Kas jāzina par nodokļu maksāšanas kārtību, pieņemot darbā ārvalstnieku
Aiva Liakovičus, Mg. soc.,
SIA AI Konsultāciju birojs valdes locekle
Brīvā darbaspēka kustība, kad darbinieki tiek nosūtīti strādāt uz citām valstīm vai Latvijas uzņēmumi uzaicina pie sevis darbā nerezidentus, ir būtisks un aktuāls jautājums gan ekonomikas, gan darba tirgus kontekstā. Šāda darba mobilitāte ir kļuvusi par parastu praksi globālajā ekonomikā, kas rada gan iespējas, gan arī izaicinājumus kā uzņēmumiem, tā darbiniekiem, nereti kļūstot par īstu galvlauzi uzņēmuma grāmatvežiem un finanšu nodaļu vadītājiem. Šie izaicinājumi ietver, pirmkārt, jau to, kā piemērojami nodokļi un sociālās iemaksas: nodokļu un sociālās…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Brīvā darbaspēka kustība, kad darbinieki tiek nosūtīti strādāt uz citām valstīm vai Latvijas uzņēmumi uzaicina pie sevis darbā nerezidentus, ir būtisks un aktuāls jautājums gan ekonomikas, gan darba tirgus kontekstā. Šāda darba mobilitāte ir kļuvusi par parastu praksi globālajā ekonomikā, kas rada gan iespējas, gan arī izaicinājumus kā uzņēmumiem, tā darbiniekiem, nereti kļūstot par īstu galvlauzi uzņēmuma grāmatvežiem un finanšu nodaļu vadītājiem. Šie izaicinājumi ietver, pirmkārt, jau to, kā piemērojami nodokļi un sociālās iemaksas: nodokļu un sociālās apdrošināšanas iemaksu normatīvie akti atšķiras starp valstīm. Kad uzņēmumi nosūta savus darbiniekus darbā uz ārzemēm vai uzaicina nerezidentus darbā pie sevis, viņiem jāievēro un jāsaprot gan mītnes zemes, gan darba uzaicinātāja valsts nodokļu likumi un noteikumi. Tas ietver gan darbinieku ienākuma nodokļus, gan uzņēmuma peļņas nodokļus, gan sociālās iemaksas.
Svarīgi, domājot par darbaspēka nodokļu piemērošanu darbiniekiem nerezidentiem, ņemt vērā starpvalstu konvencijas par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu. Līdz šim brīdim sarunas par nodokļu konvenciju noslēgšanu ir norisinājušās kopumā ar 74 valstīm, t. sk. parafētas ar 67 valstīm, piemērošana uzsākta kopumā ar 63 valstīm (ar 4 valstīm stājušies spēkā piemērošanai protokoli par spēkā esošo nodokļu konvenciju grozīšanu), savukārt ar 6 valstīm nodokļu konvencijas ir plānots pārskatīt1. Tas nozīmē, ka, apmainoties ar darbaspēku, ar šīm valstīm tiks novērsta situācija, ka par saņemto ienākumu darbiniekam nodokļi tiks piemēroti divreiz, — gan valstī, kurā viņš strādā, gan mītnes zemē.
Valstis, ar kurām nodokļu konvencijas ir stājušās spēkā2
Nr.
Valsts
Parafēšanas datums
Parakstīša-nas datums
Spēkā stāšanās datums
Datums, no kura tiek piemērota
1
Albānija
06.07.07.
21.02.08.
10.12.08.
01.01.09.
2
Amerikas Savienotās Valstis
06.06.97.
15.01.98.
30.12.99.
01.01.00.
3
Armēnija
03.10.97.
15.03.00.
26.02.01.
01.01.02.
4
Apvienotie Arābu Emirāti
20.02.09.
11.03.12.
11.06.13.
01.01.14.
5
Austrija
10.11.03.
14.12.05.
16.05.07.
01.01.08.
6
Azerbaidžāna
13.09.02.
03.10.05.
19.04.06.
01.01.07.
7
Baltkrievija
27.01.95.
07.09.95.
31.10.96.
01.01.97.
