0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

VISI RAKSTINo 1. novembra stājas spēkā ES regula par riepu marķēšanu

No 1. novembra stājas spēkā ES regula par riepu marķēšanu

No 1. novembra, stājas spēkā ES regula par riepu marķēšanu - riepu ražotājiem un importētājiem būs pienākums visām riepām, kas ražotas pēc 2012. gada 1. jūlija, pievienot uzlīmes, citu marķējumu un tehniskos reklāmas materiālus. Izplatītājiem (piemēram, riepu dīleri, remontdarbnīcas, automašīnu mazumtirgotāji) ir pienākums darīt šo informāciju pieejamu tirdzniecības vietā skaidri redzamā veidā. Regula attiecas uz gandrīz visām četru riteņu transportlīdzekļu riepām (vieglās automašīnas, vieglās kravas automašīnas un pasažieru/preču pārvadāšanai paredzēti smagie transportlīdzekļi). Taču tā neattiecas uz atjaunotām riepām, profesionālām riepām apvidus transportlīdzekļiem, pagaidu lietošanas rezerves riepām, riepām ar radzēm, riepām, kas paredzētas vienīgi autosacīkstēm, riepām ātruma kategorijā līdz 80 km/h,…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
No 1. novembra, stājas spēkā ES regula par riepu marķēšanu - riepu ražotājiem un importētājiem būs pienākums visām riepām, kas ražotas pēc 2012. gada 1. jūlija, pievienot uzlīmes, citu marķējumu un tehniskos reklāmas materiālus. Izplatītājiem (piemēram, riepu dīleri, remontdarbnīcas, automašīnu mazumtirgotāji) ir pienākums darīt šo informāciju pieejamu tirdzniecības vietā skaidri redzamā veidā. Regula attiecas uz gandrīz visām četru riteņu transportlīdzekļu riepām (vieglās automašīnas, vieglās kravas automašīnas un pasažieru/preču pārvadāšanai paredzēti smagie transportlīdzekļi). Taču tā neattiecas uz atjaunotām riepām, profesionālām riepām apvidus transportlīdzekļiem, pagaidu lietošanas rezerves riepām, riepām ar radzēm, riepām, kas paredzētas vienīgi autosacīkstēm, riepām ātruma kategorijā līdz 80 km/h, riepām, kuras paredzēts uzmontēt tikai transportlīdzekļiem, kas pirmoreiz reģistrēti pirms 1990. gada 1. oktobra, un riepām, kuru nominālais loka diametrs nepārsniedz 254 mm vai ir lielāks par 635 mm. Uz jaunās uzlīmes ar skaidrām un viegli saprotamām piktogrammām būs attēlota informācija par trīs svarīgiem riepas parametriem (degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis), kas palīdzēs patērētājiem, pērkot riepas, tās izvēlēties, pamatojoties uz pilnīgāku informāciju. Tāpat kā visiem zināmā sadzīves tehnikas energoefektivitātes marķējuma gadījumā preces veiktspēju klasificēs skalā no "G" (slikta) līdz "A" (vislabākā). Tā kā riepas nosaka 20 līdz 30 % no transportlīdzekļa kopējā degvielas patēriņa, izvēloties "A" klases riepu pēc tās degvielas patēriņa efektivitātes, gadā var ietaupīt 170-230 eiro par degvielu, salīdzinot ar visvājākās veiktspējas modeli. Ņemot vērā to, ka "A" klases riepas maksā dārgāk nekā "G" klases riepas (240-320 eiro par četru riepu komplektu), kritiskais punkts tiek sasniegts otrajā gadā pēc to iegādes, t. i., labu laiku pirms augstas kvalitātes riepu kalpošanas laika beigām. Jaunā uzlīme palīdzēs taupīt enerģiju sektorā, kurā dominē tikai fosilā degviela un izplūst ļoti daudz CO2, autotransports kļūs videi draudzīgāks, mazinoties mūsu atkarībai no ievestās naftas. Patērētāji, kuriem ir informācija un kuri izvēlēsies labākas kvalitātes riepas, rosinās ražotājus uzlabot visus trīs riepu parametrus. Tādējādi palielināsies nozares konkurētspēja un tiks likti pamati ilgtspējīgam patēriņam un ražošanai. Plašāka informācija (angļu, vācu vai franču valodā) par marķēšanas programmu un regulu: http://ec.europa.eu/energy/efficiency/tyres/labelling_en.htm Jauna, viegli lasāma uzlīme iedalīs riepas skalā no "G" (sliktas) līdz "A" (vislabākās). Lai pārliecinātos, ka degvielas ietaupījums nebūs uz drošības vai trokšņa rēķina, vērtēti trīs parametri: degvielas patēriņa efektivitāte, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis. Riepu marķēšanai paredzēti trīs  parametri:
