0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

0,00 EUR

Grozs ir tukšs.

GRĀMATVEDĪBAKLIENTU IZPĒTE, SANKCIJASSankciju ievērošanu efektivizēs nacionālajā un ES līmenī, par to pārkāpšanu draudēs cietumsods

Sankciju ievērošanu efektivizēs nacionālajā un ES līmenī, par to pārkāpšanu draudēs cietumsods

Pēc Saeimas deputātu aicinājuma atbildīgo ministriju un kompetento iestāžu pārstāvji 12. martā sprieda par aktuālo situāciju sankciju īstenošanā pret Krievijas režīmu un iespējām tās efektivizēt. Deputāti pauda bažas par arvien pastāvošām iespējām apiet sankcijas un uzsvēra nepieciešamību Eiropas Savienības (ES) līmenī nodrošināt iespēju vērsties pret trešo valstu personām, caur kurām ES sankcionētās preces nonāk Krievijā. “Lai sankcijas darbotos un būtu efektīvas, būtiska ir ne vien valsts aktīva rīcība to ieviešanā, bet arī uzņēmēju stingrā apņemšanās atteikties no sadarbības ar Krieviju un Baltkrieviju. Daudzi mūsu uzņēmēji jau ir pārtraukuši sadarbību ar agresorvalsti un…


Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu

12 € / mēnesī *

Pirmās 30 dienas tikai par 1€

ABONĒT

* Atjaunojas automātiski, vari pārtraukt jebkurā brīdī!

 Jau ir BilancePLZ abonements?
Pieslēdzies

Pierakstīties
Paziņot par
0 Komentāri
Iekļautās atsauksmes
Skatīt visus komentārus
Foto: Markus Spiske: https://www.pexels.com/

Pēc Saeimas deputātu aicinājuma atbildīgo ministriju un kompetento iestāžu pārstāvji 12. martā sprieda par aktuālo situāciju sankciju īstenošanā pret Krievijas režīmu un iespējām tās efektivizēt. Deputāti pauda bažas par arvien pastāvošām iespējām apiet sankcijas un uzsvēra nepieciešamību Eiropas Savienības (ES) līmenī nodrošināt iespēju vērsties pret trešo valstu personām, caur kurām ES sankcionētās preces nonāk Krievijā.

“Lai sankcijas darbotos un būtu efektīvas, būtiska ir ne vien valsts aktīva rīcība to ieviešanā, bet arī uzņēmēju stingrā apņemšanās atteikties no sadarbības ar Krieviju un Baltkrieviju. Daudzi mūsu uzņēmēji jau ir pārtraukuši sadarbību ar agresorvalsti un pārorientējušies uz citiem tirgiem. Jautājums ir par to, cik jēgpilnas ir esošās sankcijas, kā tās ievērot un kā rīkoties, lai tās būtu efektīvas,”   uzsvēra Saeimas Tautsaimniecības, agrārās, vides un reģionālās politikas Uzņēmējdarbības attīstības apakškomisijas priekšsēdētājs Ervins Labanovskis.

Par sankciju politikas īstenošanu atbildīgās Ārlietu ministrijas pārstāvji norādīja, ka pirmās ES sankcijas pret Krieviju noteiktas 2014. gadā.

Patlaban ieviesta jau 13. sankciju kārta.

Ir divu veidu sankcijas: individuālās, kas ir vērstas pret konkrētām juridiskām un fiziskām personām, un ekonomiskās, kas noteic ierobežojumus eksportam un importam. Katrai ES dalībvalstij ir pienākums tās pilnībā ieviest.

ES savas kopējās ārpolitikas un drošības politikas ietvaros ir pieņēmusi vairāk nekā 40 sankciju režīmus pret trešajām valstīm. Tomēr Eiropas Komisija konstatējusi, ka ES sankciju nekonsekventa izpilde ir mazinājusi to efektivitāti.

Finanšu izlūkošanas dienesta pārstāvji atzīmēja, ka ekonomisko sankciju apiešana ir viens no būtiskākajiem finanšu noziegumiem. Pērn saņemti 510 ziņojumi par aizdomīgiem darījumiem, kas ir teju divreiz vairāk nekā gadu iepriekš. Patlaban ir uzsākti vairāki kriminālprocesi par šiem pārkāpumiem.

Lai mazinātu iespējas apiet sankcijas, uzņēmēju pārstāvji apakškomisiju aicināja diskutēt par Krievijas robežas slēgšanu kravu plūsmai un spriest par iespēju mazināt nodokļu slogu uzņēmumiem, kas pārorientējas uz citiem tirgiem.

Atbildot uz deputātu jautājumiem, Muitas pārvaldes pārstāvji pauda, ka par katru pārkāpuma gadījumu, tostarp katru noraidīto preču kravu, ziņo ES līmenī. Tāpat pārvalde norādīja, ka ir 12 000 dažādu preču kodu, no kuriem aptuveni puse ir sankcionēto preču. Turklāt Krievijai un Baltkrievijai tie atšķiras.

Ārlietu ministrija uzsvēra – lai sankcijas darbotos efektīvi, būtiska ir sadarbība gan nacionālā, gan reģionālā, gan ES līmenī, kā arī sadarbība ar trešo valstu sabiedrotajiem, piemēram, Apvienoto Karalisti, ASV, Austrāliju un G7 valstīm. Latvija ir viena no ES dalībvalstīm, kura sankcijas ievieš efektīvi un nodrošina labu sadarbību starp iesaistītajām institūcijām, pauda ministrija.

Apakškomisijas priekšsēdētājs pauda, ka nepieciešams arī izslēgt iespēju sankcionētām personām caur ofšoriem iegādāties nekustamo īpašumu. E.Labanovskis informēja, ka jautājums joprojām būs apakškomisijas darba kārtībā, un parlamentārieši aicinās atbildīgās ministrijas un institūcijas rīkoties proaktīvi, lai esošās sankcijas kļūtu efektīvākas.

Jauni noteikumi, lai saskaņotu ES sankciju izpildi visās dalībvalstīs

Eiropas Parlaments 12. martā pieņēma ar dalībvalstīm jau saskaņotu direktīvu, kas ievieš kriminālatbildību par ES sankciju pārkāpšanu un apiešanu. Jaunā direktīva nosaka vienotu pārkāpumu definīciju un minimālos sodus.

ES sankcijas var ietvert līdzekļu un aktīvu (tostarp kriptoaktīvu) iesaldēšanu, ceļošanas aizliegumus, ieroču embargo un uzņēmējdarbības ierobežojumus. Lai gan sankcijas tiek pieņemtas ES līmenī, izpilde ir dalībvalstu ziņā, un pašlaik tajās valda atšķirīgas izpratnes par to, kas uzskatāms par izvairīšanos no sankcijām, kā arī atšķiras par to paredzētie sodi.

Jaunais likums noteiks vienotu definīciju sankciju pārkāpšanai, un ietver, piemēram, līdzekļu neiesaldēšanu, ceļošanas aizlieguma vai ieroču embargo neievērošanu, līdzekļu pārskaitīšanu personām, uz kurām attiecas sankcijas, vai darījumu veikšanu ar valsts struktūrām valstīs, kurām piemērotas sankcijas.

Par sodāmu pārkāpumu kļūs arī finanšu pakalpojumu vai juridisko konsultāciju sniegšana ar mērķi palīdzēt pārkāpt sankcijas.

Direktīva arī definē sankciju apiešanu un nodrošina, ka tas ir sodāms pārkāpums. Piemēri ietver iesaldējamo līdzekļu slēpšanu vai pārsūtīšanu, īpašuma patieso īpašnieku slēpšanu un vajadzīgās informācijas nesniegšanu. Likums nosaka, ka humānā palīdzība vai cilvēku pamatvajadzību atbalstīšana nav uzskatāma par sankciju pārkāpumu.

Stingrāki sodi par izvairīšanos

Direktīva nodrošina atturošus sodus par sankciju pārkāpšanu un apiešanu, kā nosaka, ka tas ir krimināls nodarījums, par ko visās dalībvalstīs jāpiespriež cietumsods uz laiku līdz pieciem gadiem. Ja sankcijas pārkāpj vai apiet uzņēmumi, tiesnešiem jābūt iespējai noteikt atturošus naudas sodus, tomēr dalībvalstis var izvēlēties, vai maksimālais sods jāaprēķina, pamatojoties uz uzņēmuma gada apgrozījumu pasaulē, vai arī kā konkrēti summas "griesti".

Pašlaik atšķirības dalībvalstu paredzētajos sodos ļauj uzņēmējiem meklēt labvēlīgākās jurisdikcijas, proti, dalībvalstis, kurās par sankciju apiešanu piemērots vismazākais sods. Jaunais likums dotu tiesnešiem dažādus līdzekļus pārkāpēju sodīšanai. Papildu tīšiem pārkāpumiem, ieroču vai divējāda lietojuma preču tirdzniecība tiktu sodīta arī gadījumos, ja tā notikusi rupjas nolaidības dēļ.

Likums vēl oficiāli jāapstiprina arī ES Padomei. Tas stāsies spēkā divdesmit dienas pēc publicēšanas ES Oficiālajā Vēstnesī, un pēc tam dalībvalstīm būs viens gads, lai to transponētu nacionālajos tiesību aktos.

Lasiet arī: