0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAPlāno grozījumus noteikumos par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju - arī saistībā ar kases čekiem

Plāno grozījumus noteikumos par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju – arī saistībā ar kases čekiem

27. marta Ministru kabineta sēdē plānots skatīt grozījumus Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 "Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju". Skaidrojot topošo grozījumu būtību, Finanšu minnistrijas  sagatavotajā noteikumu projekta anotācijā teikts: “Lai  noteikumus Nr.585 saskaņotu ar grozījumiem likumā „Par grāmatvedību”: - plānots noteikt prasības grāmatvedības reģistriem, ja biedrība, nodibinājums, arodbiedrība vai reliģiskā organizācija kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā; - paredzēts atbrīvot  biedrību, nodibinājumu, arodbiedrību vai reliģisko organizāciju, kura kārto grāmatvedību vienkāršā  ieraksta sistēmā, no grāmatvedības organizācijas dokumentu izstrādāšanas un apstiprināšanas. Lai izpildītu Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plāna 2009.gadam 22.punktā noteikto, kā arī lai saskaņotu likuma „Par pievienotās vērtības nodokli” normas…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
27. marta Ministru kabineta sēdē plānots skatīt grozījumus Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 "Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju". Skaidrojot topošo grozījumu būtību, Finanšu minnistrijas  sagatavotajā noteikumu projekta anotācijā teikts: “Lai  noteikumus Nr.585 saskaņotu ar grozījumiem likumā „Par grāmatvedību”: - plānots noteikt prasības grāmatvedības reģistriem, ja biedrība, nodibinājums, arodbiedrība vai reliģiskā organizācija kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā; - paredzēts atbrīvot  biedrību, nodibinājumu, arodbiedrību vai reliģisko organizāciju, kura kārto grāmatvedību vienkāršā  ieraksta sistēmā, no grāmatvedības organizācijas dokumentu izstrādāšanas un apstiprināšanas. Lai izpildītu Uzņēmējdarbības vides uzlabošanas pasākumu plāna 2009.gadam 22.punktā noteikto, kā arī lai saskaņotu likuma „Par pievienotās vērtības nodokli” normas ar grāmatvedību reglamentējošiem normatīvajiem aktiem, šajos noteikumos tiek precizētas 8.¹prim un 8.²prim punkta normas, nosakot gadījumus,  kad par naudas izdevumu apliecinošu dokumentu var izmantot kases čeku, kā arī skaidrojot pie  kādiem nosacījumiem kases čeku var pievienot attaisnojuma dokumentam, kas sagatavots saistībā ar skaidrās un bezskaidrās naudas avansa izlietojumu. Sakarā ar to, ka 2012.gada 1.janvārī stājās spēkā Ministru kabineta 2011.gada 13.decembra noteikumi Nr.958 „Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju””, ar kuriem tika noteikts jauns dokumenta veids -  preču piegādes dokuments, ir nepieciešams papildināt noteikumu Nr.585 45. un 45.¹prim punktu, lai noteiktu preču piegādes dokumentam tādas pašas prasības kā attaisnojuma dokumentam. No noteikumu III¹prim nodaļas, kas nosaka prasības preču piegādes dokumentu vai pārvadājumu dokumentu reģistrēšanai, kas attiecas uz vairumtirdzniecību un mazumtirdzniecību, tiek svītrots noteikumu 47.4 punkts, jo šis punkts neattiecas uz mazumtirdzniecību un vairumtirdzniecību. Lai novērstu atšķirīgas interpretācijas iespējas noteikumu Nr.585 redakcijai 2013.gada 1.jūlijā, tiek atcelti noteikumi Nr.371. Ministru kabineta mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka  grozījumi plānoti šādā redakcijā: Izteikt 8.