Skaidras vai bezskaidras naudas avansa norēķinu uzskaites kārtība un darījumi ar uzņēmuma bankas kartēm
Ilvija Ozoliņa, Mg. oec., nodokļu konsultante, sertificēta praktizējoša grāmatvede
Mūsdienu uzņēmējdarbības vide prasa efektīvu līdzekļu pārvaldību, tas attiecas arī uz skaidras vai bezskaidras naudas avansa norēķiniem. Lai arī arvien vairāk uzņēmumu izmanto bankas kartes izdevumu apmaksai, skaidras un bezskaidras naudas izsniegšana darbiniekiem saimnieciskiem pirkumiem joprojām ir izplatīta prakse. Grāmatvežiem ir svarīgi izprast šīs jomas nianses un pareizi uzskaitīt saimnieciskos darījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, lai izvairītos no nodokļu riskiem. Šajā rakstā tiks aplūkoti avansa norēķinu uzskaites principi, galvenās grāmatošanas situācijas un ar to saistītie nodokļu riski. Ilvija Ozoliņa, Mg. oec.,nodokļu konsultante, sertificēta praktizējoša grāmatvede ar divdesmit gadu pieredzi,…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
iegādājies BilancePLZ abonementu
Mūsdienu uzņēmējdarbības vide prasa efektīvu līdzekļu pārvaldību, tas attiecas arī uz skaidras vai bezskaidras naudas avansa norēķiniem. Lai arī arvien vairāk uzņēmumu izmanto bankas kartes izdevumu apmaksai, skaidras un bezskaidras naudas izsniegšana darbiniekiem saimnieciskiem pirkumiem joprojām ir izplatīta prakse. Grāmatvežiem ir svarīgi izprast šīs jomas nianses un pareizi uzskaitīt saimnieciskos darījumus atbilstoši normatīvajiem aktiem, lai izvairītos no nodokļu riskiem. Šajā rakstā tiks aplūkoti avansa norēķinu uzskaites principi, galvenās grāmatošanas situācijas un ar to saistītie nodokļu riski.
Atbildi meklēsim normatīvajos aktos, tos mazliet detalizēti paanalizējot, proti, Grāmatvedības kārtošanas noteikumu(MK 2021. gada 21. decembra noteikumi Nr. 877)36. punkts saka, ka,skaidras vai bezskaidras naudas avanss ir maksājums fiziskajai personai — uzņēmuma darbiniekam, valdes vai padomes loceklim, īpašniekam, dalībniekam vai biedram (turpmāk — avansa norēķinu persona) — uzņēmuma saimniecisko darījumu nodrošināšanai:
no uzņēmuma kases (skaidra nauda),
vai
šīs avansa norēķinu personas bankas kontā no uzņēmuma bankas konta (bezskaidra nauda),
lai šī avansa norēķinu persona veiktu vienu vai vairākus maksājumus saskaņā ar doto uzdevumu (piemēram, komandējuma, preču iegādes vai pakalpojumu izmantošanas izdevumu segšanai).
Tātad noteikumos skaidri tiek pateikts, ka nauda tiešā veidā nonāk fiziskās personas lietojumā vai nu skaidras naudas veidā, vai šīs fiziskās personas bankas kontā (bezskaidras naudas veidā). Ar šo naudu fiziskā persona norēķinās par pirkumiem, kas nepieciešami uzņēmuma saimnieciskās darbības nodrošināšanai. Mēneša beigās avansa norēķinu persona iesniedz grāmatvedībā Avansa norēķinu atskaiti ar tai klāt pievienotiem izdevumus apliecinošiem dokumentiem.
Iepriekš minētie noteikumi paredz, ka citi uzņēmuma skaidras vai bezskaidras naudas maksājumi fiziskajai personai (piemēram, darba algas avanss vai samaksa) netiek uzskatīti par skaidras vai bezskaidras naudas avansu. Tātad, nebūtu pareizi, ja algu izmaksu uzskaitē iegrāmato kā izsniegtu naudu avansu norēķinu personai.
