0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

VISI RAKSTIES patērētājiem pieejama atvieglota pārrobežu strīdu izšķiršana maza apmēra prasībām

ES patērētājiem pieejama atvieglota pārrobežu strīdu izšķiršana maza apmēra prasībām

Pārrobežu darījumu meklēšana ir veids, kā patērētāji var atrast "visizdevīgākos piedāvājumus" ES iekšējā tirgū. Iepirkšanās internetā atvieglo šo darījumu pieejamību. Taču dažkārt kaut kas noiet greizi, un rodas problēmas ar precēm vai ar piegādi. Lai izvairītos no sarežģītas, dārgas un laikietilpīgas tiesvedības, Eiropas Savienība atvieglo strīdu risināšanu patērētājiem Eiropā, lai viņi varētu faktiski īstenot savas tiesības. Viens no risinājumiem, kas pieejams pārrobežu strīdu gadījumos, kad prasības apmērs nepārsniedz 2000 eiro, ir Eiropas procedūra maza apmēra prasībām. Tomēr jaunais Eiropas Patērētāju centru tīkla (ECC-NET) ziņojums liecina, ka šī lietotājiem draudzīgā procedūra, kas pieejama kopš 2009. gada 1. janvāra, tiek izmantota diezgan reti. Galvenais iemesls ir tas, ka tiesneši nav informēti…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Pārrobežu darījumu meklēšana ir veids, kā patērētāji var atrast "visizdevīgākos piedāvājumus" ES iekšējā tirgū. Iepirkšanās internetā atvieglo šo darījumu pieejamību. Taču dažkārt kaut kas noiet greizi, un rodas problēmas ar precēm vai ar piegādi. Lai izvairītos no sarežģītas, dārgas un laikietilpīgas tiesvedības, Eiropas Savienība atvieglo strīdu risināšanu patērētājiem Eiropā, lai viņi varētu faktiski īstenot savas tiesības. Viens no risinājumiem, kas pieejams pārrobežu strīdu gadījumos, kad prasības apmērs nepārsniedz 2000 eiro, ir Eiropas procedūra maza apmēra prasībām. Tomēr jaunais Eiropas Patērētāju centru tīkla (ECC-NET) ziņojums liecina, ka šī lietotājiem draudzīgā procedūra, kas pieejama kopš 2009. gada 1. janvāra, tiek izmantota diezgan reti. Galvenais iemesls ir tas, ka tiesneši nav informēti par šo procedūru, un Komisija plāno aktīvi risināt šo problēmu. Komisijas priekšsēdētāja vietniece un ES tiesiskuma komisāre Viviāna Redinga uzskata, ka "Eiropas patērētājiem, iegādājoties preces un pakalpojumus vienotajā tirgū, būtu jājūtas droši un nebūtu jāsaskaras ar jebkādiem citiem riskiem. Būtu jānodrošina, lai problēmu gadījumā viņi varētu ātri un bez problēmām iesniegt savu prasību Eiropas Savienības tiesās. Eiropas procedūra maza apmēra prasībām palīdz patērētājiem atgūt ārzemēs savu naudu. Taču vēl aizvien ir daudz darāmā, lai panāktu, ka patērētāji gūst labumu no šīs procedūras. Dalībvalstīm būtu jāpārliecinās, ka viņu tiesneši zina par šo Eiropas procedūru maza apmēra prasībām, lai varētu palīdzēt cilvēkiem sekmīgi aizstāvēt savas prasības."

Galvenie konstatējumi

Galvenās problēmas aizvien ir informētības trūkums un spriedumu piemērošana 2010. gadā projektā, ko vadīja Eiropas Patērētāju centru tīkla Itālijas nodaļa, Eiropas Patērētāju centri 27 ES dalībvalstīs pētīja, kā Eiropas procedūra maza apmēra prasībām darbojas praksē. Tika konstatēts, ka ne vien patērētāji, bet pat tiesneši maz zina par šo procedūru. Lai gan Eiropas procedūra maza apmēra prasībām būtībā ir vienkārša un nerada nekādas izmaksas, zaudējusī puse bieži vien novilcina šis procedūras rezultātā pieņemtā sprieduma izpildi. Tā rezultātā tikai pavisam neliels skaits labvēlīgo tiesas spriedumu, kurus bija pieņēmušas patērētāju valstu tiesas, tiek faktiski izpildīti citās valstīs. Ja tamdēļ, lai panāktu lēmuma piemērošanu pārdevēja valstī un saskaņā ar šīs attiecīgās valsts tiesību aktiem ir vajadzīga rīcība, patērētāji bieži vien atsakās no šīs procedūras, jo sprieduma izpildes process dalībvalstīs ir sarežģīts un var radīt ievērojamas izmaksas. Taču vajadzība pēc efektīvas maza apmēra prasību procedūras arvien saglabājas Apmēram 20 % Eiropas patērētāju bija norādījuši, ka viņiem pēdējo 12 mēnešu laikā iekšzemes tirgū bijušas problēmas ar preci, tās pārdevēju, pakalpojumu vai tā sniedzēju. Vidējais aplēstais zaudējumu apmērs ir EUR 375 par gadījumu. 60 % no aptaujātajiem patērētājiem bija vienojušies par apmierinošu risinājumu tieši ar pārdevēju, bet pārējie 40 % neguva nekādu atlīdzību, 25 % no tiem pat nemēģināja iebilst. To patērētāju skaits, kuri problēmu gadījumā ierosina tiesvedību pret kādu uzņēmumu, ir ārkārtīgi zems – tikai 2 % no visiem patērētājiem, kuriem pēdējo 12 mēnešu laikā bija radušās problēmas. Daudzi paskaidroja, ka viņi nav cēluši prasību, jo attiecīgās summas bijušas pārāk mazas (26 %), viņuprāt, procedūra būtu pārāk dārga salīdzinājumā ar atgūstamo summu (13 %) vai arī tā būtu pārāk laikietilpīga (12 %.

Veiksmes stāsts, kas demonstrē, kā šī procedūra darbojas

Austrijas patērētājs pasūtīja sērfošanas apģērbu interneta veikalā Vācijā. Viņš ar bankas pārskaitījumu samaksāja 228 eiro. Pārdevējs viņam šo apģērbu nepiegādāja un neatlīdzināja pirkuma summu. Pēc Eiropas Patērētāju centru tīkla Vācijas nodaļas ieteikuma viņš sāka Eiropas procedūru maza apmēra prasībām. Kompetentā Austrijas tiesa Lincā pieņēma patērētājam labvēlīgu spriedumu, kuru Vācijas iestādes Šarlotenburgā izpildīja. Patērētājam tika atmaksāta pirkuma summa.

Turpmākie pasākumi

Eiropas Komisija sadarbosies ar dalībvalstīm, lai nodrošinātu Eiropas procedūras maza apmēra prasībām piemērošanu un veicinās informētību par to. Lielākam skaitam patērētāju būtu jāzina par šo procedūru un jāizmanto tā. Komisija jo īpaši:
  • sadarbosies ar tiesu iestādēm ar mērķi veicināt procedūras popularitāti,
  • 2012. gadā izdos rokasgrāmatu, kurā būs praktiski ieteikumi patērētājiem un juristiem,
  • nolūkā atvieglot prasību reģistrēšanu un demonstrēt, kā šī procedūra darbojas, ar Eiropas e-tiesiskuma portāla starpniecību sniegs plašāku informāciju par esošajām standarta veidlapām un nodrošinās, lai attiecīgā informācija būtu pieejama tiešsaistē 22 oficiālajās ES valodās,
  • sadarbosies ar Eiropas Patērētāju centriem, aktīvi popularizējot šo procedūru starp patērētājiem un tiesnešiem,
  • veicinās, lai minētie centri, sniedzot konkrētu palīdzību patērētājiem, mudinātu viņus konkrētās lietās izmantot Eiropas procedūru maza apmēra prasībām,
  • nāks klajā ar novērtējuma ziņojumu par procedūras darbību (tostarp par tiesu izmaksām, procedūras īstenošanas ātrumu un vienkāršumu) un vajadzības gadījumā pārskatīs Eiropas procedūru par maza apmēra prasībām, lai patērētāji varētu no tās gūt lielāku labumu, piemēram, palielinot noteikto 2000 eiro robežu un attiecinot procedūru arī uz lielāka apmēra prasībām vai vēl vairāk vienkāršojot standarta veidlapas, kuras izmantojamas prasības celšanai.

Vispārīga informācija

Eiropas procedūra maza apmēra prasībām (Regula (EK) Nr. 861/2007) ir pieņemta ar mērķi pārrobežu lietās vienkāršot maza apmēra prasību tiesvedību civillietās un komerclietās, kā arī samazināt izmaksas. Tas ir viens no pasākumiem, kas pieņemti, īstenojot Eiropas Savienības tieslietu politiku, jo īpaši lai palīdzētu patērētājiem īstenot savas tiesības un nodrošināt tiesu iestāžu pieejamību pārrobežu lietās. Minētā procedūra ir spēkā no 2009. gada 1. janvāra. "Maza apmēra prasības" ir gadījumi, kad prasības pieteikuma veidlapas saņemšanas brīdi kompetentajā tiesā prasības apmērs nepārsniedz 2000 eiro, neieskaitot procentus, izdevumus un citas izmaksas. Pēc patērētāja izvēles spriedumu pasludina patērētāja dzīvesvietas valstī vai pēc patērētāja vēlēšanās — atbildētājuzņēmuma valstī. Tas aizsargā patērētāja procesuālās tiesības un ir tieši izpildāms zaudējušās puses valstī un jebkurā citā ES dalībvalstī. Procedūra galvenokārt tiek veikta rakstveidā, izmantojot iepriekš sagatavotas veidlapas. Jurista palīdzība nav nepieciešama. No 2013. gada pilotprojekta ietvaros patērētāji 5-6 valstīs varēs aizpildīt maza apmēra prasību veidlapas un visu tiesas procedūru veikt internetā, izmantojot e-tiesiskuma portālu. Standarta veidlapas jau ir elektroniski pieejamas tiešsaistē 22 oficiālajās ES valodās.