0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAKlientu izpētes pamatprincipi un obligātie pasākumi

Klientu izpētes pamatprincipi un obligātie pasākumi

Ikars Kubliņš, BilancePLZ

Klientu izpētes mērķis ir nodrošināt, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts ar pietiekamu pārliecību spēj apzināties, kādi klienta darījumi varētu būt aizdomīgi. "Likuma subjektam ir divi pamatpienākumi - veikt klientu izpēti un ziņot par aizdomīgiem darījumiem. Klientu izpētes mērķis ir aizdomīgu darījumu identificēšana - jo detalizētāk likuma subjekts zina savu klientu, jo lielākas iespējas pamanīt aizdomīgas darbības," saka Mg.oec. Jeļena Marjasova, SIA “RS ONE Consulting” valdes locekle, Finanšu nozares asociācijas sertificētā speciāliste.…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

9 € / mēnesī*

Pirmās 15 dienas bez maksas

Abonēt

*Abonements tiek atjaunots automātiski, līdz izvēlaties to pārtraukt
 Esi BilancePLZ abonents?
Pieslēgties

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto Kevin Ku, Pexels.com
Jeļena Marjasova, Mg.oec., SIA RS ONE Consulting valdes locekle
Jeļena Marjasova,
Mg.oec.,
SIA RS ONE Consulting valdes locekle
Foto: Aivars Siliņš

Klientu izpētes mērķis ir nodrošināt, ka Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma subjekts ar pietiekamu pārliecību spēj apzināties, kādi klienta darījumi varētu būt aizdomīgi. "Likuma subjektam ir divi pamatpienākumi - veikt klientu izpēti un ziņot par aizdomīgiem darījumiem. Klientu izpētes mērķis ir aizdomīgu darījumu identificēšana - jo detalizētāk likuma subjekts zina savu klientu, jo lielākas iespējas pamanīt aizdomīgas darbības," saka Mg.oec. Jeļena Marjasova, SIA “RS ONE Consulting” valdes locekle, Finanšu nozares asociācijas sertificētā speciāliste.

Obligātie klienta izpētes soļi

Klienta izpētē veicamie obligātie pasākumi ir noteikti likumā:

  • 1)  Klienta identifikācija un identifikācijas datu pārbaude
  • 2) Klienta patiesā labuma guvēja noskaidrošana (un, balstoties uz risku novērtējumu, pārliecināšanās, ka attiecīgā fiziskā persona ir klienta patiesais labuma guvējs)
  • 3) Iegūt informāciju par darījuma attiecību (kā arī gadījuma rakstura darījuma) mērķi un paredzamo būtību
  • 4) Pēc darījuma attiecību uzsākšanas veic to uzraudzību
  • 5) Nodrošināt klienta izpētes gaitā iegūto dokumentu, personas datu un informācijas uzglabāšanu, regulāru izvērtēšanu un aktualizēšanu atbilstoši piemītošajiem riskiem.

Pazīsti savu klientu!

"Pazīsti savu klientu!" pieeja sākotnēji bijusi pazīstama bankām, taču tagad tā jāizmanto arī NILLTPFN likuma subjektiem nefinanšu sektorā.

Pieejas pamatā ir 3 principi:

  • 1) Ir jāiegūst tāds informācijas apjoms, lai būtu pārliecība, ka klienta darbība ir saprotama;
  • 2) šī informācija ir jāsaņem vai nu tieši no paša klienta vai no uzticamām trešajām pusēm;
  • 3) politikās un procedūrās jāparedz, ka klienta informācija tiek regulāri izvērtēta un aktualizēta atkarībā no riska līmeņa.

"Mēs visi jau ilgāku laiku saskaramies ar šo principu, strādājot ar bankām - regulāri aizpildot anketas, sniedzot skaidrojumus, dokumentus," norāda J. Marjasova.

"Grāmatveži savus klientus pazīst tik labi kā neviens cits - tagad ir uzdevums šīs zināšanas formalizēt un dokumentēt tā, lai izpildītu likuma prasības," secina eksperte.  

Pilnu J. Marjasovas vadīto Bilances Akadēmijas e-semināra "Iekšējās kontroles sistēmas sagatavošana ārpakalpojumu grāmatvežu licencēšanai, NILLTPFN" video ierakstu iespējams iegādāties e-veikalā ŠEIT.

Lasiet arī:

Iekšējās kontroles sistēmas sagatavošana licencēšanai

Vai jebkuram uzņēmumam, kurš izsniedz aizdevumu, ir jāreģistrējas kā NILLTPFN likuma subjektam?

Ārpakalpojumu grāmatveži identificēti kā otra augstākā riska sektors naudas atmazgāšanā

Kādi darījumu riski konstatēti Latvijas ārpakalpojumu grāmatvedības sektorā?

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: