0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMIBJP RAKSTICīņā ar korupciju uzņēmējiem jābūt aktīvākiem

Cīņā ar korupciju uzņēmējiem jābūt aktīvākiem

Ikars Kubliņš

Ja vēl pirms desmit gadiem viens no galvenajiem iekšzemes tematiem bija korupcija, tad patlaban par to runājam krietni mazāk. Vai Latvijā korupcija vairs nav aktuāla, vai to aizsegušas citas, vēl akūtākas problēmas? Ko liecina Transparency International publicētie „Korupcijas uztveres indekss 2023” Latvijas rezultāti? Kur mūsdienās meklējamas galvenās korupcijas izpausmes jomas un kas būtu darāms normatīvā regulējuma sakārtošanā un piemērošanā, lai korupciju būtu iespējams apkarot vēl efektīvāk? Par šiem jautājumiem sarunājamies ar Inesi Tauriņu, Sabiedrības par atklātību – Delna direktori.  Kā laika gaitā mainījusies korupcija Latvijā? Ko ļauj secināt…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCES JURIDISKIE PADOMI par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BJP abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Ja vēl pirms desmit gadiem viens no galvenajiem iekšzemes tematiem bija korupcija, tad patlaban par to runājam krietni mazāk. Vai Latvijā korupcija vairs nav aktuāla, vai to aizsegušas citas, vēl akūtākas problēmas? Ko liecina Transparency International publicētie „Korupcijas uztveres indekss 2023” Latvijas rezultāti? Kur mūsdienās meklējamas galvenās korupcijas izpausmes jomas un kas būtu darāms normatīvā regulējuma sakārtošanā un piemērošanā, lai korupciju būtu iespējams apkarot vēl efektīvāk? Par šiem jautājumiem sarunājamies ar Inesi Tauriņu, Sabiedrības par atklātību – Delna direktori. 

Kā laika gaitā mainījusies korupcija Latvijā? Ko ļauj secināt ilggadējie novērojumi, kādas ir tendences? Jaunākais pretkorupcijas indekss, šķiet, rāda visai cienījamu ainu – esam apmēram Eiropas Savienības (ES) vidusdaļā, punktu skaita ziņā arī gandrīz Eiropas vidējais rādītājs. Daudz labāks sniegums nekā ekonomikas rādītājos!
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Ilgtermiņā vērtējot, redzam, ka progress ir lēns un stabils. No vienas puses, tā ir labā ziņa, ka progress vispār ir. Maz ir valstu, kurām rezultāti uzlabojas, un ir gana daudz Eiropas valstu, kurām rezultāti pēdējo desmit gadu laikā būtiski kritušies. Piemēram, Polijai punktu skaits samazinājies par septiņiem punktiem desmit gadu laikā. No otras puses, salīdzinot sevi ar kaimiņiem – lietuviešiem un igauņiem – redzam, ka iespējams sasniegt arī daudz vairāk, īpaši Igaunijas gadījumā. Igaunijas rezultāts ir par 16 punktiem augstāks nekā Latvijas, kas ir ļoti ievērojams atrāviens. Mums to pārskatāmā nākotnē nesasniegt. Ar Lietuvu mūsu rezultāts ir daudz tuvāks – atpaliekam tikai par punktu, un arī vēsturiskā dinamika ir līdzīga. Taču progress ir par lēnu kaut vai tāpēc, ka mūsu Nacionālajā attīstības plānā nospraustos mērķus nespēsim sasniegt, jo tad 2024. gada indeksā būtu jāiegūst 64 punktiem – par četriem vairāk nekā patlaban.

Indeksa aprakstošajā daļā norādīts, ka nopietnas problēmas ar korupciju valstī ir tad, ja tā ieguvusi mazāk par 50 punktiem. No tā var secināt, ka nopietnas problēmas ar korupciju Latvijā vairs nepastāv? 

Jā, psiholoģiskā robeža – 60 punkti – ir sasniegta, kas ļauj justies mierīgāk. Šo atšķirību varam manīt arī praksē – Latvijā vairs nav tā situācija, kas bija pirms divdesmit gadiem, kad korupcija bija klātesoša ikdienas dzīvē. Mēs vairs nedodam „piecīšus” ceļu policistiem, nesniedzam papildu „motivāciju” ierēdņiem par ātrāku pases izgatavošanu un tamlīdzīgi. Veselības aprūpes nozarē „aploksnes” gan pilnībā vēl nav izdevies izskaust, tomēr šī tradīcija ir krietni mazinājusies, un pašas slimnīcas cenšas izglītot gan savus darbiniekus, gan pacientus, ka nekādi papildu maksājumi vai dāvanas nav pieļaujamas. 

Tātad „mazās”, ikdienas korupcijas jomā situācija ir krietni uzlabojusies. Bet, ja runājam par augstākā līmeņa korupciju, tad pirms padsmit gadiem tā tika asociēta ar trim oligarhiem, no kuriem viens tagad ir notiesāts pirmajā instancē, otrs atrodas Saeimā, trešais reizēm tiek pieminēts saistībā ar kādiem vēja enerģijas vai transporta pārvadājumu biznesiem. Tajā pat laikā interesentu lokā izskan vairāki citi vārdi, no kuriem daži pēdējā laikā arī tikuši notiesāti. Taču mēs nezinām, vai tā nav tikai aisberga redzamā daļa. Vai augsta līmeņa korupcijas seja Latvijā kļuvusi miglaināka, grūtāk saskatāma? Vai tas nozīmē, ka šī korupcija objektīvi kļuvusi vājāka un tai vairs nav tāda līmeņa ietekmes uz valsti un politisko lēmumu pieņemšanu, vai varbūt tieši otrādi? 

Valsts nozagšanas līmenī korupcija Latvijā visdrīzāk vairs nepastāv. Ir daudz darīts, lai tās ietekmi mazinātu. Bieži – starptautiskā spiediena dēļ. Viena no būtiskākajām pēdējā laika rekomendācijām, kas nebija ieviesta, bet tagad palēnām tas notiek, ir lobēšanas jeb Interešu pārstāvības atklātības likums. Protams, lai gan likums ir pieņemts, vēl garš ceļš ejams, lai to iedzīvinātu. Arī šī piemēra sakarā redzams, ka oligarhu ietekme vairs nebūs iespējama tāda, kāda tā bija pirms padsmit gadiem. 

Vai šis butaforiskais likums, kurā pat nav paredzēti nekādi sodi par tā neievērošanu, nav tieši pretējs piemērs, kas apliecina, ka koruptīvo saišu ietekme aizvien ir spēcīga, jo nav ļāvusi pieņemt praktiski jēdzīgu likumu?
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Jautājums, vai vēlamies dzīvot valstī, kas ir orientēta uz represijām un sodiem, vai tādā, kurā tiek motivēta pozitīva rīcība. Jā, likumā nav paredzēti sodi, taču tas motivē pozitīvo rīcību. Profesionālie lobētāji vēlas veikt savu darbu godprātīgi, atklāti un regulētā vidē. Likums rada iespēju viņiem identificēt sevi kā interešu pārstāvjus. Vienlaikus, sekojot likumdošanas procesam, varēsim redzēt arī, kuri ir tie, kas reģistrā neparādās – tātad, kuri varētu būt negodprātīgie lobētāji. Patiesībā Interešu pārstāvības atklātības likums mums ir viens no šāda veida labākajiem likumiem Eiropā. Citur tie ir krietni sarežģītāki, savukārt, piemēram, Lietuvā ilgu laiku lobētāju sarakstā netika iekļautas nevalstiskās organizācijas. Iedomājieties – piemēram, elektronisko cigarešu ražotāji nodibina asociāciju...

Vai viens no galvenajiem koruptīvo darījumu perēkļiem Latvijā patlaban ir publiskie iepirkumi? Vai tas, ka faktiski neviens liels iepirkums nav noritējis sekmīgi – bez skandāliem, kavējumiem, līdzekļu pārtērēšanu, nekvalitatīvu rezultātu, ES finansējuma zaudēšanas riskiem – ir saistīts ar korupcijas klātbūtni, vai tās ir vienkārši neizdarības?

Korupcija ir sev uzticētās varas izmantošana personīga labuma gūšanai. Vai tajā vienmēr iesaistīts kāds motivējošs maksājums no malas, vai tā ir bezdarbība – var būt dažādi. Taču publiskie iepirkumi - te patiešām varētu slēpties būtisks korupcijas perēklis, jo tur ir nauda, un kur ir nauda, tur – korupcija. Īpaši izteikts šis risks varētu būt pašvaldību līmenī, kur ir vājāka kontrole, un par to liecina arī Korupcijas novēršanas un apkarošanas biroja pagājušā gada biežās vizītes pašvaldībās. Skaidrs, ka ir vairāki uzņēmēji, kuriem patīk organizēt savu biznesu negodprātīgā veidā, sarunājot vai kā citādi ietekmējot lēmumu pieņemšanu iepirkumos. Vienlaikus ir daudz godprātīgu uzņēmēju, kuri ir teikuši, ka nemaz nemēģina piedalīties publiskajos iepirkumos, jo zina, ka tāpat konkursā uzvarēs kāds sarunātais pretendents, iesniedzot nepamatoti zemu cenu, kuru pēc tam likumā atļautajās robežās strauji palielinās. Pašvaldību līmenī redzam šādus piemērus. Nesen kādā pašvaldībā tika noslēgts līgums par būvniecības darbiem apmēram 400 000 eiro vērtībā, bet jau pēc dažām nedēļām tika būtiski mainīts pasūtījuma apjoms, kas ļāva palielināt summu par 49%. Rodas jautājums, cik godīgs bijis šis iepirkums no pašvaldības puses, ja tiek veiktas šādas izmaiņas nebūt ne sarežģītā būvobjektā. 

Kāpēc normatīvais regulējums ko tādu pieļauj? 

Lūk, pieļauj! 

Tad jāsāk ar normatīvā regulējuma maiņu, Publisko iepirkumu likuma grozījumiem. 

Šādos gadījumos mēdz atrast dažādas atrunas un „skaidrojumus” – sākot darbus, nevarēja paredzēt, ka atklāsies tādas problēmas... Pasūtītājs, ņemot vērā radušos apstākļus, var mainīt nosacījumus un tā tālāk. 

To varētu pārbaudīt kvalificēts speciālists – ja tiešām negaidīti atklājies, ka būvei, piemēram, izpuvuši pamati, kas pirms tam nebija zināms, tā ir viena situācija, bet, ja nekāda dabā konstatējama pamatojuma tāmes pieaugumam nav – pavisam cita situācija. 

Diemžēl vērojams ne tikai politiskās, bet arī administratīvās gribas trūkums šādus gadījumus pētīt, pārbaudīt, kontrolēt – gan vadītāju, gan vidējā līmeņa izpildītāju vidū. 

Savādi, jo parasti mūsu ierēdņiem tieši pārmet pārlieku lielu vēlmi visu kontrolēt un pārbaudīt... Kāpēc tas netiek darīts tur, kur patiešām būtu nepieciešams?

Viņiem acīmredzot šķiet, ka jau dara visu nepieciešamo. Skaidrs, ka pārbaudīt katru atsevišķo gadījumu ir laikietilpīgi. Būtu jāiemācās efektīvi izmantot iestāžu rīcībā esošos datus dažādu risku identificēšanai. 

Tā būtu lielo datu analīze, kas ļautu pārredzēt visu laukumu gudri un efektīvi. Taču, ja acu priekšā pat bez datorsistēmu automatizētās palīdzības „izlec” kāds acīmredzami kliedzošs precedents, kāpēc gan nepārbaudīt vismaz to? Saprotu, ka viens no Delnas priekšlikumiem ir sniegt iespējas arī trešajām personām iesniegt sūdzību Iepirkumu uzraudzības birojam. Tad tie paši uzņēmēji, kas tagad saka: „Mēs vispār nepiedalīsimies iepirkumā!”, lai labāk iesniedz sūdzību.
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Protams, šādas iespējas paredzēšana likumā tiešām varētu radīt problēmas plānoto darbu izpildē, jo varētu sarasties arī negodprātīgi sūdzību iesniedzēji. Tāpēc mūsu priekšlikums ir radīt sistēmu, kurā Iepirkumu uzraudzības birojs var saņemt trešo pušu informāciju un tad veikt tās pārbaudi, kas neuzliek pienākumu iepirkumu uzreiz apturēt vai anulēt tā rezultātus. To var darīt tad, ja informācija izrādās pamatota. Otra lieta, kuru cenšamies attīstīt sadarbībā ar pašvaldībām – pilsoniskās uzraudzības ieviešana publisko iepirkumu procesā. Iespējams modelis, kad kāda trešā puse, piemēram, biedrība, sadarbojas ar pašvaldību iepirkumu uzraudzībā. Patlaban sarunas veicam ar Liepājas valsts­pilsētas un Ķekavas novadu pašvaldībām par šāda integritātes pakta slēgšanu, lai uzraudzītu konkrētu iepirkumu, pārbaudītu tā godprātīgu norisi un atbilstību sabiedrības interesēm. Skaidrs, ka šādu uzraudzību iespējams veikt tikai par atsevišķiem, lielākajiem konkursiem, taču tas ir vēl viens instruments, kā veidot izpratni par to, kā jāfunkcionē publiskajiem iepirkumiem. Reizēm saskaramies ar pašvaldību bažām par šādu kontroli un neizpratni par tās sniegtajām potenciālajām iespējām ietaupīt finanšu līdzekļus. Piemēram, Ogres pašvaldība to neizprot, kamēr Ķekavas – izprot. Sadarboties šādā uzraudzībā vai nē, protams, ir pašvaldības brīva izvēle.

Kā vērtējat KNAB darbu? Delna norāda, ka „nav vērojams, ka KNAB būtu galvenais balsts cīņā ar korupciju”. Kas par to liecina un kāpēc tā?

KNAB nosaukumā pirmais vārds ir „novēršana”. Mūsdienās šo novēršanu jeb prevenciju iespējams pamanīt tad, ja iestāde aktīvi stāsta sabiedrībai, ko tā dara un darīs. KNAB neizmantotā iespēja ir tieši vadītāja neparādīšanās medijos, neatsaucība žurnālistiem, tikai rakstisku atbilžu sniegšana. 

Kā KNAB priekšnieka Jēkaba Straumes biežāka parādīšanās medijos varētu līdzēt korupcijas novēršanā? 

Tas ir saistīts ar nesodāmības sajūtu. Vai mēs publiski gana plaši un skaļi runājam, ka par korupciju sodīsim?

Bet galvenais – vai tikai runājam, vai arī reāli sodām.

Tā ir otra KNAB funkciju daļa – korupcijas apkarošana. Taču pirmajā etapā ir svarīgi arī tas, lai cilvēkiem, kuri zina par korupcijas noziegumiem, būtu drosme ziņot par korupciju savā darbavietā. Tam ļoti svarīgs ir KNAB publiskais tēls, uzticamība. Jā, KNAB ir nodrošinājis iespēju iesniegt anonīmus ziņojumus, tomēr, vai kopējais iestādes tēls sabiedrībā ir „spēcīga tiesībaizsardzības iestāde, kurai var uzticēties”? Pašu KNAB pirms pāris nedēļām publicētie socioloģiskie dati rāda, ka šis tēls varētu būt krietni labāks. 

Tomēr, runājot par otro etapu – soda neizbēgamību, statistika liecina, ka KNAB līdz tiesai novesto lietu skaits ir ļoti neliels, un notiesājošo spriedumu ir vēl mazāk. Kā lai esošie un potenciālie korumpanti jūt soda neizbēgamību šādā situācijā?
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Viens no iemesliem noteikti ir pierādījumu trūkums, bet iegūt vairāk pierādījumu KNAB varētu palīdzēt tas, ko minēju iepriekš – lielāka sabiedrības uzticība, aktīvāka trauksmes cēlēju darbība. No malas uzzināt par korupciju ir ļoti grūti. Nevaru nepiekrist – lietas un notiesājoši spriedumi, protams, ir par maz. Turklāt ir zināms, ka vairākas no lietām, saistībā ar kurām KNAB veica kratīšanas pašvaldībās, ir iniciējis nevis pats KNAB, bet Eiropas Prokuratūra. Par kādu no šīm lietām KNAB rīcībā jau bija informācija, taču acīmredzot viņi vēl nebija paspējuši neko pasākt... Turklāt KNAB kapacitāte pirms vairākiem gadiem tika būtiski stiprināta – gan atalgojums, gan personāls, gan materiāltehniskie līdzekļi, datu bāzes, kā arī analītikas daļa. Taču rezultāts izpaliek. Jautājums – kāpēc? Protams, lietu izmeklēšana ir ilgs process, taču – cik ilgs? Desmit gadi?

