0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAVID uzziņā skaidro par Pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu virtuālajām valūtām

VID uzziņā skaidro par Pievienotās vērtības nodokļa piemērošanu virtuālajām valūtām

Valsts ieņēmumu dienests (VID) sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu. Iesniedzējs izskata iespēju, kā arī izvērtē riskus un ieguvumus, ja nākotnē izlems pievērsties darījumiem ar virtuālo valūtu Latvijas Republikā. Iesniedzējs lūdz Valsts ieņēmumu dienestu sniegt uzziņu par to, vai darījumiem ar virtuālo valūtu ir piemērojams Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 21.apakšpunkts. Iesniedzējs iesniegumā norāda, ka Latvijas Republikā komercapgrozījumā jau sen ir plaši izmantojama Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēta virtuālā valūta WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME). Operācijas ar virtuālo valūtu ir iespējams veikt, izmantojot, piemēram, interneta vietni https://nettransfer.eu/, http://www.wmz.lv, u.c. interneta vietņu…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Valsts ieņēmumu dienests (VID) sniedzis uzziņu par šādu faktu aprakstu. Iesniedzējs izskata iespēju, kā arī izvērtē riskus un ieguvumus, ja nākotnē izlems pievērsties darījumiem ar virtuālo valūtu Latvijas Republikā. Iesniedzējs lūdz Valsts ieņēmumu dienestu sniegt uzziņu par to, vai darījumiem ar virtuālo valūtu ir piemērojams Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 21.apakšpunkts. Iesniedzējs iesniegumā norāda, ka Latvijas Republikā komercapgrozījumā jau sen ir plaši izmantojama Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēta virtuālā valūta WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME). Operācijas ar virtuālo valūtu ir iespējams veikt, izmantojot, piemēram, interneta vietni https://nettransfer.eu/, http://www.wmz.lv, u.c. interneta vietņu piedāvātās iespējas.  Iesniedzējs lūdz VID sniegt uzziņu par šādiem jautājumiem:
  • 1)       vai Latvijas Republikā tāds darījums ar virtuālo valūtu kā vienas virtuālās valūtas maiņa pret citu virtuālo valūtu ir uzskatāms par darījumu, kurš nav apliekams ar pievienotās vērtības nodokli;
  • 2)       vai Latvijas Republikā tāds darījums ar virtuālo valūtu kā virtuālās valūtas maiņa pret bezskaidru naudu ir uzskatāms par darījumu, kurš nav apliekams ar pievienotās vērtības nodokli;
  • 3)       vai Latvijas Republika tāds darījums ar virtuālo valūtu kā virtuālās valūtas maiņa pret elektronisko naudu ir uzskatāms par darījumu, kurš nav apliekams ar pievienotās vērtības nodokli;
  • 4)       vai Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 21.apakšpunktā minētais finanšu darījumu uzskaitījums ir attiecināms arī uz darījumiem ar virtuālo valūtu kā maksāšanas līdzekli.
VID, atbildot uz Iesniedzēja iesniegumā uzdoto pirmo un ceturto jautājumu, paskaidro, ka Saskaņā ar Kredītiestāžu likuma 1.panta 38.punktu maksāšanas līdzeklis ir līdzeklis (atsevišķi vai kopā ar citu maksāšanas līdzekli) vai maksājuma instrumentu, kurš ļauj tā lietotājiem saņemt skaidru naudu vai citas lietas, saņemt vai veikt maksājumus, dot rīkojumu naudas līdzekļu pārvedumam vai apstiprināt naudas līdzekļu pārvedumu un kuru kā maksāšanas līdzekli pieņem arī tās personas, kas nav laidušas apgrozībā šo maksāšanas līdzekli. Par maksāšanas līdzekļiem uzskata skaidru naudu, čekus, maksājumu kartes (kredītkarte, debetkarte un citas tamlīdzīgas kartes), bankomātu kartes, maksājuma dokumentus, elektronisko naudu, attālinātu elektronisko banku operāciju (globālajā datortīklā vai izmantojot datoru vai tālruni) programmatūru un citus tamlīdzīgus līdzekļus. Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1.panta 2.1punktā noteikts, ka elektroniskās naudas iestāde ir:
  • a) komercsabiedrība, kas saņēmusi licenci elektroniskās naudas emisijai,
  • b) juridiskā persona, kurai atbilstoši šā likuma 5.1panta noteikumiem nav nepieciešams saņemt licenci elektroniskās naudas emisijai.
Turklāt Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1.panta 2.2punktā noteikts, ka elektroniskā nauda ir elektroniskā ierīcē (viedkartē vai datora atmiņā) glabāta monetārā vērtība, kura:
  • a) pastāv prasījumu veidā pret emitentu,
  • b) emitēta, saņemot naudu no elektroniskās naudas turētāja, lai veiktu maksājumus,
  • c) izmantojama kā maksāšanas līdzeklis un kuru pieņem fiziskā vai juridiskā persona, kas nav elektroniskās naudas emitents.
Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 1.panta 2.4punktā noteikts, ka elektroniskās naudas turētājs ir fiziskā vai juridiskā persona, kas saņēmusi elektronisko naudu no elektroniskās naudas emitenta vai tā pārstāvja. Saskaņā ar Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta pirmo daļu šis likums nosaka maksājumu pakalpojumu sniedzēju un maksājumu pakalpojumu izmantotāju, elektroniskās naudas emitentu un elektroniskās naudas turētāju tiesības, pienākumus un atbildību, prasības maksājumu pakalpojumu sniegšanai, elektroniskās naudas emisijai, izplatīšanai un atpirkšanai, kā arī reglamentē maksājumu iestāžu un elektroniskās naudas iestāžu tiesisko statusu, darbību un atbildību. Turklāt Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likuma 2.panta otrās daļas 2.punktā noteikts, ka maksājumu pakalpojumus var sniegt elektroniskās naudas iestāde. Minētā likuma 2.panta 2.1daļas 2.punktā noteikts, ka elektronisko naudu var emitēt elektroniskās naudas iestāde. Tādējādi uz Iesniedzēja veicamo komercdarbību, kas ir saistīta ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēto virtuālo valūtu WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME), nav attiecināms Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums. Atbrīvojumi no pievienotās vērtības nodokļa ir noteikti Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.pantā. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 21.punktu ar nodokli neapliek šādus finanšu darījumus: a) kreditēšanu un naudas aizdevumu piešķiršanu (ieskaitot starpniecību), kā arī kredīta pārvaldi, ko veic kredīta piešķīrējs, b) darījumus ar kredīta garantijām vai citu naudas nodrošinājumu (ieskaitot starpniecību), kā arī kredīta garantiju pārvaldi, ko veic kredīta piešķīrējs, c) pakalpojumus (ieskaitot starpniecību), kas attiecas uz noguldījumu un norēķinu kontiem un citu atmaksājamo līdzekļu piesaistīšanu, skaidras un bezskaidras naudas maksājumu veikšanu, uzticības (trasta) operācijām, d) pakalpojumus (ieskaitot starpniecību), kas attiecas uz maksāšanas līdzekļu izlaišanu un apkalpošanu, kā arī tirdzniecību (ieskaitot starpniecību) ar maksāšanas līdzekļiem un citiem naudas tirgus instrumentiem, izņemot maksāšanas līdzekļus, kurus piegādā kolekcionēšanai vai kuri satur dārgmetālu, e) pakalpojumus (ieskaitot starpniecību), kas attiecas uz ieguldījumiem kapitālā, atvasinātajiem finanšu instrumentiem un vērtspapīriem (tai skaitā to izlaišanu, glabāšanu, atsavināšanu, turētājbankas veikto uzraudzību, bet izņemot citu uzraudzību), izņemot ieguldījumu kapitālā, atvasināto finanšu instrumentu un vērtspapīru pārvaldi. Izvērtējot Iesniedzēja saimniecisko darbību darījumiem ar virtuālo valūtu, izmantojot maksāšanas līdzekļu apmaiņas iespējas ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēto virtuālo valūtu WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME), secināms, ka uz virtuālo valūtu WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME), nav attiecināms Maksājumu pakalpojumu un elektroniskās naudas likums un Finanšu instrumentu tirgus likums. Tādējādi Iesniedzēja konkrētajā tiesiskajā situācijā komercdarbība, kas saistīta ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitētās virtuālās valūtas WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME), operācijām, nav uzskatāma par finanšu instrumentu vai elektroniskās naudas emisiju, vai maksājumu pakalpojumu veikšanu Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta izpratnē. Tādējādi Iesniedzēja konkrētajā tiesiskajā situācijā, veicot darbības ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas virtuālo valūtu ar valūtas maksājumu sistēmu WMT, Pievienotās vērtības nodokļa likuma 52.panta pirmās daļas 21.punktā noteiktais atbrīvojums nav piemērojams.   Atbildot uz Iesniedzēja iesniegumā uzdoto otro un trešo jautājumu, VID paskaidro, ka Pievienotās vērtības nodokļa likuma 5.pants nosaka, ka ar nodokli apliekamie darījumi ir šādi saimnieciskās darbības ietvaros iekšzemē veikti darījumi:
  • 1) preču piegāde (tai skaitā preču piegāde Eiropas Savienības teritorijā un preču eksports) par atlīdzību;
  • 2) pakalpojumu sniegšana par atlīdzību;
  • 3) preču iegāde Eiropas Savienības teritorijā par atlīdzību.
