0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAValdība pieņem jaunus noteikumus par paziņojumiem par fiziskām personām izmaksātajām summām

Valdība pieņem jaunus noteikumus par paziņojumiem par fiziskām personām izmaksātajām summām

Ikars Kubliņš, BilancePLZ, pēc MK dokumentiem

Valdība 7. septembrī pieņēmusi jaunus Ministru kabineta noteikumus "Noteikumi par paziņojumā par fiziskajai personai izmaksātajām summām iekļaujamo informāciju". Noteikumi paredz, ka turpmāk Ministru kabinets vairs nenoteiks paziņojuma par fiziskajām personām izmaksātajām summām veidlapas formu, ienākuma veida kodus un papildu atvieglojuma kodus, bet noteiks tikai paziņojumā iekļaujamo informāciju. Jaunajos noteikumos paziņojumā iekļaujamā informācija un paziņojuma iesniegšanas kārtība netiek mainīta. Arī Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, kurā paziņojumu sniedzējiem ir pienākums iesniegt paziņojumu, veidlapas forma (kur redzama iekļaujamā informācija) un iekļaujamās informācijas saraksts netiek mainīts. Noteikumi paredz, ka paziņojumā…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

9 € / mēnesī*

Pirmās 15 dienas bez maksas

Abonēt

*Abonements tiek atjaunots automātiski, līdz izvēlaties to pārtraukt
 Esi BilancePLZ abonents?
Pieslēgties

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus

Photo credit: kenteegardin on Visual Hunt / CC BY-SA

Valdība 7. septembrī pieņēmusi jaunus Ministru kabineta noteikumus “Noteikumi par paziņojumā par fiziskajai personai izmaksātajām summām iekļaujamo informāciju”.

Noteikumi paredz, ka turpmāk Ministru kabinets vairs nenoteiks paziņojuma par fiziskajām personām izmaksātajām summām veidlapas formu, ienākuma veida kodus un papildu atvieglojuma kodus, bet noteiks tikai paziņojumā iekļaujamo informāciju.

Jaunajos noteikumos paziņojumā iekļaujamā informācija un paziņojuma iesniegšanas kārtība netiek mainīta. Arī Valsts ieņēmumu dienesta Elektroniskās deklarēšanas sistēmā, kurā paziņojumu sniedzējiem ir pienākums iesniegt paziņojumu, veidlapas forma (kur redzama iekļaujamā informācija) un iekļaujamās informācijas saraksts netiek mainīts.

Noteikumi paredz, ka paziņojumā jāiekļauj šādu informāciju:

  • taksācijas periods;
  • ienākuma izmaksātājs – juridiskās personas nosaukums un reģistrācijas numurs vai fiziskās personas vārds, uzvārds un personas kods;
  • ienākuma saņēmējs – vārds, uzvārds un personas kods;
  • ienākuma (tai skaitā neapliekamā ienākuma) veida kods atbilstoši normatīvajos aktos iedzīvotāju ienākuma nodokļa jomā noteiktajiem ienākumu veidiem un to izmaksas kārtībai;
  • ienākuma gūšanas periods;
  • ienākuma izmaksas mēnesis;
  • ieņēmumu apmērs;
  • neapliekamā ienākuma apmērs;
  • piemērotā Valsts ieņēmumu dienesta prognozētā mēneša neapliekamā minimuma vai nodokļu maksātāja prognozētā mēneša neapliekamā minimuma kopējais apmērs;
  • piemērotā atvieglojuma par apgādājamiem apmērs;
  • piemērotā papildu atvieglojuma veida kods un apmērs atbilstoši normatīvajos aktos iedzīvotāju ienākuma nodokļa jomā noteiktajiem papildu atvieglojuma veidiem, apmēriem un to piemērošanas kārtībai;
  • attaisnoto izdevumu apmērs:

valsts sociālās apdrošināšanas obligātās iemaksas;

iemaksas privātajos pensiju fondos;

dzīvības apdrošināšanas (ar līdzekļu uzkrāšanu) prēmiju summas;

dzīvības apdrošināšanas (bez līdzekļu uzkrāšanas), veselības vai nelaimes gadījumu apdrošināšanas prēmiju summas;

citi izdevumi;

  • ienākums, no kura aprēķināts nodoklis;
  • ieturētais nodoklis.

Vienlaikus netiek vairs noteiktas divas dažādas veidlapas, kur vienu ienākuma izmaksātājs sniedz Valsts ieņēmuma dienestam, bet otru – ienākuma saņēmējam pēc pieprasījuma, jo tās informācijas saturs ir vienlīdzīgs, bet atšķirīgs ir tikai izkārtojums.

Atteikšanās no Ministru kabineta noteikumu projektā apstiprinātas veidlapas nenozīmē, ka ienākuma izmaksātājs arī turpmāk nevarēs izmantot iepriekšējā formāta veidlapas.

Tādējādi, lai jaunajiem darba devējiem vai citiem paziņojuma sniedzējiem samazinātu patērējamo laiku un resursus  izsniedzamās informācijas veidlapas sagatavošanai (piemēram, kad nodokļu maksātājs pieprasa paziņojumu par saviem ienākumiem), Valsts ieņēmumu dienests informatīviem nolūkiem publicēs savā publiskajā tīmekļvietnē iespējamo veidlapu.

Ienākumu veidu un atvieglojumu veidu kodu sarakstu izstrādās, aktualizēs un publiskos Valsts ieņēmumu dienests (publiskos dienesta mājaslapā ne vēlāk kā 60 dienas pirms normatīvajos aktos iedzīvotāju ienākuma nodokļa jomā noteiktā paziņojuma iesniegšanas termiņa).

Ienākumu veidiem ir piešķirti ciparu kodi, kas sagrupēti ar šādiem sākuma cipariem:

“10” – apliekams ienākums (ietur izmaksas vietā), piemēram, darba alga;

“20” – apliekams ienākums (neietur izmaksas vietā), piemēram, samazinātu aizdevuma procentu maksājumu radītais ienākums, reģistrētas saimnieciskās darbības ienākums;

“30” – neapliekams ienākums, piemēram, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras izmaksātie pabalsti un atlīdzības, akciju pirkuma tiesību īstenošanas rezultātā gūtais ar algas nodokli neapliekamais ienākums;

“40” – likumā noteikto normu ietvaros neapliekams ienākums, piemēram konkursos un sacensībās saņemtās mantiskās un naudas balvas (prēmijas), attālinātā darba izdevumu kompensācijas.

Jaunos noteikumus būs jāpiemēro paziņojumiem, kas sniedzami, sākot ar 2022. gada 1. janvāri, par pilnu 2021. gadu un par turpmākajiem taksācijas periodiem .

Kļūda rakstā? Iezīmējiet tekstu un spiediet Ctrl+Enter, lai nosūtītu labojamo teksta fragmentu redaktoram!

Pareizrakstības kļūdas ziņojums

Redaktoriem tiks nosūtīts šāds teksts: