Administratīvie sodi par pārkāpumiem grāmatvedības jomā tiks iekļauti likumā “Par grāmatvedību”
Aizvadītās nedēļas 16. marta Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts likumprojekts „Grozījumi likumā „Par grāmatvedību””. Likumprojektā noteikta administratīvā atbildība grāmatvedības jomā un kompetence sodu piemērošanā komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām, ārvalstu komersantu filiālēm un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgajām pārstāvniecībām, biedrībām un nodibinājumiem, politiskajām organizācijām (partijām) un to apvienībām, reliģiskajām organizācijām, arodbiedrībām, iestādēm, kuras tiek finansētas no valsts budžeta vai pašvaldību budžetiem, uz valsts vai pašvaldību aģentūrām, citām juridiskajām un fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību (turpmāk — uzņēmums). Likumprojekta mērķis ir panākt, lai uzņēmumos tiktu ievērotas un izpildītas grāmatvedības jomas regulējošas normatīvajos aktos noteiktās prasības, norādīts likumprojekta anotācijā. Tā kā valdībā pieņemts lēmums par…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Aizvadītās nedēļas 16. marta Valsts sekretāru sanāksmē izsludināts likumprojekts „Grozījumi likumā „Par grāmatvedību””. Likumprojektā noteikta administratīvā atbildība grāmatvedības jomā un kompetence sodu piemērošanā komersantiem, kooperatīvajām sabiedrībām, ārvalstu komersantu filiālēm un nerezidentu (ārvalstu komersantu) pastāvīgajām pārstāvniecībām, biedrībām un nodibinājumiem, politiskajām organizācijām (partijām) un to apvienībām, reliģiskajām organizācijām, arodbiedrībām, iestādēm, kuras tiek finansētas no valsts budžeta vai pašvaldību budžetiem, uz valsts vai pašvaldību aģentūrām, citām juridiskajām un fiziskajām personām, kas veic saimniecisko darbību (turpmāk — uzņēmums). Likumprojekta mērķis ir panākt, lai uzņēmumos tiktu ievērotas un izpildītas grāmatvedības jomas regulējošas normatīvajos aktos noteiktās prasības, norādīts likumprojekta anotācijā. Tā kā valdībā pieņemts lēmums par Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksā iekļauto sodu "pārnešanu" uz nozari regulējošiem likumiem, tad turpmāk sodi, kas saistās ar grāmatvedības jomā izdarītajiem administratīvajiem pārkāpumiem būs noteikti likumā "Par grāmatvedību". Likumprojekts vēl jāskata valdībā un Saeimā, patlaban tas nodots starpministriju saskaņošanai.
Likumprojektā ir paredzēti šādi administratīvie sodi:
brīdinājums;
naudas sods;
tiesību atņemšana.
Likumprojektā, bez naudas soda, ir paredzēts arī mazāks administratīvais sods – brīdinājums. Līdz ar to personai, kura administratīvo pārkāpumu izdarījusi pirmo reizi, vispirms būs iespēja saņemt brīdinājumu.
Finanšu ministrija, izvērtējot Latvijas Administratīvo pārkāpumu kodeksa ( LAPK) 155.¹, 155.² un 166.6 pantā minētos administratīvos pārkāpumus grāmatvedības jomā, ir secinājusi, ka tie arī turpmāk saglabājami administratīvo pārkāpumu sistēmā tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar likumā “Par grāmatvedību” noteiktajām prasībām, un tāpat kā līdz šim, arī turpmāk tos izskatīs Valsts ieņēmumu dienests ( VID).
