0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

E-ŽURNĀLS BILANCEBILANCES RAKSTIJauna nodokļu maksātāju reitinga sistēma

Jauna nodokļu maksātāju reitinga sistēma

Inese Helmane

Lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, ikvienam uzņēmumam Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) profilā ir pieejams detalizēts VID veidots vērtējums par uzņēmuma nodokļu saistību izpildi. Šo jauno rīku — nodokļu maksātāja reitingu — VID ir radījis kā skaidrojošu ceļa karti, kas ērti un strukturēti parāda, kāda ir uzņēmuma sadarbība ar valsti, maksājot nodokļus. 2024. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi likumā «Par nodokļiem un nodevām», kas nosaka nodokļu maksātāja tiesības saņemt VID EDS informāciju par individuālajiem nodokļu saistību izpildi raksturojošiem rādītājiem, kurus VID izmantojis, nosakot nodokļu maksātāja reitinga kopējo novērtējumu. Nodokļu…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

E-BILANCE par 12 € / mēnesī



ABONĒT


Izmēģini 30 dienas tikai par 1€ vai pērc komplektu esošā abonementa papildināšanai

Jau ir E-BILANCE abonements?

Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Jauna nodokļu maksātāju reitinga sistēma
Ilustrācija: © 욱재 신 — stock.adobe.com

Lai veicinātu labprātīgu nodokļu saistību izpildi, ikvienam uzņēmumam Valsts ieņēmumu dienesta (VID) Elektroniskās deklarēšanas sistēmas (EDS) profilā ir pieejams detalizēts VID veidots vērtējums par uzņēmuma nodokļu saistību izpildi. Šo jauno rīku — nodokļu maksātāja reitingu — VID ir radījis kā skaidrojošu ceļa karti, kas ērti un strukturēti parāda, kāda ir uzņēmuma sadarbība ar valsti, maksājot nodokļus.

2024. gada 1. janvārī stājās spēkā grozījumi likumā «Par nodokļiem un nodevām», kas nosaka nodokļu maksātāja tiesības saņemt VID EDS informāciju par individuālajiem nodokļu saistību izpildi raksturojošiem rādītājiem, kurus VID izmantojis, nosakot nodokļu maksātāja reitinga kopējo novērtējumu.

Nodokļu maksāšanas reitinga attīstība

VID rīkotajā vebinārā «Nodokļu maksātāja reitings — ceļvedis godīgai uzņēmējdarbībai» Nodokļu maksātāju uzvedības analīzes un prognozēšanas pārvaldes direktora vietniece Natālija Fiļipoviča norādīja, ka nodokļu maksātāja reitings ir attīstīts pietiekami ilgu laiku. Pilotprojekts tika ieviests 2018. gadā. Tajā ierobežots rādītāju skaits bija pieejams tikai pašam komersantam. «Devām iespēju uzņēmumam paskatīties uz sevi ar nodokļu administrācijas acīm,» uzsvēra N. Fiļipoviča.

Pēc diviem gadiem — 2020.–2021. gadā sekoja reitinga attīstības otrs posms, tika paplašināts rādītāju skaits, taču novērtējums atkal bija pieejams tikai pašam uzņēmumam.

No 2020. gada maija juridisko personu segmentācija pēc nodokļu maksāšanas disciplīnas bija pieejama tikai VID iekšējām vajadzībām. Tā iekļāva visaptverošu parametru kopumu.

«Apzinājāmies, ka tehniskās iespējas ir attīstījušās, arī nodokļu maksātājiem radās vairāki jautājumi, kā ir izveidots reitings. Līdz ar to no 2024. gada ir pieejama jaunā reitinga sistēma, kas ir būtiski atšķirīga no iepriekšējās. Atsevišķi dati ir pieejami publiski,» skaidroja VID pārstāve.

Nodokļu maksātāju reitinga elementi

Kādi ir nodokļu maksātāja reitinga darbības principi? Subjekti ir visas juridiskās personas, kuru mērķis ir gūt peļņu. Tās ir komercsabiedrības, ārvalsts komersanta filiāles, kā arī zemnieku saimniecības, zvejnieku saimniecības un individuālie uzņēmumi, ja tie sastāda gada pārskatu.

Ir izveidoti pieci novērtējuma reitinga līmeņi. Ir jāņem vērā, ka šis reitings nav reālā laika vērtējums — tas ir atskats uz nodokļu maksātāja uzvedību noteiktā laika periodā (pārsvarā 6–12 mēneši). Reitings tiek aktualizēts reizi trīs mēnešos.

Reitinga sistēma un tās uzdevumi

Ieviešot nodokļu maksātāju reitinga sistēmu, pirmkārt, VID vēlas informēt uzņēmumus par tā nodokļu maksāšanas disciplīnu, vai tas tiek galā ar visām nodokļu saistībām. Otrs uzdevums ir motivēt uzņēmumus uzlabot savu nodokļu samaksas disciplīnu, bet trešais — atbalstīt uzņēmumus, veidojot rīku, ar kuru tie var prezentēt savu reputāciju.

«Nodokļu maksātāju reitings ir tapis sadarbībā ar asociācijām, kuras ilgstoši lūdza VID izveidot rīku, kas ļautu komersantiem prezentēt savu reputāciju, tajā skaitā arī biznesa partneriem,» teica N. Fiļipoviča. 

Latvijas informatīvajā telpā figurē dažādi uzņēmumu reitingi, kurus attīstīta atšķirīgas institūcijas, un katram ir fokuss uz savu kompetences jomu. Piemēram, ir kredītreitingi, uzņēmuma reitings u.c. 

Nodokļu maksātāju reitinga pamatprincipi

Svarīgi akcentēt, ka nodokļu maksātāju reitings nav uzņēmuma saimnieciskās darbības reitings. VID kompetences joma ir nodokļu iekasēšana, tāpēc reitings operē ar rādītājiem, kas saistīti ar nodokļu iekasēšanas procesu. 

VID reitingu veido visiem uzņēmumiem vienlaikus — individuāli katram tas netiek rēķināts. Tā ir lielā apjomā automātiski apstrādāta informācija pēc vienotiem kritērijiem. Uzņēmumus sadala pa reitinga līmeņiem vairākos secīgos atlases soļos ar izslēgšanas metodi. Uzņēmumam ir tikai viens novērtējums. 

Reitinga noteikšanai nav iespējams ņemt vērā tādu informāciju par uzņēmumu, kas nav pieejama VID informācijas sistēmās.

Nodokļu maksātāju reitinga «piramīda»

Nodokļu maksātāju reitinga sistēma tiek veidota pēc tāda kā piramīdas principa. Virsotnē atrodas publiski pieejamā informācija VID tīmekļvietnē, kuru VID ir sācis publiskot 2024. gada sākumā. Tā izpaužas kā konkrētā nodokļa maksātāja identifikācijas dati — nosaukums, ārējās reģistrācijas kods, kā arī burts, kas atspoguļo kopējo vērtējumu.

Visi pārējie dati EDS ir pieejami tikai pašam nodokļu maksātājam — uzņēmumam. «Šeit runājam par detalizētāku, izvērstāku divu līmeņu sistēmu, caur kuru nodokļu maksātājs var apzināt problēmas vai nesapratni, kas radusies, viņam pildot nodokļu saistības,» skaidroja VID pārstāve.

EDS ir ievietotas rādītāju kopas, kas izskaidro nodokļu maksātājam, kurā jomā VID saskata riskus un sniedz riska novērtējumu. Pēc nepieciešamības no rādītāju kopas var iziet uz pārskatiem, kuri uzrāda konkrētās neatbilstības uzņēmuma datos, lai komersants varētu uzlabot savu novērtējumu.

Reitinga kopējais novērtējums

Reitinga kopējo novērtējumu veido pieci burti.

A — nodokļu maksātājs laicīgi izpilda nodokļu saistības (ir pieļaujami nelieli trūkumi).

B — nodokļu maksātājam ir jāuzlabo saistību izpilde (visbiežāk jomas, kurās ir saistību neizpilde, ir saistītas ar aplokšņu algu riskiem vai nodokļu parādiem).

C — nodokļu maksātājam ir konstatēti būtiski pārkāpumi nodokļu saistību izpildē (tie ir maksātāji, kuriem ir uzsākta saimnieciskās darbības apturēšana vai sākta izslēgšana no pievienotās vērtības nodokļa (PVN) reģistra. Turklāt tā ir piespiedu izslēgšana par dažādiem nodokļu saistību pārkāpumiem.).

N — neaktīvs nodokļu maksātājs (neveido darba vietas, veic nelielas iemaksas par iepriekšējiem periodiem. Visticamāk, visas deklarācijas šim uzņēmumam būs tukšas).

J — jaunreģistrēts nodokļu maksātājs (darbojas ne ilgāk kā pusgadu).

N. Fiļipoviča atzīmē, ka nodokļu maksātāju reitinga kopējam novērtējumam ir informatīvs raksturs.

Rādītāju kopas, kas izskaidro reitingu

Ielūkojoties EDS sistēmā, pašam uzņēmumam būs pieejamas reitinga sistēmas analīzes jomas, kas būs novērtētas trīs ballu skalā. Tās būs:

  • reģistrācijas datu novērtējums;
  • deklarāciju un pārskatu iesniegšanas rādītāji;
  • nodokļu saistību izpildes rādītāji (nodokļu parādsaistības);
  • darba samaksas novērtējums;
  • nodokļu un muitas administrēšanas pasākumu rezultāti;
  • nodokļu deklarēšanas risku novērtējums.

Rādītāju kopas, kas izskaidro reitingu 

Reģistrācijas datos VID pārbauda, vai nav uzsākts maksātnespējas process, vai nav apturēta saimnieciskā darbība, vai uzņēmums nav izslēgts no PVN maksātāju reģistra. 

Reitingu ietekmē arī uzņēmuma amatpersonas vēsturiskā informācija nodokļu saistību izpildes jomā — vai amatpersonai iepriekšējos gados nav bijuši precedenti, ka uzņēmums bija izveidots un pēc tam, piemēram, tam bija apturēta saimnieciskā darbība. 

VID analizē arī datus, cik savlaicīgi tiek iesniegtas deklarācijas un pārskati. «Šie dokumenti ir ļoti būtiski, lai analizētu uzņēmumu saimniecisko darbību,» uzsvēra VID pārstāve. 

Runājot par nodokļu samaksu, VID seko līdzi, vai nodokļi tiek maksāti laikus un pilnā apmērā. Labam reitingam tas ir ļoti svarīgi. Bet situācijā, ja izveidojies parāds, uzņēmumam būtu pēc savas iniciatīvas laikus jāvēršas VID un jāvienojas par parāda samaksu pa daļām.

Ikviens var kļūdīties, un soda maksājumi iespējami arī godprātīgiem uzņēmumiem. Tomēr svarīgi, lai sodu īpatsvars būtu neliels, salīdzinot ar kopējiem nodokļu maksājumiem, kā arī lai soda lielums neliecinātu par smagu pārkāpumu.

Darba samaksas novērtējums

VID salīdzina darba samaksu uzņēmumā ar vidējo darba samaksas līmeni gan attiecīgajā nozarē un reģionā, gan valstī. Ja nozarē ir noslēgta ģenerālvienošanās, tad VID seko līdzi, vai tā tiek ievērota.

Piemēram, starp būvniecības nozares darba devējiem un darba ņēmējiem noslēgts koplīgums, kas nosaka minimālo algu būvniecības nozarē strādājošajiem. No 2024. gada 1. janvāra minimālā alga nozarē ir 930 eiro mēnesī vai 5,57 eiro stundā. Līdz 2024. gada 31. decembrim ir pārejas periods, kura laikā darba devēji ir tiesīgi saglabāt līdzšinējo minimālo algu (780 eiro) vai stundas likmi (4,67 eiro) vienkāršāko darbu veicējiem (9. profesiju pamatgrupa), norādīts informācijā Latvijas Būvuzņēmēju apvienības mājaslapā.

VID norāda, ka netipiski zemas algas liecina par aplokšņu algu riskiem, un tāpēc šis aspekts samazina nodokļa maksātāja reitingu.

Informācija, kas var liecināt par nodokļu pārkāpumiem

«Novērtējumā ir arī sadaļa «Cita informācija», kas var liecināt par nodokļu pārkāpumiem. Ja redzam klajas nesakritības vai neloģiskus veidojumus, kas izriet no nodokļu pārskatiem, šāda informācija atspoguļosies šajā sadaļā,» norādīja N. Fiļipoviča.

