Elektronisko pakalpojumu pieprasīšana un saņemšana ir nozīmīga ne tikai cilvēku ikdienas dzīvē, bet arī dažādu uzņēmumu un iestāžu darbībā. Bieži vien darba tiesisko attiecību ietvaros cilvēkiem var rasties nepieciešamība apliecināt savu identitāti veidā, kas pielīdzināms personu apliecinoša dokumenta (pases vai personas apliecības) uzrādīšanai klātienē. Tāpat darba pienākumi var būt saistīti ar tīmekļvietnēm, kuru izmantošanai nepieciešama lietotāja autentifikācija, piemēram, izmantojot sociālos tīklus vai citur tiešsaistē izveidotus kontus, atgādina Datu Valsts inspekcija. Autentifikācija ar kvalificētiem identifikācijas līdzekļiem Elektroniskās identitātes apliecināšanai Latvijā ir pieejami vairāki kvalificēti identifikācijas līdzekļi - gan nacionālie līdzekļi eID karte un lietotne eParaksts mobile, gan Smart-ID. Minētie līdzekļi ir…
Lai turpinātu lasīt šo rakstu,
nepieciešams iegādāties abonementu
Elektronisko pakalpojumu pieprasīšana un saņemšana ir nozīmīga ne tikai cilvēku ikdienas dzīvē, bet arī dažādu uzņēmumu un iestāžu darbībā. Bieži vien darba tiesisko attiecību ietvaros cilvēkiem var rasties nepieciešamība apliecināt savu identitāti veidā, kas pielīdzināms personu apliecinoša dokumenta (pases vai personas apliecības) uzrādīšanai klātienē. Tāpat darba pienākumi var būt saistīti ar tīmekļvietnēm, kuru izmantošanai nepieciešama lietotāja autentifikācija, piemēram, izmantojot sociālos tīklus vai citur tiešsaistē izveidotus kontus, atgādina Datu Valsts inspekcija.
Autentifikācija ar kvalificētiem identifikācijas līdzekļiem
Elektroniskās identitātes apliecināšanai Latvijā ir pieejami vairāki kvalificēti identifikācijas līdzekļi - gan nacionālie līdzekļi eID karte un lietotne eParaksts mobile, gan Smart-ID. Minētie līdzekļi ir droši un atbilst eIDAS[1] regulas prasībām.
Tā kā šāda identitātes apliecināšana bieži vien ir būtisks priekšnosacījums elektronisko pakalpojumu saņemšanai, un tam nav iespējams piemeklēt alternatīvu risinājumu, kas paredz darbinieka personas datu izmantošanu mazākā apjomā, darba devējs var lūgt darbiniekam apliecināt savu elektronisko identitāti darba vajadzībām un tas nav uzskatāms par darbinieka tiesību ierobežojumu.
Piemērs: Uzņēmumam ir nepieciešams saņemt valsts pārvaldes pakalpojumu elektroniski, izmantojot portālu www.latvija.lv. Darbinieks, kurš pilnvarots uzņēmuma vārdā veikt darbības portālā, autentificējas, izmantojot Smart-ID rīku.
Tāpat kā ikdienas lietošanā, arī darba vidē minēto identifikācijas līdzekļu lietošanā gan darbiniekam, gan darba devējam jāievēro piesardzība. Darbiniekam jārūpējas par PIN kodu neizpaušanu un to nepieejamību citām personām, bet darba devējam jānodrošina, lai darbinieka lietošanā nodotās ierīces un darba vide ir piemērota šo līdzekļu izmantošanai. Piemēram, ja darbinieks autentifikācijai izmanto eID karti, jānodrošina, lai datoram ir aktīva antivīrusu programmatūra, kā arī jāpārliecinās, lai tam nav instalēta tastatūras darbības reģistrējoša programmatūra vai ierīces.
Jāatceras, ka identifikācijas rīki - Smart-ID un eParaksts mobile - tiek piesaistīti katras personas individuālajai ierīcei, tas nozīmē, ka, lai veiktu autentifikāciju ar šiem rīkiem, darbiniekam nepieciešams izmantot savu personisko tālruni. Par labo praksi būtu uzskatāms, ka darba devējs jau darba līguma noslēgšanas laikā darbinieku informē par to, ka tiešo pienākumu izpildei būs jāizmanto kvalificētos vai cita veida identifikācijas līdzekļus, kā arī jāiepazīstina ar kārtību identifikācijas līdzekļu izmantošanā.
Autentifikācija ar lietotāja kontu (Google, Facebook u.c.)
Gadījumos, kad tīmekļvietne nepieprasa kvalificētu identifikācijas līdzekļu izmantošanu, lietotāja autentifikācijai var tikt izmantoti tādi līdzekļi kā lietotājvārds un parole vai autentificēšanās ar lietotāja iepriekš izveidotiem tiešsaistes kontiem. Šādas autentifikācijas gadījumā minētie rīki var tikt uzskatīti par katras personas privātiem līdzekļiem, kas derīgi savas identitātes apliecināšanai digitālajā vidē, ja nodarbinātais izmanto autentifikācijai privātu tiešsaistes kontu. Uzņēmuma paļaušanās uz šādu risinājumu izmantošanu rada draudus pakalpojuma ilgtspējai, jo darbiniekam mainoties, uzņēmējs var zaudēt piekļuvi datiem. Turklāt šādas autentifikācijas nodrošināšanai tiktu izmantota darbinieka privātā digitālā identitāte.
Labā prakse: Ja autentifikācija ir iespējama tikai ar tiešsaistes kontu, uzņēmumam būtu jāizveido atsevišķs lietotāja konts attiecīgajā tīmekļvietnē vai uzņēmuma Google konts, kuru darbinieki izmanto darba pienākumu veikšanai, tostarp autorizācijai digitālajā vidē.
Sliktā prakse: Darbiniekam tiešo pienākumu veikšanai nepieciešams piekļūt informācijai, kura pieejama tikai tīmekļvietnes autorizētiem lietotājiem. Vietnē var autorizēties ar Google kontu, taču uzņēmumam, kurā persona ir nodarbināta, šāds konts nav izveidots, tāpēc darba devējs mudina darbinieku autorizēties, izmantojot darbinieka personisko Google kontu. Šādi autentificējoties, tīmekļvietne izmanto konkrētā darbinieka Google konta datus (vārdu, uzvārdu, e-pastu un profila attēlu).
"Bilances" abonēšanai - dažādas iespējas. Izvēlies sev izdevīgāko!
Interesenti var izvēlēties, kā abonēt un lasīt BILANCI - to iespējams saņemt gan drukātā veidā savā pastkastītē, gan lasīt e-vidē portālā tiešsaistē, gan izvēlēties Grāmatveža komplektu vai Bilances Zelta komplektu, kam arī iespējams gan papīra, gan elektroniskais formāts. Uzziniet vairāk, kādas iespējas piedāvā katrs no variantiem!
*Abonements tiks atjaunots automātiski, līdz izvēlēsies to pārtraukt
Šajā tīmekļa vietnē tiek izmantotas sīkdatnes
Mēs izmantojam nepieciešamās sīkdatnes, lai analizētu apmeklējuma plūsmu un nodrošinātu savu interneta resursu pieejamību. Mēs analizējam, kā lietotāji izmanto mūsu interneta resursus un dalāmies ar datiem ar sociālo tīklu, reklāmas un datu analītikas partneriem, kas var izmantot šo informāciju, sniedzot savus pakalpojumus.Lasīt vairāk ...
Turpinot lietot mūsu tīmekļa vietni, jūs apstiprināt mūsu sīkdatnes. Apstiprināt visas
Ja vēlaties mainīt savus sīkdatņu iestatījumus, klikšķiniet uz PERSONALIZĒT, lai sniegtu kontrolētu piekrišanu.
Sīkdatnes
Šī tīmekļa vietne izmanto sīkfailus
Sīkfaili ir mazi teksta faili, ko var izmantot tīmekļa vietnēs, lai lietotāja pieredzi padarītu efektīvāku.
Likums nosaka, ka mēs varam saglabāt sīkfailus jūsu ierīcē, ja tie ir pilnīgi nepieciešams šīs vietnes darbībai. Citu veidu sīkfailiem ir nepieciešama jūsu atļauja.
Šī vietne izmanto dažādu veidu sīkdatnes. Daži sīkfaili tiek izvietoti pēc trešās puses pakalpojumiem, kas parādās mūsu lapās.
Jūs varat jebkurā laikā mainīt vai atsaukt savu piekrišanu, izmantojot mūsu tīmekļa vietnes sadaļu Sīkdatņu deklarēšana.
Personas datu apstrādes politikā varat uzzināt, kas mēs esam, kā jūs varat ar mums sazināties un kā mēs apstrādājam personas datus.
Jūsu piekrišana attiecas uz šādām jomām: www.plz.lv
Nepieciešamie sīkfaili palīdz padarīt tīmekļa vietni par izmantojamu, nodrošinot pamata funkcijas, piemēram, lappuses navigāciju un piekļuvi drošām vietām tīmekļa vietnē. Tīmekļa vietne bez šiem sīkfailiem nevar pareizi funkcionēt.
Statistikas sīkfaili palīdz tīmekļa vietņu īpašniekiem izprast, kā apmeklētāji mijiedarbojas ar tīmekļa vietnēm, vācot un anonīmi pārskatot informāciju.
Mārketinga sīkfaili tiek izmantoti, lai sekotu līdzi apmeklētājiem tīmekļa vietnēs. Nolūks ir parādīt atbilstošas un atsevišķus lietotājus interesējošas reklāmas, tādējādi tās ir daudz izdevīgākas izdevējiem un trešo personu reklāmdevējiem.