0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAUIN normu piemērošana reprezentatīvā auto iegādes izdevumiem

UIN normu piemērošana reprezentatīvā auto iegādes izdevumiem

Valsts ieņēmumu dienests sniedzis uzziņu par uzņēmumu ienākuma nodokļa normu piemērošanu reprezentatīvā auto iegādes izdevumiem. Iesniedzēja pamatdarbība ir transporta ekspedīcijas pakalpojumu sniegšana un transportlīdzekļu iznomāšana. Iesniedzējs vēlas ņemt operatīvajā līzingā automašīnu BMW5, automašīnas vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa ir 119 579 EUR. Iesniedzējs automašīnu uzreiz iznomās klientam, tātad, Iesniedzēja ieskatā, tā tiks izmantota tikai saimnieciskajai darbībai. Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta trešās daļas 1.punkta b) apakšpunkta nosacījumiem, par priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumiem, kā izņēmums tiek minēts gadījums, kad automašīnu izmanto nomas pakalpojumu sniegšanai. Ņemot vērā šo normu un to, ka Iesniedzējs minēto automašīnu izmantos tikai iznomāšanai, Iesniedzējs atskaitīs priekšnodokli 100% apmērā par…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Valsts ieņēmumu dienests sniedzis uzziņu par uzņēmumu ienākuma nodokļa normu piemērošanu reprezentatīvā auto iegādes izdevumiem.

Iesniedzēja pamatdarbība ir transporta ekspedīcijas pakalpojumu sniegšana un transportlīdzekļu iznomāšana. Iesniedzējs vēlas ņemt operatīvajā līzingā automašīnu BMW5, automašīnas vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa ir 119 579 EUR. Iesniedzējs automašīnu uzreiz iznomās klientam, tātad, Iesniedzēja ieskatā, tā tiks izmantota tikai saimnieciskajai darbībai.

Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta trešās daļas 1.punkta b) apakšpunkta nosacījumiem, par priekšnodokļa atskaitīšanas ierobežojumiem, kā izņēmums tiek minēts gadījums, kad automašīnu izmanto nomas pakalpojumu sniegšanai.

Ņemot vērā šo normu un to, ka Iesniedzējs minēto automašīnu izmantos tikai iznomāšanai, Iesniedzējs atskaitīs priekšnodokli 100% apmērā par minētās automašīnas nomu un uzturēšanu.

Tā kā minētā automašīna tika izmantota tikai iznomāšanai, tad Iesniedzējs visus izdevumus, kas saistīti ar automašīnas nomu un uzturēšanu, pilnā apmērā uzskatīs kā saimnieciskās darbības izmaksas saskaņā ar Uzņēmumu ienākuma nodokļa likumu.

Iesniedzējs lūdz sniegt uzziņu, vai aprakstītajās situācijās Iesniedzējs rīkosies pareizi. Uzziņa Iesniedzējam nepieciešama pareizai likumdošanas piemērošanai Iesniedzēja grāmatvedības uzskaitē.

Attiecībā uz iesniegumā minēto 1.situāciju, VID paskaidro:

Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta 1.1daļā ir noteikts, ka no valsts budžeta maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis pilnībā nav atskaitāma nodokļa summa par:

1) tādas vieglās pasažieru automašīnas iegādi, nomu un importu, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, vai tādas kravas automašīnas ar pilnu masu līdz 3000 kilogramiem iegādi, nomu un importu, kas ir reģistrēta kā kravas furgons un kam ir vairāk nekā trīs sēdvietas (ieskaitot vadītāja sēdvietu), ja minēto automašīnu vērtība atbilst uzņēmumu ienākuma nodokli regulējošos normatīvajos aktos noteiktajai reprezentatīvā automobiļa vērtībai;

2) izmaksām, kas saistītas ar šīs daļas 1.punktā minēto automašīnu uzturēšanu (tai skaitā izmaksām par šādu automašīnu remontu un degvielas iegādi).

Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta otrā daļa nosaka, ka no valsts budžetā maksājamās nodokļa summas kā priekšnodoklis nav atskaitāmi 50 procenti no nodokļa par iegādātu, nomātu vai importētu vieglo pasažieru automašīnu, kuras sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas sēdvietas un kura nav neviena no šā panta 1.1 daļas 1.punktā minētajām automašīnām, kā arī ar šādas automašīnas uzturēšanu saistītās izmaksas, tai skaitā izmaksas par automašīnas remontu un degvielas iegādi.

Saskaņā ar Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100. panta trešās daļas 1. punkta “b” apakšpunktu, šā panta 1.1 un otrā daļa nav attiecināma uz gadījumiem, kad reģistrēts nodokļa maksātājs iegādājas, nomā vai importē automašīnu nomas pakalpojumu sniegšanai.

