalpojuma sniedzējam būs jāpierāda, ka šī mērķa sasniegšanai izraudzītie līdzekļi ir samērīgi. Līdz ar to rīkojot šādas akcijas pastāv risks, ka patērētājs (vīrietis) vērsīsies, piemēram, Tiesībsarga birojā vai tiesā, pieprasot ne tikai līguma izpildi (uz viņu attiecināt bezmaksas ieeju), bet arī zaudējumu atlīdzību, kā arī atlīdzību par morālo kaitējumu. Šeit jāatceras, ka tas tad būs jau pārdevēja/pakalpojuma sniedzēja pienākums pierādīt, ka atšķirīgas attieksmes aizliegums nav pārkāpts (ka nav notikusi diskriminācija). Attiecībā uz atlaižu piešķiršanu, pamatojoties uz personas vecumu, jāsecina, ka šāda prakse ir aizliegta Reklāmas likuma kontekstā (tātad reklamējot preci/pakalpojumu, kur atkarībā no personas vecuma, tiek piešķirtas dažādas (ne vienādas) atlaides), jo Reklāmas likums nosaka, ka reklāmā aizliegts paust diskrimināciju pret cilvēku viņa rases, ādas krāsas, dzimuma, vecuma, reliģiskās, politiskās vai citas pārliecības, nacionālās vai sociālās izcelšanās, mantiskā stāvokļa vai citu apstākļu dēļ. Tai pat laikā jānorāda, ka atlaižu piemērošana, pamatojoties uz personas statusu, piemēram, students, pensionārs, invalīds, nevarētu tikt uzskatīta par diskriminējošu arī Reklāmas likuma kontekstā, jo balstās uz objektīvi izvērtējamiem un pamatojamiem kritērijiem. Nobeigumā jāatzīmē, ka ne Patērētāju tiesību aizsardzības centrs, ne Tiesībsarga birojs nesaskaras ar ļoti daudz sūdzībām, kur patērētājs ir izjutis diskrimināciju tieši vecuma dēļ. Tas varētu būt izskaidrojams ar to, ka patērētāji vienkārši nezin savas tiesības. Tai pat laikā jāatzīmē, ka Patērētāju tiesību aizsardzības centram ir tiesības saņemtos iesniegumus un sūdzības izvērtēt, ņemot vērā iespējamā pārkāpuma būtiskumu un potenciālo kaitējumu patērētāju kolektīvajām interesēm un lietu nemaz neierosināt, ja pārkāpums nav būtisks patērētāju kolektīvajām interesēm.