Dāvana vai ziedojums, reprezentācijas izdevumi vai reklāma?
Ilvija Ozoliņa, Mg. oec., nodokļu konsultante, sertificēta praktizējoša grāmatvede
Jaunais gads ir sācies, taču atmiņā vēl Ziemassvētku dāvināšanas laiks. Darba kolektīvos notika gada balles darbiniekiem, uzņēmumi rīkoja pasākumus sadarbības partneriem, kā arī nepieciešamība pēc ziedojumiem nebeidzas. Uzņēmuma grāmatvedim jāizvērtē katra veiktā izmaksa, skatot to no nodokļu piemērošanas aspektiem.* * Šai rakstā vairāki apskatītie piemēri attiecināmi uz izdevumiem 2024. gadā, jo no 2025. gada jāņem vērā izmaiņas nodokļu likumos. Piemēram, darba devēja dāvanu apmērs, ko neapliek ar IIN, 2025. gadā pieaug no 15 eiro līdz 100 eiro taksācijas gadā. Ilvija Ozoliņa,Mg. oec.,nodokļu konsultante, sertificēta praktizējoša grāmatvede ar divdesmit gadu pieredzi, grāmatvedības kursu…
Jaunais gads ir sācies, taču atmiņā vēl Ziemassvētku dāvināšanas laiks. Darba kolektīvos notika gada balles darbiniekiem, uzņēmumi rīkoja pasākumus sadarbības partneriem, kā arī nepieciešamība pēc ziedojumiem nebeidzas. Uzņēmuma grāmatvedim jāizvērtē katra veiktā izmaksa, skatot to no nodokļu piemērošanas aspektiem.*
* Šai rakstā vairāki apskatītie piemēri attiecināmi uz izdevumiem 2024. gadā, jo no 2025. gada jāņem vērā izmaiņas nodokļu likumos. Piemēram, darba devēja dāvanu apmērs, ko neapliek ar IIN, 2025. gadā pieaug no 15 eiro līdz 100 eiro taksācijas gadā.
Dāvanas
Civillikuma 1912. pants nosaka, ka dāvinājums ir tiesisks darījums, ar kuru kāds aiz devības piešķir otram bez atlīdzības kādu mantisku vērtību. Tātad dāvinājuma motīvs ir devība, dāvinātājam nav pienākuma dāvināt šo dāvanu apdāvinātajai personai. Ja darījumā pastāv kāds obligāts noteikums, kā rezultātā tiks pretī saņemts kāds labums, tad tas nav dāvinājums.
Piemēram, nosacījums grāmatvedim: ja gada pārskats tiks nodots līdz 1. martam, uzņēmums grāmatvedei dāvina dāvanu karti SPA centra apmeklējumam. Šajā gadījumā tā nav dāvana, bet gan prēmija par darbu, un tiks aplikta ar darbaspēka nodokļiem.
Pievienotās vērtības nodokļa likuma (turpmāk — PVN likums) 1. panta 1. daļas 10. punkts definē terminu «mazas vērtības dāvana», proti, tā ir prece vai pakalpojums, kuru nodod bez atlīdzības un kura vērtība bez nodokļa vienam cilvēkam kalendāra gada laikā nepārsniedz 15 eiro, izņemot preci vai pakalpojumu, kas ir attiecināms uz reklāmas vai reprezentācijas izdevumiem. Savukārt minētā likuma 92. panta 1. daļas 8. punkts nosaka, ka priekšnodoklis ir aprēķinātā vai samaksātā nodokļa summas par iegādātajām precēm, kas izsniegtas kā mazas vērtības dāvanas vai preču paraugi.
Situācijas skaidrībai 1. tabulā attēlots, kā viena un tā pati lieta — pildspalva, kuras vērtība bez PVN ir 15 eiro, atkarībā no darījuma ekonomiskās būtības var atšķirties attiecībā uz piemērojamajiem nodokļiem.
1. tabula
Pildspalva, kuras vērtība bez PVN ir 15 eiro
Izdevumu veids uzskaitē
IIN piemērošana
UIN piemērošana
Priekšnodokļa atskaitīšanas tiesības
1.Uzņēmums uzdāvina darbiniekam Ziemassvētkos
Dāvana
Nepiemēro
(IIN likuma 9. panta 1. d. 32.1 p.)
Saimnieciskās darbības izdevumi(UIN likuma 11. panta
2. d. 1. p.)
Drīkst atskaitīt priekšnodokli
(PVN likuma 92. panta
1. d. 8. p.)
2.
Uzņēmums uz pildspalvas ir izvietojis savu zīmolu un pievieno to precei, lai veicinātu pieprasījumu
Reklāma
Nepiemēro
Saimnieciskās darbības izdevumi
Drīkst atskaitīt priekšnodokli
3.
Uzņēmums uz pildspalvas ir izvietojis savu zīmolu un uzdāvina šo pildspalvu sadarbības partneriem
Reprezen-tācija
Nepiemēro
Reprezentā-cijas izdevumi, ņemot vērā UIN likuma 8. panta 3. daļā noteiktos ierobežojumus
Uz priekšnodokli attiecina 40% no PVN
(PVN likuma 100. panta 1. daļa)
Uzņēmums katram darbiniekam Ziemassvētkos uzdāvina sienas pulksteni, kura iegādes vērtība 15 eiro un PVN 21% ir 3,15 eiro.
Uzskaitē iegrāmato darījumu:
D «Izdevumi darbinieku dāvanām»K «Norēķini ar piegādātajiem» 15,00
D «Norēķini par PVN» K «Norēķini ar piegādātajiem» 3,15
Uzņēmums tirgo elektropreces. Darbiniekam Ziemassvētkos uzdāvina putekļu sūcēju, kura iegādes vērtība 350 eiro un PVN 21% ir 73,50 eiro, kopā — 423,50 eiro. Dāvana 15 eiro vērtībā jau tika uzdāvināta Lieldienās. Darbinieks ir iesniedzis algas nodokļu grāmatiņu (ANG).
Uzskaitē iegrāmato darījumu:1) iegrāmato attaisnojuma dokumentu par iegādāto putekļu sūcēju, PVN nav tiesību attiecināt uz priekšnodokli:
D «Izdevumi darbinieku dāvanām» K «Norēķini ar piegādātājiem» 423,50
Nākamajā piemērā izskaidrošu, kādi grāmatojumi jāveic uzskaitē, ja darbiniekam uzdāvina lietu, kurai saskaņā ar PVN likumu tiek piemērots īpašais nodokļa piemērošanas režīms.
2. piemērs
Uzņēmums, kas ir Valsts ieņēmumu dienestā (VID) reģistrēts PVN maksātājs, nopērk mobilo telefonu 500 eiro vērtībā un uzdāvina to Ziemassvētkos grāmatvedei. Telefona piegādei pārdevējs pielietoja «nodokļa apgrieztās maksāšanas» kārtību. Tā kā telefons nav iegādāts ar nodokli apliekamu darījumu nodrošināšanai, priekšnodokli nevar atskaitīt. Līdz ar to dāvanas vērtība būs 605 eiro, tātad 605 eiro ir darba alga «uz rokas», un nodokļi ir jāaprēķina no bruto ienākuma. Darbiniece ir iesniegusi ANG. VID noteiktais prognozētais neapliekamais minimums ir nulle.
Darbaspēka nodokļu aprēķina soļi:
1. Aprēķina ar IIN apliekamo summu: 605 / 0,8 = 756,25 eiro
2. Aprēķina dāvanas bruto summu: 756,25 / (1 – 0,105) = 844,97 eiro
3. Neto summas aprēķins:
Nr.
