Ziemassvētku gaidīšanas sezonā jāuzmanās no nelikumīgas finanšu datu izkrāpšanas
Tiek prognozēts, ka Ziemassvētku sezonā, kas neoficiāli sākas tā dēvētajā Melnajā piektdienā (25. novembrī - mēnesi pirms Ziemassvētkiem) un turpinās līdz pat Ziemassvētkiem, pieaugs finanšu pikšķerēšanas uzbrukumu skaits.Par pikšķerēšanu dēvē nelikumīgu finanšu datu izkrāpšanu digitālajā vidē. Pārdošanas kulminācijas sezona acīmredzami ir medību sezonas kulminācija noziedzniekiem: mazumtirgotāji sola daudz vilinošu piedāvājumu un iedzīvotāji plāno tērēt naudu par dāvanām sev, draugiem un radiem. Tādējādi, kamēr e-komercijas klienti veido vēlmju sarakstus gaidāmajām izpārdošanām, mazumtirgotāji sagatavo veikalus ievērojamam apmeklētāju pieplūdumam un finanšu infrastruktūru īpašnieki — bankas un maksājumu sistēmas — gatavojas milzīgam darījumu skaita un vērtības palielinājumam, gatavojas arī kibernoziedznieki. Vismaz tā tas bija…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Tiek prognozēts, ka Ziemassvētku sezonā, kas neoficiāli sākas tā dēvētajā Melnajā piektdienā (25. novembrī - mēnesi pirms Ziemassvētkiem) un turpinās līdz pat Ziemassvētkiem, pieaugs finanšu pikšķerēšanas uzbrukumu skaits.Par pikšķerēšanu dēvē nelikumīgu finanšu datu izkrāpšanu digitālajā vidē.
Pārdošanas kulminācijas sezona acīmredzami ir medību sezonas kulminācija noziedzniekiem: mazumtirgotāji sola daudz vilinošu piedāvājumu un iedzīvotāji plāno tērēt naudu par dāvanām sev, draugiem un radiem. Tādējādi, kamēr e-komercijas klienti veido vēlmju sarakstus gaidāmajām izpārdošanām, mazumtirgotāji sagatavo veikalus ievērojamam apmeklētāju pieplūdumam un finanšu infrastruktūru īpašnieki — bankas un maksājumu sistēmas — gatavojas milzīgam darījumu skaita un vērtības palielinājumam, gatavojas arī kibernoziedznieki. Vismaz tā tas bija iepriekšējos gados.
Kaspersky Lab apdraudējumu statistika liecina, ka 2014. un 2015. gada 4. ceturksnī (kas ietver Ziemassvētku periodu) uzņēmuma konstatēto pikšķerēšanas lapu, kas medī finanšu datus (kredītkaršu informāciju), īpatsvars bija par aptuveni deviņiem procentpunktiem lielāks nekā vidēji gadā.
Ziemassvētki ietekmē to, kādus finansiālos mērķus izvēlas noziedznieki. Gan 2014., gan 2015. gadā Kaspersky Lab pētnieki novēroja būtisku pikšķerēšanas uzbrukumu apjoma pieaugumu maksājumu sistēmām un interneta veikaliem. Pastiprinājās arī uzbrukumi bankām, bet ne tik daudz.
Cenšoties nozagt maksājumu datus, noziedznieki izmanto dažādas shēmas: viņi var izveidot slavenas maksājumu sistēmas maksāšanas lapas viltojumu vai likumīga interneta mazumtirgotāja tīmekļa vietnes kopiju, vai pat 100% viltus veikalus ar neticami pievilcīgiem piedāvājumiem.
Veicot apdraudējumu vides pētījumu, 2016. gada oktobrī Kaspersky Lab pētnieki pamanīja neīstu interneta veikalu, kas veltīts Melnās piektdienas tematikai un piedāvā preces par pievilcīgām cenām. Tas nozīmē, ka noziedznieki jau gatavojas pat vairākas nedēļas pirms faktiskā svētku izpārdošanas sākuma.
Lai nekļūtu par svētku pikšķerēšanas krāpniecību upuri , Kaspersky Lab eksperti iesaka šādus pasākumus.
Nenoklikšķiniet uz saitēm, ko saņemat no svešiniekiem, vai uz aizdomīgām saitēm, ko atsūtījuši draugi sociālo tīklu vietnēs vai pa e-pastu. Šīs saites var būt kaitīgas — izveidotas, lai lejupielādētu ierīcē ļaunprogrammatūru vai novirzītu uz pikšķerēšanas tīmekļa vietnēm, kas ir domātas lietotāju akreditācijas datu ievākšanai.
Neievadiet kredītkartes datus nepazīstamās vai aizdomīgās vietnēs, lai nenodotu tos kibernoziedznieku rokās. Ja šādas tīmekļa vietnes sola izdevīgus piedāvājumus, kas šķiet pārāk labi, lai tā būtu patiesība, visticamāk, tās pieder noziedzniekiem.
Pirms jebkādu akreditācijas datu vai konfidenciālas informācijas ievadīšanas vienmēr dubultīgi pārbaudiet, vai tīmekļa vietne ir īsta (vismaz apskatiet URL). Viltotas tīmekļa vietnes var izskatīties tieši tāpat kā īstās.
Instalējiet drošības risinājumu ar iebūvētām tehnoloģijām, kas ir paredzētas finanšu izkrāpšanas novēršanai. Piemēram, tehnoloģija Safe Money Kaspersky Lab risinājumos izveido finanšu darījumiem drošu vidi visos līmeņos.
Pikšķerēšana ir viens no visplašāk izplatītajiem kiberdraudiem, ar ko lietotāji var saskarties svētkos, taču tas nav vienīgais. Par citu veidu apdraudējumiem pircējiem, mazumtirgotājiem un bankām, kas varētu parādīties gaidāmajā svētku periodā, vairāk lasiet Kaspersky Lab Ziemassvētku kiberdraudu apskatā tīmekļa vietnē Securelist.
Par pikšķerēšanas draudiem un sekām varat lasīt arī žurnāla BILANCES JURIDISKIE PADOMI novembra numurā sarunā ar Kontroles dienesta vadītāju Viesturu Burkānu.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.