Valdība aktualizē transfertcenu metodi – peļņas sadalīšanu
Ikars Kubliņš, BilancePLZ, pēc MK materiāliem
Valdība 18. februāra sēdē pieņēmusi grozījumus Ministru kabineta 2017.gada 14.novembra noteikumos Nr.677 “Uzņēmumu ienākuma nodokļa likuma normu piemērošanas noteikumi””, ar ko Latvijas tiesiskajā regulējumā tiek iestrādāta pasaules valstu jaunākā prakse vienas no transfertcenu metodēm - peļņas sadalīšanas - piemērošanā. Noteikumu grozījumi nosaka: Peļņas sadalīšanas metodes būtību. Noteikumu projektā ietvertajā UIN noteikumu 17.punktā paredzēts, ka peļņas sadalīšanas metode ir tirgus cenas noteikšanas metode, atbilstoši kurai tiek noteikta starp saistītajām personām sadalāmā kontrolētā darījuma peļņa, un pēc tās noteikšanas, minētā peļņa tiek sadalīta starp saistītajām personām, balstoties uz ekonomiski pamatotu faktoru. Ekonomiski pamatotiem…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Noteikumu projektā ietvertajā UIN noteikumu 17.punktā paredzēts, ka peļņas sadalīšanas metode ir tirgus cenas noteikšanas metode, atbilstoši kurai tiek noteikta starp saistītajām personām sadalāmā kontrolētā darījuma peļņa, un pēc tās noteikšanas, minētā peļņa tiek sadalīta starp saistītajām personām, balstoties uz ekonomiski pamatotu faktoru. Ekonomiski pamatotiem faktoriem izvirzāmās prasības ietvertas Noteikumu projektā atrunātajā UIN noteikumu 17.5 un 17.6 punktā. Tās paredz, ka šiem faktoriem jābūt pārbaudāmiem, pamatotiem ar iekšējiem vai ārējiem salīdzināmiem datiem, kā arī neatkarīgiem no transfertcenu politikas un balstītiem uz objektīviem datiem (piemēram, pārdošanas apjoms līdzīgos apstākļos neatkarīgām personām), nevis uz datiem, kas attiecas uz saistītu personu atlīdzību saistībā ar kontrolētiem darījumiem (piemēram, pārdošanas apjoms saistītām personām).
2. Gadījumus, kad peļņas sadales metode var tikt atzīta par visatbilstošāko transfertcenu metodi konkrētajai situācijai.
Lai peļņas sadalīšanas metode tiktu atzīta par visatbilstošāko metodi konkrētajai situācijai, jāizpildās vismaz vienam no šādiem nosacījumiem:
abas kontrolētā darījuma puses saistībā ar šo darījumu veic unikālu un vērtīgu ieguldījumu;
saistītās personas īsteno savstarpēji augsti integrētu saimnieciskās darbības modeli;
abas kontrolēta darījuma puses kopīgi uzņemas būtiskus ekonomiskus riskus vai šo pušu uzņemtie būtiskie ekonomiskie riski ir savstarpēji cieši saistīti.
Jāņem vērā, ka iepriekšminētie nosacījumi parasti neizpildās un peļņas sadalīšanas metode netiek atzīta par visatbilstošāko metodi konkrētajai situācijai, ja viena no kontrolētā darījuma pusēm veic tikai vienkāršas funkcijas, vai arī neuzņemas būtiskus ekonomiskus riskus.
Peļņas sadalīšanas procesam jābūt konsekventam ar attiecīgā kontrolētā darījuma funkcionālo analīzi, jābūt izmērāmam uzticamā veidā, kā arī jāatbilst citiem noteikumu projektā ietvertajiem kritērijiem. Tam ir ekonomiski pamatoti jānodrošina peļņas sadali starp saistītajām personām tādā veidā, kā salīdzināmā situācijā peļņu būtu sadalījušas neatkarīgas personas.
4. Peļņas sadalīšanas faktoru piemērus
Noteikumu projektā ir ietverts peļņas sadalīšanas faktoru saraksts:
aktīvu vai kapitāla vērtība. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad aktīvi vai kapitāls ir galvenais faktors vērtības radīšanā;
pamatdarbības izdevumi. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad vērtība tiek radīta galvenokārt ar saistīto personu saimnieciskās darbības aktivitāti;
pārdoto preču izmaksas. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad vērtība tiek radīta galvenokārt ar saistīto personu ražošanas aktivitāti;
izpētes un attīstības izmaksas. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad izpēte un attīstība ir galvenais vērtības radīšanas faktors;
pārdošanas apjoms. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad pārdošanas apjoms liecina par saistītās personas ieguldījumu kopējā starptautiskās uzņēmumu grupas peļņā;
darbinieku, kas veic galvenās funkcijas, kas rada vērtību, atalgojums. Šāds peļņas sadalīšanas faktors varētu būt atbilstošs, piemēram, situācijā, kad vērtība tiek radīta, galvenokārt pamatojoties uz darbinieku zināšanām un iemaņām.
Ņemot vērā katra konkrētā gadījuma faktus un apstākļus, ja tas ir ekonomiski pamatoti, var tikt izmantoti arī noteikumu projektā neminētie peļņas sadalīšanas faktori.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.