0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

TIESĪBASTIESU PRAKSEPastāvīgās dzīvesvietas un dzīvesvietas deklarācijas ietekme uz nodokļu maksāšanas pienākumu Latvijas Republikā

Pastāvīgās dzīvesvietas un dzīvesvietas deklarācijas ietekme uz nodokļu maksāšanas pienākumu Latvijas Republikā

  Augstākās tiesas  Senāta Administratīvo lietu departaments 12.decembrī atklātā tiesas sēdē izskatīja administratīvo lietu, kas ierosināta pēc J.K. pieteikuma par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) 2009.gada 16.septembra lēmuma atcelšanu, sakarā ar VID kasācijas sūdzību par Administratīvās apgabaltiesas 2012.gada 6.marta spriedumu. Situācijas apraksts Pieteicēja J.K. 2004.gada jūlijā devās uz Ziemeļīriju un līdz 2007.gada jūlijam strādāja Ziemeļīrijas uzņēmumā. Ziemeļīrijas uzņēmums no pieteicējai izmaksājamās darba algas ieturēja ienākuma nodokli un sociālās apdrošināšanas iemaksas. 2005.gada 18.jūnijā pieteicējai tika piešķirts Lielbritānijas nacionālās apdrošināšanas numurs un 2005.gada 30.septembrī pieteicēja noslēdza īres līgumu. VID veica pieteicējai iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) auditu par 2005. – 2007.gadu un konstatēja, ka…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

1 komentārs

Pierakstīties
Paziņot par
1 Komentārs
jaunākie
vecāki populārakie
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Teodors Zvirgzdiņš
teodors.z***@inbox.lv
11 gadi atpakaļ

VAI VIDā strādā tik nekompetenti juristi? Par ko viņiem maksā algu?

  Augstākās tiesas  Senāta Administratīvo lietu departaments 12.decembrī atklātā tiesas sēdē izskatīja administratīvo lietu, kas ierosināta pēc J.K. pieteikuma par Valsts ieņēmumu dienesta (VID) 2009.gada 16.septembra lēmuma atcelšanu, sakarā ar VID kasācijas sūdzību par Administratīvās apgabaltiesas 2012.gada 6.marta spriedumu.

Situācijas apraksts

Pieteicēja J.K. 2004.gada jūlijā devās uz Ziemeļīriju un līdz 2007.gada jūlijam strādāja Ziemeļīrijas uzņēmumā. Ziemeļīrijas uzņēmums no pieteicējai izmaksājamās darba algas ieturēja ienākuma nodokli un sociālās apdrošināšanas iemaksas. 2005.gada 18.jūnijā pieteicējai tika piešķirts Lielbritānijas nacionālās apdrošināšanas numurs un 2005.gada 30.septembrī pieteicēja noslēdza īres līgumu. VID veica pieteicējai iedzīvotāju ienākuma nodokļa (IIN) auditu par 2005. – 2007.gadu un konstatēja, ka pieteicēja nav maksājusi IIN par Ziemeļīrijā gūtajiem ienākumiem. VID atzina pieteicēju par Latvijas rezidentu, jo uzskatīja, ka pieteicējas ierastā mītnes zeme ir Latvija, pieteicēja te ir deklarējusi savu dzīvesvietu, audita periodā iegādājusies Latvijā nekustamo īpašumu, saņēmusi kredītu kredītiestādē un veikusi finansiāla rakstura operācijas. Pieteicēju ar Latviju saistīja arī ģimenes saites un 2007.gada jūlijā pieteicēja ir atgriezusies savā deklarētajā dzīvesvietā. Pieteicēja 2007.gada ienākumu deklarācijā, deklarējot ar nodokli apliekamos ienākumus, piemēroja gada neapliekamo minimumu, kas piemērojams tikai rezidentiem.

 Ar VID 2009.gada 16.septembra lēmumu pieteicējai papildu nomaksai budžetā aprēķināti Ls 5340,71, no tiem: IIN par 2006. un 2007.gadu Ls 3213,05, nokavējuma nauda Ls 521,13 un soda nauda Ls 1606,53. Vienlaikus pieteicējai samazināts deklarētais no budžeta atmaksājamais IIN par 2007.gadu Ls 106,21 apmērā un saistībā ar to aprēķināta soda nauda Ls 53,11.

 Pieteicēja iesniedza pieteikumu par administratīvā akta atcelšanu.

 Ko lēma tiesa?

  Ar Administratīvās rajona tiesas 2010.gada 17.novembra spriedumu pieteikums apmierināts.

Tiesa konstatēja, ka auditējamā periodā pieteicēja ir gan saglabājusi ekonomiska rakstura saikni ar Latviju, gan arī izveidojusi ekonomiska rakstura saiknes ar Lielbritāniju.

