Pārskatīti kritēriji, pēc kuriem aprēķina atlīdzību par mūzikas atskaņošanu viesnīcu istabās
Konkurences padomes informācija
Biedrība “Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir vienīgā organizācija valstī, kurai ir Kultūras ministrijas izsniegta atļauja pārvaldīt izpildītāju un fonogrammu producentu mantiskās tiesības. Tādējādi tā ir vienīgā organizācija Latvijā, pie kuras var vērsties veikalu, viesnīcu, dažādu pakalpojumu sniedzēju pārstāvji un citas personas, lai iegūtu tiesības atskaņot fonogrammas veikalos, viesnīcās un citās vietās. Konkurences padome (KP) padziļinātā izpētē par LaIPA piemērotajiem kritērijiem atlīdzības maksas tarifu aprēķināšanai par mūzikas atskaņošanu viesnīcu istabās secināja, ka vairāki tarifu aprēķināšanas kārtībā piemērotie kritēriji nav uzskatāmi par pamatotiem un secināja, ka LaIPA atrodas dominējošā stāvoklī blakustiesību pārvaldīšanas tirgū…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Biedrība “Latvijas Izpildītāju un producentu apvienība” (LaIPA) ir vienīgā organizācija valstī, kurai ir Kultūras ministrijas izsniegta atļauja pārvaldīt izpildītāju un fonogrammu producentu mantiskās tiesības. Tādējādi tā ir vienīgā organizācija Latvijā, pie kuras var vērsties veikalu, viesnīcu, dažādu pakalpojumu sniedzēju pārstāvji un citas personas, lai iegūtu tiesības atskaņot fonogrammas veikalos, viesnīcās un citās vietās.
Konkurences padome (KP) padziļinātā izpētē par LaIPA piemērotajiem kritērijiem atlīdzības maksas tarifu aprēķināšanai par mūzikas atskaņošanu viesnīcu istabās secināja, ka vairāki tarifu aprēķināšanas kārtībā piemērotie kritēriji nav uzskatāmi par pamatotiem un secināja, ka LaIPA atrodas dominējošā stāvoklī blakustiesību pārvaldīšanas tirgū Latvijas teritorijā. Līdz ar to tai ir pienākums piemērot taisnīgus un pamatotus maksājumus saviem klientiem.
KP veica padziļinātu izpēti par LaIPA izstrādāto metodoloģiju “Publiskais izpildījums – Maksājamās atlīdzības lielumu noteikšanas pamatojums, ietekmējošie faktori un metodoloģija”. Kādas viesnīcas iesniegumā KP tika norādīts, ka atlīdzības maksas tarifa aprēķinam LaIPA lieto ekonomiskos rādītājus, kas, iesniedzēja ieskatā, neatbilst faktiskajai situācijai un neraksturo ekonomisko situāciju konkrētajā tirgus segmentā, proti, viesu izmitināšanas pakalpojumu nozarē. Iesniedzējs KP lūdza pārbaudīt, vai izpildītāju un fonogrammu producentus pārstāvošā organizācija, t.i., LaIPA, piemērojot tarifu, kuru pamatojošie kritēriji pirmšķietami nav uzskatāmi par objektīvi pamatotiem un nepieciešamiem, ļaunprātīgi neizmanto savu dominējošo stāvokli.
Padziļinātas izpētes ietvaros KP secināja, ka vairāki metodoloģijā iekļautie kritēriji nav uzskatāmi par pamatotiem atlīdzības maksas tarifa aprēķināšanai. Metodoloģija tika balstīta, piemēram, uz tādiem kritērijiem kā viesnīcu un restorānu nozares IKP, viesnīcai piešķirtā kategorija jeb zvaigznes, viena ceļotāja vidējie izdevumi.
KP ieskatā, šo kritēriju izmantošana aprēķinā nebija objektīvi pamatota, jo viesnīcas ieņēmumi nekādā veidā nav saistīti ar mūzikas “radīšanas” izmaksām vai mūzikas “patēriņu” viesnīcu istabās.
Tāpat ceļotāja izdevumi ir tieši atkarīgi no viesnīcas piedāvātajiem pakalpojumiem un viesnīcai piešķirtā kategorija jeb zvaigznes ir atkarīgas no veiktajiem ieguldījumiem viesnīcas infrastruktūrā. Šie kritēriji, KP ieskatā, nekādā veidā nav saistāmi ar mūzikas “radīšanas”, ieraksta atskaņošanas un citiem saistītajiem izdevumiem, līdz ar to tie ir uzskatāmi par nepamatotiem.
Prevencijas procedūras rezultātā LaIPA ņēma vērā KP aicinājumu un, sadarbojoties ar nozares asociāciju “Latvijas Viesnīcu un restorānu asociācija”, vienojās par pāreju uz jaunu, pamatotu atlīdzības maksas piemērošanas kārtību.
Kā norāda LaIPA, turpmāk maksājamās atlīdzības tarifu piemērošanai vairs netiks ņemta vērā naktsmītnes kategorija (klasifikācija) vai piedāvātā servisa līmenis, par pamatu ņemot naktsmītnei piešķirtās zvaigznes, bet gan naktsmītnes atrašanās vieta (ārpus valstspilsētām/valstspilsētās), ņemot vērā, ka valstspilsētās esošajām naktsmītnēm ir vidēji par 10% lielāks noslogojums kā citviet Latvijā (saskaņā ar CSP statistikas datiem).
Atgādinām, ka atlīdzība tiek iekasēta par mūzikas ierakstu izmantošanu publiskā izpildījuma vietā - viesnīcā, viesu namā un citās klientu apkalpošanai piemērotās telpās. Fona mūzika un deju mūzika ir mūzikas ierakstu izmantošana ar radio, televīzijas, CD un DVD, datora un citu ierīču vai atskaņošanas avotu starpniecību. LaIPA izsniegtā apliecība ir dokuments, kas apstiprina Autortiesību likumā un Autortiesību kolektīvā pārvaldījuma likumā paredzēto tiesību ievērošanu. Atlīdzība izpildītājiem un fonogrammu producentiem tiek maksāta par mūzikas ierakstu izmantošanu.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.