Aprēķina solis
Aprēķins
Summa
EUR
1
Aprēķina darba ņēmēja VSAOI
844,97 × 10,5%
88,72
2
Aprēķina darba devēja VSAOI
844,97 × 23,59%
199,33
3
Aprēķina ar IIN apliekamo summu
844,97 – 88,72
756,25
4
Aprēķina IIN
756,25 × 20%
151,25
5
Aprēķināta dāvanas neto vērtība
844,97 – 88,72 – 151,25
605
Tā kā dāvanai ir aprēķināti un ieturēti algas nodokļi, šāda dāvana tiek uzskatīta par izdevumiem, kas saistīti ar saimniecisko darbību.
Uzskaitē iegrāmato darījumu:1) iegrāmatota telefona iegādes vērtība 500 eiro
D «Izdevumi darbinieku dāvanām»K «Norēķini ar piegādātājiem» 500
3) iegrāmatots neattiecināmais PVN 105 eiro
D «Izdevumi darbinieku dāvanām» K «Norēķini par PVN» 105
Atgādinu, ka darba devēja piešķirtās dāvanas neietekmē vidējās izpeļņas aprēķinu. Saskaņā ar Darba likuma 75. panta 1. daļu visos gadījumos, kad darbiniekam saskaņā ar šo likumu izmaksājama vidējā izpeļņa, tā aprēķināma par pēdējiem sešiem kalendāra mēnešiem no darba algas, no normatīvajos aktos, darba koplīgumā vai darba līgumā noteiktajām piemaksām, kā arī no prēmijām.
Prēmija ir atzinība mantiskā izteiksmē darbiniekam par labu un priekšzīmīgu darbu, savukārt dāvana ir darba devēja maksājums darbiniekam, kas tiešā veidā nav saistīts ar darbinieka paveiktā darba rezultātu. Prēmijas jāiekļauj darba samaksā, no kuras rēķina vidējo izpeļņu, bet piešķirtās dāvanas vidējo izpeļņu neietekmē.
Piemērs
Par dāvanas ietekmi uz vidējās izpeļņas aprēķinu
Darbiniekam mēnesī ir šādi ienākumi: darba alga — 1000 eiro, piemaksa par papildu darbu — 100 eiro, prēmija — 50 eiro, dāvana Ziemassvētkos — 100 eiro.Kopējie ienākumi mēnesī ir 1250 eiro.Ar nodokļiem apliekamie ienākumi ir 1235 eiro (1000 + 100 + 50 + (100 – 15)), jo dāvana līdz 15 eiro taksācijas gada laikā netiek aplikta ar nodokļiem.Darba samaksa, no kuras rēķina vidējo izpeļņu, ir 1150 eiro (1000 + 100 + 50), jo dāvana vidējo izpeļņu neietekmē.
Secinājums no minētā piemēra — dāvanas vērtība, kas pārsniedz 15 eiro taksācijas gada laikā, ir saistīta ar nodokļu aprēķiniem (attiecīgajā mēnesī palielina IIN un VSAOI), bet vidējās izpeļņas aprēķinos netiek iekļauta.
Tāpēc Ziemassvētku paciņas darbinieku bērniem būs ar ienākuma nodokļiem apliekams objekts, tikai atšķirība būs tajā, vai šie izdevumi tiks personificēti vai nē, attiecīgi vai būs jāpiemēro darbaspēka nodokļi vai iedzīvotāju ienākuma nodoklis (IIN).
Uzskatāmībai minēšu divus piemērus.
1. piemērs
Uzņēmums rīko Ziemassvētku eglīti darbinieku bērniem, kuras laikā Ziemassvētku vecītis par noskaitītu dzejolīti iedod saldumu paciņu. Šādus izdevumus nav iespējams personificēt, tāpēc tie būs ar uzņēmumu ienākuma nodokli (UIN) apliekams objekts.
2. piemērs
Uzņēmums Ziemassvētkos konkrētiem darbinieku bērniem dāvina saldumu paciņu. Izdevumi ir personificējami, tāpēc tie veidos ar darbaspēka nodokļiem apliekamo objektu katram vecākam atsevišķi.
Dāvana fiziskajai personai, kas nav darbinieks
IIN likuma 8. panta 3. daļas 9. punkts nosaka ka, algas nodoklis jāmaksā par no komersantiem saņemtiem dāvinājumiem.
Līdz ar to par nodokļa nomaksu atbildīgs uzņēmums, kas dāvanu pasniedz, tas iemaksā budžetā IIN 23% apmērā no dāvanas vērtības.
Piemērs
Nodokļu maksātājs organizē pasākumu, kurā konkrētai fiziskajai personai pasniedz dāvanu karti, ar kuru var norēķināties pie cita komersanta. Ja uzņēmums identificē šo personu, tad aprēķina un iemaksā budžetā IIN 23% apmērā no dāvanas vērtības. Ja dāvanu kartes saņēmējs netiek identificēts, tad dāvanas vērtību iekļauj ar UIN apliekamajā bāzē.
Dāvana sadarbības partnerim — juridiskajai personai
Uzņēmums pieciem sadarbības partneriem Ziemassvētkos dāvina sienas pulksteņus ar komersanta zīmolu. Katra pulksteņa vērtība ir 100 eiro, t.sk. PVN, kopējā summa — 500 eiro. Šādas izmaksas veido ar UIN apliekamo objektu.
Uzskaitē iegrāmato darījumu:
1) iegrāmatota pulksteņa iegāde
D «Ar SD nesaistīti izdevumi» K «Norēķini ar piegādātājiem» 500
2) iegrāmatots aprēķinātais UIN
D «Uzņēmumu ienākuma nodoklis» K «Norēķini par UIN» 125
Ziedojums vai dāvana
Dāvinājums ir uzskatāms par ziedojumu, ja saņēmējs ir sabiedriskā labuma organizācija (SLO), budžeta iestāde vai valsts kapitālsabiedrība, kura veic Kultūras ministrijas deleģētas valsts kultūras funkcijas un ziedojums notiek, pamatojoties uz līgumu.
Ziedojums šā likuma izpratnē ir manta vai finanšu līdzekļi, kurus persona (ziedotājs) bez atlīdzības, pamatojoties uz savstarpēju vienošanos, nodod sabiedriskā labuma organizācijai tās statūtos, satversmē vai nolikumā norādīto mērķu sasniegšanai un kuriem var piemērot nodokļu atvieglojumus.
Piemērs
Uzņēmums Ziemassvētkos dāvina saldumu paciņas sociālās aprūpes centra (budžeta iestāde) iemītniekiem. Kopējā summa, ieskaitot PVN, ir 1500 eiro.Sākotnēji paciņu iegādes izmaksas, t.sk. PVN, iegrāmato kā ar saimniecisko darbību nesaistītas izmaksas.D «Ziedojumi» K «Norēķini ar piegādātājiem» 1500
UIN likuma 8. panta 2. daļas 4. punkts nosaka ka, pie izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita ziedojumus, izņemot ziedojumus, kuriem saskaņā ar likuma 12. panta pirmo daļu pienākas atvieglojums.
Sagatavojot pēdējo pārskata gada UIN deklarāciju vērtē, vai ziedojumam var piemērot vienu no trim UIN likumā dotajām metodēm atvieglojumiem ziedotājiem.
Pirmā un otrā metode paredz, ka ziedotās summas neiekļauj taksācijas perioda ar UIN apliekamajā bāzē ierobežojošā apmērā: 5% no iepriekšējā pārskata gada peļņas pēc aprēķinātajiem nodokļiem vai 2% no iepriekšējā pārskata gadā kopējās darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, no kuras samaksāti valsts sociālās apdrošināšanas maksājumi.
Savukārt trešā metode paredz atvieglojumu izmaksātajām dividendēm. Attiecīgi, ja pārskata gada laikā nav izmaksātas dividendes, tad atvieglojumu nevar piemērot.
Minētajā piemērā, ja atvieglojumu ziedojumam nevarēs piemērot, tad kopējā saldumu paciņu iegādes vērtība veidos ar UIN apliekamu objektu.