Avansa norēķinu grāmatvedības uzskaite
Uzņēmums savos grāmatvedības organizācijas dokumentos nosaka skaidras vai bezskaidras naudas avansu uzskaites kārtību. Normatīvie akti nenosaka, kādā veidā avansa norēķinu persona pieprasa nepieciešamo naudas summu.
1. situācija
Uzņēmums izsniedz naudu, pamatojoties uz darbinieka rakstiska pieprasījuma un vadības apstiprinājuma pamata, tad uzskaitē būs jāveic sekojošs grāmatojums:
D Norēķini ar norēķinu personāmK Banka vai Uzņēmuma kase
Mēneša beigās avansa norēķinu persona iesniedz Avansa norēķinu atskaiti ar klāt pievienotiem izdevumus apliecinošajiem dokumentiem, kurus uzskaitē iegrāmato:
D Izdevumu kontsD Norēķini par PVNK Norēķini ar norēķinu personām
2. situācija
Darbinieks ir iztērējis savus privātos līdzekļus ar uzņēmuma saimniecisko darbību saistītiem pirkumiem. Izdevumu apliecinošos dokumentus kopā ar Avansa norēķinu atskaiti iesniedz grāmatvedībā. Uzskaitē veic sekojošus grāmatojumus:
D Izdevumu kontsD Norēķini par PVNK Norēķini ar norēķinu personām
No uzņēmuma kases vai bankas konta norēķinu personai tiek atmaksāta viņa iztērētā nauda.
D Norēķini ar norēķinu personāmK Banka vai Uzņēmuma kase
Uzskaitē katrai norēķinu personai ieteicams atvērt atsevišķu analītiskās uzskaites kontu, lai skaidri un detalizēti jebkurā brīdī varētu izsekot izsniegtās naudas atlikumam.
Nodokļu riski avansa norēķinos
Avansa norēķiniem ir jābūt precīzi dokumentētiem, lai uzņēmums varētu pareizi uzskaitīt visus izdevumus un nerastos nodokļu riski. Šajā kontekstā ir būtiski, ka visi izdevumi, par kuriem tiek izsniegts avanss, ir saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību. Pretējā gadījumā saskaņā ar Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumu, izdevumi, kas nav saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību, var veidot ar nodokli apliekamo objektu.
Tāpat noteikti grāmatvedim jāseko līdzi, lai izsniegtais naudas avanss, par kuru nav iesniegti izdevumu apliecinošie dokumenti, nepārsniegtu valstī noteiktās minimālās mēneša darba algas apmēru 90 dienu laikā no avansa izsniegšanas dienas. Jo, saskaņā ar likuma «Par iedzīvotāju ienākuma nodokli» 8. panta 2.7 daļu, algota darba ienākumam pielīdzina izsniegto skaidrās vai bezskaidrās naudas avansu, ko darbiniekam, valdes loceklim, padomes loceklim, īpašniekam, dalībniekam vai biedram piešķir komercsabiedrības, kooperatīvās sabiedrības, Eiropas komercsabiedrības, Eiropas kooperatīvās sabiedrības, Eiropas ekonomisko interešu grupas, biedrības, nodibinājumi, individuālie uzņēmumi, zemnieku vai zvejnieku saimniecības, organizācijas, individuālie komersanti vai fiziskās personas, kas reģistrējušās Valsts ieņēmumu dienestā kā saimnieciskās darbības veicējas, ja par to vai tā daļu nav veikts norēķins 90 dienu laikā pēc komandējuma vai darba brauciena beigām, bet pārējos gadījumos — 90 dienu laikā no skaidrās vai bezskaidrās naudas avansa izsniegšanas dienas. Šīs daļas izpratnē 90 dienu periodu skaita ar nākamo dienu pēc komandējuma vai darba brauciena beigām vai pēc skaidrās vai bezskaidrās naudas avansa izsniegšanas dienas.
Ja izpildās augstāk minētais nosacījums, pārsnieguma summa tiek aplikta ar visiem darbaspēka nodokļiem, proti, valsts sociālās apdrošināšanas obligātajām iemaksām un iedzīvotāju ienākuma nodokli.