 Latvijas Republikas Valdības un Lielbritānijas un Ziemeļīrijas Apvienotās Karalistes Valdības Konvencijā par nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu attiecībā uz ienākuma un kapitāla pieauguma nodokļiem (turpmāk – Konvencijas) 4.panta otrās daļas „b” punkts minētajā situācijā par noteicošo kritēriju atzīst personas ierasto mītnes zemi.

Laikā no 2004.gada jūlija līdz 2007.gada jūlijam pieteicējai ir izveidojusies ekonomiska rakstura saikne ar Lielbritāniju, un šajā periodā nodokļu aprēķiniem Latvijā pieteicēja ir uzskatāma par nerezidentu.

Izskatot lietu apelācijas kārtībā, Administratīvā apgabaltiesa ar 2012.gada 6.marta spriedumu pieteikumu apmierināja un atcēla VID 2009.gada 16.septembra lēmumu. Tiesa pievienojās zemākas tiesu instances sprieduma argumentiem.

VID  iesniedzis kasācijas sūdzību par tiesas spriedumu. Tā pamatota ar  argumentiem, ka tiesa nav ņēmusi vērā Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3.panta pirmo daļu un 4.panta pirmo daļu. Pieteicējas deklarētā dzīvesvieta ir Rēzeknē un citu dzīvesvietas adresi Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes Iedzīvotāju reģistrā pieteicēja nav deklarējusi.

 Tiesa nepareizi piemērojusi Konvencijas 4.panta pirmajā daļā noteikto. Proti, tiesa nav ņēmusi vērā, ka atbilstoši minētajai normai jēdziens „līgumslēdzējas valsts rezidents” neiekļauj jebkuru personu, kas tiek aplikta ar nodokļiem šajā līgumslēdzējā valstī tikai un vienīgi par tās ienākumiem no šajā valstī esošajiem avotiem. Tiesa atstājusi bez ievērības arī faktu, ka pieteicēja 2007.gada jūlijā atgriezusies savā deklarētajā dzīvesvietā.

Senāta lēmums

Saskaņā ar likuma „Par iedzīvotāju ienākuma nodokli” 2.panta 1.punktuIIN maksā fiziskās personas, kas atbilstoši likumam „Par nodokļiem un nodevām” ir iekšzemes nodokļu maksātāji (rezidenti) un taksācijas periodā (kalendārajā gadā) ir guvuši ienākumus Latvijas Republikā un/vai ārvalstīs. Likuma „Par nodokļiem un nodevām” 14.panta otrās daļas 1.punkts noteic, ka nodokļu likumos fiziskā persona tiks uzskatīta par rezidentu, ja šīs personas pastāvīgā dzīvesvieta ir Latvijas Republikā. Tādējādi fiziskās personas, kuras pastāvīgi dzīvo Latvijā, bet strādā ārvalstīs, par gūto ienākumu maksā nodokli Latvijā. Saprotams, ka Latvijas nodokļa maksātājs ārvalstīs ir pakļauts arī šās valsts likumiem un tie var noteikt pienākumu maksāt nodokli par to pašu ienākumu (atzīt par rezidentu). Lai izvairītos no atbilstošo valsts tiesību aktu pārklāšanās un no tā izrietošajām nelabvēlīgajām sekām, valstis slēdz starptautiskus līgumus. Personas pastāvīgā dzīvesvieta ir nosakāma, ņemot vērā visus katrā konkrētā gadījumā pastāvošos faktiskos apstākļus. Te jāievēro personas profesionālās un personiskās saites attiecīgajā vietā un šo saišu ilgums. Personas personisko un profesionālo saišu novērtējuma ietvaros ir jāņem vērā visi nozīmīgie fakti: īpaši personas un tās ģimenes locekļu fiziskā klātbūtne, dzīvesvietas esība, profesionālo darbību veikšanas vieta un ar īpašumu saistīto interešu situācija. Izskatāmajā lietā tiesa ir vērtējusi lietā iesniegtos pierādījumus par pieteicējas faktisko dzīvesvietu, nodarbinātības vietu, ar īpašumiem saistītajām interesēm un šo saišu ilgumu. VID norādītajiem apstākļiem, ka pieteicējai bija deklarēta dzīvesvieta Latvijā un ka pieteicēja atgriezās Latvijā, nav izšķirošas nozīmes pieteicējas pastāvīgās dzīvesvietas noteikšanā. Dzīvesvietas deklarēšanas likuma 3.panta pirmā daļa definē dzīvesvietu par tādu, kurā persona būs sasniedzama tiesiskajās attiecībās ar valsti un pašvaldību. Sasniedzamība ir tiesiska prezumpcija, nevis fakts. Šāda prezumpcija ieviesta, lai atvieglotu valsts un pašvaldības darbību, lai būtu noteikta viena konkrēta adrese, uz kuru paziņotie dokumenti, būtu uzskatāmi par paziņotiem. Faktiski persona var arī deklarētajā dzīvesvietā nedzīvot, tomēr tam no likumu viedokļa nav nekādas nozīmes. Dzīvesvietas deklarācija ir tikai viens no apstākļiem, kurš ievērojams, noteicot personas pastāvīgo dzīvesvietu nodokļu likumu izpratnē. Tiesa šo apstākli ir vērtējusi.