8
Beļģija
15.07.98.
21.04.99.
07.05.03.
01.01.04.
9
Bulgārija
30.05.03.
04.12.03.
18.08.04.
01.01.05.
10
Čehija
03.03.94.
25.10.94.
22.05.95.
01.01.96.
11
Dānija
14.01.93.
10.12.93.
27.12.93.
01.01.94.
12
Dienvidkoreja
10.12.99.
15.06.08.
26.12.09.
01.01.10.
13
Francija
13.04.95.
14.04.97.
01.05.01.
01.01.02.
14
Grieķija
07.02.02.
27.03.02.
07.03.05.
01.01.06.
15
Gruzija
25.05.01.
13.10.04.
24.03.05.
01.01.06.
n protokols, ar ko groza Latvijas–Gruzijas 13.10.04. nodokļu konvenciju
03.03.11.
29.05.12.
27.11.12.
01.01.13.
16
Honkonga
21.11.13.
13.04.16.
24.11.17.
01.01.18.
17
Horvātija
08.10.99.
19.05.00.
27.02.01.
01.01.02.
18
Igaunija
20.09.01.
11.02.02.
21.11.02.
01.01.03.
19
Indija
15.03.12.
18.09.12.
28.12.13.
01.01.14.
20
Īrija
16.05.97.
13.11.97.
18.12.98.
01.01.99. Latvijā
06.04.99. Īrijā
21
Itālija
21.12.95.
21.05.97.
16.06.08.
01.01.09.
22
Islande
14.01.93.
19.10.94.
27.12.95.
01.01.96.
23
Izraēla
18.01.06.
20.02.06.
13.07.06.
01.01.07.
24
Japāna
23.06.16.
18.01.17.
05.07.17.
01.01.18.
25
Kanāda
07.07.94.
26.04.95.
12.12.95.
01.01.96.
26
Katara
24.01.13.
26.09.14.
01.06.15.
01.01.16.
27
Kazahstāna
19.12.96.
06.09.01.
02.12.02.
01.01.03.
28
Kipra
13.12.12.
24.05.16.
07.10.16
01.01.17
29
Kirgīzija
04.07.03.
07.12.06.
04.03.08.
01.01.09.
30
Kosova
30.11.18.
24.11.20.
22.11.21.
01.01.22.
31
Krievija3
14.05.08.
20.12.10.
06.11.12.
01.01.13.
32
Kuveita
28.01.09.
09.11.09.
25.04.13.
01.01.14.
33
Ķīnas Tautas Republika
19.04.96.
07.06.96.
27.01.97.
01.01.98.
n protokols, ar ko groza Latvijas–Ķīnas 07.06.96. nodokļu konvenciju
04.07.11.
24.08.11.
19.05.12.
01.01.13.
34
Lielbritānija
22.10.93.(vienošanās nota)
08.05.96.
30.12.96.Latvijā01./06.01.97.Lielbritānijā
01.01.97.
22.03.95.(parafēts)
35
Lietuva
27.11.92.
17.12.93.
30.12.94.
01.01.95.
36
Luksemburga
25.04.02.
14.06.04.
14.04.06.
01.01.07.
37
Maķedonija
17.03.06.
08.12.06.
25.04.07.
01.01.08.
38
Malta
21.01.00.
22.05.00.
24.10.00.
01.01.01.
39
Maroka
07.09.07.
24.07.08.
25.09.12.
01.01.13.
40
Meksika
03.06.11.
20.04.12.
02.03.13.
01.01.14.
41
Melnkalne
01.07.05.
22.11.05.
19.05.06.
01.01.07.
42
Moldova
12.07.96.
25.02.98.
24.06.98.
01.01.99.
43
Nīderlande
01.10.93.
14.03.94.
29.01.95.
01.01.96.
44
Norvēģija
14.01.93.
19.07.93.
30.12.93.
01.01.94.
45
Polija
01.07.93.
17.11.93.
30.11.94.
01.01.95.
46
Portugāle
02.10.00.
19.06.01.
07.03.03.
01.01.04.
47
Rumānija
06.02.98.
25.03.02.
28.11.02.
01.01.03.
