Ikvienam kļuvis apskatāms uzņēmumu nodokļu maksāšanas reitings
Valsts ieņēmumu dienesta informācija
No 28. februāra Valsts ieņēmumu dienesta (VID) tīmekļvietnē ikviens interesents var aplūkot Latvijas uzņēmumu nodokļu maksāšanas reitingus. Reitings ir VID veidots vērtējums par uzņēmuma nodokļu saistību izpildi, un tam ir informatīvs raksturs - reitings atvieglo uzziņu par uzņēmuma situāciju viņa sadarbības partneriem, klientiem un citiem interesentiem. VID ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe: “Nodokļu maksātāju reitingu esam veidojuši, lai stiprinātu sabiedrības izpratni un pieprasījumu pēc godīgas uzņēmējdarbības, motivētu uzņēmējus strādāt godprātīgi un praktiski palīdzētu izprast, kā to izdarīt, kā arī lai pasargātu godprātīgus uzņēmumus no iesaistīšanās potenciāli riskantos darījumos. Šo ļoti praktiski izmantojamo rīku varējām izveidot, izmantojot…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
iegādājies BilancePLZ abonementu
No 28. februāra Valsts ieņēmumu dienesta (VID) tīmekļvietnē ikviens interesents var aplūkot Latvijas uzņēmumu nodokļu maksāšanas reitingus. Reitings ir VID veidots vērtējums par uzņēmuma nodokļu saistību izpildi, un tam ir informatīvs raksturs - reitings atvieglo uzziņu par uzņēmuma situāciju viņa sadarbības partneriem, klientiem un citiem interesentiem.
VID ģenerāldirektore Baiba Šmite-Roķe: “Nodokļu maksātāju reitingu esam veidojuši, lai stiprinātu sabiedrības izpratni un pieprasījumu pēc godīgas uzņēmējdarbības, motivētu uzņēmējus strādāt godprātīgi un praktiski palīdzētu izprast, kā to izdarīt, kā arī lai pasargātu godprātīgus uzņēmumus no iesaistīšanās potenciāli riskantos darījumos. Šo ļoti praktiski izmantojamo rīku varējām izveidot, izmantojot VID datu analīzi un tehnoloģiju sniegtās iespējas. Šis ir sākums atvērtākai uzņēmēju un VID sadarbībai, ko tālāk varam pilnveidot un spēcināt.”
Latvijas Darba devēju konfederācijas (LDDK) viceprezidente un Veselības aprūpes darba devēju asociācijas izpilddirektore Ināra Pētersone: “Nodokļu maksātājam rūp sava reputācija, publiski pieejamais VID izveidotais reitings noteikti palīdzēs gan pašam uzņēmējam saprast savas pozīcijas sadarbībā ar VID un iegūt tā salīdzinājumu starp tirgus dalībniekiem, gan drošāk izvēlēties darījuma partneri.”
Ārvalstu investoru padomes Latvijā (FICIL) valdes priekšsēdētāja Zlata Elksniņa-Zaščirinska: “Augstu novērtējam VID ieguldīto darbu nodokļu maksātāju reitinga sistēmas izveidošanā, kas veicinās lielāku caurspīdīgumu. Reitinga sistēma dos iespēju uzņēmumiem vienkopus un vienkārši iegūt datus par savu sadarbības partneru nodokļu saistību izpildi, kas ir būtiski jebkuram uzņēmumam, izvērtējot savus sadarbības partnerus. Tāpat ir ļoti pozitīvi redzēt konkrētu labumu grozu “A” kategorijas uzņēmumiem, kas noteikti motivēs uzņēmumus tiekties uz augstāku reitingu.
Šobrīd “A” kategorijā ir vairāk nekā 20 000 uzņēmumu, kas nozīmē, ka priekšrocības var iegūt ne tikai lielie nodokļu maksātāji, bet arī mazie un vidējie uzņēmumi.
Tomēr nedrīkstam aizmirst, ka jebkura sistēma ir dzīvs organisms, kuram ir jāattīstās un jāpilnveidojas laika gaitā.”
Uzņēmuma nodokļu maksāšanas reitingu, kas izteikts ar burtu, iespējams aplūkot VID tīmekļvietnē, publiskojamo datu bāzē, ierakstot uzņēmuma reģistrācijas numuru.
Savukārt pašam uzņēmumam jau kopš 2023. gada nogales reitings un detalizēti kritēriji, kas to veido, ir pieejama savā elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) profilā. Reitinga rādītāji ir veidoti kā skaidrojoša ceļa karte, lai uzņēmums var ērti izprast informāciju par veicamajiem uzlabojumiem nodokļu nomaksas jomā. Ar šo detalizēto, tikai EDS redzamo, reitinga informāciju uzņēmumi var izvēlēties brīvprātīgi dalīties ar saviem sadarbības partneriem un citiem interesentiem.
Būtiski, ka veselīga nodokļu maksāšanas disciplīna un attiecīgi labs reitings uzņēmumam dod priekšrocības sadarbībā ar valsti. Uzņēmumiem ar A reitingu VID nodrošina visu nepieciešamo atbalstu, kā arī plašu priekšrocību klāstu, savukārt kontroles pasākumus plāno tikai uzņēmumiem ar pārkāpumu riskiem. Ar A reitinga uzņēmumiem pieejamo priekšrocību sarakstu iespējams iepazīties VID tīmekļvietnē.
Reitingu veido sešas datus kopas - reģistrācijas dati; deklarāciju un pārskatu savlaicīga iesniegšana; nodokļu samaksa; piemērotie sodi; atalgojuma līmenis uzņēmumā, tai skaitā salīdzinājumā ar citiem konkrētās nozares profesionāļiem; informācija, kas var liecināt par pārkāpumiem.
Kopumā visi uzņēmumi ir saņēmuši kādu no pieciem reitinga līmeņiem:
A līmeņa uzņēmums laikus un pilnībā pilda savas saistības ar valsti un tam nav būtisku pārkāpumu risku.
B uzņēmums kopumā pilda savas saistības ar valsti, tomēr ir redzama vieta uzlabojumiem – savlaicīgāk iesniegtas un precīzāk sagatavotas deklarācijas, laicīgāk samaksāti nodokļi un nozares vidējam atbilstoši darba samaksas rādītāji ļaus pakāpties uz augstāko reitinga līmeni.
C līmeņa uzņēmums pārkāpumu dēļ ir izslēgts no PVN maksātāju reģistra vai VID ir lēmis apturēt tā saimniecisko darbību. Šādu uzņēmumu spēja pildīt savas biznesa saistības ir vērtējama kritiski, un, ja uzņēmuma saimnieciskā darbība ir apturēta, darījumi ar to ir aizliegti ar likumu.
N līmeņa uzņēmumi ir neaktīvie nodokļu maksātāji. N līmeņa uzņēmums saskaņā ar viņa paša deklarēto informāciju neveic saimniecisko darbību. Uzsākot sadarbību ar šādu uzņēmumu, jārēķinās, ka vismaz 6 mēnešus tam nav bijuši deklarēti darījumi, nav bijis darbinieku vai tiem nav maksātas algas.
J līmenī iekļauti jaunreģistrētie nodokļu maksātāji. Šāds uzņēmums ir dibināts pēdējo 6 mēnešu laikā. Tas vēl nav paspējis sevi pierādīt ar darbiem, tāpēc vērtēts netiek, tomēr ir apsveicams ikviens jauns sākums, kas jau pamatos tiek veidots godprātīgi.
Uz 2024. gada 1. februāri 24 355 uzņēmumi jeb 18% no visiem Latvijas uzņēmumiem novērtēti ar A līmeni – šie komersanti veido 87% no valsts kopbudžeta ieņēmumiem. 60 013 uzņēmumi jeb 44% ir ar B līmeni, bet 8 727 jeb 6% – ar C līmeni. 4 212 uzņēmumi jeb 3% no visiem bija jaundibināti, bet vēl 39 342 jeb 29% – neaktīvie nodokļu maksātāji.
Reitinga sistēmas izveidi paredz 2023. gada 8. jūnijā Saeimā pieņemtie grozījumi likumā “Par nodokļiem un nodevām”. Reitinga sistēma ir daļa no plašāku izmaiņu kopuma, ko paredz ES Atveseļošanas fonda reformu pasākumi un investīciju projekti tieši ēnu ekonomikas apkarošanai.
Uz uzņēmumu jautājumiem par reitinga sistēmu VID atbild gan EDS sadaļā “Sarakste ar VID”, gan pa īpaši šim tematam izveidotu konsultāciju tālruni 67120022. Gan saņemtie jautājumi, gan uzņēmumu priekšlikumi ir būtiski VID darbā, plānojot reitinga sistēmas turpmākus uzlabojumus un attīstību.
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.