Saskaņā ar PVN likuma normām priekšnodoklis nav atskaitāms par precēm, kuras uzņēmums nav iegādājies savas saimnieciskās darbības nodrošināšanai, tostarp par precēm, kas iegādātas, lai tās ziedotu.
Ziemassvētku balles rīkošanas izdevumi
Saskaņā ar PVN likuma 92. panta 1. daļu priekšnodoklis ir aprēķinātā vai samaksātā nodokļa summa, ja preces iegādātas vai pakalpojumi saņemti ar nodokli apliekamu darījumu nodrošināšanai. Līdz ar to izmaksas, kas radušās Ziemassvētku balles organizēšanā, nav saistītas ar apliekamu darījumu nodrošināšanu, tāpēc samaksāto PVN par šīm izmaksām nevarēs attiecināt uz priekšnodokli.
Lai izvērtētu, vai balles rīkošanas izdevumi veidos ar UIN apliekamo bāzi, apskatīsim divas situācijas, proti, pirmā, kad balle tiek rīkota uzņēmuma darbiniekiem, un otra, kad balle tiek rīkota sadarbības partneriem.
Ziemassvētku balle darbiniekiem
UIN likuma 8. panta 2. daļas 7. punkts nosaka ka, pie uzņēmuma saimnieciskajiem izdevumiem pieskaita personāla ilgtspējas pasākumu izdevumus, kas pārskata gadā kopā ar reprezentācijas izdevumiem nepārsniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada kopējas darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, par kuru samaksātas valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas (VSAOI).
Personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi ir izdevumi darbiniekiem paredzētu kolektīvu motivēšanas vai saliedēšanas pasākumu nodrošināšanai un citi izdevumi darbinieku kolektīva motivēšanai, ja šie labumi nav bijuši iekļauti fiziskās personas ar IIN apliekamajā bāzē (UIN likuma 8. panta 4. daļas 1. p.).
MK noteikumu Nr. 677 65. punkts nosaka, ka personāla ilgtspējas pasākumu izdevumos iekļauj izdevumus, kuri veikti darbinieku kolektīvo pasākumu nodrošināšanai (piemēram, uzņēmums organizē Ziemassvētku balli visiem darbiniekiem).
Nevienā normatīvajā aktā, ne arī VID metodiskajos materiālos, nav atrunāts, kādus tieši izdevumus drīkst iekļaut personāla ilgtspējas pasākumu izdevumos. Tāpēc pieņemam, ka tādi varētu būt izdevumi par telpu īri, ēdināšanu, pasākuma vadītāja nolīgšanu u.c. Līdz ar to visas izmaksas, kas radušās Ziemassvētku balles rīkošanā, t.sk. PVN, jāklasificē kā personāla ilgtspējas pasākumu izdevumi.
Ziemassvētku balle sadarbības partneriem
Tāpat kā Ziemassvētku dāvanas, tā arī Ziemassvētku balles rīkošanu sadarbības partneriem klasificē kā reprezentācijas izmaksas, jo tās nodrošina uzņēmuma prestiža veidošanu un uzturēšanu sabiedrībā pieņemto standartu līmenī. Attiecīgi, kādi tieši izdevumi veidos šīs izmaksas, būs atkarīgs no izvēlētā balles formāta.
Reprezentācijas izdevumi
PVN likuma 100. panta 1. daļa nosaka, ka no valsts budžetā maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis nav atskaitāmi 60% no nodokļa par reprezentācijas vajadzībām iegādātajām precēm un saņemtajiem pakalpojumiem, kas saistīti ar publisku konferenču, pieņemšanu un maltīšu rīkošanu, kā arī reģistrētu nodokļa maksātāju reprezentējošu priekšmetu izgatavošanu.
Pie uzņēmuma saimnieciskajiem izdevumiem pieskaita personāla ilgtspējas pasākumu izdevumus, kas pārskata gadā kopā ar reprezentācijas izdevumiem nepārsniedz 5% no iepriekšējā pārskata gada kopējas darba ņēmējiem aprēķinātās bruto darba samaksas, par kuru samaksātas VSAOI.