¹ un 8.2  punktu šādā redakcijā: „8.1 Attaisnojuma dokumentam, kas sagatavots saistībā ar skaidrās vai bezskaidrās naudas avansa izlietojumu vai ar darbinieka izdarīto naudas izdevumu atlīdzināšanu, pievieno attiecīgos naudas izdevumus apliecinošus dokumentus. Saņemto kases čeku vai citu dokumentu, kas sagatavots, ievērojot prasības, kuras ietvertas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām (turpmāk – kases čeks), var izmantot par naudas izdevumus apliecinošu dokumentu šādos gadījumos: - 8.11. ja kases čeks satur visus attaisnojuma dokumentam nepieciešamos rekvizītus un informāciju, izņemot rekvizītu – autora paraksts; - 8.12. ja kases čekā nav visi attaisnojuma dokumentam nepieciešamie rekvizīti un informācija, bet ir: - 8.1 2.1. kases čeka izsniedzēja noformēts attaisnojuma dokuments (kvīts), kurā papildus likumā „Par grāmatvedību” noteiktajiem  rekvizītiem un informācijai norādīts arī kases čeka datums un numurs; - 8.1 2.2. veikti tajā papildus ieraksti ar kases čekā neietvertajiem attaisnojuma dokumentam nepieciešamajiem rekvizītiem un informāciju, kas apstiprināti ar kases čeka izsniedzēja ierakstus veikušās personas personisko parakstu (paraksta atšifrējumu, ja kases čekā tas nav norādīts) un spiedogu, kurā norādīts kases čeka izsniedzēja nosaukums, nodokļu maksātāja reģistrācijas kods un juridiskā adrese. 8.2  Par naudas izdevumus apliecinošu dokumentu var izmantot arī: - 8.2 1. tādu kases čeku, kas uzskatāms par pievienotās vērtības nodokļa rēķinu atbilstoši pievienotās vērtības nodokli regulējošajos normatīvajos aktos noteiktajām prasībām; - 8.2 2. tādu kases čeku, kas izsniegts (saņemts) no kases sistēmas, specializētas ierīces vai iekārtas bez kasiera operatora līdzdalības un kurā nav ietverts preču vai pakalpojumu saņēmēja nosaukums (fiziskajai personai - vārds, uzvārds), juridiskā adrese (fiziskajai personai - deklarētās dzīvesvietas adrese) un reģistrācijas numurs, ja tas izsniegts par darījumu, kura vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa ir mazāka par 20 latiem; -8.2 3. komandējuma vai darba brauciena laikā ārvalstī izsniegtu naudas izdevumus apliecinošu dokumentu, kurā nav visi attaisnojuma dokumentam nepieciešamie rekvizīti un informācija.” Šā brīža redakcijā šo noteikumi 81 un 82 punkti skan šādi: 8.1 Ja saņemtais kases čeks vai cits dokuments, kas sagatavots, ievērojot prasības, kuras ietvertas normatīvajos aktos par nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektroniskajām ierīcēm un iekārtām (turpmāk – kases čeks), neatbilst attaisnojuma dokumentam noteiktajām prasībām, attiecīgi piemēro Ministru kabineta 2007.gada 2.maija noteikumu Nr.282 "Nodokļu un citu maksājumu reģistrēšanas elektronisko ierīču un iekārtu lietošanas kārtība" 56.punktā minēto kārtību attiecībā uz attaisnojuma dokumenta saņemšanu vai papildu ierakstu izdarīšanu kases čekā. 8.2 Attaisnojuma dokumentam, kas sagatavots saistībā ar skaidrās un bezskaidrās naudas avansa izlietojumu vai ar darbinieka vai fiziskās personas, kas veic saimniecisko darbību, izdarīto naudas izdevumu atlīdzināšanu, pievieno attiecīgos naudas izdevumus apliecinošus dokumentus. Ar grozījumiem plānots izteikt noteikumu 23.punktu šādā redakcijā: „ 23. Biedrības, nodibinājuma, arodbiedrības vai reliģiskās organizācijas apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā ietver visus biedrības, nodibinājuma, arodbiedrības un reliģiskās organizācijas ieņēmumus, kas atspoguļoti ieņēmumu un izdevumu pārskatā. Ja biedrība, nodibinājums, arodbiedrība vai reliģiskā organizācija ir izvēlējusies kārtot grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, tā iekārto naudas plūsmas uzskaites žurnālu, kurā reģistrē skaidrās un bezskaidrās naudas ieņēmumus un izdevumus, vai divus atsevišķus žurnālus – kases grāmatu un kredītiestāžu kontu grāmatu. Kases grāmatā veic skaidrās naudas ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, bet kredītiestāžu kontu grāmatā – biedrības, nodibinājuma, arodbiedrības vai reliģiskās organizācijas norēķinus un noguldījumus kontos kredītiestādēs esošās bezskaidrās naudas ieņēmumu un izdevumu uzskaiti. Lai fiksētu gada pārskata daļu sagatavošanai un nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus, kā arī veiktu biedrības, nodibinājuma, arodbiedrības vai reliģiskās organizācijas mantas un norēķinu kontroli, papildus iekārto attiecīgus analītiskās uzskaites reģistrus (piemēram, pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu uzskaites reģistrs, materiālu uzskaites reģistrs, debitoru uzskaites reģistrs un kreditoru uzskaites reģistrs).” Šā brīža redakcijā 23. punkts skan šādi: "23. Ja reliģiskā organizācija, kuras apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā nepārsniedz 25000 latu, kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, tā iekārto naudas plūsmas uzskaites žurnālu, kurā reģistrē skaidrās un bezskaidrās naudas ieņēmumus un izdevumus, vai divus atsevišķus žurnālus - kases grāmatu un kredītiestāžu kontu grāmatu. Kases grāmatā veic skaidrās naudas ieņēmumu un izdevumu uzskaiti, bet kredītiestāžu kontu grāmatā - reliģiskās organizācijas norēķinu un noguldījumu kontos kredītiestādēs esošās bezskaidrās naudas ieņēmumu un izdevumu uzskaiti. Lai fiksētu gada pārskata sagatavošanai un nodokļu aprēķināšanai nepieciešamos datus, kā arī veiktu reliģiskās organizācijas mantas un norēķinu kontroli, papildus iekārto attiecīgus analītiskās uzskaites reģistrus (piemēram, pamatlīdzekļu un nemateriālo ieguldījumu uzskaites reģistrs, materiālu uzskaites reģistrs, debitoru uzskaites reģistrs un kreditoru uzskaites reģistrs).” Paredzēts Izteikt 42.² punktu šādā redakcijā: „42.²  Biedrība, nodibinājums, arodbiedrība, reliģiskā organizācija, ja tās apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem pārskata gadā nepārsniedz  25000 latu un ja tā kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā un individuālais komersants, individuālais uzņēmums, zemnieku un zvejnieku saimniecība, ja šīs personas apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200000 latu un ja tās kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, un cita fiziskā persona, kas veic saimniecisko darbību, ir atbrīvotas no grāmatvedības organizācijas dokumentu izstrādāšanas un apstiprināšanas (uz visiem šajā punktā minētajiem subjektiem neattiecas šo noteikumu 41., 42., 43. un 60.punkts).”. Pašlaik 42.2 punkts ir šādā redakcijā: "42.2 Individuālais komersants, individuālais uzņēmums, zemnieku un zvejnieku saimniecība, ja šīs personas apgrozījums (ieņēmumi) no saimnieciskajiem darījumiem iepriekšējā pārskata gadā nepārsniedz 200000 latu un tā kārto grāmatvedību vienkāršā ieraksta sistēmā, un cita fiziskā persona, kas veic saimniecisko darbību, ir atbrīvota no grāmatvedības organizācijas dokumentu izstrādāšanas un apstiprināšanas (uz minēto personu neattiecas šo noteikumu 41., 42., 43. un 60.punkts).” Plānots papildināt 45.punktu aiz vārdiem „attaisnojuma dokumentus” ar vārdiem „preču piegādes dokumentus”. Šā brīža redakcijā 45. punkts skan šādi: ”45. Sagatavojot attaisnojuma dokumentus un grāmatvedības reģistrus, to atvasinājumus un dublikātus, attiecīgi piemēro Ministru kabineta 2010.gada 28.septembra noteikumu Nr.916 "Dokumentu izstrādāšanas un noformēšanas kārtība" 2., 3., 4., 5. un 6.nodaļā minētās prasības.” Plānots arī papildināt 45.¹ punktu visā tekstā aiz vārdiem „sagatavota attaisnojuma dokumenta” ar vārdiem „preču piegādes dokumenta”. Šā brīža redakcijā 45. 1 punkts skan šādi: ”45.1 Elektroniskā formā sagatavota attaisnojuma dokumenta vai grāmatvedības reģistra izstrādāšanai, noformēšanai, glabāšanai vai apritei (attaisnojuma dokumentam) un papīra formā sagatavota attaisnojuma dokumenta vai grāmatvedības reģistra elektroniskās kopijas sagatavošanai, saglabāšanai vai tās pareizības apliecināšanai uzņēmums attiecīgi piemēro Ministru kabineta 2005.gada 28.jūnija noteikumos Nr.473 "Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām" norādīto kārtību, ja attiecīgais jautājums nav noteikts grāmatvedību reglamentējošajos normatīvajos aktos.” Paredzēts no noteikumiem svītrot 47.4 punktu, kas šā brīža redakcijā ir noteikumu III1 daļā “ Prasības preču piegādes dokumentu vai pārvadājumu dokumentu reģistrēšanai” un  skan šādi: “47.4 Ja preču izsniegšanas un saņemšanas vieta nav uzņēmuma pastāvīgā darbības vieta (struktūrvienība), reģistrs (izņemot tirdzniecību) drīkst atrasties uzņēmuma juridiskajā adresē (fiziskai personai – deklarētajā dzīvesvietā) vai Valsts ieņēmumu dienestā reģistrētā struktūrvienībā.” Grozījumi paredz atzīt par spēku zaudējušiem Ministru kabineta 2011.gada 17.maija noteikumus Nr.371 „Grozījumi Ministru kabineta 2003.gada 21.oktobra noteikumos Nr.585 „Noteikumi par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju”” (Latvijas Vēstnesis, 2011, 78.nr.). Vairāk par plānotajiem grozījumiem noteikumos par grāmatvedības kārtošanu un organizāciju Jūs varat uzzināt Ministru kabineta mājaslapā, šeit. Šie grozījumi ir saistīti arī ar plānotajiem  grozījumiem  Ministru kabineta 2006.gada 14.novembra noteikumos Nr.928 "Noteikumi par reliģisko organizāciju gada pārskatiem" (vairāk par tiem Jūs varat uzzināt Ministru kabineta mājaslapā , šeit.) Tāpat šie grozījumi ir saistīti arī ar paredzētajiem grozījumiem Ministru kabineta 2006.gada 3.oktobra noteikumos Nr.808 "Noteikumi par biedrību, nodibinājumu un arodbiedrību gada pārskatiem" (vairāk par tiem Jūs varat uzzināt Ministru kabineta mājaslapā, šeit.) Arī šos grozījumos plānots skatīt 27. marta Ministru kabineta sēdē. Aicinām Jūs pievērst uzmanību, ka ša gada 29. martā notiks žurnāla Bilance seminārs "Jaunās prasības ATTAISNOJUMA dokumentiem VID skaidrojumā. Skaidras naudas aprite uzņēmumos un iestādēs. Pienākumi. Kā grāmatvedim praktiski jārīkojas", ko vadīs Dace Pelēkā, Valsts ieņēmumu dienesta Nodokļu pārvaldes direktora vietniece. Vairāk par šo semināru un pieteikšanos tam Jūs varat uzzināt šeit.