  •  degvielas patēriņš ir saistīts ar rites pretestību. Samazinot rites pretestību, riepa tērē mazāk benzīna;
  •  saķere uz slapjas ceļa virsmas ir viens no vissvarīgākajiem riepas drošuma rādītājiem. Riepām ar ļoti labu saķeri ir īsāks bremzēšanas ceļš lietū;
  •  riepas radītais ārējais troksnis izteikts viļņos: viens melns vilnis apzīmē viszemāko trokšņa līmeni, savukārt trīs viļņi − visaugstāko.
Izvēloties vislabākās ("A") riepas, patērētājs var samazināt tēriņus par degvielu līdz 9%, salīdzinot ar tirgū pieejamajām viszemākās kvalitātes ("G") riepām.Lūk, trīs piemēri.  Ja jums ir vidusmēra vieglā automašīna, ar kuru nobraucat 25 000 km gadā (10 000 km pilsētā, 15 000 km ārpus pilsētas), degvielas izmaksās gadā varat ietaupīt 170-230 eiro. Tā kā vislabākās kvalitātes riepas maksā dārgāk (par 240-320 eiro vairāk), tīrais ietaupījums būs otrajā gadā:100-140 eiro. Ja jums ir liela vieglā automašīna, kas patērē 10 l/100 km, un jūs gadā nobraucat daudz (10 000 km pa pilsētu un 25 000 km pa ātrgaitas šosejām), jūs par degvielu ietaupāt vairāk: 450 eiro gadā. Vislabākās riepas maksā dārgāk, līdz ar to jūs ietaupīsiet 210-130 eiro jau pirmajā gadā. Ja runa ir par furgonu, kādu izmanto transporta un piegādes firmas, un jūs nobraucat 40 000 km gadā (20 000 km pa pilsētu, 25 000 km ārpus pilsētas), par degvielu varat ietaupīt 290-360 eiro gadā.Pieskaitot 280-360 eiro papildu izmaksas par riepām, kritiskais punkts tiek sasniegts jau pirmajā gadā. Uz ko NEATTIECAS uzlīme? Uzlīme NAV kvalitātes zīme, tā neattiecas uz riepas vispārējās veiktspējas rādītājiem. Tā neaizstāj kvalitātes testus, ko veic specializētās laboratorijās, vai ražotāju un citu pušu (piem., auto asociāciju) sniegto informāciju, kur var būt izmantoti dažādi kvalitātes kritēriji. Tādā ziņā tā ir līdzīga veļas un trauku mazgājamo mašīnu energoefektivitātes uzlīmei, uz kuras ir norādīts, cik daudz elektrības mazgājamā mašīna vidēji izmanto gadā, taču uz tās nav norādītas īpašas papildu funkcijas, kādas varētu būt šai mazgājamai mašīnai. Piemēram, uz uzlīmes nav norādes M&S (dubļu un ziemas riepa), jo atbilstoši starptautiskai konvencijai tādai norādei jau ir jābūt uz riepas. Marķēšanas programmā var nebūt ietverti arī citi parametri, piemēram, akvaplanēšana un vadāmība līkumos, jo nav atzītu standarta testa metožu. Pienākums marķēt riepas neattiecas uz riepām, kuras ražotas pirms 2012. gada 1. jūlija. Tas nozīmē, ka noteiktu laiku patērētāji veikalos atradīs gan riepas ar uzlīmēm, gan bez tām. Tas būs tādēļ, lai dotu ražotājiem laiku samazināt vecos krājumus un sagatavoties jaunajai uzlīmju kārtībai. Minimālās prasības attiecībā uz riepu parametriem, piemēram, rites pretestība, saķere uz slapjas ceļa virsmas un ārējais rites troksnis, ir noteiktas citā ES regulā par tipa apstiprināšanas prasībām attiecībā uz mehānisko transportlīdzekļu un to sastāvdaļu vispārējo drošību. Piemēram, riepas, kuras atbilst degvielas patēriņa efektivitātes "G" klasei, pēc 2014. gada 1. novembra vairs nevarēs laist tirgū. Līdz 2018. gada 1. novembrim šo pasākumu attiecinās arī uz "F" klases riepām.