Pievienotās vērtības nodokļa likuma 4.panta pirmajā daļā noteikts, ka saimnieciskā darbība ir jebkura sistemātiska, patstāvīga darbība par atlīdzību (tai skaitā jebkuru ražotāju, tirgotāju vai pakalpojumu sniedzēju darbība, lauksaimnieciska darbība). Tā kā pēc ekonomiskās būtības darījumos ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēto virtuālo valūtu WMT tiek nodrošināta virtuālās valūtas apmaiņa pret bezskaidru naudu vai elektronisko naudu, Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitētās virtuālās valūtas WMT izmantošana apmaiņai pret bezskaidru naudu vai elektronisko naudu ir uzskatāma par pakalpojumu sniegšanu Pievienotās vērtības nodokļa likuma izpratnē. Pakalpojuma sniegšanas vieta šajā gadījumā ir jānosaka saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 19.pantu. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 19.panta pirmo daļu, ja pakalpojums tiek sniegts nodokļa maksātājam, pakalpojuma sniegšanas vieta, ja šajā likumā nav noteikts citādi, ir:
  • 1) pakalpojuma saņēmēja saimnieciskās darbības mītnes vieta;
  • 2) pakalpojuma saņēmēja pastāvīgās iestādes atrašanās vieta, ja pakalpojums tiek sniegts pakalpojuma saņēmēja pastāvīgajai iestādei, kas neatrodas šīs personas saimnieciskās darbības mītnes vietā;
  • 3) pakalpojuma saņēmēja deklarētā dzīvesvieta, bet, ja tādas nav, – pastāvīgās uzturēšanās vieta, ja pakalpojuma saņēmējam nav saimnieciskās darbības mītnes vietas vai pastāvīgās iestādes.
Pievienotās vērtības nodokļa likuma 19.panta otrā daļa nosaka, ja pakalpojums tiek sniegts personai, kas nav nodokļa maksātājs, pakalpojuma sniegšanas vieta, ja šajā likumā nav noteikts citādi, ir:
  • 1) pakalpojuma sniedzēja saimnieciskās darbības mītnes vieta;
  • 2) pakalpojuma sniedzēja pastāvīgās iestādes atrašanās vieta, ja pakalpojums tiek sniegts no pakalpojuma sniedzēja pastāvīgās iestādes, kas neatrodas šīs personas saimnieciskās darbības mītnes vietā;
  • 3) pakalpojuma sniedzēja deklarētā dzīvesvieta, bet, ja tādas nav, – pastāvīgās uzturēšanās vieta, ja pakalpojuma sniedzējam nav saimnieciskās darbības mītnes vietas vai pastāvīgās iestādes.
Pievienotās vērtības nodokļa likuma 41.panta pirmās daļas 1.punktā noteikts, ka ar nodokli apliekamiem darījumiem piemēro nodokļa standartlikmi 21 procenta apmērā (turpmāk – nodokļa standartlikme), ja šajā likumā nav noteikts citādi. Tādējādi Iesniedzējam iekšzemē sniegtie pakalpojumi, kas saistīti ar Webmoney Transfer maksājumu sistēmas emitēto virtuālo valūtu, – virtuālās valūtas WMT, kas tiek denominēta ASV dolāros (WMZ), Krievijas rubļos (WMR), euro (WME), apmaiņa pret bezskaidru naudu vai elektronisko naudu – ir uzskatāmi par tādu pakalpojumu sniegšanu, kas apliekami ar pievienotās vērtības nodokli, piemērojot pievienotās vērtības nodokļa 21 procenta likmi.