Eiropas Komisija izstrādājusi rīcības plānu taisnīga un efektīva uzņēmumu ienākuma nodokļa ieviešanā ES
Eiropas Komisija (EK) iepazīstinājusi ar rīcības plānu, ar ko paredzēts pašos pamatos reformēt ienākuma nodokļu uzlikšanu uzņēmumiem Eiropas Savienībā. Rīcības plānā ir izklāstītas vairākas iniciatīvas, ar kurām paredzēts risināt jautājumu par izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, ilgtspējīgi nodrošināt nodokļu ieņēmumus un atbilstoši komercdarbības vajadzībām stiprināt vienoto tirgu. Visi šie pasākumi kopā ievērojami uzlabos uzņēmumu ienākuma nodokļu (UIN) vidi ES ietvaros, padarot to taisnīgāku, efektīvāku un izaugsmei labvēlīgāku. Galveno pasākumu vidū ir stratēģija kopējās konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzes (KKUINB) iniciatīvas atsākšanai un sistēmu, kas nodrošinātu nodokļu iedarbīgu uzlikšanu tur, kur tiek gūta peļņa. Komisija arī publicē pirmo ES mēroga sarakstu ar…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Eiropas Komisija (EK) iepazīstinājusi ar rīcības plānu, ar ko paredzēts pašos pamatos reformēt ienākuma nodokļu uzlikšanu uzņēmumiem Eiropas Savienībā. Rīcības plānā ir izklāstītas vairākas iniciatīvas, ar kurām paredzēts risināt jautājumu par izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, ilgtspējīgi nodrošināt nodokļu ieņēmumus un atbilstoši komercdarbības vajadzībām stiprināt vienoto tirgu. Visi šie pasākumi kopā ievērojami uzlabos uzņēmumu ienākuma nodokļu (UIN) vidi ES ietvaros, padarot to taisnīgāku, efektīvāku un izaugsmei labvēlīgāku.
Galveno pasākumu vidū ir stratēģija kopējās konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzes (KKUINB) iniciatīvas atsākšanai un sistēmu, kas nodrošinātu nodokļu iedarbīgu uzlikšanu tur, kur tiek gūta peļņa. Komisija arī publicē pirmo ES mēroga sarakstu ar trešo valstu nodokļu sistēmām, kuras nesadarbojas, un sāk sabiedrisko apspriešanu, lai novērtētu, vai komercsabiedrībām būtu jāpublisko konkrēta informācija par saviem nodokļiem.
ES dalībvalstīs pastāvošie noteikumi, kas reglamentē nodokļu uzlikšanu uzņēmumiem, neatbilst mūsdienīgas ekonomikas vajadzībām. Dažas komercsabiedrības savās interesēs izmanto savstarpēji nesaskaņotos valstu reglamentējošos aktus, lai ES mērogā izvairītos no nodokļu maksāšanas. Tas rada ievērojamus ieņēmumu zaudējumus dalībvalstīm, lielāku nodokļu slogu iedzīvotājiem un konkurences traucējumus komersantiem, kas neizvairās no nodokļu maksāšanas.
Lai šo stāvokli labotu, publiskotais rīcības plānsparedz jaunu ES mēroga pieeju taisnīgai un efektīvai UIN uzlikšanai. Tas tiks panākts, īstenojot virkni iniciatīvu attiecīgi īstermiņā, vidējā termiņā un ilgtermiņā. Tās ir balstītas uz pasākumiem, kas jau izklāstīti nodokļu pārredzamības tiesību aktu pakete, ar ko EK iepazīstināja martā. Šajā rīcības plānā ieskicētie pasākumi sasaucas ar darbu, kas norit Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas ietvaros un kura nolūks ir ierobežot nodokļu bāzes samazināšanu un peļņas novirzīšanu.
EK no jauna nāks klajā ar savu priekšlikumu par kopējo konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzi (KKUINB) kā visaptverošu risinājumu UIN reformas ietvaros.
Ar KKUINB iespējams gūt rezultātus visās jomās, atbilstoši komercdarbības vajadzībām ievērojami uzlabojot vienoto tirgu, bet vienlaikus arī ierobežojot iespējas izvairīties no UIN maksāšanas. Pašlaik sarunas par EK 2011. gada priekšlikumu par kopējo konsolidētā uzņēmumu ienākuma nodokļa bāzi ir apturētas. Tomēr pastāv vispārēja vienprātība, ka tās būtu jāatsāk, ņemot vērā KKUINB sniegtās, lielās priekšrocības. Nekavējoties tiks sākts darbs pie jauna priekšlikuma ieviest obligātu KKUINB, izmantojot pakāpenisku pieeju. Tas dalībvalstīm dos iespēju ātrāk gūt panākumus kopējās apliekamās nodokļa bāzes nodrošināšanā. Konsolidācija tiks ieviesta tikai otrajā posmā, jo līdzšinējās sarunās tas ir bijis vissarežģītākais temats. Komisija ar šo jauno priekšlikumu nāks klajā pēc iespējas drīz 2016. gadā.
Iedarbīgas nodokļu uzlikšanas nodrošināšana
Rīcības plānā ir izklāstīta virzība uz iedarbīgu aplikšanu ar nodokļiem ES, ar ko saprot to, ka taisnīga daļa no komercsabiedrības nodokļiem būtu jāmaksā valstī, kurā tā gūst peļņu. Ir vairāki veidi, kā to varētu panākt bez UIN likmju saskaņošanas visā ES. Piemēram, EK ierosina pasākumus tiesību aktu nepilnību novēršanai, transfertcenu noteikšanas sistēmas uzlabošanai un stingrāku noteikumu ieviešanai attiecībā uz preferenciāliem nodokļu režīmiem. Šīm iniciatīvām būtu arī jāpalīdz veicināt dalībvalstu vidū notiekošo apspriešanu, lai noteiktu un vienotos par ES pieeju iedarbīgai nodokļu uzlikšanai.
Rīcības plānā ir izklāstīti nākamie soļi virzībā uz lielāku pārredzamību nodokļu jomā gan ES ietvaros, gan attiecībā uz trešajām valstīm. Tas ir balstīts uz pasākumiem, kas jau paredzēti martā pieņemtajā nodokļu pārredzamības tiesību aktu paketē. Lai radītu atvērtāku un vienotu ES pieeju attiecībā uz nodokļu oāzēm, EK ir publicējusi visai ES kopēju sarakstu ar trešajām valstīm un teritorijām, kuras dalībvalstis ir iekļāvušas melnajā sarakstā. To var izmantot, lai novērtētu nodokļu sistēmas, kas nesadarbojas, un izstrādātu vienotu ES stratēģiju šīs problēmas risināšanai. Ar to būs iespējams stiprināt dalībvalstu kopīgo sistēmu savu ieņēmumu aizsardzībai pret ārējiem apdraudējumiem.
EK sāk arī sabiedrisko apspriešanu, kuras nolūks ir apkopot atsauksmes par to, vai komercsabiedrībām būtu jāpublisko konkrēta informācija par saviem nodokļiem, tai skaitā ziņojumos par atsevišķām valstīm (CbCR). Balstoties uz šo apspriešanu un EK pašreizējo darbu pie ietekmes novērtējuma, varēs sekmīgāk formulēt turpmākos politikas lēmumus par šo jautājumu.
Rīcības plāns taisnīgai un efektīvai uzņēmumu ienākuma nodokļu uzlikšanai ietilpst EK vērienīgajā programmā, ar ko paredzēts ierobežot izvairīšanos no nodokļu maksāšanas, nodrošināt taisnīgāku vienoto tirgu un veicināt nodarbinātību, izaugsmi un ieguldījumus Eiropā.
Pieņemtais rīcības plāns ir otrais un līdz šim vispusīgākais pasākums virzībā uz ES reformu UIN jomā.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.