Sakarā ar to, ka likuma “Par grāmatvedību” 2.panta trešajā daļā ir noteikts, ka par grāmatvedības kārtošanu un visu saimniecisko darījumu apliecinošo dokumentu oriģinālu, kopiju vai datu attēlu saglabāšanu ir atbildīgs uzņēmuma vadītājs, likumprojektā, atšķirībā no LAPK, kur administratīvo sodu var piemērot gan attiecībā uz fizisko personu, gan uz juridisko personu, visa paredzētā administratīvā atbildība ir attiecināta tikai uz fizisko personu - uzņēmuma vadītāju. Savukārt likuma “Par grāmatvedību” 2.panta ceturtajā daļā ir noteikts, ka uzņēmuma vadītājs ir:
personālsabiedrībā — visi šīs sabiedrības biedri vai tie sabiedrības biedri, kuri ir pilnvaroti pārstāvēt sabiedrību,
kapitālsabiedrībā — valde;
kooperatīvajā sabiedrībā — valde vai persona, kura pilda tās funkcijas sabiedrības statūtos noteiktajā kārtībā;
individuālajā uzņēmumā, zemnieka un zvejnieka saimniecībā — attiecīgi uzņēmuma vai saimniecības īpašnieks;
ārvalsts komersanta filiālē un nerezidenta (ārvalsts komersanta) pastāvīgajā pārstāvniecībā — persona, kura pilnvarota pārstāvēt ārvalsts komersantu (nerezidentu) darbībās, kas saistītas ar filiāli vai pastāvīgo pārstāvniecību;
iestādē, kura tiek finansēta no valsts budžeta vai pašvaldības budžeta, valsts vai pašvaldības aģentūrā — tās vadītājs;
biedrībā, nodibinājumā, politiskajā organizācijā (partijā), politisko organizāciju (partiju) apvienībā un arodbiedrībā — izpildinstitūcija (vadības institūcija);
reliģiskajā organizācijā — vadība (vadības institūcija);
individuālais komersants un fiziskā persona, kas veic saimniecisko darbību.
Tādējādi attiecīgajam uzņēmuma vadītājam paredzēts piemērot šādus sodus :
-par grāmatvedības kārtošanas nosacījumu neievērošanu, par gada pārskatu, konsolidēto gada pārskatu neiesniegšanu noteiktajos termiņos vai nepilnīgu iesniegšanu VID - izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām*, atņemot valdes loceklim tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībās vai bez tā (likumprojekta 2. pantā paredzētais likuma “Par grāmatvedību” 19.pants) (LAPK 166.6 panta pirmā daļa);
-par attaisnojuma dokumentu noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu – izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām (likumprojekta 2. pantā paredzētā likuma “Par grāmatvedību” 20.panta pirmā daļa) (LAPK 155.¹ panta pirmā, otrā un ceturtā daļa);
- par attaisnojuma dokumentu par darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu – izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz četri simti naudas soda vienībām, atņemot valdes loceklim tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībās vai bez tā (likumprojekta 2. pantā paredzētā likuma “Par grāmatvedību” 20.panta otrā daļa) (LAPK 155.¹ panta trešā daļa).
- par preču piegādes vai pārvadājumu dokumentu, noformēšanas, lietošanas un reģistrēšanas kārtības neievērošanu – izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz astoņdesmit sešām naudas soda vienībām (likumprojekta 2. pantā paredzētā likuma “Par grāmatvedību” 21.panta pirmā daļa) (LAPK 155.¹ panta pirmā, otrā, ceturtā daļa);
- par preču piegādes vai pārvadājumu dokumentu par darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm noformēšanas, lietošanas un reģistrēšanas kārtības neievērošanu – izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz četri simti naudas soda vienībām, atņemot valdes loceklim tiesības ieņemt noteiktus amatus komercsabiedrībās vai bez tā (likumprojekta 2. pantā paredzētā likuma “Par grāmatvedību” 21.panta otrā daļa) (LAPK 155.¹ panta ceturtā daļa);
- par kases operāciju uzskaites kārtības neievērošanu – izsaka brīdinājumu vai piemēro naudas sodu līdz septiņdesmit naudas soda vienībām (likumprojekta 2. pantā paredzētais likuma “Par grāmatvedību” 18.pants) (LAPK 155.² panta pirmā un otrā daļa).
Atšķirība - nav vairs paredzēta mantas konfiskācija ne kā pamatsods, ne kā papildsods.
Likumprojektā tiek saglabāts papildsods - atņemt tiesības ieņemt amatus tikai kapitālsabiedrībās kapitālsabiedrības valdes loceklim, kā tas šobrīd noteikts LAPK 166.6 panta pirmajā un otrajā daļā.
Likumprojektā paredzētais maksimālais naudas soda apmērs uzņēmumu vadītājam ir 2000 euro par attaisnojuma dokumentu par darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm noformēšanas, reģistrēšanas un lietošanas kārtības neievērošanu un par preču piegādes vai pārvadājumu dokumentu par darījumiem vai darbībām ar akcīzes precēm noformēšanas, lietošanas un reģistrēšanas kārtības neievērošanu.
* - vienas naudas soda vienības vērtība ir pieci euro.
wpDiscuz
Abonē portālu tikai par €12 / mēnesī Pirmās 30 dienas tikai par 1 €
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.