Atbilstoši Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta piektajai daļai, kā priekšnodoklis ir atskaitāma nodokļa rēķinos norādītā nodokļa summa par šā panta trešajā daļā minēto automašīnu degvielas iegādes izdevumiem, pamatojoties uz faktiski nobraukto kilometru skaitu un nepārsniedzot izgatavotājrūpnīcas norādīto pilsētas cikla degvielas patēriņa normu vairāk kā par 20 procentiem.

Izvērtējot Iesniedzēja iesniegumā ietverto faktu aprakstu, ir secināms, ja iegādātā vieglā pasažieru automašīna tiks izmantota tikai ar nodokli apliekamo darījumu nodrošināšanai, proti, nomas pakalpojumu sniegšanai, Iesniedzējs varēs atskaitīt priekšnodokli 100 procentu apmērā par automašīnas nomu un to uzturēšanu, ievērojot Pievienotās vērtības nodokļa likuma 100.panta piektās daļas noteiktos ierobežojumus.

Attiecībā uz iesniegumā minēto 2.situāciju, VID paskaidro:

Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 1.panta 17.punkts nosaka, ka reprezentatīvs automobilis ir automobilis, kura vērtība bez pievienotās vērtības nodokļa pārsniedz 50 000 euro un kurš ir:

1) vieglais automobilis, kura sēdvietu skaits, neskaitot vadītāja vietu, nepārsniedz astoņas vietas, izņemot operatīvo transportlīdzekli vai speciālo vieglo automobili (neatliekamā medicīniskā palīdzība, dzīvojamais automobilis vai katafalks, vieglais automobilis, kas speciāli aprīkots, lai pārvadātu riteņkrēslos sēdošās personas ar invaliditāti), vai jaunu vieglo automobili, ko pilnvarots automobiļu tirgotājs izmanto par demonstrācijas automobili;

2) kravas automobilis ar pilnu masu līdz 3000 kilogramiem, kas ir reģistrēts kā kravas furgons un kam ir vairāk nekā trīs sēdvietas (ieskaitot vadītāja sēdvietu), ja tas klasificēts par kravas automobili (N1 kategorija), bet pēc būtības ir vieglais automobilis (M1 kategorija).

Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 1.panta 20.punktā noteikts, ka uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma izpratnē saimnieciskā darbība ir darbība, kas vērsta uz preču ražošanu, darbu izpildi, tirdzniecību, pakalpojumu sniegšanu vai cita veida darbību par atlīdzību.

Atbilstoši Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma 8.panta otrās daļas 8.punktam, pie izdevumiem, kas nav saistīti ar saimniecisko darbību, pieskaita visus izdevumus, kas tieši nav saistīti ar nodokļa maksātāja saimniecisko darbību, tai skaitā izdevumus, kas saistīti ar reprezentatīvu automobili (saskaņā ar šā panta astoto daļu).

Saskaņā ar Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra noteikumu Nr.677 “Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi” 63.punktu, Uzņēmumu ienākuma nodokļa  likuma 8. panta otrās daļas 8.punktu nepiemēro nodokļa maksātājiem, kuru komercdarbība ir vieglā pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšana un kuriem šīs komercdarbības ieņēmumi veido ne mazāk kā 90 procentus no apgrozījuma. Ar ieņēmumiem no vieglā pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšanas šā punkta izpratnē saprot ieņēmumu summu, ko veido ieņēmumi no vieglā pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšanas, ieņēmumi, kas gūti no to papildu pakalpojumu sniegšanas, kuri ir tieši saistīti ar vieglā pasažieru autotransporta nomu, kā arī ieņēmumi no vieglā pasažieru autotransporta kā nomas objekta atsavināšanas.

Tādējādi, atbilstoši Iesniedzēja iesniegumā ietverto faktu aprakstam, ir secināms, ja Iesniedzēja ieņēmumi no vieglā pasažieru autotransporta nomas pakalpojumu sniegšanas veidos ne mazāk kā 90 procentus no apgrozījuma, tad izdevumus, kas saistīti ar iesniegumā minētās automašīnas nomu un uzturēšanu, Iesniedzējs varēs pieskaitīt pie izdevumiem, kas tieši ir saistīti ar Iesniedzēja saimniecisko darbību. 

Atbilstoši Administratīvā procesa likuma 101.panta ceturtajai daļai uzziņu var apstrīdēt augstākā iestādē. Ja augstākas iestādes nav vai tā ir Ministru kabinets, tad uzziņa nav apstrīdama. Tā nav pārsūdzama tiesā. Saskaņā ar Administratīvā procesa likuma 1.panta otro daļu augstāka iestāde ir tiesību subjekts, tā struktūrvienība vai amatpersona, kas hierarhiskā kārtībā var dot rīkojumu iestādei vai atcelt tās lēmumu. Ņemot vērā to, ka Valsts ieņēmumu dienestam attiecībā uz uzziņu apstrīdēšanu nav augstākas iestādes, šī uzziņa nav apstrīdama un pārsūdzama.