0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

JAUTĀJUMI UN ATBILDESVai patapināta auto ekspluatācijas izdevumus var attiecināt uz uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem?

Vai patapināta auto ekspluatācijas izdevumus var attiecināt uz uzņēmuma saimnieciskās darbības izdevumiem?

Jautājums. Uzņēmums patapinājis transportlīdzekli (TL) no darbinieka uz pāris mēnešiem (tie varētu arī nebūt pēc kārtas, piemēram, martā un augustā). Vai drīkst attiecināt par šiem mēnešiem TL ekspluatācijas izdevumus kā izdevumus, kas saistīti ar saimniecisko darbību, ja uzņēmums par šiem mēnešiem  ir aprēķinājis un nomaksājis uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN) par patapināto vai nomāto TL, bet nav to reģistrējis Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) kā turētājs? Uz jautājumu atbild Valsts ieņēmumu dienesta speciālisti. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma 10.pantā noteikts, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksā par komersanta īpašumā vai turējumā esošu vieglo transportlīdzekli, kurš pēc…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Valsts ieņēmumu dienestsJautājums. Uzņēmums patapinājis transportlīdzekli (TL) no darbinieka uz pāris mēnešiem (tie varētu arī nebūt pēc kārtas, piemēram, martā un augustā). Vai drīkst attiecināt par šiem mēnešiem TL ekspluatācijas izdevumus kā izdevumus, kas saistīti ar saimniecisko darbību, ja uzņēmums par šiem mēnešiem  ir aprēķinājis un nomaksājis uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli (UVTN) par patapināto vai nomāto TL, bet nav to reģistrējis Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) kā turētājs? Uz jautājumu atbild Valsts ieņēmumu dienesta speciālisti. Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma 10.pantā noteikts, ka uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksā par komersanta īpašumā vai turējumā esošu vieglo transportlīdzekli, kurš pēc savas konstrukcijas un iekšējā aprīkojuma ir paredzēts pasažieru un to bagāžas pārvadāšanai, kurā sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas sēdvietas un kurš reģistrēts kā vieglais, vieglais pasažieru vai vieglais plašlietojuma automobilis. Saskaņā ar Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma 11.pantu uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokli maksā komersants, kuram piešķirts komercreģistra reģistrācijas numurs un kura īpašumā vai turējumā ir ar nodokli apliekamais transportlīdzeklis. Ceļu satiksmes likuma 1.panta 25.punktā ir noteikts, ka transportlīdzekļa turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kura uz tiesiska pamata (mantas īres, nomas, patapinājuma līgums u.c.) lieto transportlīdzekli. Par transportlīdzekļa turētāju nav uzskatāma persona, kas transportlīdzekli lieto uz dienesta vai darba tiesisko attiecību pamata. Tātad Transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa likuma izpratnē transportlīdzekļa turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kura uz tiesiska pamata (mantas īres, nomas, patapinājuma līgums u.c.) lieto transportlīdzekli un, kura kā transportlīdzekļa turētājs ir uzrādīta tanpsortlīdzekļa reģistrācijas apliecībā. Mūsuprāt, ja komersants saskaņā ar nomas vai patapinājuma līgumu lieto fiziskas personas īpašumā esošu vieglo transportlīdzekli, tad komersants atbilst transportlīdzekļa turētāja definīcijai un ir nepieciešams veikt darbības, lai transportlīdzekļa lietotājs tiktu reģistrēts Ceļu satiksmes drošības direkcijā kā šī transportlīdzekļa turētājs. Līdz ar to komersants transportlīdzekļa reģistrācijas apliecībā tiktu uzrādīts kā patapinājumā vai nomā esošā transportlīdzekļa turētājs un tam valsts budžetā būs jāmaksā uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis. Likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.panta sestā daļa nosaka, ka pie izdevumiem, kas nav tieši saistīti ar saimniecisko darbību, nepieskaita transportlīdzekļa (izņemot reprezentatīvo vieglo automobili) ekspluatācijas izdevumus mēnešos, kuros par transportlīdzekli tiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, neatkarīgi no tā, vai attiecīgais transportlīdzeklis ir izmantots tikai saimnieciskajā darbībā. Mēnešos, kuros par transportlīdzekli tiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, šā transportlīdzekļa degvielas iegādes izdevumus iekļauj saimnieciskās darbības izdevumos, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar nodokļa maksātāja noteikto degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20 procentiem. Ņemot vērā minēto, sabiedrība transportlīdzekļa (izņemot reprezentatīvo vieglo automobili) ekspluatācijas izdevumus mēnešos, kuros par transportlīdzekli tiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, pieskaita pie izdevumiem, kas tieši saistīti ar saimniecisko darbību. Savukārt, šā transportlīdzekļa degvielas iegādes izdevumus mēnešos, kuros par transportlīdzekli tiek maksāts uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodoklis, sabiedrība iekļauj saimnieciskās darbības izdevumos likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.panta sestajā daļā noteikto normu ietvaros. Piemērojot likuma „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” 5.panta sesto daļu, transportlīdzekļa ekspluatācijas izdevumi ietver transportlīdzekļa uzturēšanas izdevumus un degvielas iegādes izdevumus. Tomēr degvielas iegādes izdevumu iekļaušanai saimnieciskās darbības izdevumos minētā likuma 5.panta sestajā daļā ir noteikta speciāla kārtība, kas paredz, ka degvielas iegādes izdevumus iekļauj saimnieciskās darbības izdevumos, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu katrā mēnesī saskaņā ar nodokļa maksātāja noteikto degvielas patēriņa normu uz 100 kilometriem, kas nepārsniedz izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20 procentiem.