Interesanti, ka viens no Korupcijas uztveres indeksa summārajiem kritērijiem – Bertelsmana fonda Transformācijas indekss, kas saistīts tieši ar sodu piemērošanu valsts amatpersonām par korupcijas noziegumiem, mums pērn pieaudzis par 4 punktiem. Vai tas ir tikai efekts, ko varētu būt radījusi Rimšēviča lieta?

Iespējams, taču precīzi pateikt, tieši kuru lietu dēļ šis rādītājs ir uzlabojies, nevaram, jo mums nav pieejas šiem datiem. Lai redzētu pētnieku analīzi par Latviju, uz ko balstīts šis vērtējums, būtu nepieciešama pētījuma pilnā versija, kas vai nu nav pieejama vai maksā ļoti dārgi. 

Kā varam zināt, cik nopietnu šie starptautisko pētījumu autori iedziļinās katras konkrētās valsts situācijas specifikā, un vai gala vērtējums reizēm nav visai aptuvens un nosacīts?

Kā kurā gadījumā. Ir avoti, kur zināms, ka sadaļu autori ir mūsu pašu vietējie vai vismaz mūsu reģiona pētnieki. Protams, avotu kvalitāte atšķiras, bet Korupcijas uztveres indeksu Latvijā veido 8–9 avoti, līdz ar to vidējais aritmētiskais iznāk ticams. 

Līdzās KNAB darba vērtējumam jautājums ir arī par valdības ieinteresētību un politisko gribu korupcijas apkarošanā. Rodas iespaids, ka politiskajā dienaskārtībā korupcija sen vairs nav prioritāte, Delna šajā kontekstā kritizējusi valdības rīcības plānu. 
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Inese Tauriņa, Sabiedrības par atklātību – Delna direktore
Foto: Aivars Siliņš

Skaidrs, ka pēdējie gadi ar Covid–19 pandēmiju un karu Ukrainā aktualizēja citus jautājumus. Tomēr tagad varētu sākt atcerēties arī par svarīgiem iekšējiem jautājumiem demokrātijas un tiesiskuma nodrošināšanā, tai skaitā cīņai ar korupciju. Tam varētu palīdzēt ēnu ekonomikas apkarošanas aktualitāte, jo ēnu ekonomika ar korupciju ir cieši saistīta. Cīņu ar ēnu ekonomiku redzam kā daļu no cīņas ar korupciju. 

Vēl viens aspekts, uz ko vēršat uzmanību, ir valsts amatpersonu deklarāciju pieejamība un datu analīze. Kādi riski ir Valsts ieņēmumu dienesta iecerēs, kas paredzētu samazināt deklarāciju publisko pieejamību?

Priekšlikums bija par piecu gadu termiņu amatpersonu deklarāciju publiskai pieejamībai, bet mēs tam iebilstam, jo, ja amatpersona ir amatā divdesmit gadus, tad piecu gadu termiņš neļauj izsekot visai vēsturiskajai informācijai. Mēs redzam, ka jāiet tieši pretējā virzienā. Līdzīgi kā ar iepirkumiem, mūsdienu iespējas datu automātiskajā analīzē ir tik lielas, ka būtu nepieciešama valsts amatpersonu deklarāciju datu bāzes publicēšana arī mašīnlasāmā formātā, jo piekļūšana datiem atsevišķi pa vienam katrai amatpersonai ir ļoti neefektīvs un laikietilpīgs datu analīzes formāts. Nerodas iespaids, ka arī paši VID un KNAB šos datus analizē pietiekamā apjomā un ka abas iestādes savstarpēji sadarbojas deklarāciju izvērtēšanā. Tāpēc publiska piekļuve datu masīviem ļautu gan mums, gan citām nevalstiskajām organizācijām, gan pētnieciskajiem žurnālistiem un citiem datu entuziastiem palīdzēt valstij šajā darbā. Latvijā būtu nepieciešama atvērto pretkorupcijas datu stratēģija.