48
Saūda Arābija
19.01.17.
07.11.19
01.07.21.
01.01.22.
49
Serbija
01.07.05.
22.11.05.
19.05.06.
01.01.07.
50
Singapūra
02.10.98.
06.10.99.
18.02.00.
01.01.01.
Singapūra — Otrais protokols, ar ko groza Latvijas–Singapūras 06.10.99. parakstīto nodokļu konvenciju
11.03.16.
20.04.17.
03.08.18.
01.01.19.
51
Slovākija
15.05.98.
11.03.99.
12.06.00.
01.01.01.
52
Slovēnija
26.11.99.
17.04.02.
18.11.02.
01.01.03.
53
Spānija
20.07.01.
04.09.03.
14.12.04.
01.01.05.
54
Somija
14.01.93.
23.03.93.
30.12.93.
01.01.94.
55
Šveice
30.03.01.
31.01.02.
18.12.02.
01.01.03.
Šveice — protokols, ar ko groza Latvijas–Šveices 31.01.02. nodokļu konvenciju
03.12.15.
02.11.16.
03.09.18.
01.01.19.
56
Turcija
09.01.98.
03.06.99.
23.12.03.
01.01.04.
57
Tadžikistāna
02.12.07.
09.02.09.
29.10.09.
01.01.10.
58
Turkmenistāna
14.06.12.
11.09.12.
04.12.12.
01.01.13.
59
Ukraina
02.11.95.
21.11.95.
01.01.96.
01.01.97.
60
Ungārija
25.02.02.
14.05.04.
22.12.04.
01.01.05.
61
Uzbekistāna
08.06.98.
03.07.98.
23.10.98.
01.01.99.
62
Vācijas Federatīvā Republika
07.04.95.
21.02.97.
26.09.98.
01.01.96.
63
Vjetnama
09.10.15.
19.10.17.
06.08.18.
01.01.19.
64
Zviedrija
13.01.93.
05.04.93.
30.12.93.
01.01.94.
2 Turpat.
3 Darbība apturēta no 2022. gada 16. maija saskaņā ar 2022. gada 12. maija grozījumu likumā «Par Latvijas Republikas valdības un Krievijas Federācijas valdības līgumu par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma un kapitāla nodokļiem un tā Protokolu» no Latvijas puses. Informācija no Latvijas Republikas Ārlietu ministrijas: Krievijas Federācija piedāvā uzskatīt šo līgumu par denonsētu saskaņā ar tā 31. pantu. Līgums spēku zaudēs 2024. gada 1. janvārī.
Valstis, ar kurām nodokļu konvencijas ir parakstītas, bet nav vēl stājušās spēkā
Nr.
Valsts
Parafēšanas datums
Parakstīšanas datums
65
Protokols, ar ko groza Latvijas–Vācijas 21.02.97. nodokļu konvenciju
22.09.22.
66
Pakistāna
28.04.23.
Valstis, ar kurām nodokļu konvencijas ir parafētas, bet nav vēl parakstītas
Nr.
Valsts
Parafēšanas datums
67
Mongolija
17.02.06.
68
Tunisija
19.06.08.
Valstis, ar kurām notiek sagatavošanās darbi par nodokļu konvenciju noslēgšanu
Nr.
Valsts
Noturētie sarunu raundi/cits statuss
69
Andora
Gatavotas sarunas.
70
Austrālija
2023. gada 12.–16. jūnijā Rīgā notika sarunu 1. raunds.
71
Jordānija
Iesniegts teksts. Gatavotas sarunas.
72
Libāna
Nosūtīts projekts.
73
Lihtenšteina
Gatavotas sarunas.
74
Šrilanka
2018. gada 15.–19. oktobrim Rīgā notika sarunu 1. raunds.
Valstis, ar kurām nodokļu konvencijas plānots pārskatīt
75
Bosnija un Hercegovina(parafēta 09.08.07.)
Iesniegts aktualizēts līguma tekstsBosnijas un Hercegovinas pusei.
76
Ēģipte(parafēta 05.08.10.)
Korespondences ceļā darbs pie vienošanāspanākšanas par aktualizētu līguma tekstu.
Nākamā nianse, ar kuru var nākties sastapties, ir nacionālās valūtas un to maiņas kursi. Darbinieku algas un izmaksas var būt dažādās valūtās, un valūtas maiņas kursu svārstības var ietekmēt uzņēmuma finanšu stāvokli. Piemēram, ja esam uzaicinājuši darbam Latvijā Norvēģijas rezidentu, tad algu izmaksa būs mūsu nacionālajā valūtā eiro, bet nodokļus nāksies pārrēķināt pēc kursa un maksāt norvēģu kronās Norvēģijas nodokļu administrācijai.
Vēl būtu jāņem vērā arī šādi trīs aspekti, kurus gan dziļāk neiztirzāsim, jo tas būs ārpus grāmatvedības un finanšu nodaļu darbības specifikas.
Tātad vēl būtu jāņem vērā:
pārrobežu darba ņēmēju administratīvās procedūras. Darbinieku nosūtīšana un ievešana uz/no ārzemēm prasa sarežģītas administratīvās procedūras, piemēram, vīzu un uzturēšanās atļauju iegūšanu, sociālās nodrošināšanas apdrošināšanas (A1) sertifikātu reģistrēšanu un citas procedūras, atkarībā no katras valsts prasībām;
darbinieku integrācija un kultūras jautājumi. Kad darbinieki no citām valstīm pievienojas uzņēmumam Latvijā vai tiek nosūtīti uz citām valstīm, uzņēmumiem ir jāņem vērā kultūras atšķirības un jāveic pasākumi, lai integrētu šos darbiniekus darba kolektīvā. Tas var ietvert valodu apmācību, starpkultūru izpratni un citus pasākumus, saskaņā ar katra uzņēmuma iekšējo politiku;
datu pārvaldība un GDPR atbilstība. Darba spēka kustība ietekmē datu pārvaldību un privātuma jautājumus, it īpaši, kad tiek piekļūts sensitīviem darbinieku datiem. Uzņēmumiem ir jāievēro datu aizsardzības noteikumi un jānodrošina atbilstība GDPR prasībām;
nerezidenta, fiziskās personas bankas konta atvēršana Latvijā. Šeit jau iespējams akmens mūsu banku sektora lauciņā, jo tas nebūt nebūs ātri un vienkārši. Katra banka var būt atšķirīga attiecībā uz savām prasībām un procedūrām nerezidentu kontiem. Tāpēc ir svarīgi izpētīt dažādas bankas un salīdzināt to prasības un arī pakalpojumu izmaksas.
Atstājot darbinieku rekrutēšanas, noformēšanas, integrācijas un citus ar nodokļiem un grāmatvedību nesaistītos jautājumus citu nozares speciālistu kompetencē, pieņemot, ka bankas konts darbiniekam ir veiksmīgi atvērts, šajā rakstā sīkāk aplūkosim jautājumu par nodokļu maksāšanas kārtību Latvijas uzņēmumā nodarbinātajiem nerezidentiem.
Darbinieka deklarēšana VID EDS
Sāksim ar darbinieka deklarēšanu Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmā (EDS), iesniedzot ziņas par darba ņēmējiem. Šeit iespējamas divas situācijas:
darbiniekam Latvijā jau ir piešķirts personas kods, tad ziņas jāiesniedz parastajā kārtībā, kā par jebkuru darba ņēmēju.
darbiniekam nav piešķirts Latvijas nodokļu maksātāja kods. Šajā gadījumā darba ņēmēja nerezidenta reģistrācijai VID EDS brīvā formā būs jāiesniedz šāda informācija:
Latvijā piešķirtais personas kods, ja tāds ir piešķirts;
vārds (vārdi), uzvārds (uzvārdi) (nelatviskots);
citas valsts identifikācijas kods/numurs vai personas kods;
dzīvesvietas adrese vai kontaktadrese, kuru var izmantot saziņai;
valstiskā piederība;
dzimums;
personu apliecinoša dokumenta dati: pases vai personas apliecības (eID kartes) numurs, derīguma termiņš (no–līdz), dokumenta izdošanas vieta un izdošanas datums, izdevējvalsts.