Ar UIN apliekamajā bāzē var neiekļaut tikai tos reprezentācijas un personāla ilgtspējas pasākumu izdevumus, kas nepārsniedz noteikto ierobežojumu, ja šie izdevumi uzskaitē tiek nodalīti no citiem izdevumiem (UIN likuma 8. panta 2. daļas 7. punkts, 3. daļa). Piemēram, uzskaitē varētu izdalīt divus operāciju kontus, proti, viens varētu būt septītās grupas konts 724x «Reprezentācijas un PIP izdevumi 5% robežās» un otrs būtu astotās izmaksu kontu grupas konts 874x «Reprezentācijas un PIP izdevumi virs 5% robežas».
Reprezentācijas izdevumu un personāla ilgtspējas pasākumu izdevumu apmērā iekļauj to PVN summas daļu, kura samaksāta par minētajiem izdevumiem un nav iekļauta priekšnodoklī (MK 2017. gada 14. novembra noteikumu Nr. 677 «Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi» 61.2. punkts).
Saskaņā ar UIN likuma 8. panta 6. daļu reprezentācijas izdevumi ir:
1) izdevumi nodokļa maksātāja prestiža veidošanai un uzturēšanai sabiedrībā pieņemto standartu līmenī;
1. piemērs
Uzņēmuma birojā klientiem un sadarbības partneriem tiek piedāvāta iespēja padzert kafiju, uzcienāties ar saldumiem. Uzņēmums savā Grāmatvedības politikā nosaka attaisnojuma dokumentu veidus, kā arī to, kāda veida izdevumi tiks iekļauti reprezentācijas izdevumu sastāvā. Kopējā mēnesī izlietotā summa par kafijas iegādi un saldumiem sastāda 140 eiro plus PVN 21% 29,40 eiro.
2. piemērs
Uzņēmums iegādājas svētku rotājumus, ar kuriem tiks izdekorēta uzņēmuma biroja ēka. Šādi izdevumi arī tiek klasificēti kā reprezentācijas izdevumi, kas veido uzņēmuma prestižu sabiedrībā pieņemto standartu līmenī.
2) izdevumi darījumu partneru un sadarbības partneru uzņemšanai un maltīšu rīkošanai;
Piemērs
Uzņēmums samaksāja ēdināšanas pakalpojumu sniedzējam 605 EUR (t.sk. PVN) par maltīti ar sadarbības partneriem. Uzņēmums ir aprēķinājis, ka 5% robeža reprezentācijas un personāla ilgtspējas pasākumu izdevumiem attiecīgajā pārskata gadā ir 258 eiro (bruto darba samaksa iepriekšējā pārskata gadā 5160 eiro × 5%).
Grāmatvedības uzskaitē reprezentācijas izdevumi, kuri neveidos ar UIN apliekamo bāzi, būs 258 eiro, bet 305 eiro veido ar UIN apliekamo bāzi (563 – 258 = 305).
305 : 0.8 × 0,2 = 76 eiro (aprēķinātais UIN)
3) izdevumi par mazvērtīgiem priekšmetiem, kuri satur komersanta zīmolu un tiek izplatīti, lai popularizētu nodokļa maksātāju;
Piemērs
Uzņēmums pārdod kancelejas preces. Decembrī, lai veicinātu preču pārdošanu, pirkumam virs 20 eiro precei tika pievienota pildspalva ar preču pārdevēja zīmolu. Pildspalvas iegādes vērtība ir 5 eiro, PVN 21% 1,05 eiro. Šīs reklāmas kampaņas laikā kopā ar pārdoto preci tika izmantotas 100 pildspalvas, taču 50 pildspalvas par kopējo summu 250 eiro plus PVN 21% 52,50, netika izmantotas, un tās tika izdalītas pircējiem, neveicot konkrētās preces pirkumu.
Uzskaitē 100 pildspalvu iegādes izdevumi, t.i., 500 eiro vērtībā, tiks iegrāmatoti kā reklāmas izdevumi, kas saistīti ar saimniecisko darbību, un PVN 105 eiro apmērā attiecināts uz priekšnodokli. Izdevumi par 50 pildspalvām par kopējo summu 250 eiro plus PVN 21% 52,50 eiro tiks atzīti kā reprezentācijas izdevumi, un reprezentācijas izdevumu kontā iegrāmatos 281,50 eiro (250 + 31,50 (52,50 × 60%)), bet uz priekšnodokli attiecinās 21 eiro (52,50 × 40%).
4) nodokļu maksātāja dāvanu kartes pasniegšana reprezentācijas pasākumos.
Piemērs
Nodokļu maksātājs organizē pasākumu sadarbības partneriem, kura laikā izsniegs dāvanu kartes 50 eiro apmērā. Par tām būs iespējams saņemt pasākuma organizētāja sniegtu pakalpojumu. Dāvanu kartes saņēmējs netiek identificēts. Uzņēmums 5% limitu reprezentācijas izdevumiem jau izmantojis. Dāvanu kartes vērtība veidos ar UIN apliekamu objektu.
Reprezentācijas izdevumi un IIN
MK noteikumu Nr. 677 68. punkts nosaka, ka, ja reprezentācijas mērķiem izmanto mazvērtīgu priekšmetu, kura vērtība nepārsniedz 20 eiro, nav jāidentificē persona, kura to saņem. Ja reprezentācijas priekšmeta vērtība pārsniedz 20 eiro, tas netiek uzskatīts par mazvērtīgu priekšmetu un minētos izdevumus neatzīst par saistītiem ar saimniecisko darbību, ja netiek veikta priekšmetu saņēmušās personas identificēšana un IIN samaksa.
2. tabula
Izdevumu klasificēšana reprezentācijas priekšmetiem,
ja tie netiek dāvināti reklāmas kampaņas ietvaros
Priekšmeta, kurš satur komersanta zīmolu, vērtība
Vai identificē personu, kura saņem reprezentācijas priekšmetu?
IIN
piemērošana
UIN
piemērošana
≤ 20 eiro
Nav jāidentificē
Nepiemēro
Reprezentācijas izdevumi
> 20 eiro
Fizisko personu identificē
Piemēro
Saimnieciskās darbības izdevumi
> 20 eiro
Juridisko personu identificē
–
Reprezentācijas izdevumi
> 20 eiro
Ja nevar identificēt
–
Nesaistīti ar saimniecisko darbību izdevumi
Avots: VID metodiskie materiāli
Reprezentācijas izdevumi finanšu pārskatā
Sagatavojot sabiedrības gada pārskatu saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumu, reprezentācijas izmaksas norāda finanšu pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķina postenī «Administrācijas izmaksas».
Reklāmas izdevumi
Reklāmas definīcija:
Reklāma ir ar komercdarbību vai profesionālo darbību saistīts jebkuras formas vai veida paziņojums vai pasākums, kura nolūks ir veicināt preču vai pakalpojumu popularitāti un pieprasījumu pēc tiem.
Reklāmas izdevumi ir:
bukleti, katalogi ar uzņēmuma zīmolu;
pakalpojumu reklamējoša sludinājuma ievietošana masu medijos un sociālajos tīklos;
izdevumi pasākumu organizēšanai, kuros popularizē preces vai pakalpojumus.
UIN likuma 8. panta 7. daļa nosauc izdevumu veidus, kurus neatzīst kā ar saimniecisko darbību nesaistītus izdevumus un kā reprezentācijas izdevumus, bet netieša veidā mēs tos saprotam, ka tie ir reklāmas izdevumi un tie ir attiecināmi uz saimnieciskās darbības izdevumiem:
1) izdevumi par sava zīmola izveidi un izvietošanu;
2) izdevumi par priekšmetiem, kuri satur komersanta zīmolu, kuri tiek pievienoti precei, lai veicinātu pieprasījumu pēc tās, un kuru vērtība nepārsniedz 70 eiro;
Piemērs
Uzņēmums pārdod elektropreces. Decembrī, lai veicinātu preču pārdošanu, pērkot putekļu sūcēju, pircējs saņem sienas kalendāru ar preču pārdevēja zīmolu. Kalendāra iegādes vērtība ir 30 eiro un PVN 21% 6,30 eiro. Uzskaitē kalendāra iegādes izdevumi tiks iegrāmatoti kā reklāmas izdevumi, kas saistīti ar saimniecisko darbību, PVN attiecināts uz priekšnodokli.
