Valsts kontrole apkopojusi informāciju par 2023. gadā paveikto
Pēc Valsts kontroles informācijas
Valsts kontrole 2023. gadā pabeigusi 41 revīziju, no kurām 28 ir finanšu, 10 ir lietderības, divas – atbilstības un viena apvienotā revīzija. Finanšu revīziju ietvaros šogad publiskoti divi starpziņojumi. Darbs turpinās 40 revīziju ietvaros, no kurām 14 lietderības, viena situācijas izpēte un 25 finanšu revīzijas. 2023. gada griezumā publiskotās revīzijas JANVĀRĪ publiskota revīzija, kurā vērtēta tiesu ekspertīžu institūta reformas īstenošana. Secinājums – reforma netiek veikta atbilstoši Ministru kabinetā (MK) lemtajam, un sekmīgu vienotās tiesu ekspertīžu iestādes izveidi apdraud resoriska pieeja un nepietiekama reformas uzraudzība. MARTĀ publiskota revīzija par valsts nekustamo īpašumu (NĪ) pārvaldīšanu –…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Valsts kontrole 2023. gadā pabeigusi 41 revīziju, no kurām 28 ir finanšu, 10 ir lietderības, divas – atbilstības un viena apvienotā revīzija. Finanšu revīziju ietvaros šogad publiskoti divi starpziņojumi. Darbs turpinās 40 revīziju ietvaros, no kurām 14 lietderības, viena situācijas izpēte un 25 finanšu revīzijas.
2023. gada griezumā publiskotās revīzijas
JANVĀRĪ publiskota revīzija, kurā vērtēta tiesu ekspertīžu institūta reformas īstenošana. Secinājums – reforma netiek veikta atbilstoši Ministru kabinetā (MK) lemtajam, un sekmīgu vienotās tiesu ekspertīžu iestādes izveidi apdraud resoriska pieeja un nepietiekama reformas uzraudzība.
MARTĀ publiskota revīzija par valsts nekustamo īpašumu (NĪ) pārvaldīšanu – tajā konstatēti būtiski trūkumi gan politikas veidošanā, gan īpašumu pārvaldīšanā: NĪ pārvaldība notiek bez vienotas nozares politikas un sistēmiskas pieejas, savukārt pārvaldības centralizācija nozarēs – daļēja un nekonsekventa, trūkst pilnīgu, patiesu, aktuālu un vienkopus apkopotu datu u.c. Savukārt revīzijā par Latvijas derīgajiem izrakteņiem secināts, ka patlaban tos nepārvalda ilgtspējīgi un tas neveicina tautsaimniecības attīstību. Galvenie iemesli: trūkst visaptverošas stratēģijas, nav pilnīgas, kvalitatīvas un savlaicīgas informācijas, trūkst strukturētu datu un riskos balstītu pārbaužu, normatīvie akti par derīgo izrakteņu ieguves vietu rekultivāciju – nepilnīgi. Tāpat publiskota revīzija, kurā vērtēts, vai Latvijā izveidoti priekšnosacījumi, lai valsts un pašvaldību līmenī sistēmiski virzītos uz ANO ilgtspējīgas attīstības mērķiem. Lai gan Latvija tos apņēmās īstenot un apstiprināja jau pirms 7 gadiem, visos līmeņos nepieciešami būtiski pilnveidojumi, lai varētu novērtēt un parādīt mūsu valsts ieguldījumu un lai mērķus reāli sasniegtu.
MAIJĀ publiskotas 27 finanšu revīzijas par iepriekšējā – 2022. gada – pārskatiem ministrijās un centrālajās iestādēs. Konstatēti divi problēmbloki: prioritāro pasākumu finansējuma plānošana un izlietojums, kā arī atlīdzības sistēmas reformas īstenošana. Likums Valsts kontrolei nosaka veikt finanšu revīzijas ministrijās un centrālajās iestādēs, bet pašvaldībās – sadarbībā ar zvērinātajiem revidentiem, kurus piesaistījušas pašvaldības.