Kādi ir otras puses pretargumenti? Personu datu aizsardzība?

Jā, kārtējo reizi tiek piesauktas ES direktīvas, kas ko tādu uzliekot par pienākumu. 

Vai ir iespējams novērtēt, kādu efektu ir devusi partiju finansēšanas modeļa maiņa? Vai tā patiešām samazinājusi korupcijas riskus politiskajā sistēmā? Delna norāda, ka tas nav veicinājis biedru skaita pieaugumu partijās, bet kā ar lielo ziedotāju ietekmes mazināšanu? Vai to iespējams kā izmērīt? Piemēram, vai veikti aprēķini, kā mainījušies vidējie ziedojumu apmēri partijās kopš budžeta finansējuma ieviešanas? 

Pirms valsts finansējuma ieviešanas analizējām datus par partiju saņemtajiem ziedojumiem. Pārbaudījām hipotēzi, vai 20% ziedotāju partijām saziedo 80% finansējuma, un tas pamatā apstiprinās. Bija partijas, kurās 80% ziedojumu ienāca no apmēram 26% ziedotāju, un bija arī tādas, kur 80% ziedojumu nodrošināja vien 13% ziedotāju. Tas ļauj pieņemt, ka teorētiski šim šaurajam ziedotāju lokam varēja būt daudz lielāka ietekme uz partijas iekšējiem procesiem. Patlaban problēma ir nepietiekami dati par partiju saņemtā valsts finansējuma izlietojumu, īpaši sadaļā „Dažādi”, kur diezgan lielas summas netiek atšifrētas. Esam runājuši ar KNAB par detalizētākas partiju finansējuma izlietojuma atskaites nepieciešamību. 

Rekomendācijās pieminat arī „interešu konflikta pārvaldības sistēmas” uzlabošanu. Ja godīgi, par šādu sistēmu vispār dzirdu pirmoreiz. 

Šī sistēma mums ir ļoti sarežģīta, tā veidojusies, lipinot kopā daudz un dažādus „puzles gabaliņus”. Taču KNAB ir vienojušies ar Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizāciju (OECD) un strādā pie šīs sistēmas uzlabošanas. Process gan būs garš un ilgs, tas prasīs vairākus gadus, bet šis jautājums tiek risināts. Vēl cita aktualitāte, ko pēdējos gados uzsveram, ir privātā sektora iesaiste un aktīvākas lomas uzņemšanās cīņā ar korupciju. Korupcijas uztveres indeksa rezultāti parāda, ka godprātība privātajā sektorā ir būtisks jautājums. Uzņēmumiem nebūtu pasīvi jāsēž un jāgaida, ka valsts un lēmumu pieņēmēji cīnīsies ar korupciju, bet arī pašiem jābūt gataviem iesaistīties.

Kā izpaustos šī iesaistīšanās? Jau pieminētā biežākā ziņošana par aizdomām?

Pirmkārt, veidot savu uzņēmumu uz godprātības principiem. Ieviest uzņēmumā labās prakses – atklātības, caurskatāmības, ziņošanas, trauksmes celšanas mehānismus. Esam izveidojuši iniciatīvu „Nulles tolerance pret korupciju”, kurā pievienojušies vairāk nekā desmit uzņēmumi, kuri vēlas būt pirmie karognesēji privātajā sektorā pret korupciju un par labu pārvaldību.

Ar Inesi Tauriņu sarunājās Ikars Kubliņš

Publicēts žurnāla “Bilances Juridiskie Padomi” 2024. gada marta (129.) numurā.

BJP NUMURU E-ARHĪVS