Apstāklim, ka pieteicēja 2007.gada jūlijā atgriezās Latvijā, pašam par sevi nav ietekmes, nosakot pieteicējas pastāvīgo dzīvesvietu 2005. un 2006.gadā. Personu brīvas pārvietošanās iespēju kontekstā ir skaidrs, ka persona var un nereti arī maina savu uzturēšanās vietu. Pretēji kasācijas sūdzībā norādītajam, arī šo apstākli tiesa ir vērtējusi, un pamatoti secinājusi, ka vēlāka dzīvesvietas maiņa neietekmē apstākli, ka strīdus periodā pieteicējas ierastā mītnes zeme bija Lielbritānija.

Konvencijas, kas ir piemērojama izskatāmajā situācijā, 4.panta pirmā daļa noteic, ka Konvencijā jēdziens „Līgumslēdzējas Valsts rezidents” nozīmē jebkuru personu, kas saskaņā ar šīs valsts normatīvajiem aktiem ir pakļauta aplikšanai ar nodokļiem, pamatojoties uz viņas pastāvīgo dzīves vietu, rezidenci, faktiskās vadības atrašanās vietu, inkorporācijas vietu vai pēc jebkura līdzīga rakstura kritērija; šis jēdziens neiekļauj jebkuru personu, kas tiek aplikta ar nodokļiem šajā Līgumslēdzējā Valstī tikai un vienīgi par tās ienākumiem no šajā valstī esošiem avotiem vai par šajā valstī izvietotu kapitālu.

VID kasācijas sūdzībā norāda, ka tiesa nepareizi piemērojusi Konvencijas 4.panta pirmo daļu, jo nav ņēmusi vērā, ka atbilstoši minētajai normai par rezidentu nav atzīstama persona, kas tiek aplikta ar nodokļiem tikai par ienākumiem no valstī esošajiem avotiem vai valstī izvietotu kapitālu.

Senāts minētajam nepiekrīt un norāda, ka ir nepamatoti uzsvērt minēto normas daļu, neņemot vērā normas saturu kopumā. Atbilstoši interpretējot normu, secināms, ka par rezidentu atzīstama vienīgi tāda persona, kura tiek aplikta ar nodokļiem ne tikai sakarā ar ienākumiem no valstī esošajiem avotiem vai izvietota kapitāla, bet arī šajā valstī esošas pastāvīgas dzīves vietas, rezidences vai tamlīdzīga kritērija dēļ. Tiesa atzinusi, ka pieteicējai Lielbritānijā ir bijusi pastāvīga dzīves vieta. Turklāt, arī VID apstrīdētajā 2009.gada 16.septembra lēmumā vērtēja pieteicējas ierastās mītnes zemes kritēriju, kas paredzēts Konvencijas 4.panta otrajā daļā, bet tā piemērojama tikai gadījumā, ja fiziska persona pēc panta pirmās daļas atzīstama par abu līgumslēdzēju valstu rezidentu, t.i. atbilst pirmās daļas kritērijiem. Šis VID kasācijas sūdzībā paustais iebildums pēc būtības ir pretrunā iestādes lēmuma pamatojumam, kas ir neatbilstoši Administratīvā procesa likuma 150.panta otrajā daļā noteiktajam, ka iestāde var atsaukties tikai uz administratīvajā aktā ietvertu pamatojumu. Līdz ar to šis kasācijas sūdzības arguments ir nepamatots.

 Lietā nav būtiskas nozīmes VID atsaucei uz jēdziena „pastāvīgā (parastā) dzīvesvieta” izpratni Senāta 2010.gada 16.decembra spriedumā lietā Nr.SKA-730/2010, piemērojot Padomes 1971.gada 14.jūnija regulu Nr.1408/71. Gan regula, gan minētais spriedums attiecas uz pastāvīgās dzīvesvietas noteikšanu saistībā ar personas sociālajām garantijām, un nav pamata pieņemt, ka regulā lietotie jēdzieni ir identiski ar Konvencijā lietotajiem jēdzieniem nodokļu jomā. Pie līdzīgas atziņas Senāts nonācis arī iepriekš. Senāts 2010.gada 28.jūnija sprieduma lietā Nr.SKA-424/2010 10.punktā, skatot jautājumu par tiesībām uz sociālās apdrošināšanas pabalstu, secinājis, ka šo jautājumu risina regula Nr.1408/71, tādēļ lietā nav ņemama vērā Konvencijā lietota jēdziena izpratne.

Ievērojot minēto, Senāts nekonstatē pamatu apgabaltiesas sprieduma atcelšanai un   nosprieda atstāt negrozītu Administratīvās apgabaltiesas 2012.gada 6.marta spriedumu, bet VID kasācijas sūdzību noraidīt.

(Saīsināti pēc Lietas Nr. A42954809 SKA–538/2012)