Skarbi secinājumi pēc revīzijas par onkoloģiju – pašlaik Veselības ministrijas īstenotie pasākumi nenodrošina agrīnu onkoloģisko slimību atklāšanu un pacientiem nepieciešamo zāļu kompensāciju.
Tam ir būtiska ietekme uz Latvijas sabiedrības veselības rādītājiem, kas ilgstoši neuzlabojas, lai gan šī veselības aprūpes joma valstī ir viena no prioritātēm.
OKTOBRĪ tradicionāli publiskots atzinums par Latvijas Republikas 2022.gada saimnieciskā gada pārskatu (SGP). Lai arī atzinums kā ik gadu ir ar iebildēm, paveicamie “mājasdarbi” ir ļoti skaidri, t.sk. jāturpina darbs pie Valsts ieņēmumu dienesta (VID) nodokļu pārskata pilnveides. Bet revīzijā par NBS rezerves sistēmu secināts, ka pēc profesionālā dienesta ieviešanas 2007. gadā priekšplānā ir bijušas citas NBS attīstības prioritātes un līdz šim mērķtiecīgi soļi turpmākai rezerves sistēmas attīstībai ir izpalikuši. Tādēļ strauji un mērķtiecīgi jāattīsta NBS rezerves sistēma. Publiskota arī revīzija par valstī īstenotiem inovāciju atbalsta pasākumiem, secinot, ka – lai arī atbalsts uzņēmējdarbības inovācijām ir plašs, sasniegtie rezultāti maz ietekmē uzņēmumu produktivitāti un konkurētspēju.
NOVEMBRĪ publiskotajā revīzijā vērtēts, cik efektīvi pašvaldības iesaista iedzīvotājus fiziskajās aktivitātēs. Secinājums – lai arī Latvijā pašvaldībām ir lielas iespējas ietekmēt iedzīvotāju iesaisti fiziskajās aktivitātēs, līdz šim nav izdevies sasniegt visu vecumu un mērķgrupu iedzīvotājus. Publiskota arī revīzija par to, kā pašlaik Latvijā organizē pieaugušo izglītību – vai sasniedz tai izvirzītos mērķus un vai tā atbilst darba tirgus vajadzībām? Secināts, ka valsts atbalsts pārsvarā sasniedz jau labi izglītotus cilvēkus, nevis kritiskās mērķgrupas, kurām visvairāk nepieciešams apgūt darba tirgum vajadzīgās prasmes. Turklāt pārklājas par mācībām atbildīgo iestāžu – Nodarbinātības valsts aģentūras un Valsts izglītības attīstības aģentūras – funkcijas.
Pēc katras revīzijas Valsts kontrole sniedz un ar revidējamo institūciju saskaņo ieteikumus. Par ieteikumu ieviešanu atbild revidējamā institūcija, kurai ir pienākums periodiski ziņot Valsts kontrolei par progresu. Valsts kontrole veic pārbaudes un atzīst ieteikumu par ieviestu, ja praksē ir notikušas pārmaiņas, piemēram, novērsta nepilnība, pilnveidota esošā situācija, atrisināta revīzijā konstatētā problēma u.tml.
Par situāciju konkrētā resorā vai attiecībā uz konkrēto revīziju Valsts kontrole regulāri informē SPIRK. Tāpat Valsts kontroles Ieteikumu ieviešanas platformā ir informācija par sniegtajiem ieteikumiem/ieviešanas statusu. Informāciju atjauno divas reizes gadā: 1. martā un 1. septembrī. Platformā var iepazīties ar ieteikumiem no revīzijām, kurās ir kaut viens neieviests ieteikums.
Valsts kontroles sniegto ieteikumu ieviešanas rezultātā pastāvīgi tiek panākta finanšu atdeve – 2022. gadā tā bija 5,6 eiro uz katru Valsts kontroles darbībā ieguldīto eiro. Tā izpaužas kā budžeta ieņēmumu palielinājums vai izdevumu samazinājums vai kā tiešs ieguvums iedzīvotājiem, piemēram, ja samazinās maksa par kādu publisko pakalpojumu. Papildus ieteikumu ieviešanas rezultātā panāktā ietekme var radīt sabiedrībai arī citus būtiskus ieguvumus, kurus nevar izmērīt naudā, piemēram, publiskais pakalpojums var kļūt pieejamāks vai kvalitatīvāks vai pārvaldes process var kļūt atklātāks vai efektīvāks, samazinot birokrātiju.
Kā nosaka revīziju tēmas?
Veikt finanšu revīzijas Valsts kontrolei nosaka likums, savukārt lietderības un atbilstības revīziju tēmas Valsts kontrole izvēlas, pamatojoties uz jomu risku novērtējumu. Jomu risku vērtējums ir atkarīgs no Valsts kontroles redzējuma par nepilnībām politikas īstenošanā, finansēšanā, reformu ieviešanā, vadībā un uzraudzībā, kā arī tiek ņemta vērā sabiedrības interese un saņemtās sūdzības. Kopumā Valsts Kontrole risku novērtējumu veic aptuveni 112 jomām, revīzijas tēmu izvēloties galvenokārt augsta riska jomās un sabalansējot to ar tās rīcībā esošiem resursiem. Tāpat tiek vērtēts aspekts, vai konkrēta tēma/jautājums var ietekmēt sabiedrības uzticību publiskajai pārvaldei.
Sadarbība ar tiesībaizsardzības u.c. kompetentajām iestādēm atbildības piemērošanai
Valsts kontrolei ir pilnvaras pārbaudīt, kā tiek izlietoti publiskie līdzekļi, kā arī sniegt ieteikumus, lai uzlabotu to pārvaldību. Valsts kontrolei nav tiesību sodīt, bet atbilstoši likumam par revīzijās konstatētajiem pārkāpumiem jāziņo atbildīgajām iestādēm un jāseko līdzi to izskatīšanai. Pērn:
tiesībaizsardzības iestādēs saistībā ar revīzijās konstatēto uzsākti pieci kriminālprocesi par iespējamu krāpšanu, dokumentu viltošanu, dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu un citiem iespējamiem noziedzīgiem nodarījumiem; turpinās 44 kriminālprocesi (t.sk. 14 iztiesāšanas stadijā), kas pēc revīzijām uzsākti iepriekšējos gados;
stājies spēkā viens notiesājošs spriedums, ar kuru amatpersonai par dienesta stāvokļa ļaunprātīgu izmantošanu piespriesta brīvības atņemšana uz trim gadiem un naudas sods 8600 eiro, atņemot tiesības ieņemt valsts amatpersonas amatus uz četriem gadiem;
uzsāktas pārbaudes par 9 iespējamajiem administratīvajiem pārkāpumiem, 7 amatpersonas sauktas pie administratīvās atbildības;
turpinājās lietvedība 19 iepriekš uzsāktajos procesos par revīzijā konstatētas nelikumīgas rīcības rezultātā radīto zaudējumu atlīdzināšanu.
Kopš 2019. gada Valsts kontrolei piešķirta zaudējumu piedziņas funkcija, un līdz šim valsts budžetā ir atgūti 88 366 eiro, turklāt 18 gadījumos valsts vai pašvaldības budžetos ir atlīdzināti revīzijā konstatētas nelikumīgas rīcības rezultātā radīti zaudējumi vairāk nekā 18 251 eiro apmērā, nesākot zaudējumu atlīdzināšanas procesu. 2023. gadā valsts budžetā ir atgūti 22 086 eiro, bez tam četros gadījumos atlīdzināti revīzijā konstatētas nelikumīgas rīcības rezultātā radīti 1751 eiro zaudējumi bez zaudējumu atlīdzināšanas procesa uzsākšanas.
Lasiet arī:
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.