Darījumu uzskaite, norēķinoties ar uzņēmuma bankas karti
Uzņēmuma bankas karte, kas tiek nodota darbiniekam, netiek tieši uzskaitīta kā avansa norēķins, taču izdevumi, kas tiek veikti ar šo karti, parasti ir jāuzskaita un jāatspoguļo grāmatvedībā līdzīgi kā avansa norēķini.
Grāmatvedības kārtošanas noteikumu (MK noteikumi Nr. 877) 39. punkts nosaka, ka noteikumu prasības par skaidras vai bezskaidras naudas avansa izlietojumu neattiecas uz gadījumu, kad pie uzņēmuma kredītiestādes konta tiek piesaistīta un uzņēmuma vadītājam vai darbiniekam izsniegta personificēta maksājuma karte, ar kuru iegādātas preces vai saņemti pakalpojumi saimniecisko darījumu nodrošināšanai. Kārtību, kādā uzņēmuma vadītājs vai darbinieks sniedz pārskatu par uzņēmuma kredītiestādes konta naudas izlietojumu, nosaka grāmatvedības organizācijas dokumentos.
Katrai kartei, kura piesaistīta konkrētam darbiniekam, uzskaitē atver atsevišķu analītisko kontu. Konts varētu būt vai nu debitoru kontu grupā, vai arī kreditoru kontu grupā. Ja darījumu ar bankas karti izvērtē no hronoloģiskā skatījuma, tad vispirms ir pirkums (čeks), kuru darbinieks iesniedz grāmatvedībā. Grāmatojuma piemērs:
D IzdevumiD Norēķini par PVNK Darījumi ar karti (23xx vai 55xx)
Tad kad grāmatvedis iegrāmato bankas konta pārskatu, pret izejošo maksājumu darījumam ar bankas karti būs grāmatojums:
D Darījumi ar karti (23xx vai 55xx)K Bankas konts
Kad darbinieks izmanto uzņēmuma bankas karti, visiem veiktiem maksājumiem ir jābūt dokumentētiem. Grāmatvedībā jāiesniedz pirkuma čeki, kas apliecina katra pirkuma saimniecisko raksturu. Svarīgi, lai visi darījumi būtu saistīti ar uzņēmuma saimniecisko darbību. Šajā gadījumā darbinieks atbild par pareizu dokumentu iesniegšanu un izdevumu pamatošanu. Ja veidojas situācija, ka konkrētais pirkums nav saistīts ar uzņēmuma saimniecisko darbību, tad šādi izdevumi ir personificējami un apliekami ar darbaspēka nodokļiem. Taču darbiniekam ir iespēja nepamatoti iztērēto naudas summu atmaksāt uzņēmumam.
Grāmatvedībā šie izdevumi tiek uzskaitīti kā uzņēmuma saimnieciskie izdevumi, nevis kā avansa norēķini. Tomēr, ja darbinieks nav savlaicīgi iesniedzis attaisnojuma dokumentus, uzņēmumam var būt nepieciešams šos izdevumus uz laiku uzskaitīt kā darbinieka parādu uzņēmumam, līdz tiek saņemti visi nepieciešamie dokumenti vai arī iztērētā nauda atmaksāta uzņēmuma kontā.
Secinājumi
Efektīva skaidras un bezskaidras naudas avansa norēķinu uzskaite, kā arī uzskaite darījumiem ar uzņēmuma bankas kartēm ir būtiska, lai nodrošinātu uzņēmuma finanšu pārskatu precizitāti un izvairītos no nevēlamiem nodokļu riskiem. Uzņēmumiem ir svarīgi izstrādāt noteikumus un procedūras, kas regulē avansa izsniegšanas un izlietojuma kārtību, kā arī nodrošināt, lai darbinieki atbildīgi un savlaicīgi iesniedz izdevumus apliecinošus dokumentus. Nepareizi vai novēloti iesniegti dokumenti var radīt nodokļu riskus, piemēram, nepieciešamību maksāt darbaspēka nodokļus.
€59.29 – €71.39Izvēlieties
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.