Pēc informācijas saņemšanas VID ģenerēs nerezidenta nodokļu maksātāja numuru Latvijā, un tad jau ar šo piešķirto nodokļu maksātāja reģistrācijas numuru nerezidentu varēs deklarēt kā darba ņēmēju, iesniedzot ziņas par darba ņēmējiem.
Minimālais atalgojums nerezidentam
Nosakot atalgojumu nerezidentam, kurš ieradies Latvijā no trešajām valstīm, jāņem vērā Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes (PMLP) saistošos noteikumus par finanšu līdzekļu pietiekamību. PMLP šo finanšu līdzekļu pietiekamību ik gadu aprēķina no jauna. Tai jābūt ne mazākai par darba samaksu, atbilstoši Latvijas Republikā strādājošo mēneša vidējai bruto darba samaksai iepriekšējā gadā (saskaņā ar Centrālās statistikas pārvaldes pēdējo publicēto informāciju) un PMLP to publicē savā mājaslapā, parasti aprīlī (https://www.pmlp.gov.lv/lv/finansu-lidzekli).
Publiskajā telpā atrodamas vairākas publikācijas par nodokļu aprēķināšanas un piemērošanas kārtību nerezidentiem, par tiesībām uz atvieglojumiem u.tml., tādēļ to neatkārtošu.
Saprotams, ka, aprēķinot atalgojumu, jautājums skar:
IIN (Personal Income tax);
VSAOI (Social Insurance Tax).
Izskatīsim šādus gadījumus:
nerezidents strādā Latvijas uzņēmumā attālināti no savas mītnes zemes;
nerezidents strādā Latvijā.
Nerezidents strādā Latvijas uzņēmumā attālināti no savas mītnes zemes
Šajā gadījumā abus nodokļus persona var maksāt savā rezidences valstī, un Latvijā par viņu uzņēmums maksās tikai uzņēmējdarbības valsts riska nodevu 0,36 EUR mēnesī. Tas iespējams pie opcijas, ja darbinieka nodokļu rezidence ir reģistrēta kādā no valstīm, ar kuru Latvijai ir noslēgta konvencija par dubultās nodokļu uzlikšanas novēršanu.
Šeit atkal iespējami vairāki varianti:
Latvijā reģistrētais uzņēmums, ienākuma izmaksātājs, pārskaita nerezidentam bruto summu, un nerezidents pats savā valstī savai nodokļu administrācijas iestādei iesniedz atskaiti par gūtajiem ienākumiem pie darba devēja ārvalstnieka, attiecīgi deklarējot un pats samaksājot IIN un VSAOI, atbilstīgi savas valsts nodokļu likmēm un regulējumam;
Latvijā reģistrētais uzņēmums, ienākuma izmaksātājs, pārskaita nerezidentam neto summu, un nerezidenta mītnes zemei atbilstoši pēc tās valsts likmēm aprēķinātos IIN, VSAOI un citus nepieciešamos nodokļus, ja tādi rodas saskaņā ar nerezidenta valsts nodokļu likmēm un aprēķiniem. Šeit iespējams sastapties ar iepriekš rakstā minētajām niansēm par nodokļu summas pārrēķinu citas valsts nacionālajā valūtā. Par IIN (income tax) nerezidents savai nodokļu administrācijai atskaitīsies un veiks norēķinus patstāvīgi, atbilstoši katras valsts prasībām. Savukārt sociālās apdrošināšanas iemaksas (social insurance tax) — atkal var būt varianti:
atskaitās un iemaksas nerezidents veic pats;
darba devējs iemaksā nerezidenta nodokļu administrācijas norādītajā kontā aprēķināto summu un iesniedz ziņojumu par nerezidenta kopējiem ienākumiem mēnesī un aprēķinātajiem, iemaksātajiem nodokļiem;
Latvijā reģistrētais uzņēmums, ienākuma izmaksātājs — darba devējs — reģistrējas nerezidenta valstī kā nodokļu maksātājs un tās valsts nodokļu administrācijai iesniedz atbilstīgu deklarāciju/ziņojumu/atskaiti, kas līdzīga mūsu darba devēja ziņojumam, par nerezidenta gūto ienākumu un aprēķinātajiem nodokļiem, saskaņā ar nerezidenta valsts likmēm, un samaksā nerezidenta valstij atbilstīgos nodokļus.
Tomēr viss nav tik vienkārši! Lai iepriekš minēto deklarēšanu un maksāšanu varētu īstenot, nerezidentam ir jāiesniedz savam Latvijas darba devējam šādi dokumenti.
IIN maksāšanai savā valstī
Savas rezidences sertifikāts, kas apliecina viņa nodokļu rezidenci ienākuma nodokļa samaksai atbilstošā valstī (parasti to ir viegli pieprasīt un saņemt savā nodokļu administrācijā).
Kad darba devējs Latvijā ir saņēmis no nerezidenta abus minētos dokumentus, tad ir jāaizpilda veidlapu «Rezidenta apliecība — iesniegums nodokļu atvieglojumu piemērošanai» (1. pielikums MK 30.04.2001. noteikumos Nr. 178), kuru paraksta nerezidents, un šo veidlapu kopā ar rezidences sertifikātu un ar nerezidentu noslēgto līgumu iesniedz VID EDS sistēmā kā pielikumu VID veidlapai «Rezidenta apliecība — iesniegums nodokļu atvieglojumu piemērošanai».
Tādējādi IIN par nerezidenta gūto ienākumu Latvijā varēs nemaksāt tikai pēc tam, kad VID būs akceptējis šo iesniegumu nodokļu atvieglojumu piemērošanai.
Sociālās apdrošināšanas iemaksu veikšanai savā valstī
A1 sertifikāts, kas apliecina, ka persona ir pakļauta šīs valsts sociālās drošības tiesību aktiem, un par darbu citās valstīs sociālās iemaksas veicamas valstī, kurā nerezidents ir pakļauts sociālajai apdrošināšanai (parasti šo sertifikātu var saņemt savā sociālās apdrošināšanas nodaļā).
Darba devējam saņemtais A1 sertifikāts jānosūta uz e–pasta adresi: [email protected].
Ja nerezidents ir iesniedzis A1 sertifikātu, par nerezidentu nav jāiesniedz VID EDS ziņas par darba ņēmējiem ar 11. kodu — par pieņemšanu darbā. Diemžēl šī nianse nekur metodiskajos normatīvos nav rakstīta, taču tas izriet no sociālās apdrošināšanas pamatprincipa — ja persona nav sociāli apdrošināta Latvijā, tad šādas ziņas nesniedz.
Ziņošanas kārtība būs sekojoša: ik mēnesi nerezidents jāiekļauj darba devēja ziņojumā, sadaļā «Personas, kuras nav obligāti sociāli apdrošināmas», norādot riska nodevu 0,36 EUR, un jāiesniedz VID EDS pārskats «Iedzīvotāju ienākuma nodokļa pārskats par izmaksām nerezidentam», norādot aprēķināto bruto summu un piemēroto nodokli Latvijā 0%.
Savukārt, ja kāds vai neviens no abiem nodokļu atvieglojumu sertifikātiem darba devējam Latvijas nodokļu maksātājam NAV iesniegts, tad tiek piemērotas Latvijas normatīvo aktu prasības.
Iemaksas privātajos pensiju fondos pieliek nerezidenta ienākumam, un par tām ziņo IIN pārskatā par izmaksām nerezidentiem (attiecīgi savas valsts atskaitēs nerezidents norādīs, kāda daļa ir ieskaitīta pensiju fondos).
Dzīvē var būt situācija, kad IIN un VSAOI par nerezidentu maksā dažādām valstīm. Tad atbilstoši ir jāievēro katras nerezidenta nodokļu maksāšanas valsts nodokļu likmes un nodokļu administrācijas prasības.
Atskaiti «IIN pārskats par izmaksām nerezidentiem» iesniedz pēc izmaksas datuma — ja algu izmaksā nākamajā mēnesī, veidojas viena mēneša nobīde.
Par tām dienām, kad nerezidents, kurš strādā attālināti, ir ieradies Latvijā pie darba devēja un veic savus darba pienākumus Latvijā, IIN būs jāaprēķina un jāmaksā Latvijā saskaņā ar likuma «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» noteiktajām likmēm.
Nerezidents strādā Latvijā
Šajā gadījumā IIN būs jāmaksā Latvijā, savukārt VSAOI veicamas atbilstoši tam, vai nerezidents būs vai nebūs iesniedzis savam Latvijas darba devējam savas rezidences valsts A1 sertifikātu.
Būtiski ir atcerēties likumā «Par nodokļiem un nodevām» 14. pantā noteikto nodokļu maksātāju klasifikāciju, nosakot, kas ir iekšzemes nodokļu maksātāji (rezidenti) un ārvalstu nodokļu maksātāji (nerezidenti), un, ja gadījumā darbinieks — nerezidents — ir uzturējies un strādājis Latvijā bez pārtraukuma ilgāk par 183 dienām, mītnes valstī tam nav ciešas ģimeniskas saites, vai nepieder nekustamais īpašums, persona var tikt uzskatīta par Latvijas rezidentu, maksājot nodokļus Latvijas normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā.
Neliels ieskats likuma «Par nodokļiem un nodevām» 14. pantā:
Nodokļu likumos fiziskā persona tiks uzskatīta par rezidentu, ja:
šīs personas deklarētā dzīvesvieta ir Latvijas Republikā vai
šī persona uzturas Latvijas Republikā 183 dienas vai ilgāk jebkurā 12 mēnešu periodā, kas sākas vai beidzas taksācijas gadā, vai
šī persona ir Latvijas pilsonis, ko ārzemēs nodarbina Latvijas Republikas valdība.
(3) Šā panta otrās daļas 2. punkta piemērošanai:
fiziskā persona, kas nav atzīta par rezidentu pirmstaksācijas gadā, tiks uzskatīta par rezidentu taksācijas gadā ar datumu, kad tā pirmoreiz ieradās Latvijā;
fiziskā persona, kas netiks atzīta par rezidentu pēctaksācijas gadā, netiks atzīta par rezidentu arī taksācijas gadā pēc datuma, kad tā atstāja Latviju, ja laika posmā pēc šā datuma šai personai ir ciešākas attiecības ar ārvalsti nekā ar Latviju (šai personai ārvalstīs pieder īpašums vai dzīvo ģimene, vai tā veic ārvalstīs sociālās apdrošināšanas maksājumus).
(5) Nodokļu maksātāji, kuri neatbilst šā panta otrās, trešās un ceturtās daļas nosacījumiem, uzskatāmi par nerezidentiem. Nerezidenti maksā nodokļus saskaņā ar Latvijas Republikas likumiem par Latvijas Republikā, tās teritoriālajos ūdeņos un gaisa telpā gūto ienākumu, kā arī citus nodokļus atbilstoši konkrēto nodokļu likumiem.
Visbeidzot, pieņemot lēmumu par to, kurā valstī veikt sociālās iemaksas, vēlos piebilst, ka, lai saņemtu Latvijas valsts vecuma pensiju kā nerezidents, ir nepieciešams atbilstošs apdrošināšanas stāžs Latvijā, un tie šobrīd ir 15 gadi. Nerezidentiem, kuri nav ilgtermiņa iedzīvotāji Latvijā un nav strādājuši Latvijā ilgāk par 15 gadiem šajā valstī, var nebūt iespējas saņemt vecuma pensiju.
Savukārt slimības un maternitātes pabalsti Latvijā var tikt izmaksāti arī nerezidentiem, ja viņi ir sociāli apdrošināti Latvijā, vai, ja ir paredzēti starptautiskie nolīgumi, kas regulē sociālo nodrošinājumu. Šādos gadījumos, piemēram, slimības gadījumā, nerezidenti var saņemt atbilstošu atbalstu, ja būs reģistrēti Latvijā kā oficiāli sociāli apdrošinātas personas.
*Abonements tiks atjaunots automātiski, līdz izvēlēsies to pārtraukt
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.