Stājušies spēkā uzlabotie noteikumi par izdevumu atlīdzināšanu komandējumos
Maija Grebenko
Lasītāji jau tika brīdināti par gaidāmajiem grozījumiem Ministru kabineta (MK) 2010. gada 12. oktobra noteikumos Nr. 969 «Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi» (Bilance Nr. 8 (452), 2019. g.). Projekts bija neticami daudzsološs, realitāte izrādījās piezemētāka, tomēr vairākas jaunās normas un papildinājumi ir pietiekami labvēlīgi. Gadiem sekojot līdzi šīs tēmas problemātikai, arvien nav saprotamas divas lietas. Pirmā: kāpēc MK noteikumu nosaukumā (kopš 2010. gada) minēti tikai ar komandējumiem saistīti izdevumi, kaut gan tie regulē arī izdevumu atlīdzināšanu darba braucienos? Būtu pārāk garš nosaukums? Mums ir normatīvie akti ar ievērojami lielāku vārdu skaitu.…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Kādas sekas būtu, ja darbiniekam tiek nodrošināta viesnīca un 3 reizes dienā ēdināšana, bet uzņēmums izmaksā mazāk par noteikto, bet vairāk kā 30% no dienas naudas?
Paldies par atbildi jau iepriekš!
Lasītāji jau tika brīdināti par gaidāmajiem grozījumiem Ministru kabineta (MK) 2010. gada 12. oktobra noteikumosNr. 969«Kārtība, kādā atlīdzināmi ar komandējumiem saistītie izdevumi» (Bilance Nr. 8 (452), 2019. g.). Projekts bija neticami daudzsološs, realitāte izrādījās piezemētāka, tomēr vairākas jaunās normas un papildinājumi ir pietiekami labvēlīgi.
Gadiem sekojot līdzi šīs tēmas problemātikai, arvien nav saprotamas divas lietas. Pirmā: kāpēc MK noteikumu nosaukumā (kopš 2010. gada) minēti tikai ar komandējumiem saistīti izdevumi, kaut gan tie regulē arī izdevumu atlīdzināšanu darba braucienos? Būtu pārāk garš nosaukums? Mums ir normatīvie akti ar ievērojami lielāku vārdu skaitu. Otrā: kāpēc viens un tas pats jēdziens komandējuma gadījumā tiek nosaukts par «dienas naudu», bet darba brauciena gadījumā par «kompensāciju par papildu izdevumiem, kas darba specifikas dēļ rodas ceļā»? Turklāt noteikumu 42. punkts satur precizējumu, ka «kompensācija» tiek izmaksāta komandējuma dienas naudas apmērā! Minēto summu izmaksas ierobežojumi no vienāda nosaukuma nebūt nebūtu cietuši. Savukārt praksē sastopami jautājumi gan par to, kuros noteikumos aprakstīti darba braucieni (nevis komandējumi), kā arī tā sauktajos papildu izdevumos tiek iekļauti visdažādākie izdevumi (nevis tikai kompensācija).
Kas mainīts noteikumos?
Formulējumi, kas saistīti ar progresu
Lietas labad pārlasām noteikumus, pievēršot īpašu uzmanību jauninājumiem.
Noteikumu 2. punktā dota komandējuma definīcija un uzsvars uz to, ka šajā sakarā ir «jākrāj» vadītāja rakstisks rīkojums par nosūtīšanu. Turpmāk šādu rīkojumu drīkstēs izdot ne vien šim mērķim vadītāja pilnvarota persona, bet arī drīkstēs minēto rīkojumu aizstāt ar elektronisko dokumentu, kas nesatur rekvizītu «paraksts», ja to institūcijas informācijas sistēmā vadītāja noteiktajā kārtībā ir apliecinājis (autorizējis) institūcijas vadītājs vai viņa pilnvarota persona.
Tas nozīmē vien to, ka ar minēto punktu nepieciešams papildināt uzņēmuma grāmatvedības politiku.
Pie reizes atgādinu, ka komandējumā drīkst nosūtīt faktiski jebkuru (arī svešu) personu, pamatojot, ka uzņēmumam ir nepieciešami tās pakalpojumi (tulks, jurists, eksperts u.c.), bet darba braucienā var atrasties tikai uzņēmuma darbinieks.
Īpašas prasības darba braucieniem
Ja jūsu uzņēmuma darbinieki atrodas darba braucienos, ieteicams uzmanīgi izpētīt tos noteikumu punktus, kuri attiecas uz darba braucieniem. Tas jums noderēs, lai nesajauktu ar kādu normu, kas attiecas tikai uz komandējumiem (ne visos punktos tas viennozīmīgi redzams). Tie ir: 4., 5., 6., 11., 12., 13., 16., 17., 20. punkts, 25.3., 25.4., 25.5. apakšpunkts un VI nodaļa.
Sēdvietas rezervēšana
Uzņēmuma pārbaudes laikā mēdz atklāties situācijas, kad personai komandējumā rodas izdevumi, kas nav minēti noteikumos, bet bijuši nepieciešami vispārcilvēcisko vērtību kontekstā.
Tādēļ noteikumi papildināti ar pavisam jaunu 8.2.6. a. apakšpunktu, tiesa gan, tas attiecas tikai uz komandējumā esošajām personām. Ja ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti, ar institūcijas vadītāja vai viņa pilnvarotas personas atļauju darbiniekam atlīdzina ceļa (transporta) izdevumus, tajā skaitā par maksas sēdvietas rezervēšanu transportā. Šāda nepieciešamība var rasties, piemēram, gadījumā, kad komandētajai personai ir veselības problēmas un nepieciešama pavadoņa klātbūtne.
Izdevumi par taksometriem
Gandrīz visi komentāri par noteikumu grozījumiem, kas skar taksometru izmantošanu, izskanēja tā, ka taksometru izdevumus drīkst atlīdzināt pilnā apjomā, ja to izmantošanu akceptē institūcijas vadītājs un ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti.
Tomēr var iekulties nepatikšanās, ja grāmatvedis minēto normu nesasaistīs ar noteikumu «vecajiem» punktiem.
Palicis spēkā 8.2.3. punkts, kas ļauj atlīdzināt izdevumus par braukšanu ar kopējās lietošanas transportlīdzekļiem (arī taksometru) līdz lidostai, dzelzceļa stacijai, autoostai, kuģu piestātnei un no tām (arī no dzīvesvietas un atpakaļ), ieskaitot pasažieru apdrošināšanas obligātos maksājumus. Īpaša prasība izdevumiem par braucienu ar taksometru (var atlīdzināt ar institūcijas vadītāja atļauju, ja tie ir bijuši pamatoti).
Palicis spēkā arī 8.9. un 41.8. punkts (attiecas uz komandējumiem un darba braucieniem), kas ļauj atlīdzināt braukšanas izdevumus attiecīgās valsts sabiedriskajā transportā (arī taksometros) — par summu, kas nepārsniedz 30% no visām komandējuma dienām noteiktās dienas naudas kopsummas (ja ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti).
Un tikai 8.10. punktā noteikumu grozījumi ļauj atlīdzināt pilnā apmērā braukšanas faktiskos izdevumusLatvijas Republikas teritorijā sabiedriskajā transportā (arī taksometros), ja tā izmantošana ir bijusi pamatota un ir iesniegti attiecīgos izdevumus apliecinoši attaisnojuma dokumenti). Šis punkts attiecas uz komandējumiem, jo darba braucieniem šāda atļauja jau bija iekļauta 41.1.3. punktā. Tātad tikai Latvijā komandējuma/darba brauciena laikā atļauts atlīdzināt braukšanas izdevumus taksometrā, ja pamatojumu akceptē institūcijas vadītājs un ir iesniegts izdevumu apliecinājums.
Esiet uzmanīgi! Joprojām ir spēkā aizliegums atlīdzināt izdevumus komandētajai personai, ja tā izmanto taksometru, dodoties uz komandējuma vietu un atpakaļ uz pastāvīgo darba (dienesta) vietu (21.1. punkts).
Kas ir bezmaksas uzturēšanās
Noteikumu 13. punkts mazliet paplašināts un precizēts viennozīmīguma dēļ: ja darbiniekam tiek nodrošināta bezmaksas uzturēšanās — viesnīca (naktsmītne) un ēdināšana vismaz trīs reizes dienā (tai skaitā no citas institūcijas finanšu palīdzības līdzekļiem) — vai ja bezmaksas uzturēšanās tiek nodrošināta saskaņā ar Eiropas Savienības normatīvo aktu regulējumu, tad ar institūcijas vadītāja atļauju par katru komandējuma vai darba brauciena dienu viņam izmaksā līdz 30% no komandējuma dienas naudas vai darba brauciena kompensācijas par papildu izdevumiem normas.
Tātad ne brokastis, ne pusdienas (vai abi kopā) netiek uzskatīti par ēdināšanas nodrošinājumu šo noteikumu izpratnē. Ēdināšanai jābūt vismaz trīs reizes dienā, un nav svarīgi, uz kura rēķina to nodrošina.
Savukārt procentuālais ierobežojums nozīmē vien to, ka vadītājs drīkst pieņemt lēmumu par mazāku atlīdzināšanas procentu vai arī vispār nemaksāt dienas naudu/kompensāciju.
Dienas nauda un viesnīcas izdevumi
Sakarā ar to, ka noteikumu grozījumi stājās spēkā 2019. gada 29. novembrī un darbinieki pirms šā datuma varēja būt nosūtīti komandējumā Latvijā, grāmatvedim nāksies par dažām dienām maksāt dienas naudu 6 eiro apmērā, bet, sākot ar 29. novembri, — 8 eiro (tas pats attiecas arī uz darba braucienā esošajām personām).
Arī viesnīcu izmantošanas izdevumi ir krietni palielināti: Rīgā tie varētu būt līdz 120 eiro, bet citviet Latvijā — 60 eiro (attiecas gan uz komandējumiem, gan uz darba braucieniem).
Vienlaikus noteikumu 1. pielikumā patlaban ir norādīts vairāk valstu (bija — 77, tagad — 93) un lielāks dienas naudas un naktsmītnes izdevumu ierobežojums. Arī 2. pielikumā uzrādītas papildus četras valstis (Alžīrija, Kosova, Libāna, Ziemeļmaķedonija).
Izdevumu diennakts normas komandējumiem (darba braucieniem) uz ārvalstīm
Nr. p. k.
Valsts vai teritorija
Dienas naudas (kompensācijas par papildu izdevumiem) norma (eiro)
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.
Kādas sekas būtu, ja darbiniekam tiek nodrošināta viesnīca un 3 reizes dienā ēdināšana, bet uzņēmums izmaksā mazāk par noteikto, bet vairāk kā 30% no dienas naudas?
Paldies par atbildi jau iepriekš!