0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBATop grozījumi saistībā ar transferta cenām un skaidrā naudā veiktajiem darījumiem

Top grozījumi saistībā ar transferta cenām un skaidrā naudā veiktajiem darījumiem

Kā plz.lv paskaidroja Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, pašlaik grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas, cita starpā, attiecas uz transferta cenām ("transfertcena – preču vai pakalpojumu cena (vērtība), kas piemērota darījumā starp saistītām personām (uzņēmumiem), no kuriem viens ir ārvalstu uzņēmums"- (tāda definīcija plānota likumā)) un skaidrā naudā veikatajiem darījumiem, ir pieņemti 1. lasījumā un 22. februārī ir noteikts priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam. Priekšlikumi varētu tikt apkopoti un izskatīti februāra beigās, 28. vai 29. februārī. Lai grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” tiktu pieņemti, tie būs jāizskata arī 3. lasījumā. Saeimas mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka grozījumi…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
plz.lv paskaidroja Saeimas budžeta un finanšu (nodokļu) komisijā, pašlaik grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”, kas, cita starpā, attiecas uz transferta cenām ("transfertcena – preču vai pakalpojumu cena (vērtība), kas piemērota darījumā starp saistītām personām (uzņēmumiem), no kuriem viens ir ārvalstu uzņēmums"- (tāda definīcija plānota likumā)) un skaidrā naudā veikatajiem darījumiem, ir pieņemti 1. lasījumā un 22. februārī ir noteikts priekšlikumu iesniegšanas termiņš otrajam lasījumam. Priekšlikumi varētu tikt apkopoti un izskatīti februāra beigās, 28. vai 29. februārī. Lai grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” tiktu pieņemti, tie būs jāizskata arī 3. lasījumā. Saeimas mājaslapā pieejamā informācija liecina, ka grozījumi top saskaņā ar Ministru kabineta 2010.gada 26.augusta rīkojumu Nr.513 „Par Pasākumu plāna ēnu ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam”. Grozījumi paredz ieviest normu, kura noteiktu, ka pēc likumā „Par nodokļiem un nodevām” noteiktā sliekšņa sasniegšanas juridiskajām personām jādeklarē visus iepriekšējā mēneša laikā skaidrā naudā veiktos darījumus – arī ar fiziskajām personām, kurām atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrējas Valsts ieņēmumu dienestā (VID) kā saimnieciskās darbības veicējām. Grozījumi arī paredz sakārtot likumdošanu atbilstoši Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas (angļu val. - OECD) vadlīnijām par transfertcenu piemērošanu, to pamatojumu ar dokumentiem, un, atbilstoši labākajai praksei – pagarināt iespējamo auditējamo periodu uz pieciem gadiem. Normatīvajos aktos paredzēts iestrādāt iespēju komersantiem vērsties  VID pirms darījuma veikšanas pārbaudīt transfertcenas noteikšanas atbilstību normatīvajiem aktiem. Grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām” sasaucas ar topošajiem grozījumiem likumā „Par Valsts ieņēmumu dienestu”, kas paredzētu pilnveidot vienkāršoto uzņēmumu likvidācijas procesu, kā arī ar grozījumiem Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā, kas paredzētu paplašināt Valsts ieņēmumu dienesta kompetenci ar tiesībām piemērot personai sodu „tiesību atņemšana uz visu veidu komercdarbību” vai „tiesību atņemšana ieņemt noteiktus amatus”. Grozījumu mērķis ir paaugstināt nodokļu kontroles un administrēšanas efektivitāti, lai novērstu izvairīšanos no nodokļu nomaksas.  Grozījumi paredz: - paplašināt šobrīd esošo tiesisko regulējumu, piemērojot likuma „Par nodokļiem un nodevām” 14.panta astotās daļas 4.punktu, par nodokļu maksātāju tiks uzskatīta persona, kurai ir piešķirtas un kura regulāri (vairāk nekā vienu reizi taksācijas periodā) izmanto pilnvaras noslēgt līgumus tās juridiskās, fiziskās vai citas personas vārdā, kura atrodas, ir izveidota vai nodibināta: 1) normatīvajos aktos par zemu nodokļu vai beznodokļu valstīm un teritorijām minētajās valstīs vai teritorijās; 2) valstī, ar kuru Latvijas Republikai nav noslēgto starptautisko līgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma nodokļiem. - noteikt nodokļu maksātāja pienākumu attiecībā uz informācijas sniegšanu, lai apliecinātu darījuma cenas atbilstību tirgus cenai darījumos ar saistītiem uzņēmumiem; - noteikt nodokļu maksātāja tiesības slēgt iepriekšējo vienošanos ar nodokļu administrāciju par darījuma tirgus vērtības (cenas) noteikšanu konkrētam darījumam vai darījuma veidam;| - neattiecināt šobrīd likumā noteiktos ierobežojumus uz darījumu cenu auditiem;| - noteikt pienākumu juridiskajām personām deklarēt visus iepriekšējā mēneša laikā skaidrā naudā veiktos darījumus, kas pārsniedz 1000 latu – arī ar fiziskajām personām, kurām atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošajiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrējas VID kā saimnieciskās darbības veicējiem; -samazināt slieksni, sasniedzot kuru, ir nepieciešams deklarēt skaidrā naudā veiktos darījumus no 3000 uz 1000 latiem; kā arī samazina slieksni, sasniedzot kuru, nedrīkst veikt darījumus skaidrā naudā no 10000 latiem uz 5000 latiem;| - noteikt nodokļu maksātāju saimnieciskās darbības apturēšanas un atjaunošanas kārtību (brīdināšanu, lēmuma pieņemšanu un publicēšanu, lēmumu apstrīdēšanu), definēt pārkāpumu veidus, kā arī paredzēt nodokļu maksātāju pienākumu ievērot saimnieciskās darbības veikšanas aizliegumu. Paredzēts paplašināt to gadījumu loku, kuros komersanta darbība var tikt apturēta, liedzot turpināt normatīvajiem aktiem neatbilstošu komercdarbību. Apturot saimniecisko darbību, tiks veikti papildus komersanta darbību ierobežojošie pasākumi, piemēram, speciālo atļauju (licenču) anulēšana, norēķinu operāciju apturēšana, struktūrvienību vai citu saimnieciskās darbības veikšanas vietu noplombēšana vai aizzīmogošana. VID būs tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību tikai tajā gadījumā, ja nodokļu maksātājs izdarīs smagu pārkāpumu, kas ietekmē maksājamo nodokļu apmēru, turklāt nodokļu maksātājam ir iespēja novērst konstatēto pārkāpumu un saimnieciskā darbība tiks atjaunota vai arī nemaz netiks apturēta. Ja komersants nenovērsīs pārkāpumu, VID tam neatjaunos saimniecisko darbību. Administratīvā procedūra  likumprojektā tiek raksturota šādi: - Nodokļu maksātājs būs tiesīgs ierosināt noslēgt vienošanos ar nodokļu administrāciju par tirgus vērtības (cenas) noteikšanu konkrētam darījumam vai darījumu veidam, ja darījuma vērtība ar saistīto ārvalstu personu, pārsniedz vienu miljonu latu gadā, vai plānotajam darījumam pārsniegs vienu miljonu latu gadā. - VID būs pienākums uzturēt riska adrešu sarakstu un regulāri sniegt šo informāciju Uzņēmumu reģistram. - VID būs tiesības apturēt nodokļu maksātāja saimniecisko darbību, ja nodokļu maksātājs izdarīs smagu pārkāpumu, kas ietekmē maksājamo nodokļu apmēru. - VID ir noteikts pienākums trīs darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas par nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu nosūtīt ziņas par nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu Uzņēmumu reģistram, ja tiek apturēta Uzņēmumu reģistra pārziņā esošajā reģistrā ierakstītā nodokļu maksātāja saimnieciskā darbība. - Savukārt valsts notāram attiecīgajā Uzņēmumu reģistra vestajā reģistrā jāveic attiecīga atzīme, ka konkrētajam komersantam apturēta saimnieciskā darbība, saņemot informāciju no VID par nodokļu maksātāja saimnieciskās darbības apturēšanu. - Nodokļu maksātājam pirms veikt darījumu lielāku par 1000 latiem būs jāpārliecinās VID mājas lapā, vai darījuma partnerim nav apturēta saimnieciskā darbība. Ņemot vērā, ka informācija par tiem saimnieciskās darbības veicējiem, kuriem ir apturēta saimnieciskā darbība, tiks publicēta (paziņota) VID mājas lapā, pienākums pārliecināties (turklāt bez maksas) par to, vai uzņēmums, ar kuru ir vēlme sadarboties, nav iekļauts šajā sarakstā, nav uzskatāms par pārlieku lielu administratīvo slogu. - Ja nodokļu maksātājs, kuram apturēta saimnieciskā darbība, nenovērsīs konstatētos pārkāpumus, VID tam neatjaunos saimniecisko darbību. Vairāk par topošajiem grozījumiem likumā “Par nodokļiem un nodevām” Jūs varat uzzināt Saeimas mājaslapā, šeit.  Transfertcenu dokumentācijas jautājumiem veltītus rakstus, kas sasaucas ar topošajiem grozījumiem,  Jūs varat lasīt žurnālā Bilance: - nr. 2(278) ; raksta autors Mārtiņš Korsaks, sertificēts nodokļu konsultants, AAT  SIA, un - nr. 3(279); raksta autors Remi Trohs (Remi Troch), BDO Zelmenis & Liberte  Starptautisko nodokļu nodaļas direktors. Atgādinām, ka plz.lv abonenti, kas izvēlējušies Bilances Zelta komplektu, saņem pieejas paroles  gan plz.lv, gan drukāto žurnālu Praktiskais Likumdošanas Ziņnesis, gan žurnālu  Bilance un papildu tematiskos pielikumus par grāmatvedības un likumdošanas jautājumiem.  Vairāk par žurnālu Bilance un arī Bilances Zelta komplektu Jūs varat uzzināt šeit.