Reitingu var samazināt VID risku analīzē atklātie riski.

Svarīgi atcerēties, ka VID rīcībā var būt arī cita riska informācija par uzņēmumu, tajā skaitā arī atsevišķu rādītāju raksturojošā informācija, kuras atklāšanu nodokļu maksātājam VID aizliedz nacionālie un starptautiskie normatīvie akti. Taču tā publiski pieejamā reitinga novērtējuma noteikšanai netiek izmantota un nodokļu maksātāja reitingu neietekmē.

VID šo informāciju turpinās izmantot nodokļu administrēšanas pasākumos attiecībā uz visiem nodokļu maksātājiem, neatkarīgi no reitinga. N. Fiļipoviča piebilda, ka šādas situācijas ir ārkārtīgi retas.

Novērtējums trīs ballu skalā

Nodokļu saistību izpildi raksturojošo rādītāju kopu iespējamie novērtējumi tiek atspoguļoti pēc trīs ballu skalas. 

Ja novērtējuma grafiskais attēlojums EDS ir trīs secīgi horizontāli novietoti stabiņi zaļā krāsā uz balta fona, tad tas ir augstākais novērtējums, ko var sasniegt. Šajā gadījumā visi rādītāji ir izpildīti.

Ja novērtējuma grafiskais attēlojums EDS ir divi secīgi horizontāli novietoti stabiņi oranžā krāsā uz balta fona, tas nozīmē, ka atsevišķiem rādītājiem ir nepietiekama izpilde. Zem šīs kopas nosaukuma atspoguļo to rādītāju paskaidrojumus, kuros ir nepietiekama izpilde. Atsevišķiem rādītājiem var būt saite «Skatīt pārskatu» uz rādītāju paskaidrojošo pārskatu.

Ja novērtējuma grafiskais attēlojums EDS ir viens horizontāli novietots stabiņš sarkanā krāsā uz balta fona, tas nozīmē, ka atsevišķos rādītājos ir neizpilde. Tas ir zemākais novērtējums. Zem šīs kopas nosaukuma atspoguļo to rādītāju paskaidrojumus, kuros ir neizpilde un/vai nepietiekama izpilde. Atsevišķiem rādītājiem var būt saite «Skatīt pārskatu» uz rādītāju paskaidrojošo pārskatu.

Trīs dažāda satura izziņas

Atverot reitinga sadaļu, ir pieejamas trīs vērtnes — rādītāji, pamatinformācija un vēsturiskie dati.

EDS profilā nodokļu maksātājam ir pieejama izziņa par nodokļu maksātāja reitingu. Ir iespējams sagatavot trīs dažāda satura izziņas: nodokļu maksātāja reitings; nodokļu maksātāja reitings ar rādītājiem un nodokļu maksātāja reitings ar rādītājiem un pamatinformāciju.

Ar izziņu iespējams dalīties — lejuplādēt PDF un nosūtīt e–pastā, nosūtīt citam EDS lietotājam.

Komersantu skaita sadalījums pēc reitinga

Kopumā uzņēmumu reitingā iekļauti 137 066 komersanti. A klases uzņēmumi veido 17,7% no visiem reitingā iekļautiem komersantiem. B klases uzņēmumi veido 43,2%, bet C klases uzņēmumi — 6,6%. 

Jaunreģistrēti ir 3% jeb nedaudz vairāk nekā 4000 komersantu. N grupā iekļauto uzņēmumu ir pietiekami daudz — 29,5%.

VID administrētie nodokļu ieņēmumi 2023. gada desmit mēnešos ir astoņi miljardi 774,11 miljoni eiro. Šajos ieņēmumos nav ieskaitīti transportlīdzekļa ekspluatācijas nodokļa un uzņēmumu vieglo transportlīdzekļu nodokļa ieņēmumi, jo maksājumi, kas veikti Ceļu satiksmes drošības direkcijā vai tehniskās apskates stacijās, VID datubāzē netiek piesaistīti nodokļu maksātājiem kā ieņēmumi.

«A grupas uzņēmumi ir tie, uz kuriem balstās mūsu valsts nodokļu nomaksas ziņā. Tie nodrošina 86,7% no VID administrētajiem pērnā gada desmit mēnešu nodokļu ieņēmumiem,» teica N. Fiļipoviča. 