3) izdevumi par priekšmetiem, kuri satur komersanta zīmolu, kuri tiek pievienoti precei, lai veicinātu pieprasījumu pēc tās, un kuru vērtība pārsniedz 70 eiro, bet nepārsniedz 5% no reklāmas kampaņas ietvaros reklamētās preces vērtības;
Piemērs
Uzņēmums ražo mēbeles. Sarīkotajā reklāmas kampaņā, kurā tiek reklamēti daudzfunkcionāli biroja galdi, kuru vērtība bez PVN ir 2000 eiro. Pērkot galdu, pircējs saņem galda lampu ar mēbeļu ražotāja zīmolu. Lampas iegādes vērtība ir 80 eiro, PVN 21% 16,80 eiro. Uzskaitē galda lampas iegādes izdevumi tiks iegrāmatoti kā reklāmas izdevumi, kas saistīti ar saimniecisko darbību, PVN attiecināts uz priekšnodokli.
4) izdevumi par nodokļu maksātāja paša izsniegtu dāvanu karti, kura tiek piedāvāta nodokļa maksātāja rīkotā publiskā reklāmas kampaņā, kuru varēs izmantot tikai nodokļa maksātāja tirdzniecības vai pakalpojuma sniegšanas vietā, attiecināmi uz saimnieciskās darbības izdevumiem.
Piemērs
Nodokļu maksātājs organizē reklāmas pasākumu, kura laikā izsniegs dāvanu kartes 20 eiro apmērā, par kuru būs iespējams saņemt pasākuma organizētāja sniegtu pakalpojumu. Dāvanu kartes vērtība ir uzskatāma par reklāmas pasākumā sniegtā pakalpojuma atlaidi un neveidos ar UIN apliekamu objektu, kā arī nav uzskatāma par klienta ienākumu.
Reklāmas izdevumi finanšu pārskatā
Sagatavojot sabiedrības gada pārskatu, saskaņā ar Gada pārskatu un konsolidēto gada pārskatu likumu, reklāmas izdevumus norāda finanšu pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķina postenī «Pārdošanas izmaksas».
Nobeiguma secinājumi
Attiecībā uz mazvērtīgiem priekšmetiem (arī paša nodokļu maksātāja dāvanu kartes), kuru vērtība nepārsniedz 20 eiro, jāvērtē darījuma ekonomiskā būtība, nodalot reklāmas pasākumu no reprezentācijas pasākuma.
Priekšnodokļa atskaitīšanai par personāla ilgtspējas pasākumu izdevumiem jāņem vērā vispārīgie nosacījumi, kas minēti PVN likuma 92. panta pirmajā daļā, proti, priekšnodoklis ir atskaitāms, ja preces iegādātas vai pakalpojumi saņemti ar PVN apliekamu darījumu nodrošināšanai. Līdz ar to nodokļa rēķinā norādīto nodokli par precēm un pakalpojumiem darbinieku atpūtai, personiskajām vajadzībām, ēdināšanai, veselības uzlabošanai, izklaides pasākumiem neatskaita kā priekšnodokli.
Ja attiecīgais priekšmets popularizē uzņēmuma preci vai sniegto pakalpojumu, tad tie būs reklāmas izdevumi, bet, ja popularizē pašu uzņēmumu, tad tie būs reprezentācijas izdevumi.
€47.19 – €59.29Izvēlieties
This product has multiple variants. The options may be chosen on the product page
wpDiscuz
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.