0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

NODOKĻIFM pārskatīs nodokļu atvieglojumus, daļu varētu atcelt

FM pārskatīs nodokļu atvieglojumus, daļu varētu atcelt

Ikars Kubliņš, BilancePLZ

Foto: Got Credit on Visual hunt / CC BY

Finanšu ministrija izstrādājusi informatīvo ziņojumu “Par spēkā esošo nodokļu atvieglojumu izvērtēšanu”, kurš ticis izskatīts Valsts sekretāru sanāksmē 13. augustā. Ziņojumā ministrija informē par laika grafiku, kurā tiks izpildīts Valsts kontroles dotais uzdevums izvērtēt Latvijā pastāvošo nodokļu atvieglojumu sistēmu. Nav izslēgts, ka no daļas nodokļu atvieglojumiem tiks izlemts atteikties.

Lielākajai daļai nodokļu atvieglojumu sasniedzamos mērķus nevar definēt

Valsts kontrole 2018. gada 31. maijā publicēja revīzijas ziņojumu “Nodokļu atlaides – neredzamie budžeta izdevumi”, kurā secināja, ka valstī ir sadrumstalota un bieži vien bezmērķīga, uz konkrēto problēmu risināšanu nevērsta atvieglojumu sistēma, kurā vieniem un tiem pašiem atbalsta saņēmējiem pieejamie atvieglojumi nav savstarpēji salāgoti, kā arī tie nedarbojas sinerģijā ar citiem pieejamajiem valsts stimuliem.

Valsts kontrole arī rekomendēja Finanšu ministrijai sadarbībā ar nozaru ministrijām veikt nodokļu atvieglojumu pārskatīšanu, definējot to mērķus, kā arī nosakot konkrētus sasnieguma rādītājus, kas ļautu novērtēt mērķu sasniegšanas pakāpi (tas bija jāizdara jau līdz šīgada 31. maijam), kā arī pēc pirmreizējās izvērtēšanas darīt to vēlreiz, lai pārliecinātos, ka sākotnēji identificētās problēmas ir novērstas un nodokļu atvieglojumi darbojas pilnvērtīgi un saskaņoti ar pārējo nozarēs pieejamo atbalstu (personai, komersantam vai nozarei piešķirtais valsts atbalsts – dotācijas, tiešmaksājumi, granti, stipendijas u.tml.).

Finanšu ministrija ir secinājusi, ka no kopumā 309 pastāvošajiem nodokļu atvieglojumiem mērķis un sasniedzamie rādītāji ir definējami 118 atvieglojumiem, un apņēmusies sadarbībā ar nozaru ministrijām to paveikt līdz 2022. gada 30. decembrim. Savukārt 191 nodokļu atvieglojumi atzīti par tādiem, kuriem mērķis un sasniedzamie rādītāji nav definējami.

FM informatīvajā ziņojumā pieļauj, ka daļa no nodokļu atvieglojumiem izvērtēšanas procesā varētu tikt atzīti par liekiem un atceļamiem: “Ja atbildīgās nozaru ministrijas un institūcijas izvērtēšanas procesā jau sākotnēji secina, ka nodokļu atvieglojums ir atceļams (piemēram, neatbilst Latvijā noteiktajam politikas mērķim, vai pēc būtības jau šobrīd nenodrošina to nosacījumu izpildi, kam nodokļu atvieglojums tika piemērots), mērķis un sasniedzamie rādītāji attiecīgajam nodokļu atvieglojumam nav jādefinē.”

No ziņojumā rakstītā secināms, ka tiem nodokļu atvieglojumiem, kuriem mērķis un sasnieguma rādītāji nav definējami, lielākoties nedraud atcelšana: “Nodokļu atvieglojumi, kuriem mērķis un sasnieguma rādītāji nav definējami, jo tie ir obligāti ieviešami saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvu prasībām, noteikti starptautiskajos līgumos, pamatojas uz ATHENA mehānisma atbrīvošanu no nodokļiem, kas balstās uz Eiropas Savienības tiesību normām, kā arī, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi, kompensētu dažāda rakstura zaudējumus, vienkāršotu nodokļu sistēmu u.c. gadījumi.” Vienlaikus gan tiek piebilsts, ka pašreizējais sadalījums starp mērķiem “definējamajiem” un “nedefinējamajiem” nodokļu atvieglojumiem vēl varot mainīties.

Piemēri mērķiem nedefinējamiem nodokļu atvieglojumiem

Patlaban kā mērķiem un sasnieguma rādītājiem nedefinējami nodokļu atvieglojumi plānā iekļauti, piemēram:

  • sociālo iemaksu atskaitīšana no ienākuma, kuru apliek ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (tiesa gan, tiek pieļauts, ka šo varētu vērtēt saistībā ar daļu, kas nav bijusi aplikta ar IIN kā attaisnotie izdevumi un pensiju aplikšanu ar nodokli)
  • solidaritātes nodokļa atskaitīšana no ienākuma, kuru apliek ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
  • dividenžu neaplikšana ar IIN, ja samaksāts uzņēmumu ienākuma nodoklis
  • izložu un azartspēļu laimestu līdz 3000 eiro neaplikšana ar IIN
  • mantojuma (izņemot autoratlīdzības) neaplikšana ar IIN
  • ienākumu no Latvijas vai citas ES/EEZ valsts un pašvaldību vērtspapīriem neaplikšana ar IIN
  • alimentu neaplikšana ar IIN
  • UIN atlaide iespējai segt taksācijas un iepriekšējo periodu zaudējumus (pārejas periodam)
  • dažādi PVN atvieglojumi (daļai pasta pakalpojumiem, medicīnas pakalpojumiem, izglītības pakalpojumiem, finanšu darījumiem, u.c.)
  • akcīzes nodokļa atvieglojumi noteiktiem degvielas produktiem, denaturētam spirtam, u.c.
  • uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atvieglojums par transportlīdzekļiem, kurus nodokļa maksātājs izmanto tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām un deklarējis reģistrā

Pilnu sarakstu var aplūkot informatīvajā ziņojumā.

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Got Credit on Visual hunt / CC BY

Finanšu ministrija izstrādājusi informatīvo ziņojumu "Par spēkā esošo nodokļu atvieglojumu izvērtēšanu", kurš ticis izskatīts Valsts sekretāru sanāksmē 13. augustā. Ziņojumā ministrija informē par laika grafiku, kurā tiks izpildīts Valsts kontroles dotais uzdevums izvērtēt Latvijā pastāvošo nodokļu atvieglojumu sistēmu. Nav izslēgts, ka no daļas nodokļu atvieglojumiem tiks izlemts atteikties.

Lielākajai daļai nodokļu atvieglojumu sasniedzamos mērķus nevar definēt

Valsts kontrole 2018. gada 31. maijā publicēja revīzijas ziņojumu "Nodokļu atlaides - neredzamie budžeta izdevumi", kurā secināja, ka valstī ir sadrumstalota un bieži vien bezmērķīga, uz konkrēto problēmu risināšanu nevērsta atvieglojumu sistēma, kurā vieniem un tiem pašiem atbalsta saņēmējiem pieejamie atvieglojumi nav savstarpēji salāgoti, kā arī tie nedarbojas sinerģijā ar citiem pieejamajiem valsts stimuliem.

Valsts kontrole arī rekomendēja Finanšu ministrijai sadarbībā ar nozaru ministrijām veikt nodokļu atvieglojumu pārskatīšanu, definējot to mērķus, kā arī nosakot konkrētus sasnieguma rādītājus, kas ļautu novērtēt mērķu sasniegšanas pakāpi (tas bija jāizdara jau līdz šīgada 31. maijam), kā arī pēc pirmreizējās izvērtēšanas darīt to vēlreiz, lai pārliecinātos, ka sākotnēji identificētās problēmas ir novērstas un nodokļu atvieglojumi darbojas pilnvērtīgi un saskaņoti ar pārējo nozarēs pieejamo atbalstu (personai, komersantam vai nozarei piešķirtais valsts atbalsts - dotācijas, tiešmaksājumi, granti, stipendijas u.tml.).

Finanšu ministrija ir secinājusi, ka no kopumā 309 pastāvošajiem nodokļu atvieglojumiem mērķis un sasniedzamie rādītāji ir definējami 118 atvieglojumiem, un apņēmusies sadarbībā ar nozaru ministrijām to paveikt līdz 2022. gada 30. decembrim. Savukārt 191 nodokļu atvieglojumi atzīti par tādiem, kuriem mērķis un sasniedzamie rādītāji nav definējami.

FM informatīvajā ziņojumā pieļauj, ka daļa no nodokļu atvieglojumiem izvērtēšanas procesā varētu tikt atzīti par liekiem un atceļamiem: "Ja atbildīgās nozaru ministrijas un institūcijas izvērtēšanas procesā jau sākotnēji secina, ka nodokļu atvieglojums ir atceļams (piemēram, neatbilst Latvijā noteiktajam politikas mērķim, vai pēc būtības jau šobrīd nenodrošina to nosacījumu izpildi, kam nodokļu atvieglojums tika piemērots), mērķis un sasniedzamie rādītāji attiecīgajam nodokļu atvieglojumam nav jādefinē."

No ziņojumā rakstītā secināms, ka tiem nodokļu atvieglojumiem, kuriem mērķis un sasnieguma rādītāji nav definējami, lielākoties nedraud atcelšana: "Nodokļu atvieglojumi, kuriem mērķis un sasnieguma rādītāji nav definējami, jo tie ir obligāti ieviešami saskaņā ar Eiropas Savienības direktīvu prasībām, noteikti starptautiskajos līgumos, pamatojas uz ATHENA mehānisma atbrīvošanu no nodokļiem, kas balstās uz Eiropas Savienības tiesību normām, kā arī, lai nodrošinātu valsts funkciju izpildi, kompensētu dažāda rakstura zaudējumus, vienkāršotu nodokļu sistēmu u.c. gadījumi." Vienlaikus gan tiek piebilsts, ka pašreizējais sadalījums starp mērķiem "definējamajiem" un "nedefinējamajiem" nodokļu atvieglojumiem vēl varot mainīties.

Piemēri mērķiem nedefinējamiem nodokļu atvieglojumiem

Patlaban kā mērķiem un sasnieguma rādītājiem nedefinējami nodokļu atvieglojumi plānā iekļauti, piemēram:

  • sociālo iemaksu atskaitīšana no ienākuma, kuru apliek ar iedzīvotāju ienākuma nodokli (tiesa gan, tiek pieļauts, ka šo varētu vērtēt saistībā ar daļu, kas nav bijusi aplikta ar IIN kā attaisnotie izdevumi un pensiju aplikšanu ar nodokli)
  • solidaritātes nodokļa atskaitīšana no ienākuma, kuru apliek ar iedzīvotāju ienākuma nodokli
  • dividenžu neaplikšana ar IIN, ja samaksāts uzņēmumu ienākuma nodoklis
  • izložu un azartspēļu laimestu līdz 3000 eiro neaplikšana ar IIN
  • mantojuma (izņemot autoratlīdzības) neaplikšana ar IIN
  • ienākumu no Latvijas vai citas ES/EEZ valsts un pašvaldību vērtspapīriem neaplikšana ar IIN
  • alimentu neaplikšana ar IIN
  • UIN atlaide iespējai segt taksācijas un iepriekšējo periodu zaudējumus (pārejas periodam)
  • dažādi PVN atvieglojumi (daļai pasta pakalpojumiem, medicīnas pakalpojumiem, izglītības pakalpojumiem, finanšu darījumiem, u.c.)
  • akcīzes nodokļa atvieglojumi noteiktiem degvielas produktiem, denaturētam spirtam, u.c.
  • uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa atvieglojums par transportlīdzekļiem, kurus nodokļa maksātājs izmanto tikai un vienīgi savas saimnieciskās darbības vajadzībām un deklarējis reģistrā

Pilnu sarakstu var aplūkot informatīvajā ziņojumā.