Kaut gan B grupas uzņēmumi skaitliski ir daudz, budžetam tie nes nelielu ieņēmumu daļu — tikai 13,2%. Savukārt C grupas uzņēmumu nodokļu pienesums bijis 0,1%. Jaunuzņēmumi nodokļos samaksājuši tikai 0,004%, bet N līmenī strādājošie — 0,01%.

Kādi ir uzņēmumu parādi

Vērtējot uzņēmumus pēc VID administrēto maksājumu parādiem uz 2023. gada 1. novembri, kad tie sasniedza 537,90 miljonus eiro, vislielāko parādu apjomu — 50,5% — veido B grupas uzņēmumi. 

Pārsteidzoši, ka arī 19% A klases uzņēmumu ir parādnieku skaitā, uzsvēra VID pārstāve. Tas ir saistībā ar to, ka VID parādus vērtē relatīvi. Iespējams, lielam maksātājam ir parādi, kas nav būtiski viņa biznesa mērogam.

Parādi ir 24,9% C grupas uzņēmumu, jaunuzņēmumiem — 0,03%,bet N klasei — 5,6%.

Kur maksā virs minimālās algas

Reitinga sistēmā iekļauto uzņēmumu ar darba vietu, kurā ienākumu apmērs ir virs minimālās algas, īpatsvars 2023. gada desmit mēnešos ir bijis 68,9%.

A grupā 80,4% uzņēmumu ir pārsniegta minimālā darba samaksa, parasti šajos uzņēmumos atalgojums ir ļoti pieklājīgs, uzsvēra N. Fiļipoviča.

B un C klases uzņēmumos dominē minimālā alga vai atalgojums zem tās. Tā tas ir 42,3% B un 28,3% C grupas uzņēmumos. 

N grupas uzņēmumos ienākumi virs minimālās algas ir 1,5% nodarbināto, bet jaunuzņēmumos — 24,4%.

Kādas ir priekšrocības A grupas uzņēmumiem

Kopš 2018. gada, lai atbalstītu godprātīgos nodokļu maksātājus, tika ieviesta padziļinātās sadarbības programma. Tās ietvaros uzņēmumi trīs dažādos līmeņos — bronzas, sudraba, zelta — saņēma dažādas priekšrocības.

Šobrīd padziļinātās sadarbības programmas darbība ir pārtraukta. To aizstāj jaunais nodokļu maksātāju reitings, kurā atbalstu saņem A grupas uzņēmumi.

Padziļinātās sadarbības programmā varēja iekļūt tikai lielie nodokļu maksātāji, un zelta programmā komersantu skaits bija mazs — ne visi komersanti varēja izaugt līdz liela uzņēmuma līmenim.

Tagad nodokļu maksātāju reitinga programmā uzņēmuma lielums un tas, cik ir iemaksāts nodokļos, nav būtiski. Svarīgi ir, cik godprātīgi un apzinīgi uzņēmums maksā nodokļus.

VID norāda, ka A grupas uzņēmumiem ikdienā būs mazāka VID klātbūtne. Tas nozīmē, ka VID A grupas uzņēmumiem neplāno kontroles pasākumus, ja vien tam nav kāds būtisks iemesls. Vienīgais izņēmums būtu tās starptautiskās saistības, kas ir noteiktas, piemēram, transfertcenu pārbaudes, kas izriet no Ekonomiskās sadarbības un attīstības organizācijas saistībām vai muitas kontroles, kas ir noteikta vienāda visā Eiropas Savienībā. 

Priekšrocības A reitinga uzņēmumiem

A grupas uzņēmumiem ir paredzētas arī dažādas citas priekšrocības.

Ātrāka saziņa:

  1. Atbilde uz jautājumu EDS: līdz 5 darba dienām.
  2. Atbilde uz rakstveida iesniegumu: līdz 10 darba dienām (izņēmums — nestandarta gadījumi, administratīvais process VID un lēmumi muitas lietās).

Ātrāki pakalpojumi:

  1. Izziņa par norēķiniem ar budžetu: 1–3 darba dienās.
  2. Apliecinājums par nerezidenta ienākumiem un samaksāto ienākuma nodokli Latvijā: līdz 10 darba dienām.
  3. Atļauja par uzņēmuma ienākuma nodokļa (UIN) nepiemērošanu darījumiem ar beznodokļu vai zemu nodokļu valstīm/teritorijām: līdz 10 darba dienām.
  4. Saņemt vai pārreģistrēt speciālo atļauju (licenci) komercdarbībai ar akcīzes precēm: līdz 10 darba dienām pēc visu dokumentu iesniegšanas un valsts nodevas samaksas.
  5. Saņemt pārmaksāta PVN atmaksu: līdz 10 darba dienām pēc nodokļa deklarācijas iesniegšanas termiņa vai iesniegšanas dienas (ja tā ir pēc termiņa).

Vienkāršāka sadarbība:

  1. VID neuzsāk parāda bezstrīda piedziņu laikā, kurā uzņēmums ir apņēmies nomaksāt nodokļu parādu (VID saglabā tiesības nodrošināt prasījumu (reģistrēt ķīlas atzīmes u. c. liegumus).
  2. Ierobežojums tikko citā Eiropas Savienības valstī iegādāta auto tūlītējai tālākai pārdošanai tiek dzēsts divu darba dienu laikā.

Vienkāršota sadarbība ar muitu:

  1. Pie uzņēmumiem ar atzītā (AE) vai reģistrētā eksportētāja (REX) atļauju VID Muitas pārvalde konsultē par preču izcelsmes noteikumu piemērošanu eksportējamai precei.
  2. Importa muitas deklarācijas (izņemot ar procedūras kodu 51, 53 un papildprocedūras kodu 6121) tiek izlaistas brīvā apgrozībā automātiski.
  3. VID izsniedz un veic grozījumu atļaujā preču ievešanai un izvešanai pārstrādei un ievešanai galapatēriņam: līdz 10 darba dienām pēc visu dokumentu un ziņu iesniegšanas.
  4. VID izsniedz vispārējā galvojuma atļauju (galvinieka saistības 100% apmērā): līdz 15 darba dienām visu dokumentu un ziņu iesniegšana.

Ieteikumi labam nodokļu maksāšanas reitingam

Ja uzņēmums vēlas iegūt augstu nodokļu maksātāju reitingu, VID iesaka pārliecinies, vai visi darbinieki ir reģistrēti VID, kā arī par to, vai deklarēta visa darbiniekiem izmaksātā darba samaksa.

Uzņēmumam vajadzētu izvērtēt, vai deklarētā darba samaksa ir konkurētspējīga, salīdzinot ar darba samaksu gan nozarē un reģionā, gan valstī kopumā.

Ja ir radušās problēmas, tās ir jārisina laikus, neļaujot tām samilzt. Komersantam ir jāpārliecinās, ka uzņēmumam nav nodokļu parādu.

Ja ir grūtības veikt nodokļu maksājumu, ir jāvēršas VID vēl pirms iestājies maksāšanas termiņš un jāvienojas par iespēju sadalīt maksājumu pa daļām vai maksāt ilgākā termiņā.

Uzņēmumam ir jāseko līdzi, lai visas deklarācijas un pārskati būtu iesniegti noteiktajos termiņos.

Ja plānots uzņēmējdarbību neturpināt, uzņēmumu ir jālikvidē arī juridiski.

Pazīsti sava uzņēmuma amatpersonas

Lai uzņēmuma īpašnieku bizness būtu veiksmīgs, VID iesaka pārliecinies, vai uzņēmuma amatpersonas un pilnvarotās personas nav iekļautas riska personu sarakstā, kā arī pārliecināties par to, vai šie cilvēki nav amatpersonas uzņēmumā, kuram ir vai bija apturēta saimnieciskā darbība.

Uzņēmuma īpašniekiem ir jāpārliecinās, vai šiem cilvēkiem nav atņemtas tiesības ieņemt amatus vai uzlikti citi ierobežojumi.

Protams, ir jāpazīst savs darījumu partneris, ir jāpārliecinās par viņa uzticamību. Komersantiem nevajadzētu piekrist šaubīgiem un aizdomīgiem darījumu partneru piedāvājumiem.

Inese Helmane

Publicēts žurnāla “Bilance” 2024. gada februāra (506.) numurā.

Lasiet arī: